Irene Artma.

Õpetaja trump on loovus

Irene Artma.
3 minutit
411 vaatamist
2 kommentaari

Õppeaasta on pakkunud põhikoolilõpetajatele ja -õpetajatele lisapinget eksamite ettepoole toomisega, kuid ka õppetöö jätkamine pärast pingelangust (eksamid) on väljakutse. Kuidas motiveerida õpilasi tulemuslikult õppima, kui nii-öelda finišijoon on ületatud?

Eesmärgistamine

Kui tegija saab aru, mida ja miks ta peab tegema, on tulemuseni jõuda hõlpsam. Õpetaja peab võtma aega, et aidata õpilastel mõista, kuidas eesootavad nädalad toetavad eelkõige tema vaimset arengut, mitte ainult soovitud hindeni jõudmist. Õnneks ei ole sellised tegevused hindelised, vaid võimaldavad õppijal õppida analüüsima, mis on eesmärkide püstitamiseks vajalik. Saab istuda ringis või rühmas ja arutada, mida ja kuidas eesootavaid teemasid õppida, et kinnistada oma teadmisi ja suunata ka pilk tulevikku. 

Eesmärgistamisülesanded võimaldavad pidada ka debatti või väitlust. Peamine kasu – kõnelemine, kuulamine, mõtlemine ja oma seisukoha kujundamine kindlas formaadis ja klassis – on õpilastele tõhus õppimismeetod, et saada oma seisukohale kinnitust, seda täpsustada või ka muuta, kui kuuldud argumentatsioon on olnud veenev. 

Motiveerimine

Kevadel, kui lisaks kõigele muule hiilib ligi kevadväsimus, on vaja õppetöösse vaheldust. Eesti keele ja kirjanduse teemade õppimiseks on hea võimalus klassis ERR-i arhiivist sobivaid saateid kuulata ja vaadata. Seejärel saab kuuldu või nähtu põhjal ise tegutseda: luua oma saade, korraldada viktoriin, koostada luulekava või teha midagi muud, mis annab valikuvõimalusi ja ärgitab loomingulisust.

Silmaring

Teatrid, kinod, raamatukogud, muuseumid, näitused pakuvad võimalust minna kohapeale või kutsuda neist asutustest kedagi kooli. Nende kodulehtedelt leiab huvitavat reklaami, infot, videomaterjali, mida tunnis kasutada. Võib teha näiteks oma reklaami või kultuurilehe, seinaettekande või kultuuripäeviku. Vahelduseks võib tund toimuda oma kooli raamatukogus, kust igaüks saab valida raamatuid ja ajakirju lugemiseks oma maitse järgi.

Refleksioon

9. klassi lõpus on väga oluline vaadata endasse, peegeldada endale ja teistele, mida olulist ollakse inimesena õppinud. Saab olla tänulik ja tänu ka välja näidata – seda olulist oskust võib õpetaja õrnalt suunata, et keegi ei jääks kõrvale. Võib kirjutada kirju üksteisele, aga kirjutada ka kirja, mis jääb õpetaja kätte hoiule teatud tähtajani. 

Hea võimalus on koostada klassi tänu- või mälestusraamat, peatükkideks kas vahvad juhtumised tundides, aastate jooksul kogunenud omalooming, aga ka tänusõnad klassikaaslastele, sõpradele, õpetajatele.  

Õpetaja peamine tugevus on loovus – oskus leida igale situatsioonile sobivaim lahendus oma õpilasi silmas pidades. Kuigi praegune aeg justkui soosiks digikeskkonnas õppimist, soovitan mina üksteisele silma vaadata, üksteist kuulata ja üksteisega rääkida nii, et klass sumiseb naerust ja headest mõtetest. 

Kommentaarid

  1. Kolleegid!

    LOOVUSEST ÕPETAJATÖÖS saame rääkida vaid siis, kui õpetaja toetub 21. sajandil TEADUSELE. Vastasel juhul (ja see on tänases maailmas väga levinud!) on tegemist trikitamisega “loovuse nimel” – lollusega…

    Omandamisel on määravad TAJUJÄRGSED PROTSESSID LÜHIMÄLU PERIOODIL! Selle rakendamine tunnis vajab erinevate ainete puhul õpetajapoolset LOOVUST… Arutelud peaksid käima just TEADUSE RAKENDAMISE ümber õpetajatöös!

    Peep Leppik

  2. Muidugi on oluline õpetaja professionaalsus ja erinevate meetodite kasutamine õppimise erinevates faasides. Olen vägagi nõus sellega, et õppimisel ja õpetamisel peab lähtuma teaduslikkusest.

    Minu fookus selles artiklis on antud juhul sellel, et kuna eksam tõsteti üle kuu aja varasemaks, on vaja õpetajatel teadlikult läbi mõelda, kuidas motiveerida õpilasi õppima – on loomulik, et pärast eksamit on pingelangus, samas jätkuvad nii eksamisessioon kui tunnid.

    Irene Artma

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht