
Gemini AI suudab lahendada keerulisi ülesandeid nii, et lisaks õigele vastusele saab selgitatud ka lahenduskäik.

Tartus AHHAA keskuses on oktoobrikuise koolivaheaja lõpuni avatud ülevaatlik näitus tehisaru kasutusvõimalustest ja potentsiaalist.
Tehisarust on saanud meie igapäevaelu loomulik osa ja haridusvaldkond on selle mõjul juba muutunud. Isegi kui digilahenduste klassiruumi toomine on pikalt olnud keeruline ja kohati isegi konfliktne teema, tuleb tunnistada protsessi pöördumatust ning see enda kasuks tööle panna.
Digilahendused on koolidesse jõudnud nii õppekavade kui õpilaste või õpetajate enda algatusel. Kuid selleks, et tehisarust saaks igapäevases õppetöös kasulik tööriist, on tarvis uusi oskusi, teadlikkust ja valmisolekut katsetada.
Tehisaru ei asenda õpetajat, kuid saab olla toetav taustajõud, mis leevendab rutiinsete ülesannetega kaasnevat stressi. Nutikaid lahendusi rakendades on võimalik jõuda olukorda, mil tehisaru ei ole mingi hirmus tulevikuteema, vaid arukas abiline.
Tehisaru on võimalik rakendada nii vormilistel kui sisulistel eesmärkidel. Näiteks on selle toel võimalik õppeprotsessi isikupärastada ja edendada kriitilise mõtlemise oskuste arenemist. Lisaks annab see õpetajale võimaluse igapäevane rutiinne töö tehisarule delegeerida, et fookus püsiks õppeprotsessi toetamisel. Mõnel juhul on kodutööde kontrollimine, tekstide tõlkimine ja teised ajamahukad ülesanded võimalik lahendada hetkega.
Klassiruumis tuleb arvestada, et tehisaru kasutamine on noorte jaoks kujunenud loomulikuks harjumuseks. Õppetöö eesmärk on varustada õpilasi teadmiste ja oskustega, seega peab tehisaru kasutama vastutustundlikult ja kriitiliselt läbimõeldult. Samuti on digilahenduste orgaaniliseks ja sujuvaks rakendamiseks esmalt vaja mõista nendega seotud põhitõdesid, sest õpetajad peavad nende rakenduste kasutamisel end kindlalt tundma.
Eestis ei ole tehisaruteemaline vestlus üldse mitte võõras ning sujuvaks üleminekuks on astutud mitmeid samme. Alati ei pea tehisaru maailma sisse vaatamiseks end aga tundideks ekraani taha sättima. Väga hea ülevaate annab näiteks hiljuti AHHAA teaduskeskuses avatud interaktiivne näitus „Ahhaa, tehisaru = AI!“, kus saab aimu mh sellest, kuidas tehisintellekt muudab õppeprotsessid nutikamaks ja hariduse kaasavamaks. Näitus aitab tõsta teadlikkust tehisaru praktilisest rakendamisest hariduses, rõhutades, et AI ei ole mitte eesmärk, vaid tööriist.
Õpetajate jaoks on tegemist hea kohaga, kus testida näiteks Google’i arendatud Gemini AI võimekust ja saada inspiratsiooni selle võimaluste klassiruumis rakendamiseks. Näiteks võivad õppetöös kasulikuks osutuda Gemini AI funktsioonid, nagu reaalajas tõlkimine või keeruliste ülesannete samm-sammult selgitamine. Sellised praktilised kogemused muudavad abstraktse „tehisintellekti“ millekski arusaadavaks ja praktiliselt rakendatavaks töövahendiks.
Tehnoloogiline uuenduslikkus ja haridus käivad käsikäes
Loomulikult saab näitusel ülevaate tehisintellekti saamisloost, kasutusvaldkondadest ja toimimispõhimõtetest. Külastajad saavad tutvuda sellega, kuidas masinad õpivad, võimalikke lahendusi prognoosivad ja otsuseid langetavad. Nii ei tule kohapeal tutvuda pelgalt digimaailma viimaste saavutustega, vaid rõhk on praktilisel kogemusel ja katsetamisel ning ka tulevikuvisioonil.
AHHAA keskuses toimuva tehisintellekti näituse üks partner on Samsung, mille ridades väärtustatakse nii tehnoloogilise uuenduslikkuse esirinnas püsimist kui ka haridust, ja need kaks asja on omavahel väga tugevalt seotud. Samsung on Baltimaades haridusprojektidesse panustanud juba üle kümne aasta ja seega ei mõeldud kaua, kui otsustati AHHAA tehisintellekti näituse partneriks asuda ning Galaxy seeria nutiseadmeid tehisaru katsetamiseks välja panna.
Samsungi 9.–12. klassi õpilastele suunatud „Solve for Tomorrow’“ programm pakub tuge nii õpilastele kui ka õpetajatele, kes soovivad digilahenduste kaudu igapäevast õppetööd mõtestada ja rikastada.
Programm kutsub noori leidma oma igapäevaelust probleeme, millele nad saaksid tehnoloogiliste vahenditega lahendusi leida. Viimaste aastate jooksul on olnud fookuses peamiselt ideed, mis näitavad selgelt noorte soovi tehisaru mõista. Nad tahavad seda kasutada õppimiseks, kuid vajavad juhendamist, et teha seda arukalt ja vastutustundlikult.
Samsung investeeris 2024. aastal teadus- ja arendustegevusse üle 24 miljardi USA dollari. See ei ole juhuslik, vaid strateegiline valik. Sihipärase tegevuse tulemusel on võimalik kujundada süsteem, milles tehisintellekt ei ole takistus, vaid tööriist.
Näitus „Ahhaa, tehisaru = AI!“ on avatud oktoobri koolivaheaja lõpuni. Septembris rakenduva TI-hüppe valguses annab see hea võimaluse alustada uut õppeaastat värskete teadmistega ja miks mitte minna kohale kogu klassiga.
Lisa kommentaar