„Mis värk selle veipimisega on?“

Allikas: Eesti kooliõpilaste tervisekäitumise uuring 2021/2022. TAI 2023.

Kas noored päriselt teavad, mida veipimine nende kehaga teeb? Kuidas mõjutavad nikotiin ja muud keemilised ühendid aju arengut ja stressiga toimetulekut tulevikus? Millised on selle tervislikud alternatiivid? Tulles vastu õpetajate soovidele, saab Eesti Tervisemuuseumi uhiuues muuseumitunnis „Mis värk selle veipimisega on?“ infot ja arutleda just nendel teemadel. 

Veipimine on üha populaarsem

Kahjuks näitavad uuringud, mida koolinoorte seas regulaarselt tehakse, et tavatubaka suitsetamist on jäänud vähemaks, kuid suurenenud on alternatiivsete tubaka- ja nikotiinitoodete tarvitamine. Eestis on noorte seas e-sigarettide ehk veipimise populaarsus viimastel aastatel märkimisväärselt kasvanud. Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) 2024. aasta aprillis avaldatud raporti kohaselt on Eesti 11–15-aastaste noorte seas e-sigarette proovinute osakaalult maailmas kolmandal kohal, jäädes alla vaid Leedule ja Bulgaariale. Eesti kooliõpilaste tervisekäitumist uurides selgus, et e-sigarette on proovinud 29% kõigist uuringus osalenud kooliõpilastest: 11-aastastest iga kümnes, 13-aastastest iga kolmas ja 15-aastastest peaaegu pooled (Eesti kooliõpilaste tervisekäitumise uuring 2021/2022, TAI 2023). Õnneks jääb regulaarseks tarvitajaks neist oluliselt vähem ning enamik lapsi ja teismelisi siiski e-sigaretti ei suitseta, mistõttu ei tohiks veipimist pidada normaalseks käitumiseks. 

Noored aktiivses rollis

Muuseumitund on ehitatud üles lähtuvalt noorte riskikäitumise ennetuspõhimõtetest: probleeme on alati parem ära hoida kui lahendada. Samuti ei keskendu tulemuslik uimastiennetus ainult uimastitele, vaid kujundab laste ja noorte hoiakuid ning arendab igapäevaoskusi. Tunnis mõtestatakse koos õpilastega, miks veipimine pole nii ohutu, kui reklaamid väidavad, ja kuidas see võib jätta pikaajalised jäljed vaimsele ning füüsilisele tervisele. Noored saavad teadmisi ja praktilisi näpunäiteid, kuidas end kaitsta ja tervena püsida ning teha teadlikke tervislikke valikuid.

Tunnis osalenud õpilane teab, mis on riskikäitumine, mõistab e-sigarettide tarbimisega kaasnevaid riske, väärtustab elu uimastiteta ja teeb tervislikke valikuid. Ta teab, et e-sigaretid ei lahenda probleeme, oskab hoida oma vaimset tervist ja on teadlik vaimse tervise vitamiinidest.

Muuseumitunni väljatöötamisel lõi kaasa koolis iga päev teaduspõhise ennetusega tegelev õpetaja, tund tugineb Tervise Arengu Instituudi riskikäitumise õpetamise põhimõtetele ning vastab põhikooli II kooliastme õppekavale. Broneeri muuseumitund tervisemuuseumi kodulehelt tervisemuuseum.ee/veipimine

Artiklis kasutatud statistika ja näited põhinevad TAI avaldatud andmetel.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kaevandusmuuseumis muutub õppimine seikluseks

Eesti Kaevandusmuuseum Kohtla-Nõmmel pakub haridusprogramme, mis ühendavad põlevkivi kaevandamise ajaloo, keskkonnateadlikkuse ja seiklusliku õppeviisi. Säästvat arengut ja keskkonnaharidust…

2 minutit

Arhitektuurimuuseum – ruumiteadlikuks maast madalast

Arhitektuurimuuseumi eesmärk on pöörata tähelepanu sellele, mis meie ümber, ning panna nii noored kui ka vanad…

2 minutit

Emotsioon teatrinukus

Nukuteatrimuuseum kuulutab taas välja teatrinuku leiutamise konkursi 1.–12. klassi õpilastele. Mullu esitati ligi 60 omanäolist tööd, mis tõestas, et selline loominguline ülesanne…

2 minutit
Õpetajate Leht