Allar Veelmaa.
Allar Veelmaa.

Mudel on, aga karjääri mitte

Allar Veelmaa.
Allar Veelmaa.
5 minutit
3344 vaatamist
10 kommentaari

Kui tõsiste teemadega tegelemise asemel on prioriteediks (m)asendustegevus (põhikooli eksamite aja nihutamine, koolivaheaegade pikkusega manipuleerimine jms), siis valdab lootusetuse tunne.

Haridus- ja teadusministri palju kiidetud nn hariduslepe (vt www.hm.ee/hariduslepe) sai eelmise aasta lõpus allkirjad. Tõsi, selles pütis pole eriti palju mett, tõrva see-eest küllaga. Et 79 kohalikust omavalitsusest ainult üheksa pidas lepet allkirjastamisvääriliseks, on kõnekas fakt.

Haridusleppe sõlmimise eesmärk pidi olema anda üldhariduse õpetajatele kogu ametit läbiv kindlus karjäärivõimaluste, töötasu ja -koormuse suhtes. Peaaegu iga koolis töötav õpetaja saab aru, et üldsõnalise leppega, millel puudub riigi garanteeritud finantskate, ei ole võimalik sõnastatud eesmärke täita. 

2024. aasta alguses toimunud õpetajate streigi tulemuseks oli naeruväärne palgatõus ja lubadus sõlmida hariduslepe, mis leevendaks kõige teravamaid probleeme – õpetajate palga mahajäämus riigi keskmisest töötasust ja õpetajate järelkasvu nappus. Teame, et 2025. aasta riigieelarves õpetajate palgatõusuks raha ei olnud ja 2026. aasta suhtes on lootust vähe. Siinkohal on paslik õnnitleda ministreid palgatõusu puhul: iga-aastane indekseerimine kergitab nende palka alates 1. aprillist paarisaja euro võrra. 

Mudel on, karjääri pole

Haridusleppe lisas on võimalik tutvuda nn õpetaja karjäärimudeliga. Seda lugedes tahaks naerda, aga samas ka nutta. Neljaastmelise karjäärimudeli alumisel astmel on oma imelist karjääri sissejuhatav õpetaja, keda kutsutakse leppes alustavaks õpetajaks. Tegelikult on paljudel ülikoolilõpetanutel mitmeaastane koolis töötamise kogemus ja siit küsimus: kas need õpetajad on nn alustavad õpetajad või juba õpetajad? 

Karjäärimudeli teksti lugedes jääb mulje, et karjääriredeli teisest astmest (õpetaja) enamik kõrgemale tõusta ei saagi. Astme kirjeldusest võime lugeda: „Sel astmel algab õpetaja kujunemine õpetamise eksperdiks, kolleegide arengu toetajaks ja professiooni eestvedajaks.“ Mis selle lausega öelda tahetakse, on minu jaoks selgusetu. Kui kaua kujunemine aega võtab ja mis saab sellest, kes ongi eksperdiks kujunenud? Jõuame järgmise huvitava kohani. 

Karjääriredeli järgmine aste on „vanemõpetaja“. Haridusleppe lisas on kirjas, et vanemõpetaja on silmapaistvalt hea ja tõhus õpetaja, kes toetab kvaliteetset õpetamist laiemalt. Kui laialt, on selgusetu. Kas leppe teksti koostajadki seda teavad? Astme kirjeldusest võib lugeda ka järgmist: „Õpetaja võib spetsialiseeruda kolme suunda: õpetamise ekspert; kolleegide arengu toetaja; kolleegide eestvedaja. Õpetaja tegutseb ka kooli, kogukonna ja KOV-i tasandil; võib alata töö õpetaja-uurijana.“ Kes on õpetaja-uurija ja mida huvitavat on tal uurida? Esitasin selle küsimuse pr Kallasele kohtumisel Loo koolis, vastust kahjuks ei saanud. 

Kuna vanemõpetaja nimetus toob teoreetiliselt kaasa palgatõusu (koefitsient 1,1), siis pingelise eelarvega koolid ei ole huvitatud sellest, et neil oleks arvukalt vanemõpetajaid. Kooli eelarvet silmas pidades on otstarbekas võtta tööle võimalikult palju kvalifikatsioonita inimesi, sest neile võib ka õpetaja alampalgaga võrreldes vähem maksta. Kuhu see kõik välja viib, see on omaette küsimus.

Õpetaja karjääri tipphetk saabub siis, kui ta saab meisterõpetajaks. Kui saab. Mida oodatakse meisterõpetajalt? Leppe tekstis on kirjas, et meisterõpetaja ülesanne on meisterlik õpetamine, kolleegide toetamine ja haridusinnovatsiooni loomine. Kas naerda või nutta sellise teksti peale? Edasi on veel lõbusam. Väljavõte karjäärimudeli testist: „Meisterlikkus väljendub silmapaistvalt tulemuslikus tegevuses ühes või mitmes suunas: õpetamise ekspert (näiteks metoodika, sihtrühmapõhise lähenemise arendaja ja uuriva rakendajana; õpivara ja tarkvaraprogrammide väljatöötaja ja uuriva katsetajana); kolleegide arengu toetaja (nt teiste koolide õpetajate mentori või koolitajana); kolleegide eestvedaja (näit üle-eestilise võrgustiku juht). Õpetaja töö mõju on üle-eestiline ja võib olla rahvusvaheline ning ta teeb uurimistööd oma valdkonnas.“

Karjääri kõrgeimale astmele jõudmiseks tuleb esitada taotlus koos vajalike dokumentidega Kutsekojale ja kõrge komisjon otsustab siis, kas olete meisterõpetaja austavat nimetust väärt. On teada juhtum, kus õpetaja pidi pöörduma kohtusse, et meisterõpetajaks saada. Põhjuseks tõsiasi, et inimene julges esitada tolleaegsele haridusministrile ebamugavaid küsimusi. Õpetajate liidu esindaja arvates oli selline käitumine täiesti sobimatu. Hoiatus kõikidele tulevastele meisterõpetajatele: ebameeldivuste vältimiseks hoidke end arvamust avaldades vaos.

Igas sepikojas olid omal ajal meistrid, sellid ja õpipoisid. Nii on ka koolis. Kui paar aastakümmet õpetajaametit pidanust ei saa meistrit, siis on ta valinud vale elukutse. Enamik kümneaastase staažiga õpetajatest peaks olema vähemalt vanemõpetaja nimetuse vääriline, paraku haridusleppe lisana kirja pandud karjäärimudel seda ei võimalda. 

Õpetajate koormus ja järelkasv

Mingil seletamatul põhjusel arvatakse, et hariduslepe koos karjäärimudeli rakendamisega vähendab õpetajate koormust. Õpetajate koormus saab väheneda siis, kui riigis on piisaval hulgal vajaliku kvalifikatsiooniga inimesi. Kui korraldada mõtteline eksperiment – kõik pensionieas olevad matemaatikaõpetajad lahkuvad töölt ja kvalifikatsioonita õpetajad vallandatakse –, siis … Edasi ei taha mõelda. Kas keegi üldse teab, kui palju on praegu puudu matemaatikaõpetaid, füüsika- ja keemiaõpetajatest rääkimata? 

Järelkasvu tekkimise eeltingimus on konkurentsivõimeline palk, ja seda juba alustaval õpetajal. Lennukaid fraase sisaldav karjäärimudel ei innusta õpetajaks õppima – selleks on vaja õpetajatööd väärtustavat palka ja töökeskkonda. Viimase risustamisega on kõvasti vaeva nähtud – kaasava hariduse mõtlematu rakendamine on viinud selleni, et ka kogenud ja palju näinud õpetajad ei taha enam koolis töötada. 

Lugedes järjekordset pressiteadet meie hariduselu edusammudest, jään tihti mõtlema, et võib-olla polegi jutt meie riigist ja koolidest, vaid haridusametnike peas eksisteerivast Utoopia koolist samanimelisel saarel. Head inimesed, kes te olete vastutavad meie hariduse käekäigu eest, lõpetage trummi tagumine ja üle maailma meie eduloost kilkamine ning hakake ometi tööle!

Kommentaarid

  1. 100% nõus.

    Ene-Silvia Sarv

  2. Hariduslepe on surnult sündinud, vilkalt-viljatult toimetamise tulemus – tööd nagu tehti, aga tulemust ei tulnud. Raporteerida aga ju tuli, sest koos oli käidud ja nõu oli peetud – mis tollest, et vaid käputäis lõpuks alla kirjutas… Tuletaksin korraks meelde näidet Soomest: “Kindlasti võiks eeskujuks olla nelja aasta kaupa kehtiv kollektiivleping, milles on sätestatud palgatasemed vastavalt õpetaja haridustasemele, nädalased normkoormused ning staažitasud (pärast viit tööaastat 4%, edasi 8/3%, 10/6%, 15/6% ja 20/6%). Väga selge ja õiglane süsteem.” Ei saa panna tänases situatsioonis riigi poolt kohustust kogenud õpetajale, et ta oma niigi napi raha eest ja oma vabast ajast osaleks veel kutsetaotlemise portfoolio koostamise tasulisel seminaril selleks, et tõestada, et ta tõesti on õpetajana pädev ja väärt palgatõusu. Tänapäeval on juba iga koolis töötav õpetaja väärt seda, et ta saab lisamotivatsioonina ka staažitasu, on tal siis õpetajakutse või veel mitte. Sundida oma erialal pädevaid ja kogenud õpetajaid nägema kurja vaeva kutsetunnistuse (loe: lubatud palgatõusu) saamiseks vajaliku portftoolio koostamisega, kuigi võiks nende puhul kasutada ka nt. VÕTA süsteemi, on lühinägelik lähenemine. Kutsestandard ja kutse taotlemise võimalus kui lisamotivatsioon võib soovijatele olemas olla, aga seal kõrval on vaja HTM-il mõtlema hakata ka staažitasude süsteemi peale. P.S: nõus artikli autoriga – käia “soojamaareisil” Dubais, kiitlemas Eesti haridussüsteemi edukusega, no pardon, aga eeldasin lugupeetud haridusminister Kallaselt siiski arusaamist, et “suu tuleb seda sekki mööda” – ei ole mõistlik lehvida rahva raha eest mööda maailma, kui endal kolleegid koolides ootavad pikisilmi palgatõusu. Palgalisa peab hakkama tulema staaži arvesse võttes. See erakond, kes suudab praeguses majanduslikus olukorras leida rahastuse õpetajate staažitasudele ja selle ka ellu viib, võib tõenöoliselt arvestada õpetajaskonna häältega järgmistel valimistel. Aga senikaua võib vaid soovida edu ja jõudu HTM-ile Utoopia arendamisel ja soovmõtetes unelemisel..

    Skeptik

  3. Mina ei tea, kes kõik peened inimesed selle mudeli kallal “vaeva nägid”, aga see on alandav. See on ALANDAMINE, mitte karjäär! See pagana mudel. Ma ei taha mingit sellist karjääri teha, ma tahan korralikku palka saada oma töö eest.


  4. Mul läheb koolis 40nes tööaasta. Enne Aaviksoo “suurepäraseid” reforme jõudsin kaks tsüklit olla vanemõpetajagi. Hetkel aga segaduses, kelleks kvalifitseeruda, kas alustavaks õpetajaks või juba õpetajaks. Või alustada veel nüüd kutsetunnistuse taotlemist? Oman erialast kõrgharidust (5 aastat nominaalõpet), läbinud olen lugematu hulga täiendkoolitusi. Uuenenud õpikäsitlusega koolis toimin paindlikult. Töötasu on naeruväärne. Igaks juhuks mainin, et staaži liigne rõhutamine võrdub tänases koolisüsteemis enesetapuga. Huviga jälgin THM ideede arenguid.

    Äraspidine maailm

  5. Minister käis Loo koolis ja ütles sõnaselgelt, et karjäärimudel puudutab väikest osa õpetajatest. Kellele siis valetada, et karjäärimudel toob noored kooli. Vastupidi – vastu vaatab perspektiivitus.

    Mõned käivad end kõrge komisjoni (loe: troika) ees alandamas, et nn meisterõpetajaks saada. Seda tuleb pidada riiklikul tasemel mõnitamiseks ja minister tegeleb puru silmaajamisega.

    EHL peale ei maksa loota, sest Voltri on ministri kaasreisija olnud küll Singapuris kui ka mujal.

    Ma olen korduvalt avaldanud tänu nendele kolleegidele, kes pensionipõlve pidamise asemel on koolis tööl. Poleks neid inimesi, võiks paljud koolid uksed kinni panna.

    Allar Veelmaa

  6. Minu arust on leitud tõeliselt õige sõna iseloomustamaks õpetajate karjäärimudeli sisu – alandav. Väga paljud õpetajad on koolis õpetanud aastakümneid (tean isiklikult kahte 51 aastat koolis töötavat õpetajat)ja kas siis tõesti nemad ja ka teised pika staažiga õpetajad on siis tühja tööd teinud, et neid ei väärtustata ja justkui peaks nad nüüd alles oma sobivust hakkama tõendama. Kõike seda ongi alandav lugeda.

    Anu Aunap

  7. Õpilasekesksuse ajastul, ehk piisab hea õpetaja kriteeriumiks ka aastaid kogutud õpilaste tagasiside nö. keskmine. Kui õpilased on rahul- kas pole siis tegemist hea õpetajaga?

    Rea Raus

  8. Väga nõus autoriga. Omades kolme haridust haridustesdust(kasvatusteaduste) valdkonnas, on alandav taastõendada veel kutseid..Pealegi teades, et mitmed kutsehindajad ise ei ole haridusinnovatsiooni osas pädevad või ITlahenduste osas min oskustega.
    Uskumatu segadus terminite ja karjääri puudutava osas.

    Seller

  9. Olen artikli ja kommentaaridega täiesti nõus. See on Aaviksoo reformi tagajärg. Ma ei kujuta ette, mida kogenud õpetajad pärast seda reformi tundma pidid. Täna on olukord selline, et korraliku ettevalmistuse ja haridusega õpetaja on palga poolest ühe pulga peal kutseta õpetajaga, saades mõlemad riiklikku õpetaja miinimumpalka. Mis motivatsioon on siis üldse õpetajatööks vajalikku haridust omandada? Kavandatav süsteem on õpetajate pelutamiseks ning mõjub kogenud õpetajatele alandust tekitavalt. Millega on õpetajad sellise kohtlemise ära teeninud? Toetan samuti Soome süsteemi, mis on lihtne ja loogiline.

    Krista

  10. “haridusinnovatsiooni loomine” kõlab samamoodi nagu “orbitaalliikumise moodustamine”. Millised järeldused me [— täida lüngad—] vaimsete võimete osas peame tegema?

    Kepler

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht