Ants Viljus.

Sõnumitooja sattus tuleriidale

Ants Viljus.
6 minutit
7956 vaatamist
18 kommentaari

Ei kõla üldse poliitkorrektselt, kuid olen seda meelt, et riigi parema tuleviku seisukohast, meie kõikide huvides võiks teha väikeklasse kõige nutikamate tarvis. Võib teha ka kompromissi: teeme igast klassist kolm klassi.

Surmanuhtlust ei saa sellepärast rakendada, et on oht eksida, hindajad ei pruugi olla piisavalt pädevad, saadetakse vale inimene tuleriidale ja siis on probleemi lahendamise asemel neid veel juures. Umbes sama lugu juhtus hiljuti Tallinna Tehnikagümnaasiumi matemaatikaõpetajaga, kes oli tegelikult sõnumitooja. Neid on hea tava kohaselt soovitatav mitte nuhelda. Kes on ajalugu õppinud, teavad, miks. Kuid läks teisiti.

Aga alustame natuke eemalt.

Ennevanasti oli nii, et need, kes koolis mingil põhjusel hakkama ei saanud (nimetame neid saamatuteks), läksid erikooli. Seal olid spetsiaalse väljaõppega õpetajad, tugispetsialistid, väiksemad klassid, rohkem aega õpilastega tegeleda.

Siis tehti järjekordne haridusreform ja võeti kasutusele kaasav haridus. Ühest küljest tähendas see head – kollektiiv sai kokku, kõik hakkasid õppima tavakoolis. Teisest küljest halba – tavakooli tase langes: akadeemiline tund on kaunis lühike, 45 minutit. Ajalises mõttes on ühe minuti hind üle 2% kogu tunni kestusest. Kui õpetaja tegeleb tunnis viis minutit õpilastega, kellega ongi vaja eraldi tegeleda, siis individuaalõppe mõttes on see aeg väga lühike ega saagi kuigi suure kasuteguriga olla, ülejäänud klassil jääb aga seetõttu 10% õpetaja tähelepanust saamata. Kümnetunnise mooduli jooksul oleks justkui ainult üheksa tundi saanudki. Enamikul, kui mitte kõikidel, on arusaadav põhjus mitte rahul olla.

Et sellest mingigi asi tuleks, hakati propageerima grupitöid. Grupis olid kõik, ka saamatud. Eduelamusi pidi jaguma kõikidele.

Siis jõudsid otsustajad veendumusele, et õpetaja ei ole suuteline oma aine rakenduste kohta tooma elulisi näiteid, ja üks õppeaine tuli integreerida teise sisse. Näiteks maateaduse õpetaja hakkas rääkima keemiast, keemiaõpetaja muusikaajaloost, see omakorda matemaatikast. Oma ainest loomulikult ka ja ennekõike.

Õpetajad, kes on käinud HEV-õpilasi puudutavatel koolitustel, teavad, et õpetada tuleb ainult ühte asja, mitte hüpata ühelt teemalt teisele, eri ainetest rääkimata. Õpilane läheb siis segadusse, tal kaob järg käest.

Ja siis ongi nii, et moodustame projekti, teeme meeskonna, mille liikmetel on kaasav haridus, rühmatöö kogemus, teadmised pärit integreeritud õppeainetest, kulutame sinna miljoneid ja välja tuleb … Welcome to Estonia. Ja kui me selle üle päid vangutame ja imestame, siis täiesti põhjuseta. See ongi oodatud tulemus. Imestamiseks oleks põhjust siis, kui tulnuks teistsugune, üle keskmise tulemus. Kriteerium on ju teada: kui tulemus on seetõttu, siis on tavaolukord ehk imestamiseks pole põhjust. Ja kui tulemus on sellest hoolimata, siis on eriolukord ja imestada on põhjust.

Tasapisi on arusaam, mis õpetajatel juba ammu oli, ka ministeeriumisse jõudnud ja nüüd soodustatakse või soovitatakse usinasti väikeklasse, mis on moodustatud tavaklassist ja suunatud saamatutele. Kuigi mõttena hea, on see saamatuse privilegeerimine. Paneme need, kes hakkama ei saa, teistega võrreldes paremasse olukorda: rühm on väiksem, õpe individuaalsem, tähelepanu suurem, n-ö online-juhendamine jms. Miks?

Ei kõla üldse poliitkorrektselt ja ammugi mitte seksikalt, kuid olen seda meelt, et riigi parema tuleviku seisukohast, meie kõikide huvides on palju olulisem teha väikeklasse kõige nutikamate tarvis. Meil on väike riik ja iga välja arendamata anne on peaaegu et kuritegu rahvuse vastu.

Võib teha ka kompromissi: teeme igast klassist kolm klassi. Üks väikeklass saamatute, teine teistsuguste tarvis ja siis päris põhiklass. See tähendab, et meil oleks vaja kolm korda rohkem õpetajaid ja kolm korda rohkem ruume tundide pidamiseks. Rohkem raha ka.

Mul on hea tuttav, austatud ja vaimsust hindavates ringkondades tuntud inimene, kes on teinud palju häid ja suuri asju. Ta poleks seal, kus on, kui gümnaasiumi matemaatika lõpueksamil ei oleks eksamikomisjoni esimees, kooli direktor, jäänud tema kõrvale seisma ja pannud näppu ülesande peale. Seda näppu ei võtnud ta enne ära, kui rahule jäi.

Asjaosaliste õnneks ei olnud läheduses ühtegi aktiivset tugispetsialisti. Sellest on palju aastaid möödas, kuid nüüdki viib mu tuttav küünla oma direktori hauale. 

Ujumisõpetaja, tubli ja oskaja inimene, õpetab lapsi ujuma. Klassis on 40 õpilast, kümme puudub, basseinis on 30 last, radu on kuus või kaheksa. Tund ketsab 45 minutit. Viie minuti jooksul teeb õpetaja sissejuhatuse ja tund lähebki lahti. Ühed on hästi aru saanud, teised teistmoodi, mõni on hiljaks jäänud, mõni ootab järeleaitamist. Õpetajal on tunni lõpuni aega 40 minutit, iga õpilase jaoks üks minut ja 20 sekundit. Järgmine tund on nädala pärast, eksam on tulekul. 

Eksamil hüpatakse vile peale sisse. Kes pea, kes jalad, kes kõht ees. Stiilipunkte ei anta. Ujutakse teise seina ja tagasi, finiš on sügavamas otsas. Kumbki ots 50 meetrit, vahepeal puhata ei tohi. Norm eriti kõrge ei ole, õhtuks peaks edasi-tagasi tiir tehtud olema.

Mõni liigub kiiremini, mõni aeglasemalt. Mõnel hakkab enne lõppu jõud otsa saama, vajub vee alla, mõne aja pärast tuleb nägu vee peale tagasi, ahmib õhku ja kaob jälle vee alla. Tõuseb siiski puristades pinnale. Lõpuni on kaunis vähe, siis peaks sein tulema, kas jõuab? Õpilast pole juba pikka aega näha. Õpetaja on dilemma ees: kas visata keelatud abivahend või kirjutada tabelisse ajaveergu: ei jõudnud etteantud ajaks kohale. Selle jaoks on ka omad reeglid: õpilane peab üleni vähemalt neli minutit vee piirist allpool viibima – siis on kindel, et hinde panemisel ei saanud viga tekkida ja lastevanematel pole alust kohtusse pöörduda. 

Õpetaja teab, et rahmeldaja on sisemaalt, hingelt põllumees, ei hakka kunagi nii pikki maid ujuma, kui just laevaõnnetusse ei satu. 98 meetrist, mille ta läbi ujus, aitaks igati, kuid norm on norm.

Vahest võiks mõelda õpiväljunditesse muudatuse tegemisest. Kooliõpikutes ja ilmas on palju tarkust. On teretulnud püüelda selle poole, et kõike peast teada. Kui keegi ebameeldiva üllatusena leiab, et mingi eluvaldkond on tal tagaplaanile jäämas, aga taskus on tehisaju ja rohkem informatsiooni kui kogu koolikursuse õpikutes kokku, saab ta hakkama ehk ka juhul, kui taskust võetud teavet leida ja analüüsida mõistab.

Ja et asjad ikka päris selged oleksid, siis veel kord: Martin Luther ja Martin Luther King on erinevad inimesed, ajateljel teineteisest üle 400 aasta kaugusel, väitku nad oma ülikooli lõputöös mida tahes. See TÜ ülikooli diplomitööst võetud väide, mis ka ajakirjandusest läbi jooksis, on väga ilmekas näide selle kohta, kuhu oleme hariduskorraldusega jõudmas või jõudnud. Õpilane ei tea ja õpetaja ei pane tähele. Minu kogemus, mida jagavad ka tuttavad tehnikaülikooli lektorid, on paraku selline, et igal aastal alustav uus esmakursus on ivakese nõrgem kui eelmise aasta oma. Ja seda, või neid Luthereid meenutatakse ikka pea igal selleteemalisel arutelul.

Kommentaarid

  1. Aitäh suurepärase artikli eest! Gümnaasiumi lõpueksami näide, kus direktor õpilase kõrval seisis, ja lause “Õnneks ei olnud läheduses ühtegi aktiivset tugispetsialisti” – 12 punkti, ausalt! Ujumistunni näide samuti, paneb ikka mõtlema küll.

    Madli L.

  2. Tere

    See “saamatu” võib paraku osutuda õpetaja enda saamatuse eluetapis kõige suuremaks toimetulijaks, kui õpetajal on vaja voodis külge keerata, küljealune kuivaks panna või lusikaga puder suhu saada. Või poes riiulilt mõni vajalik kaup üles leida ja kätte saada. Seega ma kutsun koolits töötavaid inimesi, aga ka teisi üles mõtlema oma kõnepruugile ja vältima igasuguseid sildistavaid nimetusi. Sest need alandavad õppijat.

    Aitäh.

    Karmen Koppel

  3. Need lapsed, nii tõsisemate õpiraskustega kui ka käitumishäiretega, vajavad tõesti vastava väljaõppega spetsialistide abi väikestes klassides või üks-ühele õpet neile mõeldud õppeasutuses, kus kõik vajalik käepärast. Eriti viimased, sest õpetaja ei pühenda neile mitte ainult suhteliselt (võrreldes kaaslastega) palju aega ja tähelepanu, vaid häiritud on sageli kogu õppeprotsess tunnis. Teada on pikad järjekorrad vaimse tervise õe ja psühhiaatri juurde. Sealt edasi võtab palju aega lapse kontrollimatu käitumise põhjuste välja selgitamine ja õige ravi leidmine. Kahjuks ka teiste laste õppimise aega. Ja mitte ainult, ebasobiva õpikeskonna mõju on laiem, ka abivajavale lapsele. Inertsi ja õpetajate pingutuste toel meie koolide traditsiooniliselt hea haridustase veel kuidagi püsib. Ehk on see usk, et välismaal (läänes) on kõik parem ja peaksime sealt hariduslike uuenduste näol valimatult mõõtu võtma, pärit meie ajaloo eripärast?

    Pille Pendonen

  4. Väga hea ja kujundlik arvamuslugu, lisaksin siia omalt poolt ka ühe uitmõtte:
    Kui meile näidatakse valikut käsitööna valminud salle, mille hulka on poetatud mõni masinaga kootud sall, siis kuidagi oskame me öelda, et see sall on käsitöö ja too mitte. Me oskame panna näpu sellele kohale, mis meile jutustab vaevast selle salli kudumisel. Pingest, mis on üleval, kui kuduja ootab lapselapse eksami tulemust ja vabanemisest, mis on tulnud peale rõõmustavat telefonikõnet.

    Matemaatikaülesande lahendamine on nagu salli kudumine. Kindlate võtete õigel viisil ning õges järjekorras kasutamine toob ülesandele lahenduse. Kui kuskil 3-das reas tuli õige võte, aga valel viisil, siis vastus ei tule enam õige. Salli peal me näeme seda viga mõne rea järel, kuid täppisteaduse ülesande lahendamisel me seda ei näe. Ja on väga hea, kui on keegi, kes oskab panna näpu vigasele kohale teadmisega, et vea teinu saab ise oma apsakast aru.

    Matemaatika ülesande lahendamist saab õpetada ja saab treenida. Matemaatika ülesande lahendamist õpetab Õpetaja ja treenib repetiitor.
    “Eesti keele seletav sõnaraamat” 2009 sedastab: repetiitor – hariduses vanasti – õpinguis järeleaitaja, tunniandja. Õpetaja õpetab mis ja miks, repetiitor kontrollib, kas. Ehk tagasi salli juurde: kuduja õpilane olles omandanud erinevad kudumisvõtted ja tehnikad, saab kinda kudumisega hakkama. Repetiitori käe alt tulnu saab valmis kudumiga. Vahet pole, kas lõunanaabritele või endale, aga see-eest on kindakiri perfektne.
    Kumba me rohkem hindame? Maitseasi. Kuid matemaatika eksamil? Meie praeguses süsteemis üritatakse õpetada, kuid eksamil hinnatakse treenitust, mitte arusaamist.
    Ajal, kui AI oskab tõtt valega suurepäraselt segada, on oluline aru saada, mida tehakse selle koha peal, kuhu näpp pannakse.

    Selle arvamusloo lugemise järel võtsin uuesti ette selle loo algpõhjuse, Postimehe artikli ja tuli kange tahtmine näpp mõne koha peale panna ja küsida:
    «Väidetavalt oli ruumis üle kümne õpilase, sest seda nägid pealt ja kuulsid ka koolidirektor Anneli Errit ja õppejuht Kai Rohtla, kuidas matemaatikaõpetaja oli üle klassi hõiganud: «Hurraa! Jälle järgmine õnnelik läbipääseja.»
    See lõik tundub mulle olevat esitatud negatiivses võtmes. Kuid vaatame uuesti: kas rõõmustamine positiivse hinde üle on patt? Et kui õpilastelt ootame, et nad on treenitud robotid, siis nii ka õpetaja, emotsioonitu robot?

    Heino Talvik

  5. Tänan artikli kirjutajat! On hea näha ja lugeda, et Tallinna Tehnikagümnaasiumis toimunu on loonud pretsedendi. Siiski, see ei ole vaid ühe kooli probleem. Sarnaseid probleeme on paljudes koolides nii Tallinnas kui mujal. Tasakaal kooli õpetajate ja õpilaste erisuste märkamises on paigast ära: õpilaste erisused on pjedestaalil aga õpetaja kohanegu ja samastugu. Ehk siis: artikli kirjutaja tõi hästi välja, et ühes klassis õpib koos liiga erineva taseme ja võimekusega õpilasi ning jah, kannatavad andekad. Viljandi koolid on võtnud andekuse fookusesse aga Tallinnas pole seda dialoogi isegi mitte alustatud. Minu kogemus koolis on selline, et erivajadustega ja erisoovidega õpilased on harjunud enda eest kõval häälel rääkima aga andekad on vait. Sageli on andekal hea kasvatus ning korralik kodu ning lärmamine ei sobi kokku nende kasvatusega. Veidral kombel ei soovi ka kool kuulda võtta õpetaja soovitusi andekate toetamiseks ehk tasemeõppeks, vaid surub kõikidele sama taset peale. Jõuame taas aegunud juhtimisvõteteni paljudes koolides.

    Õpetaja

  6. Tuleb meelde oma mata lõpueksam,sama situatsioon.Käisime peale kooli suviti tal külas,oma hea õpsi juures


  7. Ants Viljus, aitäh väga mõtlemapaneva artikli eest!

    Kaasava hariduse süsteem nii mõnigi kord tahtmatult premeerib ja kinnistab halba käitumist ja õpitud abitust. On tõesti ebaõiglane, kui kõige rohkem tähelepanu ja järeleandmisi saavad kõige halvemini käituvad õpilased ja/või need, kes vajavad kõige enam abi. Õpilaste “päästmine” klassiruumist välja, nende nõuete alandamine ja “nõustamine” olukorras, kus nad vajaks “näppu vihikul” võib paraku halba käitumist ja abitust kinnistada.

    Inimlapse psüühika on paradoksaalne ja keeruline.

    Kahjuks ei ole klassides üldjuhul abiõpetajaid või tugiisikuid, kes saaks hoida igal vajalikul hetkel “näppu vihikul”. Seega on olukord ebaõiglane ka nende õpilaste suhtes, kes on pandud olukorda, kus nad tõesti ei saa õigeaegselt klassiruumis vajalikku abi ja kelle hakkamasaamine seeläbi järjepanu väheneb.

    Usun, et ükski õpetaja, ka loo kirjutaja, ei ütle õpilasele otse näkku, et ta on “saamatu”. Paraku on õpetaja kohustus hinnata õpilase sooritust lähtuvalt õppekavast. Iga õpetaja märkab neid õpilasi, kes tõesti ei saa hakkama ja tundide kaupa sisuliselt “upuvad”, kelle hakkamasaamise väga madalat või mõnes aines lausa olematut võimet on empaatiavõimega õpetajal tegelikult valus vaadata.

    Rahapuuduses ja ressursipuuduses kaasava hariduse süsteem toodab jätkuvalt süvenevate probleemide nõiaringi.

    Riin Seema

  8. Olukorrakirjeldus hea, kuid pakutud lahendusvariandid ei päde. See arvamus, et järeletulev põlvkond on kuidagi kehvake ja ei vea välja, on ajast-aega. Küll ta veab.


  9. Miks on vaja kõiki vedada keskkooli (loe: gümnaasiumi) lõputunnistuseni. Need kes matemaatikas nõrgad, ei tule TalTechi erialale mis eeldaks matemaatikat. Ja sellel, kes korstnapühkijaks hakkab, ei ole seda keskkoolimatemaatikat ju reaalses elus vaja, põhikooli tasemest piisab. Kuid see kes ikkagi TTÜsse tuleb, peaks vähemalt Pythagorase teoreemi tundma.

    Ain Kendra

  10. Suur tänu asjaliku artilkli eest! Nõustun kirjutajaga.

    Andeka lapse vanem

  11. Artikkel teeb kurvaks, kuigi ka üks hea mõte on olemas – andekatele ja eriti tarkadele oma klass igas paralleelis. Seal saaksid ka õpetada siis need õpetajad (kui nad on sinna soovitud), kes tavaliste lastega ei saa hakkama ja on nende õpetamiseks oma lapsepsühholoogia teadmiste tõttu saamatud või oskamatud. See olukord tuleneb muidugi sellest, et aastakümneid on tavapärane ja heakskiidetud eesmärk olnud ainult ÕPETAJA vaatenurgast (+ õppekava) tunnieesmärke püstitada. Kui need eesmärgid ei ole saavutatud laste poolt klassis, siis on lapsed saamatud või lollid, laisad “kehva tellija materjaliga”. Õnneks on enamasti see aeg möödumas ja noorem põlvkond õpetajaid mõistab, et nii hävitab kool paljud meie lapsed, kes vajavad õpetaja tarkust ja oskust erinevat moodi õpetada – igale lapsele sobivalt. Eesti on väike ja lapsi üha vähem ja kui tavapärase lähenemisega jätkame, siis võivad hinded olla enam-vähem, aga teadmised- oskused lastel pealiskaudselt kurvastavad, nagu praegugi matemaatikas gümnaasiumis või kõrgkoolis edasiõppimise jaoks on selgunud. Iga kool ja ka iga õpetaja peaks mõtlema – mis on ikkagi eesmärk tema tunnis ja kuidas seda tulemust saavutada? Vaid hinnete panemise ja õpetaja tahtmise saavutamise aeg peaks läbi olema. Õpilane, tema elu ja haridus võiks ka tähtis olla!

    Tiia Lister

  12. Tänan huvitava ja hea artikli eest!
    Kahjuks jah läheb pidevalt halvemaks. Kuigi välja veab, aga mis hinnaga. Pakutud lahendused on pädevad, eriti see, et teeme kolm klassi praeguse ühe asemel, igaühes neist erineva võimekusega õppurid. Kuid kas see realistlik, iseasi.
    Igatahes kurb ja paneb mõtlema küll!

    Martin 😉

  13. Läbi aastate tabavaim õpielu kirjeldus! Valige aasta artikliks!

    valdar parve

  14. Suur viga oli lõpetada erivajadustega laste koolide tegevus. Seda ei suuda üldse mõista. Ei poolda ka andekate eriklasse. Koolis nimetati neid tarkade ja lollide klassideks. Aga elu on näidanud, et targad elus tihti kõrbevad või tegutsevad “pilvedes”, s.t. ennast ülehinnates. Parimateks elu edasiviiateks osutuvad keskmised. Teatud eas on ebaõige teha liigitust, eriti poiste puhul. Nende aju areneb aeglasemalt ja vahel plahvatavad ootamatult.Väga andekad võivad enesearendamiseks leida lisavõimalusi ka väljaspool tavakooli.

    Tiiu Aasa

  15. Kiitus ja kummardus asjaliku artikli eest! Lisaksin loetellu ka “neljanda klassirühma”- andekad erivajadusega õpilased. Olukorras, kus väikeklassis õpivad kõrvuti õpraskuse- ja käitumisraskusega laps ja andekas autismispektri- või ärevushäirega laps, on taoline väikeklassi õpikeskkond kaugeltki ebasobiv mõlemale. Olgugi, et väikeklassis on õpilasi kordades vähem, kui “suures klassis”, siis kalkulatsioon on sama. Lisaks töörahu saavutamisele on tarvis ka tegeleda õpilaste ärevuse maandamisega ja süsteemsem õpetamine jääb ajapuuduse tõttu kusagile tunni teise poolde. Siiski, on nö “kastisüsteemil” ka omad ohud ja nendega tegelemine lükatakse paraku õpetaja kaela. Õpilased on varmad ristima väikeklasse nn “lollide klassiks”. See 90ndatest pärit sildistamine pole kusagile kadunud. Koolireformi on meile tarvis… selmet, et erikoole sulgeda ja koondada, peaks neid juurde looma. Ja ei, ma ei räägi nõukaajatüüpi eriinternaatkoolidest, vaid erituge vajavate laste koolidest, kus toevajaduse eripärast on loodud lapsele parim õpikeskkond.

    Väikeklassiõpetaja

  16. Laste ajuehitus on kohutavalt erinev. Kes on tugev matemaatikas, kes kunstis vms-s.
    Ühte patta kõiki neid panna on mõttetu üritus. Oma lemmikala “proff” ehk abistab teisi koos õppides “selle ala lolle” veidi, samas ise kängudes. Miks kõiki sunniviisiliselt kokku panna? Koos tavasusega ju edasi ei arene.

    Eriklassid on targemate edasi arendamiseks igati OK variant. Kehva ajuehitusega sündinud järeltulijaid, keda ükski eluteema ei koti, ei suuda kahjuks aidata paraku isegi väike erikool või klass. Nende tulevik pole helge vaatamata vabariigi reformidele, leppima peab lihtsalt kehvema elukutse ja teenistusega.

    Lolle ja tarku sunniviisiliselt kokku panemine kipub pigem ahistamise moodi olevat!

    Toomas Vään

  17. Ants, oled naelapea pihta tabanud. Endise õpetajana ja lapselast aidanuna, ei saa aru, miks geograaf peab kiirust, teepikkust ja aega õpetama. Miks on õppekava selliselt ümber tehtud? Muidugi ühel ajal TÜ õppinuna me ei saagi aru, oleme lihtsalt vanaks jäänud…

    Lembit Tomikas

  18. Tänan teid, Ants Viljus, olukorra suurepärase esitamise eest. Teema on oluline ka kutsekoolidele. Paljud kaasava hariduse “viljad” tulevad õppima kutsekooli. Me oleme tõsiselt hädas nende õpetamisega, sest neid pole õpetatud oma probleemiga ise toime tulema, pole õpetatud keskenduma. Õpetajal pole selleks tunnis lihtsalt aega, tihti ka oskusi. Ja loota et igas Eestimaa koolis on seaduses ette nähtud tugipersonal, on lihtsalt ilus unistus.

    Me oleme kutsekoolis rahul erikoolidest tulevate noortega. Nad on vastavalt oma võimetele arenenud, neil on õpioskused, nad on kasvanud ise oma probleemiga hakkama saama. Neil on alles koolirõõm, on sõbrad, nad on õnnelikud. Ja nad saavad kutsekoolis kenasti hakkama, nad oskavad teha õpitud tööd.

    Mureks on teadmine, et olemasolevatele spetsialistidega mehitatud erikoolid peavad kaduma. Seda näitab haridusministeeriumi otsus liita 7 erikooli. See on minu arvates selge ettevalmistus mõne kooli sulgemiseks. Erikoolid, eriti internaadiga koolid, on täna paljudele lastele ainsaks koduks. Koduks, kus on terve, positiivne õhkkond, on palju arendavaid tegevusi, on tublid kasvatajad, eripedagoogid ja spetsialistid. Neile lastele antud elu võimalus.

    Aitäh artikli eest!!!
    Tarmo Loodus

    Tarmo Loodus

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht