22.04.2024 Viljandi Viljandi gümnaasiumi direktor Juhan-Mart Salumäe. Foto Marko Saarm, Sakala
Viljandi gümnaasiumi direktor Juhan-Mart Salumäe. Foto: Marko Saarm / Sakala

KÜSIMUS ⟩ Kuidas teie olete suutnud oma kooli matemaatikaõpetaja leida ja teda ametis hoida?

22.04.2024 Viljandi Viljandi gümnaasiumi direktor Juhan-Mart Salumäe. Foto Marko Saarm, Sakala
Viljandi gümnaasiumi direktor Juhan-Mart Salumäe. Foto: Marko Saarm / Sakala
3 minutit
3731 vaatamist
3 kommentaari

Matemaatika- ja üldse reaalainete õpetajate leidmine on muutunud aasta-aastalt järjest keerulisemaks, sest uusi õpetajaid ei tule piisavalt peale. Praegu on meil koolis üheksa matemaatikaõpetajat, neist viis osakoormusega ja neli täiskoormusega. 

Meie õpetajaskond on olnud üpris püsiv. Praegustest matemaatikutest viis on töötanud meie koolis alates 2012. aastast ehk kooli loomisest. Neist üks on olnud algusest peale osakoormusega matemaatikaõpetaja, teine on ise tahtnud koormust vähendada. 

Nendest viiest õpetajast nelja vanusenumber algab praeguseks juba kuuega ning on mõistetav, et ajapikku soovivad nad oma tunnikoormust vähendada. Kuna nad on kõik väga tugevad matemaatikud, oleme mõistagi motiveeritud pakkuma neile ka osaajaga tööd ning õnneks on nad olnud sellisest lahendusest huvitatud. Lisaks võib välja tuua, et üks väga kogenud matemaatikaõpetaja liitus meie kollektiiviga eelmise aasta keskpaigas suuresti just põhjusel, et pakkusime talle osaajaga tööd. Täiskoormusega ei soovinud ta meie juures tööle asuda.

Vastukaaluks saab tuua, et mitmed noored, kes on omandanud kõrgema hariduse reaalainetes, on valmis õpetajaametis kätt proovima, kuid tihti pole neil kas võimalust või soovi teha seda täiskoormusega. Nii ongi reaalsus see, et kahest noorest matemaatikaõpetajast üks on alles bakalaureuseastmes matemaatikatudeng ning teine inseneriharidusega muusikakooliõpetaja. Mõlemad on meie juures tööl osalise tööajaga. Õpilaste tagasisidest lähtuvalt julgen öelda, et mõlemad saavad oma tööga hästi hakkama. 

Eelneva puhul tasub välja tuua, et oleme jõudnud nende noorteni tänu ühele olulisele asjaolule – nad mõlemad on meie kooli vilistlased. Praegu on emapuhkusel veel üks meie vilistlane, kes plaanib kevadel meie juurde tagasi tulla. Viimastel aastatel oleme tähelepanelikult jälginud, kes meie lõpetajatest lähevad matemaatikaõpetajaks õppima või kes üldse matemaatikaerialadel õpivad. 

Õnneks meie lõpetanute seas neid noori on. Teeme neile pakkumise meie juures tööle asuda võimalikult varakult. Siinkohal konkureerime tihti just Tartu koolidega, kes saavad pakkuda neile tööd juba ülikooliõpingute kõrvalt. On mõistetav, kui noored langetavad otsuse logistiliselt mugavama valiku kasuks. Aga seda tänulikumad oleme nende õpetajate üle, kes on siiski meile tulnud. 

Lühidalt võib öelda, et oleme leidnud endale õpetajad tänu paindlikkusele ja tugevale vilistlaskonnale. Võimaldame olemasolevatel õpetajatel koormust vähendada ja uutel õpetajatel osakoormusega alustada. Usun, et see on tulevikus kooli möödapääsmatu osa.

Kommentaarid

  1. Lühidalt võib öelda, et oleme leidnud endale õpetajad tänu paindlikkusele ja tugevale vilistlaskonnale. Võimaldame olemasolevatel õpetajatel koormust vähendada ja uutel õpetajatel osakoormusega alustada. Usun, et see on tulevikus kooli möödapääsmatu osa.
    Väga raskelt arusaadav kirjutis direktori sulest.
    Aga tänase ÕL tööpakkumistes vajatakse ainult ühte kooli Eestis matemaatikaõpetajat. See tähendab, et kogu see lokulöömine õpetajate puudusest pole päris adekvaatne? Seda kinnitabki ju ka see Viljandi Gümnaasiumi direktori kirjutis, kui õpetajad töötavad osakoormuse, st osapalgaga? Aga osapalgaga ei saa ju maksta eluaseme täiskulusid, lauale panna täisväärtuslikku toitu?
    Ettepanek selline. Et lõpetaks selle poliitiliselt kellelegi kasuliku ,, õpetajate puuduse ” narratiivi edastamise peavoolus, ning suunduksime reaalsuse juurde.

    Viktor Välk

  2. 1. Miks ei ole ÕL tööpakkumistes matemaatika õpetajate töökuulutusi? Esiteks direktorid eriti enam ei looda kuulutusega õpetajat leida. Muuseas. paberkandjal on rohkem kuulutusi.
    2.Tean koole , kus matemaatikat õpetavad ainult pensionärid. Nüüd küsiks. Kui matemaatikat õpetavad ainult pensionärid, kas see on õpetajate puuduse narratiiv või ei ole ?


  3. See väide, et direktorid enam ei looda kuulutustega õpetajat leida, ei päde, pole mingit tõetust. Kuna olen ise pensionil, siis on aega tutvuda nii ÕL kui ka CV Keskuse kuulutustega. Ja peavoolu propaganda narratiividega, mis vastuolus reaalse elu tegelikkusega. Ja nädala – paari möödudes on tööpakkumine maha võetud, sest osalejad konkursile on leitud. Ja kui Eestis otsitakse hetkel 1-2 aineõpetajat, siis põhjused võivad väga proosalised ja elulised olla. Ja tihti ei süüvita kuulutuste sisusse. Otsitakse ka üliväikese koormusega õpetajaid. 0,2, o,25, 0,3 koormusega.Samas toon näite, et alevikus, kus elan, läks õpetaja pensionile ja tema ametikohale põhikoolis kandideeris 20 soovijat, möödunud sügisel!
    Ja see näide, et teate mõnda kooli, kus matemaatikat õpetavad ainult pensionärid, täidab minu hinge tänutundega nende koolide direktorite suhtes! Sest ühiskonnas tervikuna on kujundatud narratiiv, kui juba töötajaid 50+ aastates hakatakse tööturult tõrjuma, unustatakse ära, et vanaduspensioni iga on riigi poolt kehtestatud 65 aastat. Ja see pension ei taga väärikat vananemist.
    Tean mitut kooli, kus kaadriprobleeme ja konkursse pole lahendatud ausalt, vaid kallutatult. Ja löögi alla on seatud just eakamad õpetajad.

    Viktor Välk

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht