Tiia Lister.
Tiia Lister.

LIHTSAD ASJAD ÕPETAJA IGAPÄEVATÖÖS ⟩ Osavõtlik õpetaja hoolib igaühest

Tiia Lister.
Tiia Lister.
4 minutit
107 vaatamist

Õpetajatöös on palju lihtsaid asju, mis ei pruugi kiire aineõpetuse käigus meelde tulla, aga samas võib nende eiramine saada takistuseks õpilastega suheldes.

Hariduspsühholoog Tiia Lister tuletab kord kuus siin rubriigis neid praktilisi teemasid meelde.


Osavõtlikud õpetajad mõjutavad kõiki inimesi koolis ja loovad koolikeskkonna, kus nii õpetajate kui õpilaste osavõtlikku suhtumist ja käitumist soositakse ning tunnustatakse.

Tehisaru ajastul on igal inimesel eriline väärtus. Maailm on nii palju muutunud, et nüüd on vaja hoida iga inimest, et maailm inimväärsena kestaks. Nii on inimesel lootust uue „digitaalse liigi“ kõrval ellu jääda. Kuna tehisaru on juba ületanud intellektuaalses mõttes inimlikud võimed, ei saa ka koolielu ja haridustee olla enam endine. 

Hooliv ja toetav kool – lapse arengu taimelava 

Osavõtlik ja hooliv suhtumine igasse õpilasesse on õpetaja põhivastutus ja tööülesanne. See on õpetajatöös suur mõttemalli muutus, milleta ei saa õpetaja olla tulevikuinimeste ettevalmistamise jaoks kasulik. Koolis peab olema põhitähelepanu kogu süsteemi nõrgeimal lülil – kasvaval inimeselapsel –, mitte AI rakendamisel ja võidukäigul.

Osavõtlikus koolis hoolitakse üksteisest – koolijuhist koristajani ja abituriendist tasandusklassi õpilaseni, edukast sportlasest ratastoolilapseni. 

Igas organisatsioonis, sh koolis, leiame lisaks pikalt hõõguvatele konfliktidele ka emotsionaalset valu, mis paneb noori koolist põgenema või puuduma, õpetajaid läbi põlema või töölt lahkuma. Hoolimatust, ükskõiksust, teise hingevalust mööda vaatamist, alandamist ja kiusamist tuleb ette ka koolis, kui juhtkond pole selle vastu midagi ette võtnud.  

Kuidas toimib inimestest hooliv kool?

  • Koolis nähakse selget seost õpilaste-õpetajate emotsionaalse tervise, kooliheaolu ning hea õppimise-õpetamise ja saavutuste vahel.
  • Tähtsustatakse ja tunnustatakse õpilasi-õpetajaid elupõhimõtete, inimlikkuse, hoolimise, viisakuse, kaastunde ja osavõtlikkuse alusel, mitte ainult töösaavutusi ja õpiedukust arvestades. 
  • Pööratakse tähelepanu ka psühhosotsiaalsele töökeskkonnale, sest teatakse, et see loob organisatsiooni hea tervise. Turvaline ja hooliv keskkond suurendab kõigi vastutustunnet, motivatsiooni, lojaalsust, algatusvõimet ja soovi anda oma parim.
  • Koolis on olemas nii ennetavad kui ka lahenduste strateegiad kriisisituatsioonide jaoks.

Millest tunneb ära hoolimatu kooli?

Mõnes koolis on väärtused ilusate sõnadega lausa koolifuajees väljas. Kui küsida seal näiteks klassijuhatajate ja aineõpetajate või kooli ja lastevanemate koostöö kohta, ei osata vastata. Samuti räägivad noored õpetajad töölt lahkudes, et nad ei lähe ära mitte õpilaste, vaid õpetajate toa vastuvõetamatu mikrokliima pärast.

Mõned näited

  • Õpetaja või lapse klassijuhataja reageerib lapse hingevalule, leinale, haigusele tundetult ja külmalt, kuigi olukord on talle teada. Täiskasvanu ei sekku kiusamisse ega kaitse nõrgemaid õpilasi.
  • Koolijuht ei tähtsusta õpetaja terviseprobleeme, tema lapse haigust või pere raskeid aegu, ei mõista ega toeta võimalust mööda.
  • Kolleegid ei reageeri kaastöötaja murele, leinale ega avalda kaastunnet. Kellelegi ei lähe korda kaaslase edu või saavutused. Uued inimesed jäetakse üksi ega toetata neid raskustes.
  • Keegi ei astu kaitseks välja teise alandamise ja solvamise peale, hoopis levitatakse jutte ja suurendatakse nii ülekohut või ebaõiglust.

Kõige selle kordumisel väheneb koolis osavõtlikkuse määr ja suureneb inimeste emotsionaalne valu. Tundetu, osavõtmatu, ükskõikne reaktsioon õõnestab eneseusku, enesehinnangut, eneseväärikust ja ühtekuuluvustunnet. Inimene tunneb end pettunu ja üksildasena. Ta tõmbub kaitsesse ja põgeneb koostöö eest. 

Osavõtlik õpetaja hoolib kõigist

Igal klassijuhatajal, kes töötab osavõtlikkust hindavas koolis, on lisaülesanne olla lohutaja, toetaja ja soojade suhete looja, et tema õpilased tunneksid end koolis hästi. Hea õpetaja mõtleb igale õpilasele eelkõige kui elavale olendile ja inimlapsele, tema vajadustele, eripärale, tunnetele, tervisele, ning alles seejärel hindab tema õppimist ja saavutusi.

Klassijuhataja tunneb oma õpilasi ja teab, kes millist juhendamist, abi või toetust vajab.  

Osavõtlik ja emotsionaalselt intelligentne õpetaja oskab lugeda raskustes ja haavatud enesetundega õpilase või kolleegi kehakeelt ja vihjeid. Ta hoolib ka ebaedukatest ja koolis pettunud õpilastest, motiveerib neid jätkama, aidates leida abi õppimisel, häid sõpru ja toetavaid kaaslasi. 

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Paarispraktika: jagatud kogemus kui võimalus ja väljakutse

Eripedagoogika ja logopeedia tudengid lähevad üha sagedamini praktikale paarikaupa, mis loob unikaalse ja mitmetahulise õpikeskkonna.

Logopeedia…

7 minutit

Värske EHA keskendub üldpädevustele ja heaolule

Eesti Haridusteaduste Ajakirja (EHA) värskest ajakirjanumbrist leiate üheksa väga aktuaalset teadusartiklit Eesti haridusteadlaste Eestis tehtud uuringutest. Eripedagoogika…

4 minutit

Keelt märgata on tahte küsimus

Praegusel suurte muutuste ajal on üha olulisem mõista keele olemust, keele rolli mõtlemises ja õppimises ning veelgi laiemalt – inimeseks olemises,…

8 minutit
Õpetajate Leht