Anna-Liisa Blaubrük.
Anna-Liisa Blaubrük.

Klassireisid. Kas viia noored Viini ooperisse või lihtsalt wifi levist välja?

Anna-Liisa Blaubrük.
Anna-Liisa Blaubrük.
6 minutit
496 vaatamist
1 kommentaar
  • Kui kunagi olid elamused need, mis jäid meelde, siis nüüd on need, mis mahuvad story’sse.
  • Noortele ei paku huvi faktid, vaid kogemus.
  • Peamine pole enam sihtkoht, vaid see, kas selle kohta saab sisu toota.

Klassireisid või õppekäigud – need on klassijuhataja kirjutamata kohustus iga kooliaasta lõpus. Kuid kas tegu on peavalu või suure koosolemise rõõmuga, ei tea kunagi ette. Õpetajad pakivad kaasa ibuprofeeni ja villiplaastrid ning loodavad heale õnnele, samal ajal kui õpilased usuvad, et neid ootab ees seiklus, mille õnnestumiseks on vaja ainult piisavalt vaatajaid TikTokis.

Õpilastel keerlevad seoses klassiekskursiooniga peas hoopis teised küsimused kui klassijuhatajal või ka õpilastel endal kümmekond aastat tagasi. Peamine neist küsimustest on aga sama: kas selle summa eest kogetav on ikka piisavalt väärt – ja veel koos klassikaaslastega? 

Moodsa aja mured

Kui veel mõni aasta tagasi nuputasid klassijuhatajad, kust saada tasuta muuseumipileteid, siis tänaseks on küsimus muutunud: mida pakkuda noortele, kes on maailmaga 24/7 ühenduses? Kui kunagi olid elamused need, mis jäid meelde, siis nüüd on need, mis mahuvad story’sse.

Maailm on kättesaadav igal hetkel. Vanasti eksiti ära teadmatusest, nüüd soovist olla „oma hetkes“. See on sama ohtlik – lihtsalt teistmoodi. Seiklused on läinud ekstreemsemaks, ükskõiksus suuremaks. Tänapäeva klassireis tähendab, et õpetaja püüab luua tähenduslikku kogemust, samal ajal kui noored püüavad jääda märkamatuks või otsida paralleelselt intensiivsemaid elamusi.

Kui klassijuhataja reisi planeerides silmad sulgeb, ei näe ta mitte ooperimaja ega lossi, vaid Exceli tabelit: kas see hind on vanematele vastuvõetav? Kas majutus on turvalises piirkonnas? Kas lapsed saavad metrooga iseseisvalt liigelda? Ja kõige olulisem – kas hostel on selline, kus öörahu rikkumise eest ei kutsuta turvameest või – hullem veel – ei saadeta kedagi otse arestikambrisse? 

Kui küsid aga noorelt, kuidas reis läks, kõlab vastuseks enamasti: „Norm“ või „Kallis oli“. Kui eriti veab, kuuled ka: „Ööbimine oli äge.“ Ent mida see tegelikult tähendab? Tavaliselt mitte seda, et loss või mäed jätsid kustumatu mulje, vaid et wifi töötas, anti piisavalt vaba aega kiirsöögi kohas tšillimiseks ning giidi jutt polnud liiga vali – ei seganud und.

Kodutee ilma katapulteerumiseta tundub noortele piinamisena. Isegi ülikiire kojusaamine tundub aeglane. Kõike tahetakse kiiresti ja kohe, aga piisava ajavaruga, et saaks selle ootamisel „oma aega“. 

Varem kartis õpetaja, et keegi avab juba bussis sadamapoest hangitud kangema joogi ja eksib seejärel ära kas iseenda või grupi jaoks. Tänapäeva mure ei ole niivõrd alkohol, kui nutiseadmetesse kolimine: õpilane ei ole kadunud geograafiliselt, vaid digitaalselt – juba bussis vaadatakse looduse asemel ekraani, giidi asemel kuulatakse klappidest muusikat ning kadunud õpilase SnapMap näitab küll tema asukohta, aga kõnedele ta ei vasta, sest parasjagu valmib reels Louvre’i väljakul. 

Geograafiline eksimine „seikluse otsingul“ ei ole enam peamine oht – igaühel on taskus GPS, e-pilet, Waze ja teadmised, mis isegi heal giidil puuduvad. Õpetaja ei karda enam, et keegi ei leia teed tagasi, vaid et keegi ei tahagi kohe tagasi tulla, sest seiklused on tänu tehnoloogiale kättesaadavad ka väljaspool programmi.

Kullerite armee ja tänavadisko

Tarbimisharjumused muudavad ka liikumisteekonda. Stockholmi kuningalossi külastuse asemel tellitakse Bolti takso, et sõita linnast välja kaubanduskeskusesse, kus on H&M ja neli soodsamat bubble tea putkat. Öösel voolab noortehosteli fuajeest läbi Wolti ja Bolt Foodi ratturite armee, kes toovad ühise hommikueine asemel igaühele individuaalse burksi ja joogi voodisse. Ka ööklubid pole enam ainult täiskasvanute territoorium – baarid on liikunud tänavatele ning tantsusaalid lõppevad Doonau või Seine piireteta betoonkaldal.

Klassireisi planeerimine ei ole enam logistika, vaid kultuuritõlke projekt. Püüame klassijuhatajatena pakkuda midagi tähenduslikku inimestele, kes elavad hetkes, mida mõõdetakse laikide ja vaatamiste arvuga. Sõita kaheksa tundi bussis Narva linnust vaatama ja tulla tagasi? Noored on selle YouTube’is kolmeminutilise droonivideona juba ära näinud. Näita midagi, mida pole veebis! 

Õpetaja seisab silmitsi küsimusega: kas me üldse suudame neid millegagi kõnetada? Vastus: jah, kui tõlgime elamused tänapäeva keelde. Peamine pole enam sihtkoht, vaid see, kas selle kohta saab sisu toota. Loss? – Okei. Aga kas seal on TikToki trendiga haakuv nurk?
Seikluspark? Tore – kui selgub, et ronimine ei lähe algoritmile peale. Teater? – Suurepärane – kuni elevus tekib ainult siis, kui näitleja ütleb midagi, mis meenutab mõne tiktokkeri nalja.

Videod kohe kätte

Klassireis peab õpilastele olema elamus, mitte meie nägemus elamustest. Noortele ei paku huvi faktid, vaid kogemus. Mitte „see loss rajati 16. sajandil“, vaid „siin pildistas oma uue albumi kaanefoto see suunamudija, kelle pärast meie klassi neli tüdrukut enam omavahel ei räägi“.

Näiteks anname klassireisile minnes kaasa juhendi:

  • koosta päevareisi reels, mis sisaldab vähemalt kolme ajaloofakti ja ühte inside-nalja,
  • testi TikToki-stiilis „Kas see on overrated?“ kohalikku toitu või turgu,
  • loo meemikollektsioon nähtustest („Kui Schönbrunni loss oleks Eesti kool“),
  • salvesta mini-podcast intervjuudega teemal „Mis oli kõige veidram asi, mida sa nägid?“,
  • vanamoodsamatele ehk isegi GPS-põhine aardejaht mõistatustega, mille vastuseid peab leidma linnaruumist.

Kui nad ei kuula, siis vähemalt loovad. Ja nad teevad seda nagunii – suunates võidavad kõik. Õpetajana saame seda nautida ikka samamoodi – lihtsalt seekord saame videod reisist kohe kätte ega pea kedagi selleks eraldi sundima.

Võtke kaasa kohvitermos ja sisemine zen. Teame, et UNESCO maailmapärand võib jääda varju, kui parasjagu on käimas story-küsitlus „Kumb sa pigem oleksid?“. Aga me teame ka, et noored kogevad maailma teistmoodi – nad loovad mälestusi, mida nad ei seo hiljem mitte faktide, vaid tunnete, naljade ja hetkedega.

Olla koos ja kogeda

Mis paneb noore telefoni käest panema ja hetkes kohal olema? See pole loss ega loom. See on vabadus eksida, õigus vastutada, võimalus teha vigu ja neist õppida. Ka siis, kui sisu muutub, jääb alles tuum – olla koos, kogeda, luua ühiseid mälestusi. 

Kui klassireis on koht, kus noor tellib esimest korda toitu võõrkeeles, sõidab metrooga, jagab tuba inimesega, kellega muidu ei suhtle – siis see ongi väärtus. Mitte ainult õpetlik, vaid eluks vajalik. Õpetajal on tegelikkuses muresid vähem – keegi ei eksi ära, SnapMap näitab kõigi asukohti, giidi töö on YouTube’is olemas ja PowerPoint valmib reaalajas koos story’ga. Ja kõige tähtsam on hoopis, et õpetaja sooviks minna samade lastega veel kuhugi. Sest vaid õpetaja teab, mis tegelikult juhtus. 

Kes ületas oma piire? Kes magas püsti või seikles keskjaama taga urgastes, aga leidis tee tagasi? Kes hoidis klassikaaslast, kui sellel koduigatsus tuli peale. Ja kes pani kell 3.34 kirja nalja, mida mäletatakse ka pärast gümnaasiumi lõppu? Need on hetked, mida ei mõõda eurodes ega vaatajate arvus. Neid ei kustuta keegi. Ja neid saab meenutada ka kümne aasta pärast klassikokkutulekul, kui maailm on taas hoopis teistsuguseks muutunud.

Kommentaarid

  1. Nii me süvendame noortes ise pealiskaudsust ja ATH-d. Kõik peab (tegelikult muidugi ei pea)mahtuma story formaati ja üle A4 ei jõua keegi kirjalikku teksti lugeda ja süveneda, giidi juttu kuulata jne. Targem oleks lasta nn vaatamisväärtustest ettekanded pidada, iga (nende jaoks) olulise objekti juures ( olgu selelsk või MACi putka), mitte giidil lasta seda teha.
    Õnneks on üksikuid noori, kes viitsivad süveneda ja ei hüple ühelt asjalt/teemalt teisele. Selliste noorte käes on trumbid (kelle aju on rikkumata),sest need kes ei suuda keskenduda, ei suuda paraku seda üheski valdkonnas ja nad jäävadki teiste lükata -tõmmata või vajuvad depressiooni kui nn päriselu kohale jõuab.
    Vt https://eeter.err.ee/1609704285/jaan-aru-lastel-on-enne-kooliaega-nutiseadmetest-rohkem-kaotada-kui-voita

    marike

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht