Kas TI-hüppe rakendust luues tegeldakse tehisaruga kaasnevate riskidega?
Teame hästi, et tehisaru teeb vigu, kipub õpilase tööd ära tegema ning on juba muutnud paljude õpiharjumused kehvemaks. Läheneme tehisarule kriitiliselt ning arvestame kaasnevate riskidega juba eos. Seepärast on TI-hüppe oluline osa spetsiaalselt kujundatud õpirakendus, mis ei paku mugavaid lahendusi, vaid innustab õpilast ise mõtlema ja õpisisu omandama ning püüab toetada õpimotivatsiooni. Oluline roll on lisaks õpirakendusele ka õpetajatele suunatud tugiprogrammil ning muudel TI-hüppe tegevustel.
Need tegevused ei kõrvalda kõiki riske, kuid ülejäänud riskide teadvustamine on programmi oluline osa. Meie põhimõte on „Pärisaru enne tehisaru“.
Kuidas uued rakendused soodustavad õppimist ja mõtlemist, mitte mahakirjutamist ja muid kehvi õpiharjumusi?
Lähtuvalt praegu kättesaadavast parimast teaduslikust teadmisest ehitame üles süsteemi, mille põhiline ülesanne ongi toetada õppima õppimist ja õpimotivatsiooni tekkimist, mitte pakkuda õpilastele lihtsaid lahendusi, mis õppimist asendavad või takistavad.
Näiteks on õpirakendused eelhäälestatud esitama konkreetsete vastuste asemel innustavaid ja arutlema kutsuvaid küsimusi. Sedasi toetatakse lapse ja noore õpimotivatsiooni tekkimist ja püsimist ning õpioskuste arengut ja ollakse abiks ka õpetajale. Neid põhimõtteid tutvustame õpetajatele augustis.
Tehisaru võib eksida või isegi valetada ning seda ei saa pimesi usaldada. Kuidas toetada õpilaste arusaama tehisaru ekslikkusest?
Tehisaru võib tõesti eksida ja ilmselt jääbki seda tegema. Siin on oluline roll õpetajal, kes saab suunata lapsi kriitiliselt mõtlema ning kasutada juba ülesandeid valides ja ainetundi kujundades sedasorti probleeme ennetavaid metoodikaid. Õpetajate toetamiseks loome neile suunatud tugiprogrammi, mis sisaldab nii koolitusi, asjakohaste materjalide jagamist kui ka harjutamiseks ning murekohtade ja kogemuste jagamiseks sobivaid õpiringe.
Samuti on oluline, et ka lapsevanemad oleksid teadlikud tehisaru riskidest ja võimalustest ning oskaksid oma lapsi tõhusal õppimisel toetada.
Kuidas välditakse olukorda, kus õpilased jätkavad teiste rakenduste kasutamist?
Eeskätt tegutseme sellise rakenduse loomise nimel, mille kasutamine motiveerib õpilasi sellisel määral, et neil tekib soov seda püsivamalt kasutada. Katseaasta üks eesmärk ongi luua koostöös koolide ja õpetajatega tingimused, mis suunaks õpilasi eelistama mõtlemist arendavat rakendust mõtlemist asendavatele rakendustele.
Peamine põhjus teisi rakendusi mitte kasutada tuleb tasapisi muutuvast õpiprotsessist – õpilane ei võida midagi, kui laseb tehisarul enda eest ülesanded ära teha, sest kodus õppimise mõte on pigem õpisisu sügavam mõistmine, enda omaks tegemine ja läbimõtlemine, et saadud teadmisi hiljem koolis rakendada, katsetada ja nende abil koos probleeme lahendada. Näiteks ümberpööratud klassiruumi puhul, kus õpilase ülesanne on tutvuda uue õpisisuga juba enne ainetundi, ei saa kodus kasutatavad alternatiivsed rakendused kahju teha.
Samas ei saa teisi lahendusi ega kodus erinevate rakenduste kasutamist lõpuni piirata.
Kas TI-hüppe rakendus arvestab Eesti õppekava ja traditsioone?
Esmajärgus on tegemist lahendusega, mis on oma vastustes teaduspõhine ning arendab õpilaste üldpädevusi. Meie eesmärk on ehitada õpirakendus ajapikku üles nii, et see lähtuks kohalikust õppekavast ning pakuks Eesti-spetsiifilist sisu. See võib võtta veidi aega, kuid iga õpetaja peaks saama rakendust oma materjalide, kordamisküsimuste, konspektide jmt abil suunata.
Millist tuge saavad uuest õpirakendusest õpetajad?
Katseaastaks valmistame ette rakenduse, mis on mõeldud eeskätt õpilastele õppimise toetamiseks. Õpetajatele pakume järgmist:
- ligipääs tehisaru rakenduste litsentseeritud versioonile, mida saab kasutada oma töö hõlbustamiseks;
- koolituste, õpiringide ja virtuaalse kogukonnaga tugiprogramm;
- ligipääs õpilastele suunatud õpirakendusele.
Kuidas rakendus ikkagi kooli ja õpilaseni jõuab? Mis saab õpilastest, kellel ei ole sobivaid nutiseadmeid?
Kui kool liitub TI-hüppe programmiga, siis saavad nii 10. ja 11. klassi õpilased kui ka nende õpetajad tingimusteta ja mugava ligipääsu rakendusele.
Seadmete olemasolust ja vajadustest luuakse koostöös omavalitsustega ülevaade ning sarnaselt COVID-i perioodiga töötatakse välja lahendus, mis annab õpilastele võrdsed võimalused õpirakendust kasutada. Programm teeb koostööd era- ja avaliku sektori partneritega, et tagada piisavad ressursid kõigi õpilaste toetamiseks.
Kuidas on lood andmekaitsega? 10. ja 11. klassi õpilased on suuremalt jaolt alaealised. Pealegi ei soovi õpetajad, et õpilaste ja nende enda tööd jõuaksid kommertseesmärkidel tehisaru valdusse.
Õpirakendused, mida kasutama hakatakse, vastavad isikuandmete kaitse üldmäärusele (GDPR-ile). Tehnoloogiapartneritega sõlmitavates lepingutes sätestatakse selged piirangud, mida tekkivate andmetega tehakse ning kelle kätte need jõuavad. Ka õpilastel endal on võimalik andmete kasutamisel valikuid teha. Teeme koostööd Andmekaitse Inspektsiooniga, et kogu programm oleks igati õiguspärane.
Täpsemalt tutvustame isikuandmete kaitse kõige olulisemaid nüansse juba siis, kui rakenduste täpsed tingimused on läbi räägitud ja lepingud teenusepakkujatega sõlmitud.
Mida tähendab, et õpilastele pakutavad õpirakendused on personaliseeritud või õppijakesksed?
See tähendab, et kui õpilane logib sisse oma kontoga, mäletab rakendus eelmisi vestlusi ja vastuseid, saab neid meelde tuletada ning neile osutada.
Koolitused ja tugiprogramm õpetajatele
Kus saab koolitusele registreerida, mida seal räägitakse ja kes koolitust läbi viib?
Augustikuus toimuvale baaskoolitusele ei pea registreerima. Koolitus on virtuaalne ning osalejate arvule piirangut ei seata. Koolitus on ka järelevaadatav. Koolituskeskkonnal on lisaks avalikule vaatele ka piiratud vaade, kus on näiteks foorumid ja küsitlused õpetajatele. Sellele ligipääsuks on vaja Moodle’i kontot, mis suurel hulgal õpetajatel juba on ning mida luua on lihtne. Konto loomiseks saadame koolidele ka juhendi.
Kahepäevane baaskoolitus sisaldab nii teoreetilist kui ka praktilist osa: arutame tehisaru ja inimpsüühika üle, tutvustame uut, Eesti-spetsiifilist õpirakendust, mida 10. ja 11. klassi õpilased saavad sügisest alates õppimiseks kasutada, ning anname nõu, kuidas rakendust õppetöös rakendada saaks.
Koolitusi valmistavad ette haridus- ja teadusministeeriumi tehisintellekti nõukoja liikmed Grete Arro, Jaan Aru, Mario Mäeots ja Kaspar Kruup, samuti haridustehnoloogid.
Üksikust koolitusest ei pruugi olla kasu. Esiteks on õpetajate TI-abivahendite kasutamine väga erineval tasemel ning ka koolitusi on toimunud üksjagu. Teiseks vajavad õpetajad eeskätt harjutamiseks aega, samuti võimalust teistelt õppida ning ka enda kogemusi jagada.
Praegu on Eesti õpetajate TI-vahendite kasutuspraktikad tõesti väga erinevad ning läheb aega, enne kui need ühtlustuvad. Samas on TI-hüppe eesmärk laiem kui ainult koolitusi pakkuda. Augustis algavad baaskoolitused on sissejuhatav osa suuremast õpetajatele suunatud tugiprogrammist.
TI-hüppe tugiprogrammi selgroog on õpetajate õpiringid. Tegu on õpetajate regulaarsete kohtumistega, kus pakutakse võimalust uusi oskusi omandada ja harjutada, jagada edukaid ja vähem edukaid kogemusi, tutvuda üksteise tegevuse ja loodud materjalidega ning anda programmile tagasisidet. Õpiringide korraldamise osas peame aasta jooksul koolidega dialoogi, et need toimuks tööajast ning oleks asjatundlikult juhendatud.
Kõigile TI-hüppega liitunud õpetajatele on püsivalt toeks ka virtuaalne õpikogukond Moodle’is, kus on olemas nii vestlemis- ja tagasiside andmise võimalused, asjakohased materjalid ja kõik muu kasulik.
Kust õpiringide jaoks aeg võetakse? Õpetajad on niigi ülekoormatud ning paljudes koolides ei ole sisekoolitusteks ja teisteks koosviibimisteks aega ette nähtud.
Õpetajate ülekoormus on suur ja valus probleem ning anname endast kõik, et meie tugiprogramm õpetajate piiratud aega austaks. Samas on TI-hüppe programm ka reaktsioon kriisile, mida tehisintellekti mõtestamata kasutamine õppimisele tekitab. Kriisiga kohanemine ning selles võimaluste leidmine võtab paratamatult aega.
See ei ole aga ainult õpetajate vastutus – meie ülesanne on leida katseaasta vältel koolijuhtidega dialoogis õpetajatele tugiprogrammis ja õpiringides osalemiseks vajalik aeg. Suvele vastu minnes ei ole kõik lahendused veel paigas, kuid igal juhul plaanime koolijuhtidega nende probleemide lahendamiseks kontakti luua.
Lisa kommentaar