MIDA? MIKS? MILLAL? ⟩ Õpilaste hindamist tuleb nüüdisajastada

2 minutit
147 vaatamist
1 kommentaar

Õppekava arendamise ja PGS-i nüüdisajastamise käigus soovib haridus- ja teadusministeerium uuendada ka Eesti koolides kasutatavat hindamissüsteemi, et see peegeldaks senisest rohkem õpilaste personaalset arengut ja tänapäevaste oskuste omandamist.

Üha rohkem õpetajaid ja koolijuhte on seisukohal, et senine viiepalliline hindamismudel on ajale jalgu jäänud ja vajab muutmist, sest see annab õpilase taseme kohta vähe infot ega peegelda noore inimese arengut. Praegu kehtiv hindamissüsteem ei toeta seetõttu terviklikku õpiprotsessi, seades teadmiste ja oskuste omandamise asemel esiplaanile tulemused. Samuti ei saa selle 19. sajandi Vene keisririigi ajast pärineva hindamissüsteemiga mõõta selliseid tänapäeva elus olulisi oskusi nagu üldpädevused, koostöö, oskus teha iseseisvat tööd ja kriitiline mõtlemine. Samuti on see vähemotiveeriv ja põhjustab stressi, kuna keskendub tulemuste tagaajamisele. 

Ka seni on koolidel olnud võimalus rakendada alternatiivseid hindamissüsteeme, kuid kohustus nii põhikooli kui gümnaasiumi lõpuks kõik hinded traditsioonilisele viiepalliskaalale teisendada on mõjutanud paratamatult nende mõistlikku rakendamist.  

Ajavahemikus juunist 2024 kuni selle aasta maini toimunud hindamisseminaridel tõdesid koolijuhid ja õpetajad, et hindamissüsteemi on vaja muuta nii põhikoolis kui gümnaasiumiastmes. Seminaride käigus analüüsiti teadusuuringuid ja seniseid kogemusi, et teha nende põhjal järeldusi ja ettepanekuid Eesti hindamissüsteemi arendamiseks. Ettepanekute seas jäi kõlama mõte kasutada viiepallisüsteemi asemel protsente või tasemeid nagu keeleoskuse kajastamisel. Samuti arvati, et jooksvat hindamist võiks vähendada, andes õpilaste teadmistele seeläbi rohkem võimalust settida. Tõdeti, et sobiva hindamissüsteemi edukaks rakendamiseks võiks käivitada katseprojekti ja vaadata, kuidas üks või teine süsteem meie oludesse sobib. Samuti tuli välja, et õpetajad vajavad uue hindamissüsteemi rakendamisel tuge ja koolitust.


Loe ka: Stressita kool – Eesti õpetaja muljed Taani koolidest

Kommentaarid

  1. “Praegu kehtiv hindamissüsteem ei toeta seetõttu terviklikku õpiprotsessi, seades teadmiste ja oskuste omandamise asemel esiplaanile tulemused”.
    Aga nii ju peabki olema.
    Kui tulemusi pole, pole mingit omandamist olnud.
    Karm, aga õige ja õiglane.
    Nähti palju vaeva?
    Keda peaks see huvitama peale asjaosalise enda.
    Ühtki tööandjat ei huvita teie õpiprotsess, teda huvitab, kas kandidaat valdab protsentarvutust või mitte. Kas tema tulemused vastavad neile teadmistele, mida koolitunnistuse järgi eeldada saab.
    Me vist ei soovi, et arst saaks diplomi, sest oli püüdlik ja arenev tudeng, kuigi vahe kopsu ja maksa vahel jäigi uduseks.
    Seda teed mindi USAs, kus üliõpilane kaebas kooli kohtusse, sest sai küll ülikooli, kuid kirjaoskust ei olnud koolist saanud.

    Heiki Epner

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Jalutuskäik pedagoogilises oaasis

Waldorfi kool on andnud ühiskonnale valikuvõimaluse. Eesti Waldorfi koolid on rohkem kui 30 aastaga tõestanud, et selle kooli lõpetanud noored…

8 minutit

Kolm uut nägu klassis: kuidas vahetusõpilased tõid kooli värskust ja elavdasid koostööd

Kui suve lõpus sai teatavaks, et Koeru Keskkooliga liitub korraga…

9 minutit

Õpetajad hakkavad oma loodud materjalide eest tasu saama

„Ministeerium on otsustanud koguda kokku ja rahastada olemasolevaid õpetajate loodud materjale,“ lausus haridus- ja teadusminister Kristina…

2 minutit
Õpetajate Leht