Maie Tuulik.
Maie Tuulik.

Pedagoogika on kasvatusteadus

Maie Tuulik.
Maie Tuulik.
5 minutit
298 vaatamist
4 kommentaari

Pedagoogikal ehk kasvatusteadusel on oma kindel probleemistik, mida ei käsitle ükski teine teadus – see ei ole eetika, psühholoogia, loogika, esteetika, sotsioloogia, füsioloogia, antropoloogia ega teiste teaduste üksiktunnetuste kokkuvõte.

Kas pedagoogika on teadus? Või kunst? Või mõlemad? Need on nüüdisaja küsimused. Ja esitatakse neid sellepärast, et meie aeg on olematuks tunnistanud paljud need tõed, milles varasematel aegadel ei kaheldud. Alljärgnevalt toetun Peeter Põllu „Üldisele kasvatusõpetusele“.

„Kui tahetakse mingit tunnetust esitada teadusena, peab kõigepealt olema võimalik määratleda täpselt ära see iseloomulik, mis teda kõigist teistest eristab ja on niisiis temale ainuomane. Vastasel juhul segunevad kõikide teaduste piirid ja ühtki neist ei saa käsitleda põhjalikult, tema enda loomusest lähtudes“ – niisuguse nõude püstitas Immanuel Kant oma teoses „Prolegomena igale tulevasele metafüüsikale, mis on võimeline esinema teadusena“.

Pedagoogika on teadus kasvatuse funktsioonist ja kasvatusnähtustest ning on teadus praktika jaoks. Ometi ei ole see ega saagi olla retseptide kogum, andmaks konkreetseid tegevusjuhiseid, nagu näiteks on võimalik anda taime- või loomakasvatuses. Seda sellepärast, et kasvatussuhe on alati subjekti-subjekti suhe, kus igas konkreetses situatsioonis on tegemist ettearvamatute reaktsioonide ja mõjudega, mis tulenevad nii subjektide „subjektiivsusest“ kui ka situatsioonide eripärast. Pedagoogika on teadus, mis teenib elu, mis peab tingimata olema praktikaga seotud. See peab andma mõõdupuu, peab tundma väärtusi, mida taotletakse.

Pedagoogika on väärtusteadus. Kui teadused üldjuhul taotlevad objektiivsust, võimalikult „puhast“ kirjeldust ja seletust, siis pedagoogikas tervikuna seda ei ole ega saagi olla – kasvatusteadus on alati normatiivne teadus, ehkki selle üksikud aladistsipliinid võivad olla ka kirjeldavad-objektiivsed, näiteks õpetamise tehnoloogia või metoodika. Deskriptiivne pedagoogika sarnaselt loodusteadustega küll konstateerib ja üldistab teatud nähtusi, kuid ei anna norme, ei tunne väärtusi.

Peeter Põld kirjutas, et pedagoogikat ei saa olla ilma filosoofiata. Ometi ei tule seda mõista nii, et pedagoogika ise võiks muutuda „asjaks iseendas“, millel pole praktikaga – koolieluga – mingit pistmist. Filosoofia annab kasvatusele nn lähtepunktid: inimesekäsituse ja eesmärgiseade. Pedagoogika peab igapäevase elu virvarris korda nägema ja korda looma, teadus peab suutma kõrgemale tõusta, et paremini näha; teadus peab aru saama oma määravalt suurest tähtsusest inimese loomuliku arengu suunamisel ja mõjutamisel. Just seepärast võime öelda, et pedagoogika kui teaduse südameks on väärtusõpetus, kasvatusfilosoofia (Peeter Põld nimetab seda pedagoogiliseks teleoloogiaks).  

Praktikale orienteeritud teadusena ei saa pedagoogika olla kirjeldav, väärtusvaba – juhtida saab ainult see, kes näeb, kellel on siht, kuhu juhtida.

Pedagoogika on normatiivne teadus. Pedagoogika püstitab norme, juhtnööre toimimiseks. Võime öelda ka teisiti: kasvatusega antakse olemasolev kultuur ühelt põlvkonnalt teisele. See tähendab, et tunnistatakse teadmiste, väärtuste ja normide olemasolu, mille omandamise vajalikkuses ei kahelda. Nii põhjendab pedagoogika normatiivsust klassikaline pedagoogika. 

Teistsugune on reformpedagoogika arusaam: kasvatus pole ei rohkem ega vähem kui võimaluste loomine. Kasvataja on kui hea aednik, kelle ülesanne on valmistada ette terve, toitev pinnas, kus noorel inimesel kasvaksid tugevad juured, mille kaudu ta ise hangib endale seda, mida vajab. Vabadus ja iseregulatiivne areng tagavad parimad tulemused. 

Klassikalise pedagoogika seisukohalt ei ole õige väide, et kasvatusel pole muud teha, kui lapse iseregulatiivsel arengul sündida lasta. See eeldab, et igal lapsel oleks mingi püsiv kalduvus, huvi ja et see ilmneks küllalt varakult. Tegelikult on aga nii, et laps otsib vaheldust, küllastub ruttu ning temas on antisotsiaalseid tendentse ja instinkte. Kust tuleb ühtehoidmine ja koostöö, kui pole ühiseid eesmärke? 

Pedagoogikal on igipüsivad dilemmad. Need näitavad, et kasvatuse vallas, nii nagu igas muuski praktilise elu valdkonnas, on meil tegemist divergentsete probleemidega, millele pole üheseid ja õigeid vastuseid. Kui klassikalise pedagoogika järgi on distsipliin ja kuulekus „head asjad“, siis reformpedagoogika järgi on head hoopiski nende vastandid – vabadus ja isepäisus. 

„Loogika ütleb, et kui miski on hea, siis mida rohkem seda on, seda parem, ja ideaalne distsipliin ning kuulekus oleksid lausa ideaalsed … ja kool muutuks vangimajaks,“ kirjutab Briti majandusteadlane Ernst Friedrich Schumacher „Hämmeldunu teejuhis“. Teisel juhul on vabadus „hea asi“, mis tähendab loogika järgi, et „rohkem vabadust oleks veelgi parem ja täielik vabadus annaks täiusliku hariduse – kool aga muutuks džungliks või isegi hullumajaks“ (samas teoses). 

Vabadus ja distsipliin on täielike vastandite paar. See on tüüpiline divergentne probleem. Kogu koolielu sellistest probleemidest koosnebki. Lahendust võib pakkuda vaid iga konkreetne õpetaja, toetudes mitte loogikale, vaid armastusele laste vastu (samas).

Pedagoogika on kunst. Põhjus on selge, sest kasvatusprotsess ja kasvatussuhe nõuab ja eeldab ainukordset reageerimist, interpretatsiooni, mis võtab arvesse kogu situatsiooni eripära, ja kasvataja-õpetaja on just selles mõttes looja (kunstnik).

Kommentaarid

  1. Aplaus!Suurepärane selgitus!

    Riin Seema

  2. Lugejad!

    On tõesti suurepärane, kui arukas selgitus on vahel arusaadav, kuid PEAPROBLEEM on selles, et pedagoogika on on tänasest koolist (ja kodudest) välja visatud…

    Mõned aastad tagasi kirjutasin, et minu kodukandis ei lase lapsed vanemaid inimesi enam bussi… See on veelgi süvenenud – eile ei andnud Tõrvas gümnaasiumineiud bussis isegi karkudega vanemal mehele istet. Just siin on pedagoogika fookus (kasutades moesõna!). Labasest sinatamises ja muust ärgem rääkigemgi. Kuid enamus nn kasvatusteadlasi väidab, et maailm olevat muutunud… Aga kes muudab Inimest?

    Just pedagoogika puudumise tõttu lahkub osa õpetajaid koolist…

    Peep Leppik

  3. “Kasvataja on kui hea aednik, kelle ülesanne on valmistada ette terve, toitev pinnas, kus noorel inimesel kasvaksid tugevad juured, mille kaudu ta ise hangib endale seda, mida vajab.”
    Ühte aspekti pole vist eriti mainitud: Et see kasvataja ISE ongi see kõige olulisem osa sellest tervest ja toitvast pinnasest – kasvatuse subjekt on samas ka objekt. Erinevalt aednikust.
    – Ja see on KUNST, eks?
    – Ja siin on kergevõitu vääratuda, väsida.
    – Aga see puudutab igasugust inimest juhtimist, enam või vähem.

    T. Marrandi

  4. Wiki: “Pedagogy, taken as an academic discipline, is the study of how knowledge and skills are imparted in an educational context…”
    Tasub korraks järele mõelda, kas ülalolev artikkel saaks (kuis see korrakohaselt vormistada) olla referee poolt heaks kiidetud juhul, kui selles esinevad sõnad “teadus” oleksid kõik inglise keeles “science”!? Tuleb leida muid vasteid, lausuda kuidagi teisiti. Kui “normative science”, “science of values” ja sarnased sisse jäävad, siis jääb ta teaduste rubriigis avaldamata.
    Pädagogik als Wissenschaft ja Pedagogiek als wetenschap tulevad mõnes keeles ette, aga neis on teadus samas tähenduses nagu sõnas “usuteadus”! Usuteadust teevad usuteaduste instituudi õppejõud vaimulikukandidaatide suhtes. Kindlasti mitte aga hingekarjased oma koguduse suhtes. See on üheselt selge, et usuTEADUST ei ole. On vaimulike religiooniõpetuslik koolitamine teaduste põhjal, piiblitekstide teaduslik uurimine nende hulgas. Ka pedagoogika lahti harutamisel leitakse keeled (keeleteadusalusel), psühholoogiad, statistikad, sotsioloogiad – käsitatuina teaduslikult. Nende sünteesimisel pedagoogikaks jääb igaveseks mõõdupuuks koolkondlikkus – kas eel töötav professor hindab uute tulijate “pedagoogikateaduslikud” laused kokkusobivaiks tema poolt varasemalt moodustatud erialatekstide lausetega (nagu mõistete omandamine mõistevõrkude kaudu alati käib!).

    valdar parve

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht