Aastanumber vahetus, kuid kultuuriaasta tegevused ei ole Eesti Rahva Muuseumis veel lõppenud. Tunnustust ja tähelepanu pälvinud Ryoji Ikeda isikunäitus ning ERM-i suurnäitus „Kellele kuulub öö?“ kestavad veel viimaseid nädalaid. Samal ajal valmistume järgmiseks temaatiliseks aastaks: Eesti raamatu 500. aastapäeva puhul teeme põhjaliku sissevaate kirjandusse ja inimeste lugemisharjumustesse. Peagi on meil au tähistada Olev Subbi 95. sünniaastapäeva tema kõiki olulisemaid perioode hõlmaval näitusel, kus on väljas üle 80 maali. Maikuus aga saame lähemalt tuttavaks rannarootslaste eluga ja uurime, kuidas läheb nende järeltulijatel. Haridusprogrammid nendele näitustele on koostamisel, kuid hulgaliselt programme on ERM-is saadaval praegugi.

Kõrrekunst ja öölood
Tartu 2024 põhiprogrammi kuulunud Ryoji Ikeda isikunäitus avab mikro- ja makrokosmose saladusi kuni 2. märtsini. Ikeda on maailmakuulus jaapani helilooja ja kunstnik, kes on tuntud oma unikaalse stiili poolest, mis ühendab teadusandmed ja tehnoloogia kaasaegseteks kunstiteosteks. Näitus koosneb kolmest installatsioonist, millest kaks on loodud spetsiaalselt ERM-i jaoks. Näitusele loodud haridusprogrammide „Tunded ja värvid: lõngaloomade matemaatiline kunst“ (lasteaed, 1.–2. klass), „Andmemandala“ (3.–6. klass) ja „Õlekroonist DNA mudelini. Kõrrekunstigeomeetria“ (7.–12. klass) vahendusel tutvume kunstniku ja tema teostega lähemalt. Vaatame, milliseid tundeid kunstiteos tekitab, räägime arusaadavalt andmete kogumisest ja analüüsist ning kasutame paljusid teisigi tehnikaid, et saada teadmisi teadusest, kunstist ja sellest, mis jääb nende vahele.
Hiljuti pälvis suurnäitus „Kellele kuulub öö?“ muuseumiühingult nominatsiooni aasta näituse kategoorias. Veel veebruari lõpuni on võimalik osaleda näituse haridusprogrammides, mis pakuvad võimalust arutleda, milline aegruum on öö, mil moel on selle tähendus aja jooksul muutunud ning kuidas on võim ja kultuur ööelu Eestis kujundanud. Programmis „Pidu öös“ (9.–12. klass) uuritakse linlikku ööelu läbi ajaloo, keskendudes pidudele ja traditsioonidele, ning luuakse plakateid eri ajastute pidustustele. „Olgu kord!“ (10.–12. klass) käsitleb öiseid olukordi ja nende kontrollimist eri ajastute seaduste kaudu, kutsudes osalejaid hindama reeglite põhjendatust. „Öölood“ (8.–12. klass) seob need teemad kokku, innustades osalejaid looma oma lugusid ajaloofaktide ja fantaasia abil, uurides, kuidas öös võivad toimuda nii maised kui ka ebamaised sündmused.

Mängumets ja ajarännak
Eelmisel sügisel avati lastele eesti looma- ja metsamuinasjuttudest inspireeritud tegevusmaastik Mängumets. Mängumetsas toimuvad muinasjutu- ja meisterdamishommikud, mis sobivad lasteaedadele ning kuni 2. klassi õpilastele. T–R kell 10–11 pakume gruppidele metsa- ja muinaslugusid kajastavaid haridusprogramme, kust ei puudu ka meisterdamine ja mäng.
Ajarännaku meetodil rännatakse tagasi kokkulepitud ajahetke ning mängitakse minevikusündmus rollimängu elementidega läbi. Pealtvaatajaid ajarännakul ei ole, sündmus näitab osalusmeetodil, milline võis olla ühe inimese kogemus suure ajaloo taustal. Rännaku läbiviimiseks kirjutatakse eelnevalt stsenaarium, kusjuures ajaloosündmus võib jõuda tegelikkusest erineva lõpplahenduseni. 2025. aasta ajarännakul keskendutakse 1905. aasta revolutsioonile.
Pidulik liputund
Eesti Vabariigi sünnipäeva puhul ootame lapsi 20. ja 21. veebruaril pidupäeva muuseumitundi, et üheskoos uurida meie väärika lipu lugu. Vaatame, kuidas ühe üliõpilasseltsi lipust sai meie riigi olulisim sümbol. Räägime riiklikust sümboolikast, sümbolite tähendusest ja etiketist. Tunni lõpetame viktoriiniga.
Lisainfo ja broneerimine: hariduskeskus@erm.ee, tel 736 3085, www.erm.ee/haridus.

Lisa kommentaar