MIDA? MIKS? MILLAL? ⟩ Riik vähendab kordniku rolli riigieksamitel

3 minutit
305 vaatamist
4 kommentaari

Ennekõike usaldusest koolides moodustatavate eksamikomisjonide vastu, aga ka mõningase kokkuhoiu eesmärgil loobutakse tänavu välisvaatlejate värbamisest riigieksamitel.

Lõpueksamite tänavune korraldus erineb mõnevõrra varasemast: põhikooli lõpueksamid toimuvad varem kui eelmistel aastatel arvestusega, et põhikooli- ja gümnaasiumieksamite ajad ei kattuks.

Kavandatava määrusemuudatusega väheneb gümnaasiumi riigieksamitel ka välisvaatleja roll. Õigemini ei viibi välisvaatlejad enam inglise keele, eesti keele ja matemaatikaeksami sooritamise juures. Erandina jäävad nad eesti keele kui teise keele riigieksamile, kuna see eksam on ühitatud eesti keele tasemeeksamiga. Samas jääb riigi esindajatele õigus ja võimalus teha riigieksamite ajal koolides pistelist kontrolli, saamaks ülevaadet komisjoni töökorralduse laabumisest. 

„Riigieksamite korraldamisel on gümnaasiumid näidanud aastate jooksul kõrget taset ja väärivad suuremat usaldust,“ põhjendab Haridus- ja Teadusministeeriumi üldhariduse valdkonna nõunik Valdek Rohtma välisvaatlejatest loobumist. Kuna koolidel on korralik kogemus varasemate koolieksamite ja õpilastööde läbiviimisel, ei ole ministeeriumil põhjust eeldada, et riigieksamitel tuleb ette suuremaid rikkumisi.

Eksamikomisjoni moodustab Harno kooli tehtud ettepaneku alusel ja seejuures on koolijuhi valik, keda komisjoni ettepanekusse kaasata. Näiteks võiks võimalusel vastava eksamiaine õpetaja asemel olla komisjonis teiste ainete õpetajad objektiivse eksami läbiviimisele mõeldes.

Ühtlasi soovib HTM korrastada tasemetööde ja põhikooli lõpueksamite korraldamist. Seoses õpikohustuse reformiga muutub lisaks eksamite varasemaks toomisele ka nende eesmärk: lõpueksamid tõendavad õppekava täitmist, aga peavad samas andma ka gümnaasiumidele infot õpilaste vastuvõtmiseks. Ehk siis eesmärk on vältida eksamite dubleerimist lõpetamisel ja sisseastumisel. Muudatus on osa õppimiskohustuse ea pikendamise plaanist, millega toetatakse õpitee jätkamist ühise vastuvõtuprotsessi kaudu. Vastuvõtt nii gümnaasiumisse kui kutsekeskhariduse õppesse toimub pärast põhikooli lõpueksameid.

Määruse muudatuses täpsustatakse ka erivajadusega õpilasele rakendatavaid eritingimusi ja testide andmekogus läbiviidavate eksamite korraldust. Samuti suurendatakse valmisolekut minna üle e-eksamitele. Mõte on rakendada e-eksamitele üleminekul keskset ja võimalikult automatiseeritud hindamist ja välistada õpetajate topelttöö hindamisel. E-eksamite tulek võimaldab võtta põhikoolis kasutusele lisaeksami korraldamise õpilasele, kes ühtsel lõpueksamil osaleda ei saanud.

Põhikooli e-eksamitele üleminek on planeeritud 2027. aastasse.  

Lõpueksamite periood algab aprilli lõpus, gümnaasiumi- ja põhikoolieksamite aeg ei kattu.

Gümnaasiumi lõpetamiseks on kohustuslik sooritada kolm riigieksamit.

Riigieksamite vorm ja aeg

  1. eesti keel (kirjalik) – 14. aprill;
  2. B2-taseme eksamiga ühitatud eesti keel teise keelena (kirjalik) – 15. aprill;
  3. B2-taseme eksamiga ühitatud eesti keel teise keelena (suuline) – 15.–17. aprill;
  4. inglise keel võõrkeelena B1/B2-tasemel (kirjalik) – 5. mai;
  5. inglise keel võõrkeelena B1/B2-tasemel (suuline) – 5.–9. mai;
  6. matemaatika (kirjalik) – 21. mai.

Kommentaarid

  1. Jälle ilustavad! Olgem ausad, ennekõike ikka kokkuhoiu eesmärgil. Mul reaõpetajana on põhjust arvata, et isegi AINULT kokkuhoiu.


  2. Ilmselt näeme matemaatika riigieksami tulemuste tugevat paranemist. Ma ei kujuta ette, kuidas on võimalik takistada “programmeeritavate abivahendite” kasutamist praegu olemasolevat tehnikat arvestades? Kas kasutame ehk kehaskännerit? Kuidas eksamitöid parandavad isikud hindavad mittetraditsioonilisi lahendusvõtteid, mis tegelikult on õiged? Aga kui õpilane eksis lahenduskäigu kirjapanemisel, sest ise ei saanud aru, mida peab kirjutama? Muidugi, ega välisvaatleja, kes ei pruugi matemaatika-ala inimenegi olla, ei taga ka olemasolevate riskide maandamist.

    Mart Kallaste

  3. Lisaks veel juurde, et suurema kokkuhoiu annaks riigieksamitest loobumine ja vastuvõtt järgmisesse õppeasutusse usaldada õppeasutusele. Senine paindlikkus – kandideerin n õppekohale – on siiski ka rahakulu.

    Mart Kallaste

  4. Olen Mart Kallastega nõus, eriti selles, mis puudutab riigieksamitest loobumist ja sisseastumist kõrgkooli.

    õpetaja

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Jalutuskäik pedagoogilises oaasis

Waldorfi kool on andnud ühiskonnale valikuvõimaluse. Eesti Waldorfi koolid on rohkem kui 30 aastaga tõestanud, et selle kooli lõpetanud noored…

8 minutit

Kolm uut nägu klassis: kuidas vahetusõpilased tõid kooli värskust ja elavdasid koostööd

Kui suve lõpus sai teatavaks, et Koeru Keskkooliga liitub korraga…

9 minutit

Õpetajad hakkavad oma loodud materjalide eest tasu saama

„Ministeerium on otsustanud koguda kokku ja rahastada olemasolevaid õpetajate loodud materjale,“ lausus haridus- ja teadusminister Kristina…

2 minutit
Õpetajate Leht