2025/2026. õppeaasta on TI-hüppe katseaasta. Milles see seisneb?
Katseaastal ja ka edaspidi on TI-hüppe eesmärk toetada õpilaste paremate õpiharjumuste kujunemist nii õpirakenduse kui ka õpetajate tugiprogrammi abil. Katseaastal jõuab TI-hüpe 20 000 õpilaseni, kes käivad 10. ja 11. klassis, ja nende õpetajateni, keda on ligi 4700.
Septembris pääsevad 10. ja 11. klassi õpilased ja nende õpetajad ligi spetsiaalsetele õpirakendustele, mis suunavad õpilasi õppima ja ise mõtlema, mitte mõtlemist masinale delegeerima.
Uue õppeaasta hakul alustab ka õpetajatele suunatud tugiprogramm, mille tegevusi hoitakse katseaastal võimalikult paindlikuna, et reageerida õpetajate tagasisidele ja vajadustele ning tekkinud väljakutsetele ja tagasilöökidele. Tugiprogrammi sihiks on ka parimate kogemuste kogumine ja levitamine.
Tugiprogramm algab esimeste koolitustega augusti lõpus. Kahepäevane baaskoolitus sisaldab nii teoreetilist kui ka praktilist osa: arutleme tehisaru ja inimpsüühika üle, tutvustame uut, Eesti-spetsiifilist õpirakendust, mida 10. ja 11. klassi õpilased saavad sügisest alates õppimiseks kasutada, ning anname nõu, kuidas kasutada rakenduste abi õppetöös. Lisaks saavad koolid materjalid, mille abil rakendust ja TI-hüpet õpilastele tutvustada.
Õpetajate tugiprogramm jätkab kogu aasta vältel: lisaks veebikohtumistele toetame koole õpiringide korraldamises, et õpetajad saaksid kolleegidega kogemusi vahetada ning üksteiselt õppida. Materjalide jagamise ja osalevate õpetajate õpikogukonna jaoks tekitatakse võimalused Moodle’is.
Mida TI-hüpe õpetajate jaoks tähendab ja mis saab õpetajate koormusest? Kas õpetajad on kaasatud nende tööd puudutavatesse otsustesse?
Sügisel algav TI-hüppe katseaasta ongi mõeldud õpetajate kaasamiseks haridusuuendusprogrammi tegevustesse ja igakülgseks koosloomeks. Suvel, enne esimesi koolitusi, valmistatakse nii rakendust kui tugiprogrammi ette, see ei eelda õpetajate ega koolide osalust.
Katseaastal kutsume gümnaasiumiastmega koole ja 10. ja 11. klasside õpetajaid arendusprotsessis kaasa lööma, lahendusi katsetama ja tagasisidet andma. Lisaks sellele, et ka õpetajad pääsevad ligi uuele õpirakendusele, saavad nad mugava litsentsiga juurdepääsu tehisaru rakendusele. Seda saab kasutada õppetöö ja tegevuste planeerimisel, aga ka näiteks ülesannetele variatsioonide loomisel vastavalt õpilaste huvidele ja võimetele – see vähendab õpetaja administratiivset koormust.
Samuti pakume õpetajatele praktilisi tehisarukoolitusi. Lisaks tekib katseaastal kõigil 10. ja 11. klassi õpetajatel võimalus liituda füüsiliselt toimuvate õpiringidega, kus üheskoos harjutada, saadud kogemusi jagada ning tulemuste üle arutleda.
Kas TI-hüppega liituda on õpetajale kohustuslik? Mis saab õpetajast, kes ei soovi katseaastast osa võtta?
TI-hüppes osalemine on vabatahtlik ning koolid ja õpetajad saavad ise otsustada, millal ja mis määral tahavad nad end programmiga siduda, kas nad soovivad kaasa lüüa õpiringides, osaleda koolitustel ja pakkuda õpilastele toetavaid õpirakendusi.
Koolitused toimuvad veebis ning neid võivad järele vaadata nii hilisemad liitujad kui tegelikult ka kõik huvilised. Ka koolitusmaterjalid muudetakse avalikult kättesaadavateks.
Millal jõutakse põhikoolini? Ka II–III kooliastmes kasutatakse tehisaru väga palju ning kehvad õpiharjumused on gümnaasiumiks juba juurdunud.
Oleme hästi kursis, et kehvad õpiharjumused ja -motivatsioon võivad tehisaru kasutamise tõttu tekkida ja kinnistuda juba põhikoolis. Seetõttu asume juba sel aastal ette valmistama programmi laienemist III kooliastmesse.
2025/2026. õppeaastal katsetame lahendust siiski ainult 10. ja 11. klassis. Gümnaasiumis on õppekavad paindlikumad ning katsetada lihtsam. Katsetamine kitsamas grupis võimaldab esimesi tulemusi teaduslikult hinnata, saadud kogemuse põhjal programmi kohandada ning alles seejärel ulatuslikumalt tegutseda, laiendades kaasatud õpilaste ja õpetajate hulka.
Sellegipoolest ei võta TI-hüpe täit vastutust õpioskuste omandamise eest. Oluliste õpioskuste omandamise teele suunavad õpetajad lapsi juba 1. klassist, samuti on siin oluline roll lapsevanematel. Õigesti seadistatud tehisaru aitab õpioskusi toetada.
Kuidas hinnatakse programmi mõju?
TI-hüpe on tõenditeadlik haridusuuendusprogramm. Täpsed ja asjakohased mõõdikud ja mõjude hindamine on programmi oluline osa igal sammul ning nende väljatöötamises osalevad mõtlemise arengu ja õppimise uurimisega tegelevad teadlased. Programmi mõõdikuid ja mõju mõõtmise viise ja eesmärke tutvustame katseaasta alguses.
Lisa kommentaar