Teatriaasta 2024 kokkuvõtetes on Vanemuise draamalavastustest mitut puhku esile tõstetud Sadamateatris mängitavat lavastust „Päevaraamat“. Valus, lunastav, ängistav, puhastav – nii on nähtut iseloomustanud näiteks koreograaf Heili Lindepuu.
Lavastuse aluseks oleva romaani autor, ungari päritolu, kuid Teise maailmasõja koleduste eest Šveitsi rännanud Agota Kristofi (1935–2011) looming ei ole varem jõudnud Eesti teatrilavadele, küll aga on eesti keeles ilmunud tema romaane. Ka selle lavastuse aluseks olev romaanitriloogia (lavastus hõlmab sellest vaid esimese osa) ilmus eesti keeles pealkirja „Kaustik. Katsumus. Kolmas vale“ all 1997. aastal.
Lavastuse fookuses on lapseeas kaksikvennad, kes saadetakse sõja eest vanaema juurde pisikesse maakülla kahe riigi piiril. Nad loovad oma treeningsüsteemi ja selged reeglid, mille abil julmas maailmas hakkama saada. Ühtlasi asuvad nad kõike juhtunut fikseerima oma päevaraamatus. Tuleb aga kohe öelda, et tegu pole päris realistlikus võtmes lavastusega. Nii nagu autor ei määratle täpsemalt romaani tegevusaega ega -kohta, nii toimub ka lavastus pigem tinglikus aegruumis, kus oluliseks saavad lavaline atmosfäär ja mänguline lummus ning kus on aega mõelda üldisemas plaanis inimelu haprusele ja visadusele. „See lugu räägib äraspidises võtmes inimlikkusest ja inimeseks jäämisest õudsetel aegadel ja hullumeelses keskkonnas,“ on „Päevaraamatu“ sõnumi kokku võtnud lavastaja Ringo Ramul, kes töötas Vanemuise näitlejatega esmakordselt.
Vanemuise draamatrupi ammune tava hääletada aasta algul eelmise aasta meeldejäävamaid lavastusi ja rolle tõi „Päevaraamatule“ tähelepanu mitmes kategoorias: kolleegide arvates on tegu läinud aasta Vanemuise parima draamalavastusega, Ken Rüüteli ja Veiko Porkaneni erakordset kontsentratsiooni kaksikvendadena tunnustati parima meespeaosa ning noore näitleja Kristin Pritsi osatäitmist parima naiskõrvalosa auhinnaga. Veel osalevad lavastuses Merle Jääger, Kaarel Pogga, Rasmus Vendel ning Ilo-Ann Saarepera Tartu Uuest Teatrist. Lummava lavaruumi loomisel tuleb seekord kindlasti mainida ka kunstnik Arthur Arula, helilooja ja muusikalise kujundaja Kenn-Eerik Kannikese ja valguskunstnik Ivar Piterskihhi (Endla teatrist) nimesid.
Kuna tegu on üsna otsekohese lavastuslaadi ja mitte kõige lihtsamate teemadega, ootab teater „Päevaraamatut“ vaatama noori alates gümnaasiumieast.

Lisa kommentaar