Tuulike Kivestu. Foto: erakogu
Tuulike Kivestu. Foto: erakogu

Õpetaja vajab abi 

Tuulike Kivestu. Foto: erakogu
Tuulike Kivestu. Foto: erakogu
3 minutit
8853 vaatamist
6 kommentaari

Olen mõnikord mõelnud, et õpetaja, kes vastab kõikidele kutsestandardis kirjeldatud nõuetele ja ühiskonna, sh lapsevanemate ootustele, on justkui imeinimene. Nagu mõne kung fu filmi superkangelane, kes võitleb korraga hunniku vaenlastega, seljatab nad ükshaaval ning väljub lahingust võitjana, rapsates elegantse liigutusega üksiku tolmukübeme pintsakureväärilt. Superkangelase viib võidule erakordne keskendumisvõime, suutlikkus märgata, mäletada, arvestada, ennustada ja ennetada. Samasugust võimekust eeldame ka õpetajalt. Ootame, et tal oleksid kõikjale ulatuvad silmad ja kõrvad, et ta aitaks järele aeglasemaid ja kannustaks võimekamaid, rahustaks rahutuid ja lohutaks õnnetuid, unustamata sealjuures ka kõiki teisi õpilasi. Selliseid, kes klassiruumis mitte silma ei paista, kes saavad ise hakkama ega nõua erilist tähelepanu, kuid kes vajavad samuti, et neid märgataks. Lühidalt – et ta läheneks igale õpilasele individuaalselt, arvestades tema eripära. Ja me teame, et erisusi on tänapäeva klassiruumis oi-oi kui palju. 

Õpetajad saavad enamasti hakkama. Ainult et pahatihti keel vestil ja pea plahvatamas. Ja alati ei saa ka. Lihtsalt ei jätku suure tunnikoormuse juures aega ega auru. Arvestades, et ühel aineõpetajal võib nädala jooksul klassist läbi käia mitusada õpilast, kuluks talle marjaks ära Harry Potteri võlukepp või Hermione ajakell. Või siis, veel parem, abiõpetaja. 

Ideaalis võiks igal õpetajal olla kõrval abiõpetaja. Selline, kes poleks mitte pelgalt aeglasemate ja hajameelsemate õpilaste töövihikulehe keeraja ja korravalvur, vaid kaasamõtleja ja partner. Keegi, kellega üheskoos planeerida õppetööd, arutada, kuidas toetada individuaalset tuge vajavaid õpilasi ning jagada omavahel teisigi ülesandeid. Abiõpetaja oleks õpetajale lisasilmad ja -kõrvad klassiruumis, aidates kaasa, et ükski õpilane ja tema vajadused märkamata ei jääks. Et kõik saaksid õigel ajal tuge ja abi. Et lapsed tunneksid end koolis hästi ja õpetajad ise ei põleks läbi. 

Praegu jagub koolidel raha vaid mõne üksiku abiõpetaja palkamiseks. Nagu koolijuhid tunnistavad, on seda ilmselgelt liiga vähe. Vaja on abiõpetajaid üha rohkem, eriti arvestades hariduselus toimuvat: eestikeelsele õppele üleminekut ning kaasava hariduse põhimõtete rakendamist.   

Koolijuhtidega vesteldes tuli välja, et arusaam abiõpetajate töö eesmärkidest ja ülesannetest võib suuresti erineda. Seepärast on igati tervitatav, et tänu kutsekirjeldusele ja kvalifikatsiooninõuete määratlemisele muutub abiõpetaja roll selgemaks. Ilmselt muutub ajapikku väärikamaks ka ametikoha staatus. Nagu Viljandi Kesklinna Kooli direktor Kaija Kits tabavalt ütles, on üks hea abiõpetaja justkui väike valge ingel klassiruumis.

Kommentaarid

  1. sedaet, kes nüüd siis abiõpetajaks hakkaks, kes oleks aineõpetajale tunnis võrdväärne partner?
    Mis kutsestandardile tema peab siis vastama?
    Bakalaurus, magister?
    ja mis palka temakene küll sooviks?
    Et õpin ülikoolis ära ja siis olen abiõpetaja või?
    MITTE EI SAA ARU

    uudishimulik

  2. Abiõpetaja idee iseenesest on ju hea, aga nii palju küsimusi tekkis. Sooviksin samuti teada abiõpetajate kutsestandardit. Kus ning kes neid koolitab? Kes peab abiõpetajale tema tööülesandeid selgitama? Kas ainetundidesse abiõpetaja määramisel õpetaja enda soovid ja arvamused ei lähe arvesse vaid peabki uuest tunniplaanist avastama- oi, seekord on mul abiõpetaja selles aines ja selles klassis? Kas õpetaja peabki lisaks lastele ka abiõpetajat õpetama, et tema saaks abistada? Endal kogemused erinevate abiõpetajatega. Nii kõrgharidusega (ei ole pedagoogilisega),ülikoolis õppivate kui ka aastaid kodus olnutega (keskharidusega või rakendusliku haridusega). Inimesed väga erinevad ja nende asjalikkus alati haridusest ei sõltu. Osad väga hakkajad ja püüdlikud, teavad keda eriti aitama peavad ning jõuavad vajadusel ka teisteni, on õpetajalegi toeks. Samas on olnud inimene, kes istub abivajava õpilase kõrval ja tukub. Kui küsida õpilaselt, et kas on abi vaja, siis abi võpatas ja ärkas. On olnud abiõpetaja, kes istus klassis viimases pingis ning tegi arvutis oma ülikooli koduseid ülesandeid. Praegu on abiõpetaja, kes istub klassiruumis õpilaste selja taga kuigi tal on abistamiseks “ettenähtud” kaks õpilast. Nende juurde ta ei lähe. Ei usu, et selline olukord paljudes koolides on, aga ikkagi tuleb ette juhuseid.

    Põnevil ja ootusärev

  3. Mujal abiõpetajate rakendamine haridussüsteemis toimib. Naljakas, et haridusministeerium tegeleb kõige muu rakendamisega, kui sellega, mis võiks päriselt õpetajaid aidata ja töökeskkonda parandada, et õpetajad tunneksid ennast koolis paremini. Ka vana uus leiutis ehk astmeline palgasüsteem ei tekita ju seda, et õpetaja töö läheks veidi lihtsamaks. Millega tegeletakse?

    Arvaja

  4. “Superkangelase viib võidule erakordne keskendumisvõime, suutlikkus märgata, mäletada, arvestada, ennustada ja ennetada. Samasugust võimekust eeldame ka õpetajalt” – keskendumisvõime ei käi ehk järgnevaga kokku: keskenduda saab peamiselt vaid ühele asjale korraga. Kes mäletab, märkab, arvestab kõigega, ei saa keskenduda otseselt mitte millelegi. Pole ka võimalik kõike üheaegselt märgata. Selleks meil ongi kaks silma, et näha rohkem, aga et näha kõike (niisama kui mäletada, märgata, samal ajal ka arvestada, ennustada ja ennetada), selleks peab tõesti olema üliinimene. 🙂 Samas kui midagi juhtub, soovime kõik tagantjärele, et oleksime märganud, mäletanud, arvestanud ja ette näinud… Igatahes hästi sõnastatud autori poolt!


  5. Väga aus ja julge kirjeldus. Latt on kõrgel ja tihti tõstavad seda inimesed, kellel puudub valdkonnast arusaam ja haridus. Eesti ühiskond on õpetatud ja on lubatud olla õpetajate suhtes väga ebameeldivad. Haridusministeerium võiks ise rohke pingutada, et õpetajad ei läheks ära või põleks läbi. Seni on tehtud otsuseid, millel on praegused tagajärjed.

    Superkangelane.

  6. Olen koolitatud kooli abiõpetajaks ja tööle ei võeta, kuna koolid ei jaksa ise palka maksta 🙂 Tugiisikute jaoks saavad nad toetust, aga õpetajatele abiväe pakkumiseks aga mitte.

    Abiõpetaja

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht