Christine Kalil
„Teraapilised tegevused lastele. 100 mängu ja tegevust enesehinnangu tõstmiseks, tõhusamaks suhtlemiseks ja toimetulekuoskuste arendamiseks“
Kirjastus Studium, 2025, 136 lk
Kirjastus Studium on lisanud õpetajate, psühholoogide, terapeutide, sotsiaaltöötajate ja lapsevanemate raamaturiiulisse taas kord ühe väga väärt käsiraamatu.
Ütleb laulusalmgi, et mäng on väikese inimese töö, ja tõesti – mängu kaudu areneb laps jõudsalt. Areneb nii suhtlusoskus kui ka eneseväljendus, laps õpib tegema koostööd ning muutub enesekindlamaks.
Raamatu kümnes peatükis on igaühes kümme mängu.
1. peatükk keskendub teadvelolekule, mis kahtlemata on üks tänapäevaseid moesõnu. Meie turbulentses maailmas on vägagi mõistlik õppida olema ja elama just siin ja praegu, muretsemata eilse ja homse pärast. Selle peatüki mängud ja tegevused aitavad lapsel rahuneda ja keskenduda.
2. peatüki eesmärk on aidata lapsel tunnetada oma väärtust ja mitte olla ülemäära sõltuv teiste hinnangutest. Ka seda saab mängu kaudu õppida.
3. peatüki fookuses on suhtlemisoskuste arendamine. Selle peatüki mängud õpetavad lapsi oma mõtteid ja tundeid väljendama, kaaslasi kuulama, nende tundeid märkama ning nendega arvestama.
4. peatüki keskmes on stressiga toimetulek. Tänapäeva keerulises maailmas on see oskus vajalik nii lastele kui ka täiskasvanutele. Selle peatüki mängud õpetavad, kuidas stressiolukordades tegutseda – mida ignoreerida, kust leida toetust ja kuidas enda emotsionaalse seisundi eest hea seista.
5. peatüki mängud õpetavad viha talitsema. Paljud probleemid tulenevad oskmatusest toime tulla tugevate tunnetega ja sageli on tagajärjeks mõranenud suhted.
6. peatüki teema on toimetulek ärevusega. Peatüki sissejuhatuses ütleb autor, et ärevus on keha reaktsioon, mis tagab meie turvalisuse. Selle peatüki mängud õpetavad oma ärevuse taset hindama, sellest rääkima ning ärevuse maandamiseks sobivaid viise leidma.
7. peatüki mängud aitavad kurbusega toime tulla ning kinnitavad lapsele, et kurbus on mööduv. Selle peatüki mängudes kasutatakse nii liikumist kui ka muusikat, et nii keha kui ka meeled aitaksid parandada füüsilist ja vaimset enesetunnet.
8. peatüki mängud tegelevad kiusamise teemaga – eelkõige kiusamise ennetamise, kiusu vastu välja astumisega, aga ka õpetavad, kuidas vabandust paluda, kui kiusamine on juhtunud. On ju kiusamine pahatihti seotud nii kiusaja kui ka kiusatava oskamatusega enda mõtteid ja tundeid väljendada ning nendega toime tulla.
9. ja 10. peatüki teemad on lapse jaoks väga keerulised – trauma ja kaotusvalu. Keegi pole nende vastu kaitstud ning ühel või teisel viisil kogevad seda nii lapsed kui ka täiskasvanud. Pean tunnistama, et nende, aga ka eelmiste peatükkide mänge võiksid ja peaksid mängima ka täiskasvanud.
Mängud on selgelt struktureeritud ning nende läbiviimine on kasutajale arusaadavaks tehtud – igal mängul on nimi, sellele järgneb tegevuse kirjeldus, samm-sammult tegevusjuhend, eraldi on välja toodud vajalikud vahendid, mängu kestus, optimaalne osalejate arv ning mängu raskusaste (1–3). Lisatud on näpunäiteid mängu tõhusamaks läbiviimiseks ning võimalikke aruteluküsimusi. Ühtne paigutus ja värvikoodid aitavad kasutajal kiiresti otsustada, kas just see mäng on parajasti sobiv kasutamiseks.
Pean muuhulgas ülioluliseks, et selles raamatus olevad mängud pole lihtsalt erakordselt loovad ja kaasakiskuvad, vaid nad aitavad väikesel inimesel tõhusamalt hakkama saada meie tänases keerulises ja tuhandeid väljakutseid pakkuvas maailmas ning olla paremini kontaktis enda ja teistega.
Lisa kommentaar