10. aprillini on kõigil võimalik esitada oma lemmikõpetaja, -koolijuht, -õppejõud, haridusse panustaja või haridustegu aasta õpetaja konkursile. Õpetajate Leht uuris, kuidas läheb varasematel laureaatidel.
Aasta klassiõpetaja 2013 – Aili Hõbejärv
(Tallinna Reaalkool)
Mis on teie tööelus 12 aastaga muutunud?
Töö sisu on ikka samasugune, kuigi lisandunud on veebipõhist tööd, nii tundide ettevalmistamisel kui ka läbiviimisel. Mulle tundub, et tänapäeva õpilasele on lihtsam selgitada, kui ekraanil midagi liigub, vilgub, särab.
Ütlesite toona intervjuus Õpetajate Lehele, et „mul on meeletult vedanud lastega. Algklassilapsi iseloomustab suur siirus ja usaldus, nad poevad vahel süllegi istuma.“ Kuivõrd julgevad lapsed praegu oma siirust ja hellust õpetajale ja kaaslastele välja näidata?
Ütlen ikka veel, et mul on lastega meeletult vedanud. Kui nad hakkavad midagi uut õppima, siis silmad säravad ja õhinat on tunda.
Oma siirust ja hellust õnneks ikka näidatakse, kuigi tundub, et vaoshoitumalt kui aastaid tagasi, aga sülle või kaissu 1. klassi laps mõnikord ikka poeb. Kui oled saanud õpilasega hea kontakti, siis usaldab ta sind täielikult. Kahjuks on aasta-aastalt üha rohkem kinnisi õpilasi, kes väidavad, et kõik korras, kuigi näed, et rõõmsad nad ei ole. Õnneks on koolis tugispetsialistid, kes vajadusel appi tulevad.
Mis teid enim rõõmustab ja mis kurvastab?
Mind rõõmustab, et enamik õpilasi leiab koolist endale häid sõpru arvatavasti kogu eluks, et suurel hulgal õpilastel on lugemishuvi alles, et õpilased tahavad aru saada, miks nad midagi õpivad ja kuidas nad seda päris elus kasutada saavad, ning et paljudel on toetav ja hooliv kodu. Ja mina olen õnnega koos, sest mul on suurepärased kolleegid!
Mind kurvastab, kui mõni õpilane on õnnetu ja mina õpetajana tema probleemi lahendada ei saa ning kui vanemad suhtuvad oma laste kasvatusse pealiskaudselt.
Mida põnevat sel õppeaastal oma õpilastega korda saadate?
Sel aastal olen 4. klassi juhataja. Püüame veeta õppepäevi väljaspool klassiruumi, see minu õpilastele meeldib. Käime Rakett69 Teadusstuudios, Mektorys, Südalinna Keskraamatukogus, POCO-s, osaleme programmis „Puust ja punaseks“ jt muuseumitundides. Ürituste organiseerimisel tunnen lastevanemate suurt abi ja tuge. Looduses ja talisportimas oleks tahtnud rohkem käia, aga mitmed põnevad toimetused on kevadel veel ees.

Aasta klassiõpetaja 2024 – Tuuli Koitjärv
(Pärnu Vanalinna Põhikool)
Mis on teie tööelus muutunud pärast suure tunnustuse pälvimist?
Pärast seda on minu tööelu jätkunud vanas rütmis uue energiaga. Olen igapäevase töö kõrvalt klassiruumis jätkanud õppematerjalide loomist ning oma kogemuse jagamist kolleegidega.
Õpetajana peate oluliseks loovuse arendamist. Kuidas seda teha, milliseid soovitusi jagaksite kolleegidele, kes on alles oma töötee alguses?
Loovust on klassiõpetajal võimalik arendada kõikides ainetundides. Tähtis on arvestada laste ideedega ning lubada neil tegutseda ja katsetada. Õpetaja roll on julgustada avatud mõtlemist – kõik ideed on head! Olulisel kohal on fantaseerimine ning unistamine. Minu hobi on käsitöö, pean käelist tegevust lapse arengu seisukohast väga oluliseks. See on lapse arengule mitmekülgse mõjuga. Meisterdamine toetab nii motoorseid oskusi kui ka loovust, enesekindlust ja keskendumisvõimet.
Mis teid enim rõõmustab ja mis kurvastab?
Hea tunde tekitab võimalus olla õppekavas püstitatud eesmärkide saavutamisel vaba. Iga väikegi õnnestumine rõõmustab. Ükski koolipäev ei sarnane teisega. Pärnu linn kui õpikeskkond muudab meie õpilastele õppimise põnevamaks ja mitmekülgsemaks. Meil on koolide, muuseumide, loodusmaja, raamatukogu ning teatriga suurepärane koostöö.
Mind kurvastavad algklasside arvutipõhised tasemetööd. Kõik õpilased ei suuda veel oma teadmisi virtuaalmaailmas rakendada. Veelgi suuremat tähelepanu tuleks pöörata internetiturvalisusele. Virtuaalmaailm peidab endas hulgaliselt ohte, peame õpetama lapsi neid ära tundma.
Mida põnevat sel õppeaastal oma õpilastega korda saadate?
Kätte on jõudmas meie kooli järjekordne õpilaskonverents. Lapsed on valinud oma tööde teostamiseks väga ägedaid teemasid. Uurimis- ning loovtööde kaudu tutvustavad paljud lapsed oma hobisid, koostatakse mänge, luuakse tantse või kunstiteoseid. See on minu jaoks kooliaasta tippsündmus ning suurepärane võimalus kodu ja kooli koostöös lapse arengut toetada.
Lisa kommentaar