Eesti Koolijuhtide Ühendus: kaotame põhikooli lõpueksami lävendi, lävendist ei ole tolku ühiskonnale ega õpilastele

3 minutit
2 vaatamist
6 kommentaari

Eesti Koolijuhtide Ühendus tunnustab valitsuskoalitsiooni läbirääkijaid, et plaanitakse otsida lahendust pikalt vindunud murele seoses põhikooli lõpueksamitega. Õpilaste jaoks on lõpueksami puhul tegemist kõrge panusega testiga. Eksamite tulemusi kasutatakse sissesaamisel järgmisele haridusastmele ning see toob kaasa nõudlikkuse enda suhtes, kuid teiselt poolt kaasneb edasist elu mõjutava sündmusega stress. Lävend aga lisab täiendavat stressi, mis ei ole kasulik õpilasele ega ka ühiskonnale. Loobume näilisest nuudist ja püüame päriselt toetada õpilase sisemist motivatsiooni.

Eksami eesmärk peaks olema potentsiaali hindamine, mitte karistamine. Eelmisel aastal muudeti põhikooli lõpueksamite korraldust selliselt, et nende tulemusi kasutatakse järjest rohkem sisseastumisel keskharidusse. Tekkis uus olukord, nii nagu gümnaasiumi riigieksamid ei ole õpilase jaoks tegelikult olulised kooli lõpetamiseks ja on olulised kõrgharidusse või keskhariduse järgsesse kutseharidusse pääsemisel, nii on nüüdsest ka põhikooli lõpueksamitel samalaadne ülesanne. Lõpetamine ise ei ole enam keskne eesmärk – olulisem on see, kuidas eksamitulemust arvestatakse järgmisele haridustasemele pääsemisel. Sarnaselt gümnaasiumi lõpueksamitega ei ole ka põhikooli eksami eesmärk takistada haridustee jätkamist, vaid pigem suunata õpilasi oma potentsiaali näitama. Sellest lähtuvalt ei ole fikseeritud lävendi säilitamine enam põhjendatud.

Lävendi kaotamine ei tähenda nõudlikkuse vähenemist. Kardetakse, et lävendi kaotamisel õpetajad enam ei pinguta, eriti just nõrgemate õppijate järeleaitamise osas, ja eksamitulemused langevad. See hirm ei pruugi olla põhjendatud. Lävendi kaotamine võib hoopis motiveerida õpetajaid leidma uusi ja innovaatilisi meetodeid, et toetada iga õpilase arengut, kuna nad ei ole enam sunnitud keskenduma vaid lävendi saavutamisele. Õpetajad saavad kasutada rohkem individuaalseid lähenemisviise ning pakkuda vajalikku tuge kõikidele õpilastele. Selline personaalsem ja eksamiärevusest vaba lähenemine maandab hirmu läbikukkumise ees, kuid toetab sooritusvõimet, keskendumisvõimet, töömälu ja otsustusvõimet – kõik need on eksamil edukaks toimetulekuks olulised.

Lävend mõjutab kõiki õpilasi, nii tugevamaid kui tuge vajavaid. Lävendipõhine hindamine ei toeta arusaamise põhist õppimist, vaid pigem lükkab õppimist edasi ja soodustab vältimiskäitumist (nt spikerdamine, viivitamine). Kui eesmärk on lihtsalt „läbi saada“, siis kaob õppimise sügavam mõte ka kõrgema sooritusvõimega õpilastel, tekitades madalaid ootusi enda tulemustele. Eriti eriti raskelt mõjub eksami 50% lävend just hariduslike erivajaduste ja nõrgema õpivõimega õpilaste õppimisele ja sooritusele. Koolis arvestatakse nende vajadustega terve õppeperioodi jooksul, kuid eksamil kaob see paindlikkus ära. Lävendi olemasolu ignoreerib tegelikkust – kõik ei arene ühtmoodi ega samas tempos. Selline süsteem ei toeta võrdsust, vaid süvendab lõhesid.

Kommentaarid

  1. Vahepeal ju olid paar sellist aastat, kus lävendit polnud. Kui õpilane teadis, et saab niikuinii eksami sooritatud ja enne oli just sooritamislävend see, mis pani pingutama, siis lävendita olid mitmete õpilaste tulemused oodatust tüki nõrgemad, eriti need, keda saaks iseloomustada sõnaga “laisk”. Võimalik, et stressi vältimiseks võiks lävendit alandada, kuhugi 25-35% kanti (kuigi mis inimesega peab tegemist olema, kes emakeele eksamil saab 25% vaid kätte).

    Valdis Meos

  2. Vahepeal ju olid paar sellist aastat, kus lävendit polnud. Kui õpilane teadis, et saab niikuinii eksami sooritatud ja enne oli just sooritamislävend see, mis pani pingutama, siis lävendita olid mitmete õpilaste tulemused oodatust tüki nõrgemad, eriti need, keda saaks iseloomustada sõnaga “laisk”. Võimalik, et stressi vältimiseks võiks lävendit alandada, kuhugi 25-35% kanti (kuigi mis inimesega peab tegemist olema, kes emakeele eksamil saab 25% vaid kätte).

    Valdis Meos

  3. Vahepeal ju olid paar sellist aastat, kus lävendit polnud. Kui õpilane teadis, et saab niikuinii eksami sooritatud ja enne oli just sooritamislävend see, mis pani pingutama, siis lävendita olid mitmete õpilaste tulemused oodatust tüki nõrgemad, eriti need, keda saaks iseloomustada sõnaga “laisk”. Võimalik, et stressi vältimiseks võiks lävendit alandada, kuhugi 25-35% kanti (kuigi mis inimesega peab tegemist olema, kes emakeele eksamil saab 25% vaid kätte).

    Valdis Meos

  4. Täiesti mõistlik ettepanek, ise olen sellest kirjutanud juba aastaid. Ehk hakkab jää liikuma, kui koolijuhid ideed toetavad. Samas on üleval ohu märgid – minister Kristina Kallas mingil põhjusel seda mõtet ei toeta ja on mingitel segastel asjaoludel kinni selles, et lävend peab olema. Minu meelest tuleb minister välja vahetada. Aitab eksperimentidest.

    Allar Veelmaa

  5. Täiesti mõistlik ettepanek, ise olen sellest kirjutanud juba aastaid. Ehk hakkab jää liikuma, kui koolijuhid ideed toetavad. Samas on üleval ohu märgid – minister Kristina Kallas mingil põhjusel seda mõtet ei toeta ja on mingitel segastel asjaoludel kinni selles, et lävend peab olema. Minu meelest tuleb minister välja vahetada. Aitab eksperimentidest.

    Allar Veelmaa

  6. Täiesti mõistlik ettepanek, ise olen sellest kirjutanud juba aastaid. Ehk hakkab jää liikuma, kui koolijuhid ideed toetavad. Samas on üleval ohu märgid – minister Kristina Kallas mingil põhjusel seda mõtet ei toeta ja on mingitel segastel asjaoludel kinni selles, et lävend peab olema. Minu meelest tuleb minister välja vahetada. Aitab eksperimentidest.

    Allar Veelmaa

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tiskre Kooli valiti juhtima Marian Vares

Äsja asutatud Tiskre Kooli direktoriks valiti Marian Vares, kes alustab koolijuhina tööd 11. augustil.

“Mul on hea meel ning suur…

2 minutit

Õpetajate järelkasv tõusuteel: õpetajate perre lisandub rekordarv lõpetajaid 

16. juunil said Tallinna Ülikoolis diplomi haridusteaduste instituudi värsked lõpetajad. Kogu ülikooli…

2 minutit

Ida-Virumaa haridusalgatus toob õpetajad andma füüsikatundi korraga mitme kooli õpilastele

Ida-Virumaa haridusklaster Hariduskopter alustab võimendatud õpetaja projekti, mis pakub haridustehnoloogiaga…

3 minutit
Õpetajate Leht