Martin Pent. Foto: Kristi Saksing
Martin Pent. Foto: Kristi Saksing

Koolijuhid koolituse ja tinistamise noateral

Martin Pent. Foto: Kristi Saksing
Martin Pent. Foto: Kristi Saksing
9 minutit
7604 vaatamist
26 kommentaari

Korra kuus teeb suvel Lähte Ühisgümnaasiumi direktori ametisse asunud Martin Pent ülevaate oma eelmise kuu tegemistest.


Kes või mis on ekspert ning millele tugineb üks autoriteetne ekspertiis, jäin mõtlema üht hiljutist alustavate koolijuhtide õppesessiooni kuulates. Kõik pole kuld, mis hiilgab. Mäletame, kuidas hämaral koroonaajal olid päris asjatundjatele pinnuks silmas isehakanud hobiviroloogid; siis, alates Venemaa sõjakäigu algusest suurenes hüppeliselt sõjandusekspertide kontsentratsioon ühiskonnas ning tunamullu 7. oktoobrist puhkes õitsele Lähis-Ida õpetlaste spontaanne järelkasv. Kooli puhul on aga asjatundjate ring isegi veel laiem, sest kes kord koolis juba käinud, see ongi asjatundja – vähemalt on nii kombeks arvata.

Kui hariduspsühholoog Grete Arro tol kõnealusel pärastlõunal alustavaid koolijuhte oma teadmistega valgustas, polnud tema veendumustega vähegi kursis olevatele kooliinimestele seal midagi üllatavat ega uut. Oli nii mõndagi huvitavat, kuid nagu seda üsna sageli neis olukordades juhtub, jäi mulje, nagu oleksid omavahel laupkokkupõrkesse sattunud justkui kaks reaalsust, võib-olla rohkemgi. Olgu selle tõendiks või publikumis istunud direktorite – kellest paljudel ka päriselt aastatepikkune õpetajakogemus – peavangutused või kriitilised küsimused, mille puhul ammendavate vastusteni ei jõutudki.

Üllatunud kahin saatis julgeid väiteid, kuidas õpilase õpimotivatsioon sõltuvat sajaprotsendiliselt õpetajast või et õpetaja vastutab õpilase arengu eest täielikult. Muidu tõenäosustega ettevaatlikult ringi käiva ja maailma keerukust rõhutava teadlaskonna esindajalt oli säärast kategoorilisust kuulda muidugi üpris kummaline.

Olgu, seda kõike on varemgi nähtud. Ent kuuldes mõtteavaldusi sellest, kuidas iga õpilase välimus olgu täielikult tema vaba valik ning et ükskõik kui ekstravagantne või napp riietus ka poleks, ei tohi kaasõpilased end sellest häirida lasta, ilmnes jälle kord probleem, mida kinnitab nii mainitud jutu elukaugus kui ka Grete Arro akadeemiline CV – nimelt pole direktorite ja õpetajate koolitaja üldhariduskooli õpetajana ise kunagi töötanudki ega oma teadmiste paikapidavust elulises olukorras näidanud. Pealegi see, missugustest kasvatuslikest eesmärkidest lähtuvalt koolid oma riietumiseeskirju sätestavad, pole küll ei psühholoogia ega mis tahes muu teaduse teema, vaid puhtalt maailmavaateline kokkulepe.

Saan aru, et see on minu isiklik tragöödia, aga eelmainitud põhjustel olen paraku minetanud igasuguse võime võtta tõsiselt koolitajaid, kes õpetavad, kuidas koolis õpetada, olemata ise päevagi koolis õpetanud. Või siis teinud seda põgusalt, alla vandunud, koolist põgenenud ja siis koolitajaks suundunud. Samuti olen juba täiesti tüdinud kirjeldamast seda kurbmängu, kuidas needsamad koolitajad ikka ja jälle räägivad täis suurema osa eetriajast – pidades sisuliselt loengut –, toonitades samal ajal, et see on kõige mõttetum õpetamise vorm. Äkki siis näitaks seda paremat?

Parem olla mõistagi see, kui õpilased ise kodus materjali läbi töötavad, et siis tunnis konstruktiivselt selle üle arutada. Ilus mõte, iseäranis täiskasvanud koolijuhtide seltskonnale, kellest suur osa isegi kõnealuseks sessiooniks oma kodutööd ära ei teinud. Selle nimi ongi päris elu. Nõnda tundsin vajadust üle lugeda hoopis seda, mida Rain Mikser on Postimehes kirjutanud õpetamispraktikute ja teoreetikute võõrandumisest. Ja siis seda, mida Riin Seema on Õpetajate Lehes kirjutanud ekspertide vajadusest ka praktikaga tegeleda.

Nagu varasemaltki, kutsus Grete üles korraldama koolides revolutsiooni nii, et kivi ei jääks kivi peale, sest kogu praegune kord nüüdisaja teadusele tuginedes ei päde. Selge. Aga kui mul on ühel pool mitu keeleõpetajat, kelle pädevuses ma tööandjana ei kahtle, kuid kes on kurnatud sellest pingutusest, mida nõuab väga erineva tasemega õpilaste üheskoos õpetamine – sealhulgas 3–4 eri tasemega kontrolltöö ettevalmistamine iga kord – ja teisel pool üks Grete Arro, kelle sõnul on temporühmad vaata et kõige halvem asi üldse, mida teha annab, siis võib igaüks ise arvata, kelle sõna kaalukam on.

Sellest tulenevalt jäävadki paljud küsimused endiselt õhku rippuma. Kas kool on miski, mis eksisteerib vaid paberi peal sotsiaalse konstruktsioonina ja mille osised ongi pelgalt etturid mõne põneva teooria teenistuses? Või on ka koolimajas iga päev ringi siblivatel füüsilistel entiteetidel voli oma häbelik sõna sekka öelda? Kas reaalsusele ka üldse mingit sõnaõigust jäetakse või tehaksegi hariduselu kaalukamad otsused nüüd vaid isehakanud hobiõpetajate ja teadussektantide muinasjutuliste ulmade põhjal?

Imelihtne on toonitada, kuidas õpetaja peab olema tänulik iga õpilase eest igal ajahetkel ükskõik mis tingimustel. Seda saabki öelda ainult see, kes pole ise iialgi klassi ees seisnudki ega tea midagi sellest, mis tähendab hoida tunnikorda, õpetada ainet, olla samal ajal nutipolitseinik ning kuulda paraku ka solvanguid või kogeda kiusu, nagu paljud õpetajad üle riigi seda kahjuks tegema peavad.

Jah, haridust uurimisobjektiks võttev teadus ei saa olla maailmavaatest puutumatu ning objektiivset hariduspsühholoogiat pole olemas, saame aru. Igaühel on õigus oma veendumustele ja maailmavaadete erinevus on ja jääb: kes näeb parimat optimeerimist praeguses, kes aga täiesti uues süsteemis. Sellest pole lugu. Kuid kas on siis teoreetikul oma subjektiivset elutõde kuulutades ka selle praktiline tõendamise kohustus või mitte? Vastus on, et jah, on küll.

Paraku on saanud tavaliseks, et sellest hoidutakse ja seda peljatakse. Kuid mida jultunuma tõsikindlusega oma tõde kuulutatakse, seda veenvamalt peab see kuulutaja näitama, kuidas oma nägemuse ellurakendamine välja näeb. Täiskohaga õpetajana. Tava-, mitte valitud õpilastega koolis. Tunnist tundi. Nädalast nädalasse. Aastast aastasse.

Kuniks seda ei tehta, pole ka mingit mõtet hädaldada selle üle, kuidas eksperte ei kuulata või nendest võõrdutakse.


Nii lapse kui koolijuhi arengut saab mõista

Grete Arro.

Grete Arro, Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi teadur

Aitäh Martinile – nüüdsest saadan tema artikli eelhoiatuseks kõigile, kes mind koolitama kutsuvad. Lugegu läbi ja mõelgu järele, kas minuga arutlemine on nende südamesoov ja tõsine nõu. Siin aga lisan Martini vaatele enda oma. 

Küsimus, kes on ekspert, on hea. Etteheidet, et mina pole kooliõpetaja, olen kuulnud üle kümne aasta. See on murekoht mujalgi – ka mulla elurikkust peaks kirjeldama vaid põllumees ja vähiravi leiutama praktiseeriv arst. Õppimisest rääkigu õpetaja! Õnneks psüühikast ja psühholoogiast – õppimine on psüühiline protsess – tohivad psühholoogid rääkida. Mida mina koolist tean?

Esiteks paljude kooliuuringute tulemusi – et laste vaimne tervis ei ole hea; on liiga palju lapsi, kes ei taha kooli minna; kelle suhted õpetajatega ei ole head; kes hakkavad õppe jooksul õppimisse põlgusega suhtuma; kes ei omanda üldpädevusi. Lapsed ei pruugi koolis hakata nautima õpipingutust, küsima küsimusi ja arutlema. Teiseks jõuavad lastevanematelt minuni lood koolist. Need ei ole head lood. Aastaid andmeid ja lugusid on põhjus, miks on koolist rääkides vahel raske jääda parketikõlbulikuks. Kui probleemidele osutan ja kutsun lahendustele, järgneb reaktsioon: koolist rääkigu vaid õpetajad; miks ma ei räägi, et on ka häid õpetajaid. Loomulikult on! Aitäh teile! Martin, olen nendest teemadest aastaid vähem reljeefselt rääkinud. Keegi ei pannud tähele.

Martini koolituskogemuse sisust. Igale oma sõnumile saan lisada teadusuuringute viited. (Kuidas me teadust näeme, on eraldi teema. Martini puhul on üllatav teooria ja praktika vastandamine. Heast teooriast pole teatavasti midagi praktilisemat. See, et hariduses teooria ja praktika lahus käivad, viitab sügavamale epistemoloogilisele murele.)

Koolitusel, mille käigus Martini kimbatusse ajasin, tegelesime kognitiivse kaasatusega, ent jutt läks ka motivatsioonile, millest räägime järgmisel korral. Mainisin siiski mõnda mõtet. Kui ütlen, et laste õpimotivatsioon sõltub 100% koolist, siis lisan sinna alati sõna „peaaegu“ – peaaegu sada protsenti. Martin, sa ise kirjutad, et sa eriti ei kuulanud. Et kool on õpimotivatsiooni põhikujundaja, võib lugeda näiteks siit („A systematic review and meta-analysis of self-determination-theory-based interventions in the education context“, Learning and Motivation, august 2024), mis on vaid üks näide. Pidada neid tulemusi ilmavaateliseks tõekspidamiseks on teadusvastane.

Ma ei tea, miks õpilaste riietus teemaks tuli, aga jõuti mõtteni, et naisõpilased peavad riietuse valikul lähtuma meesõpilaste mugavusest. Riietus on teismeliste jaoks osa identiteedist, mida tasub reguleerida vaid siis, kui on mingi sisuline põhjendus. Mõte, et inimesed peaksid riietuse valikul arvestama sellega, et teiste inimeste eneseregulatsioon on arendamata jäetud, ei ole sisuline põhjendus.

Martin kirjutab, et suur osa kohtumisest oli loeng. Jah, arvukate grupiarutelude järel võtsime ideed kokku ja siis rääkisin ka mina. Lektori rääkimises süüdistamine on … uudne. Probleemilahendusjärgne loeng-arutelu on näidatud olevat tõhusam kui vastupidine järjekord ja oli seega teadlik valik.

Temporühmade mõjude kohta on tehtud arvukalt uuringuid – õpetajad kalduvad neid eelistama ning nendega on seotud hulk probleeme õpilase ja õppimise vaates.

Jätkuvalt leian, et õpetaja võiks igal ajahetkel väljendada õpilaste suhtes soojust. Martini sõnul ei saa seda teha, kuna koolis on probleemid. Kummatigi on seotusetunne üks paljude probleemide ennetajatest. Lapsed ei ole loomuldasa õnnetud laisad kiusakad sõltlased, see on tagajärg. Teadus tahab panustada sellesse, et kool ei peaks tegelema nii palju tulekahjude kustutamise, vaid ennetusega. Teaduspõhisemalt veetud koolid ei koge nii palju probleeme. Nendes koolides on tõesti tavapäraseid harjumusi lammutatud.

Liiga palju on Eestis õpilasi, kelle heaolu, vaimne tervis, motivatsioon, eneseregulatsioon ja õpioskused pole heas seisus, mis mõjutab ka akadeemilisi tulemusi. Üks võti siin on psüühika toimimise äraõppimine.  

Psühholoogi vaatest on kõige olulisem inimene, tema psüühika hoidmine. Koolis on õpilane, mitte õpetaja, nõrgem osapool. Kui me lapse psüühika ära lõhume, pole hootistel edulugudel mõtet. See on niihästi inimlik kui ka praktiline lähenemine.

Kommentaarid

  1. AITUMA, Õpet. Leht ja Martin Pent!

    On suur asi, kui suudame ilma suurema ilukõneta Eesti kooli ja õpetaja töö probleemidest rääkida… Küsimus pole artiklis toodud teaduris; võiksin tuua kümnekonna haridusametniku ja/või doktori nime, keda kuulates on esimene mõte – ta ei tunne ju üldse koolis toimuvat, aga räägib (ladusalt!)…

    Laste-alaealistega tehtava töö aluseks on IDEOLOOGIA – laps on täiskasvanuga võrdne (vt ÜRO laste õiguste konventsioon -1989). See, et kunagi tähtsad tädid-onud nii loodus- ja teaduskaugelt otsustasid, on pööranud maailmas kõik peapeale (Eesti Riigikogu kiitis selle ilma aruteluta heaks 1991 septembris).

    Õnneks olin juba üle 60 aasta tagasi tark (Hm!). Kui teaduskonna dekaan püüdis mind 1965 suunata Moskvasse aspirantuuri (toona oli see paljude unelm), siis keeldusin. Arvasin õigesti, et pedagoogika vallas on mõtet teadust teha, kui all korralik õpetajatöö praktika.
    Alles 20 aastat hiljem õnnestus (õnneks!) Inge Undil mind TEADUSE juurde viia… Aituma talle Elüüsiumi väljadel!

    Peep Leppik

  2. “Teaduse” vastandamine “maailmavaatele/kogemusele” (mis ilmselt hõlmab ka elemente üksnes isiklikust kogemusest ja, kurb tõdeda, teinekord kivistunud arusaamisest hariduse rollist ühiskonnas) on ikkagi hämmastav. Mina olin õpetaja kuus aastat ja “põgenesin” tõepoolest haridusest, ent mitte seetõttu, et teadus kuidagi alatult esitas liialt kõrged/ebarealistlikud nõudmised, vaid just sellise üleoleva suhtumise tõttu hr direktori tüüpi inimestelt. Aga pole vaja kahjurõõmu tunda, tulen haridusse tagasi, et Grete Arro (teaduspõhist (!) ehk suurema üldistusvõimega, kui “a mina olen 20 aastat ühtmoodi teinud, küll ma tean!) “maailmavaadet” edasi praktiseerida! Jõudu Gretele!


  3. Tsiteerin Grete Arrot “Liiga palju on Eestis õpilasi, kelle heaolu, vaimne tervis, motivatsioon, eneseregulatsioon ja õpioskused pole heas seisus, mis mõjutab ka akadeemilisi tulemusi. Üks võti siin on psüühika toimimise äraõppimine.”
    Olen igapäevaselt koolis töötav aineõpetaja ja eripedagoog ning nõustun 100 % Grete Arro poolt öelduga. Mis koolides praegu toimub, on kurb. Kui palju on tehtud Eestiski juba uurimistöid õpilaste vaimse tervise olukorrast, kuhu on kaasatud ka koolikliima teema. Jällegi tsiteerin G.Arrot “Jätkuvalt leian, et õpetaja võiks igal ajahetkel väljendada õpilaste suhtes soojust.” Mina näen sedasama- õpetajate ja õpilaste vahel puudub viisaka, sooja ja sõbraliku suhtlemise ABC, millest kõik saab alguse. Mille peale saab hakata ehitama õpetamist, enda mahukate teadmiste targalt edasi andmist, õpilaste vaatenurgast hea hariduse omandamist. Kahjuks on osati endiselt üleval õpetajapoolne autoritaarne mentaliteet, õpilasele autonoomia võimaldamine tema haridusteel tundub võõras mõte. Kahjuks on palju õpilasi, keda saadab igas koolipäevas hirm, astudes sisse ühe või teise õpetaja klassiruumi. See ei ole ühe kooli teema, see on paraku laiemalt maad võtmas või pikalt nii olnud, aga fookusest kahjuks välja jäänud. Psühhiaatrid nimetavad seda keskkonna ärevuseks. Me ei tohiks ära unustada seda, et ka kooli keskkonnas jääb kehtima tarkusetera – sa saad seda, mida sa välja annad. Kui õpilased väldivad teatud ainetunde või ei tee õpetajaga koostööd, tuleks korraks ehk mõelda, kas ma õpetajana teen ise kõike õigesti, kas minu tunnid kutsuvad õppima, kas ma olen oma õpetamisega tänases päevas või olen ma ehk jäänud veidi mugavustsooni ja vanade metoodikate lõksu. Ajastu märk on muutumine , õpetamisele uut moodi lähenemine. Meie ülesanne on koolist ellu saata motiveeritud, teadmiste poolest rikkaid ja vaimselt terveid õpilasi. Meil igaühel on vastutus selle ees, mis toimub koolis ja klassiruumides. Igas koolis saab kõik alguse juhist ja minule teeb muret asjaolu, kui meie koole juhivad inimesed, kes ei mõista Grete Arro poolt edasi antavat teadmist ja olulist sõnumit. Muutuda ei olegi lihtne, aga selle mitte proovimine ei ole ka õigustatud. Arvata, et teadlane ei tea ,mida tähendab reaalsus, küllap on ka neid teadlasi. Grete Arro ei ole kindlasti üks neist ja mina näen teda oma vaimusilmas klassi ees täpselt samasugusena, nagu ta on oma koolitusi läbi viies- särav, energiline, ideedest tulvil, motiveeriv, arutelusid alustav, dialoogi austav, mõtlemist aktiveeriv. Miks see peaks olema teistmoodi?

    õpetaja/eripedagoog

  4. “Jätkuvalt leian, et õpetaja võiks igal ajahetkel väljendada õpilaste suhtes soojust.” Vaat kus avastus! Vaevalt arvab Martin Pent, et õpilastesse tuleb suhtuda jäiselt.
    Aga alati pole see lihtsalt võimalik ega ka asjakohane.


  5. Olen Grete Arro esinemisi alati huviga jälginud ja siiani saanud ainult nõustuda. Et lapsel pole õpimotivatsiooni on loomulikult peaaegu alati õpetajas kinni. Laste psüühika rikkumist olen näinud ja näen igapäevaselt, samuti õpetajaid, kes seda ei mõista, miks muidu vaidlustavad. Muidugi on õpetaja suure koormuse all, lapsi palju, töötasu madal, nõudmisi üle pea – meie praegune hariduspoliitika, mis viinud õpetajate põuani, on seda soodustav. Ametnikke kabinettides sisuliselt ei huvita, kuidas õpetaja saab, jõuab, jaksab. Õpetaja ongi raskes seisus, ent õpetaja peaks kõigele vaatamata suutma jääda hoolivaks ja inimlikuks õpilase suhtes. Õnneks on ka selliseid õpetajaid, ent mitte piisavalt. Jõudu, lgp. Grete Arro! On siiski omajagu tegevõpetajaid, kes Teiega ühel lainel. Loodetavasti tuleb neid üha juurde – edu sel teel!


  6. Kool arvab tõsimeeli, et õpetaja ei pea lapsi motiveerima. Tegelikkuses tunni läbiviimise viis, kui huvitav lastel tunnis on, ongi motivatsioon. Olen lapsevanemana läbipõlenud ja laps ilmselt ka, lapse kooli saamine on järjest raskem. Meie koolisüsteem teeb kõike, et hävitada lapses huvi õppimise vastu, õppimine ei ole populaarne, ei ole tore ega huvitav. Kahjuks enamus õpetajatest ei näe ennast movitaatorina, on mugavustsoonis. Ka juhtkond ei viitsi tegutseda. Grete Arro sõnavõtud on õiged, kuid ma imestan asjaolu, et riik peab üleval ülikool ja teadlasi, kuid miks neid põhimõtteid ei rakendata koolides. On vaja radikaalseid, muutusi. Ka väiksed muudatused, millega iga õpetaja saaks hakkama, on lihtne rakendada (reeglid klassi seintele, kontrolltööde tegemine materjali abiga, TUUPIMISELE LÕPP). Ma ei suuda uskuda, et siia maani õpe tugineb TUUPIMISELE. Lapsed kardavad valesti vastata, koolis lapsi hirmutatakse eksamitega, et laps ei saa head tööd tulevikus. Aju ei õpi kui inimene tunneb hirmu! See on füsioloogia

    Kristina

  7. Valesti tegemine on õppimise alus. Ettevõtja ei saaks tegutseda, kui arvaks, ei eksida ei või (meie kooli sotspedagoog tõsimeeli väitis lapsele, et tööl käies ei tohi vigu teha-vallandasid selle pedagoogi, minu laps ei pea temaga enam tegelema, küll aga teised-milline kahju meie ühiskonnale!). Ettevõtja saab tagantjärgi teada, kas oli õige või vale otsus. Kooli kasvatab riskikartlikke inimesi, kes ei julge otsuseid vastu võtta. Teamised psühholoogiast on nigelad, ei teata kuidas aju toimib õppimisel. Rääkides ärevusest, kui see tekib ja kestab mõnda aega, jääb see ajju baasseisundiks. Aju arvab, et ärevus ongi normaalne. Koolil on väga oluline roll inimese kujunemisel.

    Kristina

  8. Oi, mida kõike mina oma vaimusilmas olen näinud, aga kahjuks ei ole sellest siiani midagi realiseerunud. Nõus pigem direktor Martini ja Peep Leppikuga.

    Praktiseeriv aineõpetaja

  9. Olen autoriga mõneski punktis pigem nõus, kuid kommenteerima ajendas mind lõik, millega ei nõustu ning mis käivitas mõtteahela:

    “Imelihtne on toonitada, kuidas õpetaja peab olema tänulik iga õpilase eest igal ajahetkel ükskõik mis tingimustel. Seda saabki öelda ainult see, kes pole ise iialgi klassi ees seisnudki ega tea midagi sellest, mis tähendab hoida tunnikorda, õpetada ainet, olla samal ajal nutipolitseinik ning kuulda paraku ka solvanguid või kogeda kiusu, nagu paljud õpetajad üle riigi seda kahjuks tegema peavad.”

    Me armastame (sageli ka palgaläbirääkimistel) toonitada, et meie õpetajad on kõrgharidusega spetsialistid. Tänulik olemine ja professionaalseks jäämine spetsialistina, kes on saanud vastava ettevalmistuse, on kaks iseasja – esimese puudumine ei välista teist. Tänulikkus ei ole teema, mida leida ametijuhendist. Kas arst, kelle vastuvõtule siseneb üdini haige inimene, võibolla ka dementne ja tohtrit sõimav patsient, jääb ravita või hooliva tähelepanuta, sest doktor ei tunne tänulikkust? Mida see räägiks arsti kohta, kes ravib vaid patsiente, kelle osas ta on tänulik. „Ei vaja arsti terved, vaid haiged”, on kirjutatud. Ravi ja retsepti saab patsient ka ilma doktori tänulikkuseta. Kuidas oleks sellega, et õpetaja on tänulik iga õpilase eest igal ajahetkel, mitte selle pärast, et ta iga päev klassi ees seisab ning teab kõike sellest, mida tähendab hoida tunnikorda, õpetada ainet, olla samal ajal nutipolitseinik ning kuulda paraku ka solvanguid või kogeda kiusu, vaid sellest kõigest hoolimata, sest see on tema teadlik valik spetsialisti ja professionaalina. Vastasel korral oleks tal parem tunnistada oma ebapädevust ja ametist lahkuda, nagu ka arstil, kes ei täida oma vannet. Või kas sotsiaalpedagoog ja eripedagoog juhinduvad tänulikkusest, kui nende ainsad “patsiendid” ongi eranditult kõik probleemsed abivajajad? Tänulikkus ei ole teema, kui sa oled mingi ala spetsialist ja oled pühendunud oma tööle ning eesmärgile. Võiks tunda tänu, et saad oma tööga anda oma panuse, kui näed suurt pilti, mitte väiklasi solvanguid inimesehakatistelt, kes alles sisenevad teismeikka ning kelle üks rolle selles vanuses ongi mõista maailma, iseend, katsuda piire ja kohaneda ning kujuneda. Nooreea delikventne käitumine on east tulenev normaalne reaktsioon, et inimeseks kasvada. Seda saadavad mitmed riskifaktorid, mis enamjaolt on perekondlikku päritolu. Kui riskitegureid õnnestub maandada, kasvab noor kõigist oma komplikatsioonidest loomulikul teel välja ja meenutab neid hiljem, kui vahvat nooruspõlve rumalust. Ent õpetaja, kes sellest ei ole teadlik, võtab seda isikliku kannatusena, satub ahastusse, tema “tass tühjeneb” ja ta põleb läbi.

    Mulle jääb mulje, et autor on rohkem rõhku pannud sõnaosavusele kui haridusprobleemide sisulisele käsitlemisele ning liigub läbi teemade suhteliselt pinnapealselt, rünnates isikut ja sihtides emotsiooni, mitte niivõrd sisulist analüüsi. See ei kaunista.

    Tõnis

  10. Aitäh, Martin Pent! Aus ja harvanähtav sõnavõtt kääridest haridusideoloogia ja haridustegelikkuse vahel. Lisaks keeleõpetaja eriline tänu märkamise ja hoolimise eest.

    Jah- kool on õpilase jaoks. Praegu veel õpilane müstiline ennastjuhtiv õppija ei ole, nii et kool on ka õpetaja jaoks. Jah- kooli õhkkond peab olema turvaline ja soe. Seda mõlema osapoole jaoks.

    Õppimisprotsess on dialoog. Kurb, et hariduspsühholoogias jääb õpilase heaolu ja motivatsiooni kõrval endiselt mõistmata/arvestamata selle protsessi teine oluline osaline- õpetaja. Täpsemalt tema toimetulekuvõimalused ja ressursid õpetada oma ainet, märgata ning motiveerida iga õpilast ( klassis 25-30,olenevalt õpetatatavast ainest kokku sageli 200-300). See on suur väljakutse selle kõigega toime tulla.

    Ka õpetajate koolitamine on dialoog. Kahjuks õhkub Grete Arro vastusest vana head stereotüüpset ning kallutatud suhtumist õpetajaskonda:kes kahtleb, ei nooguta kaasa, on ajast maha jäänud, kuri ja külm pedagoog,tagurlik direktor.

    “Liiga palju on Eestis õpilasi, kelle heaolu, vaimne tervis, motivatsioon, eneseregulatsioon ja õpioskused pole heas seisus, mis mõjutab ka akadeemilisi tulemusi.” Parafraseerin: Liiga palju on Eestis õpetajaid, kelle heaolu ja vaimne tervis pole heas seisus tööülesannete pideva lisandumise ning tasakaalustamata kriitika pärast. Seetõttu kannatab nende motivatsioon ja kahaneb tahe anda endast parim. Loodetavasti jõuab see mure ka hariduspsühholoogia vaatevälja ning koolitustele.

    Emma K.

  11. Taevas halasta. Iga õpetaja teab ja näeb, et laps tuleb eelkõige kodust, koos oma suhtumise ja motivatsiooniga. Samal õpetajal võib olla väga motiveeritud ja väga mittemotiveeritud õpilasi. See, mis neid eristab ei ole mitte kool ega õpetaja vaid erinevad eeldused, kogemused , harjumused ning prioriteedid ja visioon. See on kõik see mis loob või ei loo motivatsiooni, mitte kool ega õpetajad. Me saame alati kooli veel paremaks teha, aga meil jäävad ikka lapsed kelle huvide ring on mujal kui õppimisel. Reaalselt tõepoolest pole mőtet selliste eluvõõraste õpetlaste kuulamisele oma aega raisata.

    Õpetaja

  12. Ma pigem nõustun Martiniga. Kõik see teoreetiline laialivalgumine – kes mida teha tohib/tahab, kes peab motivatsiooni tagama jne on ilus hetkeni, kui selgub, et ilma elementaarseid asju omandamata jääb õpilane lihtsalt istuma. Palun alustage sellest! Õigused ja kohustused peavad olema tasakaalus. Lapsed (ja vanemad) on segaduses eeskätt selle tõttu, et kogu aeg toimub mingi uutmine, arendamine, parendamine. Mõistlikes reeglites ei ole siiski midagi halba, vaid kõik saavad aru, mis piirides me toimetame. Ebameeldivana on jäänud silma, et arvamused, mis nn uutmist taga ei kiida, nullitakse ära ning mõistlikku arutelu ei toimu.

    Lapsevanem

  13. Koolijuhi artiklist tuleb välja väga olulisi arutelukohti, mis oleksid vajalikud ka koolides, õpetajate koostööseminaridel. Pole ju kahtlustki, et professionaalsed õpetajaid tõstavad esikohale õppija arengu toetamise. Kuid nii nagu ikka, on üks asi loosung, teine asi tegelikkus. Teooria vs. praktika. Need ei kõla alati kokku. Ammugi- ei saa õpetaja lähtuda vaid ühe teooria, ühe teadlase koolkonnast vaid õpetamine sisaldab kordades ja kordades rohkem erinevate valdkondade kokkupuutepunkte, vastuolulisi situatsioone, kus mängivad rolli mitte ainult erinevate valdkondade teadusuuringud, vaid ka kogemused, õppijate individuaalsed eripärad…ja isegi ilm. Jah, motivatsiooni võib mõjutada ka ilm (sellegi kohta teadusuuringuid) või see, mis olukord on õppijal kodu, suhted peika/pruudiga jne jne. Ja seal võib õpetaja kasvõi käte peal käia aga teatud ajahetkel võib õppijal motivatsioon puududa. See on normaalne. Ja sellega tuleb ka õpetajal arvestada. Massiivne hulk teadusuuringuid õpetajakoolituse valdkonnast räägivad hoopis sellest, et vaja oleks alustada õpetaja identiteedi, missiooni küsimustest, filosoofilistest aruteludest õpetajaks olemisest? Kuuldavasti on see osa Eesti õpetajakoolitusest praktiliselt kadunud ja asendunud õpetaja kui didaktilise masina väljaõppega? Meetodid, võtted, teooriad lapse ajust kui masinavärgist, mille osas on vaid vaja õigeid nuppe vajutada? Ja siit hakkabki kumama suur vastuolu mehhanistliku ja holistliku/ökoloogilise maailmavaate vahel. Siit tulevad ka erinevad hoiakud ja uskumused- mehhanistlik mõtteviis rõhutab standardiseerimist -mõõtmist-kontrolli (jagame õpetajad lahtritesse, mõõdame ja kontrollime neid, et nad teeks ikka head tööd- kvalifikatsioon, standard jne). Holistlik mõtteviisi pedagoogikas aga algab ka õpetaja usaldamisest (kes juba õpetajaks õppinud), õpetaja individuaalse isiksuse tunnustamisest, sellest, et õpetamine ja õppimine ei ole nagu auto juhtimine, vaid kohati müstiline ja maagiline interaktsioon klassiruumis, kus kogu grupp ühiselt õpib, kaasa arvatud õpetaja. Seetõttu olen artikli autoriga nõus- õpetamine ja õppimine ei ole ainult psühholoogia. Ja sugugi mitte ainult meisterlik võtete, meetodite ja ekraanide valdamine.

    Rea Raus

  14. Kogenud õpetajana näen, et Grete Arro osutab tõelistele probleemidele – õpilaste motivatsioon ja vaimne tervis on ohus. Kuid teadlasena ei peaks ta esitama kategoorilisi lahendusi, sest uus praktika vajab veel uurimist. Ometi on tal õigus: targem peab rääkima, kui näeb viga koolisüsteemis. Juhtimine peab muutuma kaasavamaks, et õpetajaid ja lapsi toetada.”

    Endine õpetaja

  15. Olles hästi kursis, et Arro räägib psühholoogia üsna elementaarsetest põhiprintsiipidest, mida nii õpilased ise, õpetajad kui lapsevanemad peaksid tundma ja arvestama, on kurb lugeda, et autori arvates on “laupkokkupõrkesse sattunud justkui kaks reaalsust, võib-olla rohkemgi”.

    Veel kurvem on lugeda koolijuhi isiklikku laadi rünnakut ja süüdistusi Grete suhtes. Erinevalt paljudest teadlastest on Grete teinud pikki aastaid väga praktilist selgitustööd (sh telesaated, intervjuud, koolitused, esinemised jne).

    Tean koole (ja meie pere lapsed õpivad sellises), kus juba aastaid püüeldakse nende ideede ellurakendamisele – õpioskuste arendamine, hea eneseregulatsioon, vastutuse võtmine, õpihuvi ja vaimse tervise hoidmine jne. Siin on suur roll kooli juhtkonnal, kes teeb head tööd õpetajate koolitamisel ja toetamisel, kaasates ka lapsevanemaid. Loomulikult ei saavuta tulemusi kiiresti, vaid samm-sammult järjepideva töö tulemusel. Näen igapäevaselt, et teismelised õpivad ja käivad koolis rõõmuga!

    Nõustun, et kohati on nõudmised õpetajatele ebarealistlikult kõrged ja nende töö raske. Näen praktikas, et õpetajad ise ja kooli juhtkond saavad nende ootuste juhtimisel palju ära teha! Muuhulgas lapsevanemaid kaasates ja harides. Kooli juhtidel on suur roll õpetajate arengu ja vaimse tervise toetamisel, koolikultuuri loomisel ning sellest räägib ka Grete Arro.


  16. Lõikab valusalt: //…kes pole ise iialgi klassi ees seisnudki ega tea midagi sellest, mis tähendab hoida tunnikorda, õpetada ainet, olla samal ajal nutipolitseinik ning kuulda paraku ka solvanguid või kogeda kiusu, nagu paljud õpetajad üle riigi seda kahjuks tegema peavad.//


  17. Tõnisele:

    Iseenesest mõttekäiguga nõus, kuid ma arvan jätkuvalt, et ka see kõik kehtiks hästi mõnes paremas maailmas, kui see, millises me parasjagu elame. Tänulikkus tänulikkuseks, aga miks peab just õpetaja olema see, kelle ametiülesannete hulka kuulub vaikimisi ka kiusu talumine, sest on need ju vaid törts “väiklasi solvanguid inimesehakatistelt, kes alles sisenevad teismeikka ning kelle üks rolle selles vanuses ongi mõista maailma”? Kas sama võiks kehtida ka politseinikele, kes, selle asemel, et määrusi rikkunule trahv teha, on nad tänulikud, et näevad suurt pilti?

    Keskmine magistrikraadi lävest üle hüpanud ilmakodanik eeldab siiski lugupidamist ja enda head kohtlemist – eks paljuski sel põhjusel oma hariduslik teekond ju ette võetud saigi.

    Martin Pent

  18. Üle Eestu räägitakse paljudes õpetajatetubades kriitiliselt ennasttäis haridusnähvitsatest ja ka Arrost eraldi. Tema teenetena siin välja toodud telesaated jm esinemised ei toetu ju teadusele (konkurents ja võistlemine ei tekita õppimiseks soodsat olukorda, soodustavad hoopis õpilaste vaimseid probleeme), ei ole kõiki kaasavalt inklusiivsed (näiteks selle artikli koolitusel osalejatesse on ise otsustanud mittesoojalt suhtuda) ja räägib endale tihtipeale vastu. Tallinna Ülikooli jutlustatav uus haridusideoloogia on moondunud praktikas kurjaks ja hoolimatuks, mis ignoreerib nii teadust kui olusid, kus seda rakendatakse või oodatavaid tulemusi. Kahjuks on see õpetajaid koolitav kaader nõrk (loe: rumal, piiratud, ebakompetentne). On tagumine aeg, et sellest julgetakse avalikult rääkida.

    Kuninga uued riided

  19. Olen läbinud õpetajakoolituse nii Tartu kui Tallinna Ülikoolis. Tuleb tunnistada, et kuigi TLÜ-s on mitmeid väga pühendunuid, asjatundlikka ja oma tööd südamega tegevaid asjatundjaid, leidub seal ka laboratooriumis järeldusi tegevaid teoreetikuid, kelle side tõsieluga näib piirduvat iseenda või oma lapse koolikogemusega. Kunagine TÜ-mälestus on sellega võrreldes märksa asjalikum, asjatundlikum, konkreetsem ja lahendusi pakkuvam.


  20. Väga vajalik teemapüstitus. Olles kuulanud neid õpetajatele ja tudengitele tarkusi jagavaid koolitajaid ja psühholooge, tuleb üsna kiiresti välja üks erinevus, milleks on just nimelt praktiline töökogemus või siis selle puudumine. Olen korduvalt tajunud, kui palju mõistlikumalt, inimlikumalt ja arusaadavamalt õpetavad need õppejõud, kes oma loengutes õpetatavaid teooriaid ka ise praktiseerivad. Samuti olen kuulanud muljetavaldava akadeemilise karjääriga inimesi ja pettunud. Tuginetakse samadele või sarnastele teooriatele, aga oskus neid õpetada on väga erinev.

    Katrin

  21. Ammu pole üks artikkel selliselt mõjunud, nagu see. Lõpuks sain aru, miks. Noor koolijuht, kellel on ilmselt kerge ligipääs ajakirjandusele, lööb avalikult ja isiklikult nö häbipostile avalikuks poriga loopimisek spetsialisti, kellega artikli autor pole leidnud ühust keelt ja kelle teoreetilist “loengut” hr Martin pole mõistnud. Närvidele käis see, et kooli juhtivatele isiksustele tuli nõu andma inimene, kes pole ise koolis töötanud. Selles osas isegi olen nõus. Lihtsalt oma teadlikkuse tõstmiseks võiks tõesti Grete Arro kasvõi pisut koolis töötada. Kuid kuidas küll tähtsad siin kommenteerivad koolis-töötajad ei saa aru, et sel viisil ükskõik millise inimese avalikkuse ette toomine on alatu. See on ajastu teema. Kõik avalikult. Aga see, et edaspidi Googlest Grete Arrot googeldades viskab selle artikli ette veel 10 a hiljem? Või et Martin Penti õpilased seda loevad? Keegi ei mõtle või? Ma ei tunne Grete Arrot, küll aga olen veidi kursis Martin Penti tegemistega koolijuhina. Milline eeskuju õpilastele? Et siis selle asemel, et õpetada õpilasi pidama üksühele diskussiooni,kaitsma oma seisukohti, õpetame neile, et pildistage, lindistage ja pange netti üles, las teised ka avaldavad oma arvamuse.
    Kes on järgmine?
    Kas nüüd ongi nii, et ebakõlasid lahendatakse avalikult? Ei julgegi varsti enam midagi teha või öelda, sest järgmine päev võid oma nime lehest või Märgatud Tartus või mujal näha. Kas hr Penti koolis tuuakse iga nädala reedel suures spordisaalis kogu kooli ette nädala jooksul juhtkonna meelest valesti käitunud või valesid väiteid esitanud õpilased? Või õpetajad? Kas teil, Martin Pent on ka midagi, mida te ei tahaks, et avalikult lahkama asutaks? Äkki on koolijuhina mõni tegemeta tegevus? Kas kõik õpilased on teie koolis õnnelikud ja nende potentsiaalsed võimed saavad avalduda? Kas autistid, hev- lapsed saavad ikka õppida nii, et nad oma eluga tulevikus toime tuleks? Teie, hr Pent, pole istunud õpilasega nõustamisksbinetis, kuulanud lugusid “päriselust”. Arvan, et te peaksite seda tegema, muidu olete te selles osas eluvõõras ja kuidas saate olla pädev koolijuht ning korraldada kooliasju.

    Ilona Arvi

  22. Olen tänulik, et praktik, Martin Pent, tõi avalikkuse ette haridusteadlaste ja õppejõudude praktikavajaduse probleemi. Keegi meist vist ei sooviks olla sellises avaliku arutelu olukorras pahameele sihtmärk ega kritiseeritava rollis. Loodan, et Grete on piisavalt tugev ja saab rohkelt toetust, et kanda välja selle olukorra raskus. Grete on kindlasti üks sõnaosavamaid, säravamaid, targemaid ja julgemaid haridusteadlasi Eestis. Grete on avaliku elu tegelane, kes on saanud oma rolli eduka täitmise eest aumärke. Niisiis on Grete teinud oma tööd igati hästi. Haridusteadlasena ei ole ta midagi valesti teinud.
    Ja samas lugedes seda artiklit ja kommentaare, kõlab nii selgelt praktikute ja eelkõige koolidirektori vajadus olla mõistetud ning toetatud selles rollis, kus ta kaasavas hariduses toimiva kooli direktorina jõudnud on. On selge, et iga koolidirektor on igapäevaselt mitme tule all, peab olema valmis mõistma ja kaitsma kõiki osapooli ja looma kitsastes tingimustes ja karmide seaduste piirides parima keskkonna.
    Loodan väga, et palju tähelepanu saanud ja samas nii valus probleemipüstitus, et haridussüsteemis töötavad tipppraktikud soovivad, et haridusvaldkonna tippteadlased omaks kokkupuudet praktikaga, jõuab haridusministeeriumi ja ülikoolide juhtide lauale.
    Mina usun, et teadlastele ja õppejõududele praktikavõimaluste loomine, ja teadlaste erialase tööpraktika suurem väärtustamine ülikoolis, tõstaks teaduse ja õppetöö kvaliteeti, ning aitaks leida vastastikust mõistmist, kompromisse, tõelist koostööd ja päriselt töötavaid lahendusi. Soovitan uurida märksõnu “tegija-vaatleja eelarvamus” kohta internetist ja Chat GPT-lt (actor–observer asymmetry). Praktika ja rollivahetused aitaks seda asümmeetriat vähendada ja siin on meil vaja haridussüsteemi toetust.

    Riin Seema

  23. Tere Martin Pent

    Lugesin mõttega läbi, nii Teie mõttemõlgutuse kui ka Grete Arro vastuse. Esitan paar tähelepanekut, millest on võib olla edaspidisekes kasu.
    1) Tundub, et teie üks aluseeldusi on, et “annab jumal ameti, annab ka mõistuse”. Tegelikult nii ei ole (kasvõi selle pärast, et pole mingit müstilist pada, kus tarkus sees, ega kätt kulbiga, mis seda tarkust ametikohale asunutele pähe kallab). Seega ei õpetajana, õppejõuna ega koolijuhina töötamine ei taga automaatselt professionaalset taset.
    2) Teiseks aluseelduseks tundub Teil (jätkuvalt Teie teksti põhjal) olema, et kokkupuude millegagi annab automaatselt ka teadmise, millega tegu. Umbes nagu lusikale, mis sada korda supist läbi käinud, on teada supi maitse. Tegelikult ei ole nii. Igal inimesel, kes on sattunud koolijuhiks, pole teadmist koolis toimuvast, sest ta lihtsalt iga päev käib seal.
    3) Kolmandaks märkasin kategoriseerimisviga a la “Kõik kleidid jagunevad kas punasteks või pikkadeks”. Vaadake – nii nagu õpetajad koolis, õpetavad õppejõud ka ülikoolis. Ja õpilased õpivad küll erinevalt (millest tulenevalt räägitakse erinevatest õpistrateegiatest ja -stiilidest), kuid riistvara ja opsüsteem on neil ikkagi samade parameetrirajade sees, nii koolis kui ülikoolis. Ja et pädevus, mida omandatakse, koosneb teadmistest, oskustest ja hoiakutest. Ja see, et kodu loob sama moodi hoiakut, kui kool, ei muuda õpetaja vastutuse iseloomu õpimotivatsiooni osas. Nii, et oleks mõttekas teada, et mida mõõdetakse lainepikkuses ja mida keha ruumidimensioonis.
    Ehk siis – kui me ikkagi usaldaks teadusmetodoloogiat mõtlemisdistsiplini mõttes, jääksid võib olla ennetavalt ära kõnelused läbisegi kuningatest ja kapsastest.

    Anzori Barkalaja

  24. Vastan Anzori Barkalajale:

    1) Olen täiesti nõus, et kellegi roll või ametikoht ise ei taga ilmtingimata professionaalset taset.

    2) Selle väitega olen osaliselt nõus. Miskipärast arvatakse, et kui olen millegi suhtes kriitiline, siis see tähendab, et arvan end ise kõigest kõike teadvat. Ei ole nii, aga kriitiline tohib olla sellest hoolimata. Teie enda näitel võiks siis küsida, et kui sada korda supist läbi käinud lusikas ei tea, mis maitsega on supp, kas siis kogu selle supiliigutamise jälgija tunneb supi maitset kuidagi paremini või täpsemalt? Samamoodi jääb lahtiseks, kellel siis lõpuks kaasarääkimise õigus on, isegi kui keegi on vaid “sattunud” koolijuhiks ning lihtsalt “käib” koolis tööl iga päev. Töötan ka õpetajana vähesel määral edasi ning olen täiskohaga õpetanud nüüdseks omajagu aastaid. Ka õpilasi on nüüdseks kogunenud vist omajagu, nii eestlasi kui välismaalasi, otsige nad üles, küsige neilt muljeid.

    3) Absoluutselt nõus, et õppimine ja õpetamine käib eri viisidel. Kuidas täpselt, ei suuda hoomata ükski õppejõud ega õpetaja, aga kardetavasti ka mitte see õppija ise (see on tõesti üks minu aluseeldustest vist). Üks asi, mille puhul tingimata tuleks vahet teha (usun, et nõustute isegi), on see, et kooliõpetajal ja ülikooli õppejõul on vastutuse määr teistsugune. Mõlemi töö on kahtlemata raske (aga ka tänuväärne), kuid erinevus on selles, kellel lasub lõppude lõpuks vastutus õpitulemuste saavutamise ees – kooliõpetajal on see paratamatult suurem kui täiskasvanute õppejõul. Selles plaanis ei ole need rollid samaväärsed (kuigi vististi nügitakse ka ülikoolides õppejõudude vastutust suuremaks, ma ei tea, on see hea või mitte).

    Minu lühikest teksti tõlgendatakse vaenuliku rünnakuna, samas kui see vaid kirjeldab neid meeleolusid, mida olen näinud tekkivat erinevates õpetajate kollektiividest aastast aastasse. Hästi lihtne oleks öelda, et kõik need, kes pööritavad silmi ja endamisi nalja heidavad, on tagurlikud, tüdinud, kalgid ja juhmid pedagoogid. Mõni ehk ongi. Aga kas ehk paneb siiski ka mõtlema, miks on mind sellise ebameeldiva kirjatüki eest tänanud muuhulgas väga mitmedki noored õpetajad, kes just äsja ülikoolist tulnud? Mulle öeldakse, et kogu aeg on nii mõelnud, aga pole söandatud välja öelda. Ühesõnaga, meil on märkimisväärne osa õpetajaid, kes kõige uuema õpetamisteemalise tarkuse peale ei oska teha muud, kui teeselda, et ollakse nõus ja valmis kõik see vastu võtma, kuid samal ajal hoitakse rusikat taskus rullis ja heidetakse kuuldu üle nalja, sest nähakse, et see on olemasolevates tingimustes teostamatu. Miks ei tohi sellist asja ka avalikkuse ees öelda? Või kas see, et laseme salavimmal veelgi koguneda, teeb meile kuidagi head?

    Ma jõudsin oma seisukohta ka somes selgitada: kui me ootame õpetajatelt erakordselt palju, siis miks ei tohi välja öelda triviaalset tõde, et ka õpetajate õpetajate sõnumid mõjuvad tunduvalt veenvamalt siis, kui ka omaenda sõnade järgi järjepidevalt tegutsetakse? See aga eeldaks reaalset praktikat alal, mille kohta õpetust antakse, pealegi on suur tõenäosus, et midagi võib nendes sõnumites muutuda tänu uuele vajalikule kogemusele. Nagu somes alanud üllatavalt suur ****laviin näitab (millest on mõistagi kahju), on praegune tegumood mõjunud psühholoogiliselt kui jultumus ja paljudesse on kogunenud mingisugune pettumus, mis aastatega kasvab. Kui me äkki ikkagi usaldaks ka kõiki neid välja ilmunud hääli, kelle sõnul on midagi kusagil valesti olnud juba mõnda aega? Praegu on häda selles, et teaduse poolt etteantusse suhtutakse sisuliselt religioosse andumusega, ilma et praktikute sõna arvesse võetaks.

    Mul, kes ma direktoriks olen “sattunud”, on elust üks näide võtta: kui ma oleks lähtunud teadusest (et temporühmad on jubedad), oleksin praegu oma õpetajatest ilma. Kuidas me siis lepitame teaduse poolt antava üldistatud keskmise teadmise reaalse koolieluga, kus nõuame igale indiviidile eraldi keskendumist? Kas peaksidki koolijuhid nüüd ja tulevikus sellise ohvri tooma, kui õpetajatel, kes on just uuema teadmise vaimus välja õpetatud ning nüüd ühtäkki kogevad reaalsuses midagi risti vastupidist (keeleõpetajate näide, vt. tekst), tuleks lihtsalt… minna lasta, kuna lähevad kehtiva teadmisega vastuollu?

    Martin Pent

  25. Kunagi aastakümneid tagasi avaldas saksa kasvatusteadlane kriitilise kasvatusteaduse esindaja Klaus Mollenhauer raamatu “Vergessene Zusammenhänge” – kaotatud sidemed. Ta küsis inimese järele ja selle järele, mis muutuste tuules on traagiliselt unustatud. Eriti oleks just nüüd põhjust kõnelda kaotatud sidemetest – mis on meie mõttevaramust kulisside taha tolmuma heidetud, sellest, mis on aastasadu pedagoogikale aluseks olnud ja mis kuidagi üldse enam kõneks ei tule, kuigi vajadus ta järele karjub näkku.
    See on küsimus inimesest. Praegune lähenemine on taandanud inimese õppijaks ja sõnastanud eesmärgiks pädevuste omandamise. See on osa-inimene, mitte tervikinimene. Inimene pole vaid millegi (nt.pädevuste) omanik. Kas veel huvitab kedagi inimene ise tema hingelis-vaimse laadiga, tema maailmavaatega, eluhoiakutega, ainulaadsusega?
    Filosoofilise mõtte kadumine kasvatuse/hariduse valdkonnast on valdkonnale katastroofiline ja võtab võimaluse näha tervikut, suurt pilti. Nii räägitaksegi jahmataval viisil ainult ajust ja et aju õpib (no piinlik ja kurb kuulda), ent mitte enam mõistusest, mõistmisest, vaimust, moraalist, printsiipidest, väärtustest, maailmavaatest, millele oma maailmas toimimine üles ehitatakse. Aju on bioloogia! Inimene ise on nüüd küll enamat. Täiesti katastroofiline on, et meie õpetajaskonnal puudub ka kasvatussotsioloogiline ettevalmistus, puuduvad vastavad kursused! Inimese ja ühiskonna seos ja vastastikune sõltuvus jääb täiesti analüüsita, vastavaid klassikuid ei tunta.
    No ei ole kõik psühholoogia, mis klassiruumis toimub. Kunagi oli siinmail diskussioon õpetajast kui haritlasest ja intellektuaalist. Praegu vist pole taoline diskussioon enam võimalik? Lp. Martin Pentile soovin jõudu olla filosoof edasi ka koolijuhi ametis ja raputada siinset rahulolu piskuga.

    Tiiu Kuurme

  26. Tänan hr Penti värskendava arvamuse eest!
    Paljud ei julge tõele näkku vaadata, et mitmed haridusideoloogiad ei ole koolis rakendatavad (tavakoolis, tavasuurusega klassis), sest kaasava hariduse taustal unustatakse ära, et nende õpilastega käib kaasas kodu, nende isiklikud väärtushinnangud ja huvid ning hoiakud.
    Kuna teooriaid tehakse väga ideaalsetesse tingimustesse, ongi logisemine käes. Paljud teoreetikud ei puutu ise kooli argieluga üldse kokku, osad koolitavad vaid täiskasvanuid ja kolmandad võivad koolis töötada, aga ise tundides ei osale ehk on õpilastest kaugenenud. Ja siit algabki päriseluline lõhestumine.
    Kahjuks ei soosi ka õpetajaks õppimine reaalset ettevalmistust- mida kõike koolis ja mis tingimustel tuleb tegelikult teha-, sest siis ei läheks keegi õpetajaks õppima.
    Ja me peame tõesti olema iga õpilase eest tänulikud, sest poleks teda, poleks kooli. Aga kui pole huvilisi õpetajaks tulema, ei ole ka kooli, on kooli mängimine.
    Ja siis minnakse, luuakse elemnetaarse teema ümber justkui maailma muutev teooria ja hakatakse neid teooriaid suure raha eest koolidele tagasi müüma. Tegelikult on nende teooriate rakendajad teoreetiliselt ju koolis olemas, AGA! paljudele idealiseeritud tegevustele ei ole mahti, sest nagu ka autor tõdeb, peab õpetaja tegelema kõige muuga, ka politseiniku mängimisega.
    Ja siis käivad küll sise- ja väliskoolitajad oma tõekspidamisi kuulutamas: kuidas nemad küll teeks ja kuidas peaks tegema, aga ei adu selle juures, et ühes klassis on 7 IÕK õpilast, kellest 5 muukeelsed, on omavahelised konfliktid, mistõttu ei saa kõik kõigiga rühmatöid teha, kellegi isa joob ja on vägivaldne, kellelgi on kõht tühi, keegi tahaks samal ajal juba teadust teha ja kuna kolleeg puudub, siis tuleb veel asendusi teha ja lepingutesse on neid tasuta asendusi (jah, kohustuslikus korras on tööaja seest x kogus tasuta lisatööd…) ikka korralikult, jne.
    Siis tuleb keegi nö Põhjamaa tarkadest tundi vaatlema ja ei naerata :”Hea töö, mul on hea meel, et sa meil olemas oled!”, vaid hakkab vigu otsima.
    Õpetajatena me julgustame õppimise ajal vigu tegema, see on normaalne osa õppimiseprotsessist. Me julgustame neid ka erilised olema ja ütleme, et kõiki on vaja. Samamoodi võiks suhtuda ka täiskasvanute personalijuhtimisse.

    Ma kutsun kõiki teoreetikuid ja koolitajaid üles võtma ette väljakutse: 2a täiskohaga tavalises, lihtsas Eesti koolis ja jagama oma kogemusi. Sama üleskutse kehtib ka kõikidele lapsevanematele ja teistele, kellelt igal koosviibimisel kuuleb õpetajate lihtsast elust vähendatud tööaja ja hiigelpika puhkuseperioodiga.

    Maria Johanson

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Atesteerimine – kas järjekordne bürokraatlik koorem?

Koolijuhtide professionaalse arengu toetamiseks on valmimas põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse (PGS) muudatus, mis näeb ette, et koolijuhiga…

6 minutit
1 kommentaar

Kokkuvõtete tegemise aeg

Korra kuus teeb suvel Lähte Ühisgümnaasiumi direktori ametisse asunud Martin Pent ülevaate oma eelmise kuu tegemistest.

Aeg, mil haridusvaldkonnas pakkus enim kõneainet…

5 minutit

Stressita kool – Eesti õpetaja muljed Taani koolidest

Kuidas toimib ilma hinneteta kool? Taanis arvatakse, et tõhusa õppimiseni võib jõuda ka välise surveta. Eesti…

8 minutit
3 kommentaari
Õpetajate Leht