Priit Suve.

Sundimise kunst ja kasvamise ruum: miks haridusasutus ei tohi muutuda ametiasutuseks

Priit Suve.
5 minutit
204 vaatamist

Kui kooli käsitletakse ametiasutusena, võib õppimine taanduda bürokraatlikele reeglitele. See pärsib loovust ja paindlikkust – omadusi, mis on hariduse tõeliseks eduks hädavajalikud.

Haridusasutuste ja avalike organisatsioonide, nagu koolide ja politsei, eristamine on ülimalt oluline, et mõista nende spetsiifilist missiooni, juhtimisstruktuure ja vastutusmehhanisme. 

Need organisatsioonitüübid toimivad normide ja piirangute raamistikus, täites ühiskonnas ainulaadseid ülesandeid, mille mõju ulatub kaugemale nende otsesest tegevusvaldkonnast.

Üks on suunatud inimese vooruslikkuse (moraalne täiustumine) ja tarkuse (nii teoreetiline teadmine kui praktiline otsustusvõime) arendamisele, teine korra tagamisele (protseduuriline korrektsus ja ühiskondlik stabiilsus). Nende erinevuste teadvustamine ja mõistmine aitab muuta juhtimist tõhusamaks, võimaldab luua selgemaid strateegiaid ja paremini hinnata tulemusi, mis on kohandatud vastavalt iga organisatsiooni spetsiifilisele kontekstile.

Eesmärk määrab vormi

Kooli käsitlemine ametiasutusena võib muuta õppetöö bürokraatlike protsesside jäigaks järgimiseks, piirates loovust ja paindlikkust. Avalike organisatsioonide (nt politsei) ja haridusasutuste (nt koolid) missiooni, kultuuri ja juhtimistavade võrdlemisel ilmnevad olulised erinevused. Avalikel organisatsioonidel on kollektivistlik suunitlus, nad keskenduvad üldise heaolu teenimisele, kus olulisel kohal on kord, distsipliin ja seaduste täitmine. Politsei ülesanne on tagada avalik turvalisus, mis nõuab selgelt määratletud hierarhiat ja rangeid protokolle. See loob kultuuri, mis rõhutab kontrolli ja korraldust.

Haridusasutused seevastu keskenduvad õppimisele ja isiklikule arengule, pakkudes keskkonda, kus esiplaanil on loovus, kriitiline mõtlemine ja koostöö. Nende juhtimisvorm võib varieeruda relatsioonilisest individualistlikuni, sõltuvalt kooli juhtimispõhimõtetest ja -praktikatest. See mõjutab nii õpetajate ja koolitöötajate arusaama oma rollist ja vastutusest kui ka koolide võimet reageerida õppijate vajadustele ja pakkuda paindlikku haridust.

Missiooni ja kultuuri erinevus kujundab nii sisemisi suhtlus- ja juhtimistavasid kui ka organisatsioonide suhtlemist kogukondadega. Kui politsei püüab tagada avalikku korda range kontrolli abil, siis koolid loovad paindlikke õpikeskkondi, et vastata noorte arenguvajadustele. Seega on õpetajatel ja koolijuhtidel oluline mõista, et haridusasutuse käsitlemine bürokraatliku ametiasutusena võib pärssida väärtusi, mida haridus püüab edendada: loovust, kriitilist mõtlemist ja ühist õppimist.

Näiteks hakati ühes koolis direktori vahetumise järel kõiki protsesse ülemäära formaliseerima. Varem said õpetajad õpilaste vajadustele paindlikult reageerida – korraldada spontaanselt õuesõppe tunde. Nüüd tuli iga väiksematki kõrvalekallet tavapärasest õppetööst vähemalt nädal varem kirjalikult taotleda ja põhjendada. Isegi lihtsa ainetevahelise projekti korraldamiseks pidid õpetajad täitma mahuka taotlusvormi ja ootama kirjalikku heakskiitu. See pärssis nende initsiatiivi ning muutis õppetöö pigem rangelt reglementeeritud ametiasutuse töö sarnaseks kui dünaamiliseks õpikeskkonnaks.

Sundimise ja kasvamise erinevad teed

Avalike organisatsioonide ja haridusasutuste juhtimisstruktuurid erinevad märgatavalt, peegeldades nende erinevaid eesmärke ja vastutust. Avalikud organisatsioonid, nagu politseijaoskonnad, tegutsevad ranges õigusraamistikus, vastutades ministeeriumite ja avalikkuse ees. See vastutus on oluline avaliku usalduse hoidmiseks ja kogukonna ootustele vastamiseks. Avaliku võimu mõjul on neil piiratud autonoomia ja tihti jäigad protseduurid, mis kujundavad nende strateegilise juhtimise. Need piirangud võivad muuta organisatsiooni paindumatuks, raskendades kohanemist muutustega.

Haridusasutused, kuigi samuti avalikud, järgivad sageli detsentraliseeritud juhtimismudelit. See annab neile suurema vabaduse reageerida kogukonna ja õpilaste vajadustele. Detsentraliseeritus võimaldab koolidel kohandada õppekavasid ja -meetodeid, soodustades õppijakeskset lähenemist. Samas muudab see keerukamaks ühtsete haridusstandardite säilitamise. Haridusasutused suudavad oma inimkapitali – õpetajate ja tugipersonali – kaudu politseijaoskondadest paremini kohaneda ning ületada teatud juhtimispiiranguid, tõstes oma tulemuslikkust ja hariduse kvaliteeti.

Need erinevused juhtimispraktikates mõjutavad oluliselt organisatsioonide võimet teenida oma sihtrühmi. Kui politseijaoskondade ülesanne on tagada turvalisus selgete ja läbipaistvate protseduuridega, siis koolid peavad suutma kiiresti kohaneda pakkumaks kvaliteetset haridust. Mõlemal organisatsioonitüübil on ühiskonnas oma roll, kuid nende edu sõltub oskusest vastata ootustele ja vajadustele viisil, mis peegeldab nende ainulaadseid ülesandeid ja struktuure.

Näiteks saab tuua politseijaoskonna ja gümnaasiumi reaktsiooni noorte kogunemistele kaubanduskeskuse juures. Politsei järgis ranget protokolli: hoiatused, trahvid ja kinnipidamised, kõik dokumenteeritud ja ülemustega kooskõlastatud. Gümnaasium reageeris paindlikumalt: õpetajad alustasid noortega dialoogi, korraldati arutelusid ja loodi noorteklubi. Kool sai oma lähenemist kiiresti kohandada, samas kui politsei pidi järgima ettekirjutatud protseduure.

Haridusasutuse ja ametiasutuse üldised erisused


HaridusasutusAmetiasutus
PõhieesmärkVooruslikkuse ja tarkuse arendamineKorra tagamine ja stabiilsuse kindlustamine
Domineeriv juhtimismudelDetsentraliseeritud, paindlikTsentraliseeritud, range hierarhia
TöömeetodidLoov lähenemine; kriitiline mõtlemine; koostöö; paindlik reageerimineRange protokoll; selged protseduurid; formaliseeritud tegevused; standardiseeritud lähenemine
SuunitlusIndividualistlik (õppija areng)Kollektivistlik (üldine heaolu)
KohanemisvõimeKiire, võimalik spontaanne reageerimineAeglasem, nõuab ametlikku heakskiitu
VastutusKogukonna ees; õppijate vajaduste rahuldamineMinisteeriumite ees; avalikkuse ees; seaduste täitmine
AutonoomiaSuurem vabadus otsustamiselPiiratud, õigusraamistikuga määratud

Miks piirid peavad säilima?

Kuigi kool ja politsei tunduvad väga erinevad asutused – üks toetab justkui vabadust ja arengut, teine tagab korra ja kontrolli –, on tegemist sama süsteemi eri tahkudega. Need on kaks viisi, kuidas ühiskond inimesi vormib.

  • Politsei teeb seda otseselt ja nähtavalt: „Ole korralik kodanik, järgi reegleid!“
  • Kool teeb seda pehmemalt ja varjatumalt: „Arenda end, ole loov, mõtle iseseisvalt!“

Lõpptulemus on aga sama – mõlemad õpetavad inimesi end kontrollima ja ühiskonna ootustele vastama. Üks teeb seda käskude ja karistuste, teine hindamise ja „isikliku arengu“ julgustamisega. Need pole vastandlikud lähenemised, vaid töötavad koos: koolis õpitud eneseanalüüs ja -kontroll aitavad inimesel hiljem olla see korralik kodanik, keda ühiskond (sh politsei) ootab.

Seega pole küsimus selles, kumb on parem või kuidas neid tasakaalus hoida. Pigem tasub märgata, kuidas need kaks organisatsiooni koos toimides aitavad ühiskonnal inimesi teatud viisil käituma ja mõtlema suunata – isegi kui nad teevad seda nii peenelt, et me seda ei märkagi.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Atesteerimine – kas järjekordne bürokraatlik koorem?

Koolijuhtide professionaalse arengu toetamiseks on valmimas põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse (PGS) muudatus, mis näeb ette, et koolijuhiga…

6 minutit
1 kommentaar

Kokkuvõtete tegemise aeg

Korra kuus teeb suvel Lähte Ühisgümnaasiumi direktori ametisse asunud Martin Pent ülevaate oma eelmise kuu tegemistest.

Aeg, mil haridusvaldkonnas pakkus enim kõneainet…

5 minutit

Stressita kool – Eesti õpetaja muljed Taani koolidest

Kuidas toimib ilma hinneteta kool? Taanis arvatakse, et tõhusa õppimiseni võib jõuda ka välise surveta. Eesti…

8 minutit
3 kommentaari
Õpetajate Leht