19 Euroopa riigi haridustöötajad, kes soovivad aidata kujundada informaatikaõpetuse juhiseid. Fotod: erakogu

Eesti haridustehnoloog sattus Brüsselisse informaatikaõpetuse tulevikku kujundama

19 Euroopa riigi haridustöötajad, kes soovivad aidata kujundada informaatikaõpetuse juhiseid. Fotod: erakogu
6 minutit
177 vaatamist

Kõik algas eelmise aasta septembris ühest Facebooki postitusest: „Do you teach or use informatics in your curriculum? We need your contribution!“ See oli Euroopa Komisjoni üleskutse haridustöötajatele, kes soovivad aidata kujundada informaatikaõpetuse juhiseid. 

Ly Torn tuleviku klassiruumis.

Kandideerisin. Valituks osutusid 30 õpetajat 19 Euroopa riigist. Olin ainuke eestlane, kes sinna töögruppi sattus, ning seetõttu oli veelgi suurem au Eestit esindada.

7. novembril 2024 toimus meie esimene kohtumine veebis Zoomi keskkonnas, kus jagasime kogemusi ja mõtteid informaatika õpetamise kohta. Mõtteid ja küsimusi oli päris palju. Millised on parimad viisid, et noored mõistaksid keerukaid IT-kontseptsioone? Kuidas aidata õpetajatel tehnoloogiamaailmas järje peal püsida? Neljatunnine veebikoosolek oli sisukas ja andis ülevaate sellest, missugune töö meid ees ootab. Meie ülesandeks sai lisada ekspertide ja teadlaste loodud juhendmaterjali näiteid reaalsest koolielust.

27. ja 28. märtsil toimus töögrupi teine kohtumine Brüsselis Future Classroom Lab’is. Kohtumine tõi kokku akadeemikud, õpetajad ja valdkonna asjatundjad, et arutada ja kavandada tõhusaid meetodeid ning strateegiaid, mis aitaksid kaasa informaatikaõpetuse õpetamise arendamisele üle Euroopa. Kahepäevase kohtumise fookuses oli nüüdisaegsete õpetamismetoodikate integreerimine õppeprotsessi, et toetada nii õpetajate kui ka õpilaste digioskuste arengut. Osalejad arutasid ka digitaalse kirjaoskuse parandamise võimalusi ja viise, kuidas noortele juba varakult keerukaid IT-kontseptsioone tutvustada.

Tõdesime, et projektõpe on üks tõhusamaid meetodeid digioskuste arendamisel, kuna see võimaldab õpilastel oma teadmisi ja oskusi reaalses kontekstis rakendada. Projektipõhine lähenemine soodustab kriitilist mõtlemist, probleemide lahendamise ning meeskonnatöö oskust, mida läheb vaja nii akadeemilises kui ka tööalases keskkonnas. Digitaalsete tööriistade kasutamine projektõppes aitab õpilastel õppida programmeerimist, andmeanalüüsi ja muid IT-valdkonna oskusi praktilisel ja motiveerival viisil. Olen näinud, kuidas see meetod aitab õpilastel mõista keerulisi kontseptsioone, kuna ühendab praktilised ülesanded ja probleemide lahendamise. Digitaalsed projektid pakuvad õpilastele tõelist kogemust ja võimalust oma teadmisi rakendada.

Erasmus+ ja eTwinningu projektid mängivad olulist rolli ka digioskuste arendamisel, pakkudes õpetajatele ja õpilastele võimalust osaleda rahvusvahelistes koostööprojektides, jagada kogemusi ning õppida uusi digitaalseid tööriistu kasutama. Need algatused aitavad tugevdada koolide koostööd ja toetavad uuenduslike õppemeetodite rakendamist, valmistades õpilasi ette tuleviku tööturu nõudmisteks. Eestis on olemas väga heal tasemel eTwinningu mentorid. Need kogenud ja aktiivsed eTwinningu õpetajad töötavad koos riiklike kasutajatugedega, korraldavad töötube ja lühikoolitusi ning on alustavatele õpetajatele toeks rahvusvaheliste projektide algatamisel ja elluviimisel. Olles ise eTwinningu mentorina viinud oma koolis läbi mitmesuguseid projekte ja aktiivselt projektides ka osalenud, tean, et need on tõesti vajalikud õppetöö mitmekesistamiseks ja silmaringi avardamiseks. Õpilased omandavad eluks vajalikke oskusi motiveeriva ja inspireeriva tegevuse kaudu.

Aktiivõppe meetodite, nagu näiteks probleemi- ja mängupõhise õppe ning simulatsioonide kasutamine digioskuste arendamisel on samuti võtmetähtsusega. Need meetodid loovad õppijatele praktilisi ja interaktiivseid võimalusi eksperimenteerida, luua ja testida digilahendusi. Aktiivõpe aitab tehnoloogiast sügavamalt aru saada ning arendab loovat ja analüütilist mõtlemist. Need on nii tänapäeva kui ka tuleviku tööturul olulised oskused.

Lisaks traditsioonilistele õppemeetoditele toetavad digioskuste arengut uuenduslikud tehnoloogiad ja interaktiivsed lahendused. Virtuaal- ja liitreaalsuse kasutamine aitab õpilastel kogeda keerulisi IT-kontseptsioone ning avardab nende tehnoloogiateadmisi. Koodikirjutamise ja robootika töötoad arendavad algoritmilist mõtlemist ning pakuvad käed-külge-õppimise võimalust. Digitaalsed projektid ja häkatonid loovad keskkonna, kus õpilased saavad lahendada reaalseid probleeme ja rakendada oma teadmisi uuenduslikul moel. Samuti on oluline rõhutada küberturvalisuse ja digitaalse kirjaoskuse õpetamist, et noored oskaksid kriitiliselt hinnata internetis leiduvat teavet ja kaitsta oma andmeid. Tehisintellekti ja andmeanalüüsi oskuste õpetamine aitab mõista suurt andmehulka ja teha teadlikke otsuseid, mis on tänapäeva tehnoloogiakeskkonnas üha vajalikum.

Töörühma kohtumine oli oluline samm, et pakkuda õpetajatele sobilikke tegevusi, mis aitavad neil oma õpilasi tehnoloogiaajastu väljakutseteks ette valmistada. Samuti rõhutati rahvusvahelise koostöö vajalikkust, et ühtlustada informaatikaõpetust eri riikides ja tagada kvaliteetne haridus kõigile huvilistele. Üheskoos arutasime, jagasime kogemusi ja aitasime kujundada visiooni informaatikaharidusest. Andsime oma töö edasi akadeemiliste ekspertide rühmale, et nad saaksid loodava juhendmaterjali lõplikult välja töötada. Ekspertide ja meie ühise grupi töö tulemusena ilmub septembri alguses kõrgtasemel informaatika õpetamise juhendmaterjal Euroopa Liidu keeltes. See aitab õpetajatel ja õpilastel tõhusamalt tehnoloogiateadmisi omandada. Õpetajad saavad loodud materjali oma töös kasutada ja tööd paremini planeerida.

Rahvusvaheline töökoosolek Brüsselis andis mulle ainulaadse võimaluse osaleda hariduse ja tehnoloogia arendamisel, sellel on suur mõju Euroopa haridussüsteemidele. Töötoas osalemine ja oma teadmiste ja kogemuste jagamine andis mulle võimaluse õpetajana areneda ning saada väärtuslikku tagasisidet kolleegidelt üle Euroopa.

Olen kindel, et koostöö ja innovatsioon on võtmetähtsusega, et tagada kvaliteetne informaatikaõpe kõigile õpilastele, sõltumata nende asukohast või taustast. Meie loodud juhendmaterjalid ei ole lihtsalt teaduslikud käsiraamatud, vaid tööriistad, mis aitavad õpetajatel valmistada õpilasi ette tehnoloogia kiireks arenguks. Minu jaoks on oluline, et õpilased saaksid koolist kaasa vajalikud teadmised ja oskused, et digimaailmas orienteeruda ja hakkama saada. See on eesmärk, mille poole haridustehnoloogina koolis püüelda.

Haridustehnoloogina on minu ülesanne muuta kooli õpikogemus tulevikku vaatavaks ja tehnoloogiat kasutavaks. Usun, et haridustehnoloogia aitab õpetajatel ja õpilastel kiiresti areneva digimaailmaga paremini toime tulla ning pakub õppijatele võimalust arendada eluks ja tööks hädavajalikke oskusi. Õpetajana on mul suur vastutus aidata õpilastel arendada digipädevusi, mis aitavad neil oma unistusi ja eesmärke saavutada. Brüsselis käik ei olnud lihtsalt osalemine ühel rahvusvahelisel projektikohtumisel, vaid osa minu igapäevatööst haridustehnoloogina, et viia koolide õpikogemused ja õpetamispraktikad vastavusse digiajastu nõudmistega.

Minu roll haridustehnoloogina on ka toetada õpetajate professionaalset arengut. Kõige olulisem osa minu töös on pakkuda neile tuge, et nad saaksid tehnoloogia integreerida oma igapäevasesse õpetamispraktikasse ning ehitada üles oma klassiruumi keskkonda, mis arvestab õpilaste eri õpistiile ja vajadusi. Haridustehnoloogina arvan, et pean olema pidevas õppeprotsessis, et mõista ja tutvustada kõiki uusi tehnoloogilisi lahendusi ja haridusuuringute tulemusi, mis aitavad õpetajatel oma tööd efektiivsemalt teha.

Töötan tihedalt koos õpetajatega, et toetada neid tehnoloogia kasutamises õppetöös, pakkuda koolitusi, tutvustada uusi digivahendeid ja lahendusi, mis muudavad õppimise efektiivsemaks ja kaasavamaks. Samuti on oluline, et õpetajad saaksid kasutada digitehnoloogiat mitte ainult õppekava läbiviimiseks, vaid ka õpilaste digipädevuste arendamiseks. Haridustehnoloog aitab ka õpetajatel mõista, kuidas tehnoloogia saab toetada nende pedagoogilisi eesmärke, olgu siis õppimise isikupärastamises, koostöös või loovuses.

Kõik see, mida ma iga päev teen, aitab meil muuta õpilased tehnoloogiliselt pädevaks ja valmistada neid ette maailmaks, kus digioskused ja tehnoloogia mõistmine on üha olulisemad. Haridustehnoloogia abil saame muuta kooli ja õppimise tõhusamaks, kaasavamaks ja tulevikku suunatuks.

Olen tänulik, et sain olla osa projektist, mis tugevdab meie ühist eesmärki – valmistada õpilasi ette tuleviku tööturule, kus digioskused ja tehnoloogia mõistmine on hädavajalikud. Ja kuigi meie töö on alles alguses, on kindel, et jätkame koostööd, et teha informaatikaõpe veelgi paremaks ja kergesti rakendatavaks koolides üle Euroopa. Kõik, mida teeme praegu, aitab kaasa sellele, et homne haridus oleks tuleviku tööelu ja tehnoloogia arenguga veelgi rohkem seotud.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Jalutuskäik pedagoogilises oaasis

Waldorfi kool on andnud ühiskonnale valikuvõimaluse. Eesti Waldorfi koolid on rohkem kui 30 aastaga tõestanud, et selle kooli lõpetanud noored…

8 minutit

Kolm uut nägu klassis: kuidas vahetusõpilased tõid kooli värskust ja elavdasid koostööd

Kui suve lõpus sai teatavaks, et Koeru Keskkooliga liitub korraga…

9 minutit

Õpetajad hakkavad oma loodud materjalide eest tasu saama

„Ministeerium on otsustanud koguda kokku ja rahastada olemasolevaid õpetajate loodud materjale,“ lausus haridus- ja teadusminister Kristina…

2 minutit
Õpetajate Leht