Maakondlikud arendusorganisatsioonid ühispöördumises: rahastuse kärped halvendavad hariduse kvaliteeti

Maakondlikud arendusorganisatsioonid saatsid haridus- ja teadusministrile ühispöördumise, milles väljendavad muret riigieelarvelise toetuse vähendamise üle, mis seab löögi alla õpetajate koolitused, õpilasüritused ja haridusvõrgustike toimimise.

Riigieelarveline toetus, mis on suunatud üld- ja alusharidusasutuste õpetajate ning juhtide täiendusõppe korraldamiseks, õpilaste õppe mitmekesistamiseks ja haridusürituste läbiviimiseks väheneks Haridus- ja Teadusministeeriumi ettepanekul 2025. aastal ligi 65%. 2024 aastal oli see toetus 1 662 000 eurot.

Toetuse suur vähendamine lõpetab alushariduse õpetajate maakonna ja piirkondadevahelised koolitused ning ühistegevused. Kaovad maakondlikud õpilasvõistlused ja -konkursid, tegevuse lõpetavad kogu maakonna kollektiivid ja võistkonnad. Otsuse tagajärjel kaotavad tugispetsialistid maakondliku toe. Piirkonna aineühenduste ja haridusasutuste juhtide võrgustiku tegevus lakkab ning ebamõistlikuks muutub ka maakonna õpetajate ning õpilaste tunnustamine. Maakondade arendusorganisatsioonid ja kohalikud omavalitsused ei suuda riigi poolt hüljatud ülesannete rahastamist üle võtta ning paljud maakonnad koondavad oma hariduskorraldusega seotud töötajad või vähendavad nende töökoormust oluliselt. See seab maakondades küsimärgi alla ka Aasta Õpetaja konkursi piirkondliku komisjoni töö korraldamise, sest seni on seda korraldanud maakonna koordinaatorid. Praegu on küsimärgi all, kuidas ja kes korraldab aastatel 2025 ja 2026 aineolümpiaadide piirkonnavoorusid.

Koolitused õpetajatele toimuvad edaspidi Tallinna ja Tartu ülikooli juures, mis süvendab ääremaastumist. Kaugel asuvate piirkondade esindajate osalemine koolitustel muutub keeruliseks nii aja- kui transpordikulu. Samuti on sageli koolituskohad täitunud juba enne, kui info sihtrühmani jõuab. E-koolitused ei taga piisavat võrgustumist ega ühiseid arendustegevusi.

Maakondlikud arendusorganisatsioonid leiavad, et hariduse kvaliteet ja võrdsed võimalused üle Eesti peavad olema prioriteet, ning soovivad, et Haridus- ja Teadusministeerium jätkaks 2025. aastal üld- ja alushariduse õpetajate ja juhtide täiendusõppe piirkondlikku rahastamist ning õpilasürituste korraldamise toetamist vähemalt 2024. aasta tasemel. Soovitakse üheskoos leida jätkusuutlikke lahendusi, mis tagavad piirkondade hariduskorralduse järjepidevuse ja arenguvõimalused.

Ühispöördumise tegid: MTÜ Harjumaa Omavalitsuste Liit, SA Hiiumaa Arenduskeskus, MTÜ Ida-Virumaa Omavalitsuste Liit, SA Jõgevamaa Arendus- ja Ettevõtluskeskus, SA Järvamaa, SA Läänemaa, MTÜ Lääne-Virumaa Omavalitsuste Liit, MTÜ Põlvamaa, Omavalitsuste Liit, MTÜ Pärnumaa Omavalitsuste Liit, MTÜ Raplamaa Omavalitsuste Liit, Saaremaa Vallavalitsus, MTÜ Tartumaa Omavalitsuste Liit, SA Valgamaa Arenguagentuur, MTÜ Viljandimaa Omavalitsuste Liit, SA Võrumaa Arenduskeskus.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Neo Performance Materials toetas Tartu Ülikooli teaduskooli õpilasi stipendiumide ja praktikavõimalustega

18. septembril toimus Tallinnas Arteri kvartalis haruldaste…

2 minutit

Selgusid 2025. aasta laste- ja noortenäidendite võistluse võitjad

Täna kuulutati Eesti Lastekirjanduse Keskuses välja 2025. aasta laste- ja noortenäidendite võistluse võitjad. Võistlus…

3 minutit

Kõrgharidusseaduse eelnõu laiendab eraraha kaasamise ja magistriõppe võimalusi

Haridus- ja Teadusministeerium saatis partneritele arvamuse avaldamiseks kõrgharidusseaduse muutmise eelnõu, millega ajakohastatakse…

3 minutit
Õpetajate Leht