Uuenevas õppekavas on olulisel kohal lapse eneseväljendusoskus. Õpetaja loob keskkonna, kus laps saab katsetada, valida ja oma ideid ellu viia. Foto: Mai-Liis Väer

Millist õpetajat vajab tuleviku alusharidus?

Uuenevas õppekavas on olulisel kohal lapse eneseväljendusoskus. Õpetaja loob keskkonna, kus laps saab katsetada, valida ja oma ideid ellu viia. Foto: Mai-Liis Väer
8 minutit
6824 vaatamist
10 kommentaari

Õppimise mõistmine ja mõtestamine on viimastel kümnenditel oluliselt muutunud. Üha enam rõhutatakse, et õppimine ei toimu mitte teadmiste mehaanilise omandamise kaudu, vaid lapse aktiivse, tähendusliku ja sotsiaalse tegevuse tulemusena. Sellest põhimõttest lähtub ka 1. septembril 2025 jõustuv uus alushariduse õppekava. 

Nüüdisaegne õpikäsitus, mis on Eesti haridusstrateegia järgi hariduskorralduse keskne aluspõhimõte, rõhutab lapse huvi, varasema kogemuse, koostöö, eneseväljenduse ja uuriva tegevuse tähtsust õppimises. Uuenev alushariduse õppekava võtab selle mõtteviisi selgelt omaks ja pakub õpetajale suuna ja võimalused toetada last kui aktiivset õppeprotsessis osalejat, kelle areng põhineb kogemustel ja suhetel ümbritseva keskkonnaga.

Sellega seoses muutub ka õpetaja roll – ta ei ole enam pelgalt tegevuste läbiviija, vaid tähendusliku õppimise keskkonna looja, protsessi suunaja, lapse arengutee kaaslane ning vajaduste märkaja. 

Laps on aktiivne õppe- ja kasvatustegevustes osaleja

Õppekava järgi on õppimise psühholoogiline alus lapse kogemus ja vastastikune toime füüsilise, vaimse ja sotsiaalse keskkonnaga. See tähendab, et õpetaja peab looma olukordi, kus laps saab kogeda, mõtestada ja tähendusi luua. Laps on aktiivne õppe- ja kasvatustegevuses osaleja, kellel on õigus teha valikuid ja mõista oma tegevust. Kuigi koolieelses eas laps ei pruugi veel teadlikult oma õppimist analüüsida, on tal võime reflekteerida oma kogemusi tegevuste, emotsioonide ja lihtsa keele kaudu. Laps ei tee seda üksinda – ta analüüsib oma kogemust õpetaja toel, kes aitab tal tähelepanu suunata, seoseid luua ja kogetut sõnastada. Õpetaja roll on aidata lapsel oma kogemust mõtestada – kuulates, kuuldut sõnastades ning lapse öeldu ja tehtu vahel seoseid luues. Nii kujuneb järk-järgult õppimise tähendus ka lapse enda jaoks. Last kaasatakse tegevuste kavandamisse, võimaldatakse tal valida ning julgustatakse tehtut analüüsima.

Loo autorid Kätlin Väli ja Gaidy Tuul. Foto: erakogu

Mängu ja loovuse roll arengus ja õppimises

Õppekava seab kesksele kohale mängu, kusjuures mitte ainult mängu kui meelelahutuse, vaid ka kui lapse loomuliku õppimisviisi. Mäng on lapse loomulik viis maailma mõtestada, suhelda ja rakendada õpitut. Klassikalised arenguteooriad (nt Piaget, Võgotski) näevad mängu kui sisemiselt motiveeritud tegevust, mille kaudu laps konstrueerib teadmisi, arendab mõtlemist ja õpib sotsiaalseid oskusi. Neuroteaduslikud uuringud kinnitavad, et mäng aktiveerib aju afektiivseid süsteeme, soodustab õppimisvalmidust ja toetab emotsionaalset arengut. Seetõttu on mäng lapse arengu ja õppimise keskne vahend. Õpetaja ülesanne on luua mänguks toetav keskkond ning jälgida, kuidas mängus avalduvad lapse mõtlemine ja arengupotentsiaal. 

Lapse eneseväljendusoskus on praegu kooskõlastusringil olevas alushariduse õppekavas selgelt esil. Laps väljendab ennast keele, liikumise, kunstitegevuste ja mängu kaudu. Õpetaja ülesanne on neid väljendusviise mitte juhtida, vaid avardada ja toetada. Loovus avaldub kõige paremini keskkonnas, kus lapsel on turvaline ja kus tal on loovuseks vajalikud tingimused. Meeldivas keskkonnas on lapsel võimalik valida, katsetada ja viia oma ideid ellu ilma täiskasvanu hinnangu või tulemuse ootuseta. Sellises õpikeskkonnas väärtustatakse protsessi ennast – katsetamist, mõtlemise ja ideede arenemist, mitte ainult lõpptulemust. Keskkond peab pakkuma mitmekesist materjali ja piisavalt aega, et lapsel oleks ruumi oma mõtete arendamiseks ja loovaks eneseväljenduseks. Õpetaja loob selle keskkonna teadlikult, olles valmis lapse huve ja vajadusi toetama. Pedagoogiline dokumenteerimine kui professionaalse õpetaja töövahend on uuenevas õppekavas esmakordselt selgelt esil. See aitab õpetajal jäädvustada lapse mõtlemise arengut, väljendusi ja seoseid, võimaldades õppimist tähenduslikult mõtestada ja kavandada.

Digioskused ja kaasava hariduse rakendamine 

Digioskusi käsitletakse uuenevas õppekavas tunnetus- ja õpioskuste osana ning seostatakse lapse igapäevase loova ja uuriva tegevusega. Õppekava näeb ette, et laps saab digivahenditega kogemusi, mis toetavad tema mõtlemist, väljendusoskust ja tehnoloogia mõtestatud kasutust. Oluline on arusaam, et digivahend on tööriist uurimiseks, loomiseks ja suhtlemiseks. Seetõttu on digioskused lõimitud eri valdkondadesse ja igapäevastesse olukordadesse, valmistades last ette vastutustundlikuks ja tähenduslikuks osalemiseks hilisemas koolielus. Samas ei ole digioskus pelgalt digivahendite kasutamine, vaid hõlmab endas ka digiturvalisust, millega laps tutvub juba lasteaias, et ta oskaks nutimaailmas teadlikult ja targalt tegutseda.

Uuenev õppekava toob esile kaasava hariduse rakendamise põhimõtted, lähtudes lapse arengust ja individuaalsetest vajadustest. Kaovad sobitus- ja tasandusrühma nimetused. Kui laps vajab ajutist lisatuge, rakendab õpetaja ja vajadusel tugispetsialist üldtuge. Tõhustatud tuge rakendatakse Rajaleidja või meditsiinilise otsuse puhul. Kui lapsel on pikaajalisemad või spetsiifilised arenguraskused, tuleb rakendada erituge. Süsteem läheb sarnasemaks kooli omaga, sest lapsed on kaasatud tavarühma. Mõlemal juhul on keskne õpetaja roll – tema märkab, loob kontakti pere ja tugispetsialistiga, osaleb individuaalse plaani koostamisel ning kohandab keskkonda ja tegevusi. Haridusseadustiku kohaselt ei pea õpetaja tegutsema üksi, kuid tema algatus on määrav. Rõhk on siinkohal varajasel märkamisel ja tähelepanekute kirjapanemisel.

Õpetajal on pedagoogiline vastutus 

Sarnaselt praegu kehtiva õppekavaga ei määra ka uuenev õppekava rangelt õpetamismeetodeid, vaid pakub paindlikku pedagoogilist raamistikku, mis väärtustab õpetaja autonoomiat ja professionaalset otsustusõigust. Õpetaja saab kujundada õppimisprotsessi lapse arenguvajadustest, huvidest ja kontekstist lähtudes, kasutades sealjuures oma kogemusi ning pedagoogilist kaalutlusoskust. Õpetaja kannab pedagoogilist vastutust ning saab suunata ja jagada ülesandeid abiõpetajale, kes on alushariduse seaduse kohaselt pädev õpetajat abistama. Õpetaja abisid ja assistente nimetatakse uuest alushariduse seadusest tulenevalt abiõpetajateks. Õpetaja on rühma juht, kelle ülesanne on teha tulemuslikku koostööd, juhendada kolleege ning planeerida ja korraldada õppe- ja kasvatustegevust.

Õpetaja igapäevatöö ei piirdu pedagoogiliste tegevuste läbiviimisega. Ta kavandab õppimist, jälgib ja dokumenteerib, loob keskkonda, suhtleb perega, osaleb meeskonnatöös, märkab riske ja võimalusi, kohandab, analüüsib, toetab, loob usaldust ja tähendust. Samuti on tema ülesanne kujundada sotsiaalseid oskusi toetav õhkkond, mis arendab lapse eneseväljendus- ja koostööoskust. Õppimine ei toimu vaid individuaalselt – suhtlemise ja ühisloomelise tegevuse kaudu arenevad lapse sotsiaalne pädevus, enesekohasus ja kuuluvustunne. Õppekava ei nõua vähem, vaid rohkem – mitte kvantitatiivselt, vaid kvaliteedis ja professionaalses tundlikkuses. Õpetaja ettekavandamine jääb, kuid on üldisem ja tugineb eesmärkidele. Sellest lähtuvalt tekib ka küsimus, kui palju õigustavad end lapsest lähtuva õpikäsituse puhul pikalt ette planeeritud tegevused nädala- ja kuuplaanides? Tuleviku õpetaja leiab parimad viisid, kuidas lapsed eeldatavate arengueesmärkideni jõuaksid, arvestades iga õppija individuaalset õpiteed. Õpetaja on spetsialist, kes teab, mis tema rühmas kõige paremini toimib, arvestades oma rühma lapsi, laste vajadusi, huve ja ümbritsevat keskkonda.

Lasteaia õppekava sünnib koostöös

Uuenev riiklik õppekava loob üldised suunad, kuid iga koolieelse lasteasutuse enda õppekava on see, mis viib ellu kohalikud väärtused ja kogukonna eripärad. Lasteaia õppekava peab lähtuma riiklikest eesmärkidest ja olema kujundatud meeskonnana, kuhu on kaasatud õpetajad, personal, juhtkond, tugispetsialistid ja miks mitte ka lapsed. Koosloome võimaldab tuua arendusprotsessi eri kogemusi ja vaatenurki, mis aitab kujundada sisuliselt tähenduslikku ja sihtrühmale arusaadavat õppekava. Kui õpetaja neid ei mõista ega rakenda, ei oma ka kõige paremad teoreetilised eesmärgid väärtust. Ühiselt loodud õppekava loob omanikutunde, et see, mida iga päev ellu rakendatakse, on ka ise kujundatud. Just seeläbi sünnib tähenduslik ja tõhus hariduspraktika, mis on kooskõlas ka Eesti haridusvaldkonna arengukava 2021-2035 pikaajalise sihiga kujundada lapsest lähtuv, paindlik ja ennastjuhtiv haridusprotsess.

Millist õpetajat vajab uuenev õppekava?

Õpetajat, kes oskab kuulata last, suunata protsessi, mõtestada oma valikuid ja teha koostööd. 

Õpetajat, kes ei karda paindlikkust, vaid toetub sellele kui professionaalsele tugevusele ning on loov ja innovaatiline.

Õpetajat, kes väärtustab lapse ideid ja näeb õppimist kui võimalust tegutseda koosloomena. 

Õpetajat, kes on kaaslane lapsele ja tema perele, kellega koos õpitakse ja arenetakse.

Õpetajat, kes juhib, juhendab ning on meeskonnatöö eestvedaja.

Õpetajat, kes oskab märgata lapse ja ka enese huve ja vajadusi.

Õpetaja, kes kuulab last, suunab protsessi, teeb koostööd, on paindlik, professionaalne, loov ja innovaatiline, ei ole ideaal, vaid tegelikkus. Ta märkab, kuidas iga laps vajab eri moel tuge, et kasvada usaldavaks ja enesekindlaks õppijaks. Laps ootab õpetajalt eelkõige head omavahelist suhet, turvalisust ja võimalust tegutseda – katsetada, küsida, luua ja ka eksida. Õpetaja loob selle ruumi, peegeldab lapse kogemust ja aitab mõtestada toimunut. Nii sünnib õppimine, mis ei ole ainult teadmine, vaid ka arusaamine ja eneseusaldus. Laps ei vaja täiuslikku õpetajat, vaid inimest, kes on tema kõrval vajalikul hetkel ning valmis toetama tema rütmis kasvamist. Uus alushariduse riiklik õppekava annab õpetajale võimaluse – ning õiguse – oma rolli tähendusrikkalt ja loovalt teostada. Teisisõnu, olla suurte tähtedega ÕPETAJA, lapse eeskuju ja kaaslane õppimise teekonnal.

Kommentaarid

  1. Iga õpetaja on “oma nägu”.
    Usaldades ōpetajat, rikastame laste maailmakäsitlust erinevate vaatenurkadega.

    Ester Aruksaar

  2. Kas sõimerühma õpetaja saab olla keskharidusega ja lapsehoiu paberiteg?
    Palun vastust.

    Garina Toomingas

  3. Millal küll õpetajal on aega kõike seda teha.Pered on erinevad,kuidas ta kõikide peredega koos areneb…Kirjutate,et laps ei vaja täiuslikku õpetajat,aga ootate,et ta on üliinimene.Endal pole õpetajal peret mõtet luua,sest oma lähedaste jaoks aega küll ei jätku,kui kõiki neid nõudmisi täitma peab.Vaevalt,et tundide koormust vähendatakse,kui muid lisakohustusi juurde tekitatakse.

    Marika

  4. Tekst rõhutab korduvalt õpetaja autonoomiat ja professionaalset vastutust, kuid samas eeldatakse temalt väga suurt rollide paljusust: dokumenteerimine, kavandamine, seoste loomine, tugisüsteemide käivitamine jne.
    Kas õpetajatel on realistlikult olemas aeg, ressursid ja tugi selle kõige kvaliteetseks täitmiseks?

    Artikkel seab kahtluse alla nädala- ja kuuplaanide mõttekuse lapsekeskse õppimise kontekstis, kuid ei paku selget alternatiivi.Kas õppekava eeldab rohkem improvisatsiooni, kas see eeldab uut tüüpi planeerimisvormi (nt dünaamiline kavandamine), ja kas õpetajad on selleks valmis?

    Ehkki sobitusrühmade kadumine on sisuliselt mõistlik, võib see kaasa tuua suuri väljakutseid tavaõpetajale, kes peab igapäevaselt hakkama saama väga erineva tasemega lastega – sageli ilma eripedagoogilise väljaõppeta.
    Kas õpetajatele pakutakse piisavat tuge ja koolitust kaasava hariduse rakendamiseks?

    Veronika

  5. Seda kõike lugedes jääb mulje, et tegemist on üliinmestega ja me oleme seda nõus tegema 1300.- (netopalk) kuus… Olen seda tööd teinud 17 aastat ja kohustusi tuleb aina juurde, aga palk? Lasteaiaõpetaja väärib kordades rohkem…

    Kristi

  6. Sobitus- ja tasandusrühmad kaovad, aga sõnagi pole kusagilt lugeda selle kohta, kas kaob ka erirühmade õpetajate pikem puhkus.


  7. Vastuseks Garina Toomingasele:

    Sel juhul pole ta õpetaja. Õpetaja kvalifikatsiooninõue on vähemalt bakalaureusekraad. küll aga võivad hoiurühmas töötada ka ainult lapsehoidjad, kellel on lapsehoidja kutse.

    Õpetajate Leht

  8. Vastuseks Mariile:

    Puhkuse pikkus jääb samaks neil, kes töötavad vähendatud laste arvuga rühmas, kus lapsed saavad tõhustatud või erituge. Praeguste sobitusrühmade õpetajate puhkus ühtlustub teiste õpetajate omaga.

    Õpetajate Leht

  9. Digiohtudest lastele on vaja informeerida kõiki õpetajaid, lapsehoidjaid ja lapsevanemaid. Paar asjalikku uuringut ja ChatGPT abiga tehtud kokkuvõtted. 1. Enamik analüüsitud uuringuid näitab, et mida rohkem aega laps veedab ekraani ees ja mida varem ta sellega alustab, seda suuremad on riskid keelelise arengu pidurdumisele, eriti alla 2-aastaste laste puhul.
    Samas võib hiljem, koolieas alustatud mõistlik ekraanikasutus mõnikord isegi toetada keeleoskust, eriti kui vaadatakse harivat sisu ja koos vanematega. Seega mõjutavad lapse keele arengut lisaks ekraaniaja pikkusele ka video sisu, selle ülesehitus ja see, kas vanem on vaatamise juures.
    Vanematel on keele arengu kujundamisel väga oluline roll. Kuigi ekraanidest võib tulla ka mõningast kasu, siis praeguste teadmiste põhjal kaaluvad negatiivsed mõjud positiivsed üles. Karani NF, Sher J, Mophosho M. The influence of screen time on children’s language development: A scoping review. S Afr J Commun Disord. 2022 Feb 9;69(1):e1-e7. doi: 10.4102/sajcd.v69i1.825. PMID: 35144436; PMCID: PMC8905397.
    2. Kui väikelaps kasutab mobiilseadet üle ühe tunni päevas, on tal suurem tõenäosus kogeda keelelise arengu raskusi. Uuring näitas, et selline ekraaniaeg seostus nii kehvema kuuldu mõistmise kui ka rääkimisoskuse arenguga. Mida pikem ekraaniaeg, seda suurem oli risk.
    Samas ilmnes, et lapsele sage ettelugemine aitas osaliselt leevendada ekraaniajast tingitud raskusi kuuldu mõistmisel. Kuid see ei aidanud märgatavalt lapse rääkimisoskuse probleemide vastu. Rayce, S.B., Okholm, G.T. & Flensborg-Madsen, T. (2024). Mobile device screen time is associated with poorer language development among toddlers: results from a large-scale survey. BMC Public Health 24, 1050 https://doi.org/10.1186/s12889-024-18447-4
    3. Uuring näitab, et liigsel ekraaniajal võib olla tõsine mõju laste keele arengule ja unele. Eriti oluline on see just väiksemate laste puhul, kelle aju ja suhtlemisoskused arenevad väga kiiresti. Teadlased uurisid 300 lapse igapäevast ekraanikasutust ning leidsid, et mida rohkem aega lapsed veetsid ekraanide ees, seda kehvemaks muutusid nende keeleoskused – sealhulgas sõnavara, lausete moodustamine ja mõistmine.
    Lapsed vanuses 6-14 aastat, kes kasutasid ekraane alla kahe tunni päevas, saavutasid keeleoskuse testides selgelt paremaid tulemusi kui need, kes veetsid ekraanide ees üle nelja tunni. Samuti selgus, et pikem ekraaniaeg seostus lühema unega, mis omakorda süvendas keeleprobleeme. Eriti tugevalt mõjutas see nooremaid lapsi vanuses 6–8 aastat.
    Kõik ekraanisisu ei ole siiski ühesuguse mõjuga. Harivad videod ja õppeprogrammid aitasid keeleoskust mõnevõrra arendada, samas kui meelelahutuslikud videod ja mängud andsid kõige nõrgema tulemuse. Uuring tõi välja ka selle, et madalama sissetulekuga perede lapsed olid nende mõjude suhtes kõige haavatavamad.
    Kokkuvõttes soovitavad teadlased piirata laste igapäevast ekraaniaega, valida teadlikult harivat sisu ning hoida kinni kindlast uneajast. Igapäevased vestlused ja koosveedetud aeg toetavad lapse keele arengut rohkem kui ükski ekraan. Iga tund loeb, sest varajane areng loob tugeva aluse lapse edasisele õppimisele ja suhtlemisoskusele. Reddy, R., & Satish Reddy, S. O. V. S. (2025). Impact of screen time on language development and sleep patterns in children: An observational cohort study. Asian Journal of Medical Sciences, 16(3), 97–101. https://doi.org/10.71152/ajms.v16i3.4412

    Riin Seema

  10. Mina sooviksin artiklite juures, mis propageerivad digiõpet alushariduses, lugeda võimalikest digiohtudest lastele, et täiskasvanute teadlikkust suurendada. Uuringud on näidanud, et laste väga varajane ja liigne ekraaniaeg võib olla seotud autismi-sarnaste käitumisjoontega. Teadlased on nimetanud rohke ekraaniaja võimalikku kaasnevat nähtust “digitaalse lapsehoidja järgseks autismisündroomiks” (inglise keeles Post-Digital Nannying Autism Syndrome ehk PDNAS). Pouretemad HR, Sadeghi S, Badv RS, Brand S. Differentiating Post-Digital Nannying Autism Syndrome from Autism Spectrum Disorders in Young Children: A Comparative Cross-Sectional Study. J Clin Med. 2022 Nov 16;11(22):6786. doi: 10.3390/jcm11226786. PMID: 36431264; PMCID: PMC9693544.
    Teine uuring näitas, et 18 kuu vanuse lapse suurem ekraaniaeg võib olla seotud autismi ja aktiivsus-tähelepanuhäire (ADHD) sümptomite suurenemisega hilisemas eelkoolieas. Uuriti lapsi, kellel oli geneetiline eelsoodumus (nt perekonnas autismi või ADHD juhtumeid), ja võrreldi neid lastega, kellel ei olnud arengu- või käitumismuresid.

    Tulemused näitasid, et lapsed, kellel hiljem ilmnesid autismi või ADHD tunnused, olid 18 kuu vanuselt rohkem ekraani ees kui teised lapsed. Samuti olid neil 3–5 aasta vanuses nõrgemad üldised arengunäitajad (nt keel, motoorika, suhtlemine). Hill, M.M., Gangi, D.N. & Miller, M. Toddler Screen Time: Longitudinal Associations with Autism and ADHD Symptoms and Developmental Outcomes. Child Psychiatry Hum Dev (2024). https://doi.org/10.1007/s10578-024-01785-0

    Riin Seema

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetaja abidest ja assistentidest saavad sügisel abiõpetajad

1. septembrist jõustub uus alushariduse seadus ning lasteaedades ja -hoidudes hakkavad õpetaja abide ja assistentide…

9 minutit

Eesti Lastehoidude Liidu juht Mari Kummer: „Kas Tallinnal on alusharidussektoris raha üle?“

10. juunil teatas Tallinna Linnavalitsus kavatsusest kaotada lasteaedade kohatasu…

3 minutit
1 kommentaar

Digiteemaline äkkõppus vallutas Tähtvere 

300 rõõmsameelset lasteaialast osales teist korda Tartu Ülikooli tudengite korraldatud digiturvalisuse välkõppusel DigiÄKK.

Olgugi et ürituse fookus oli…

4 minutit
Õpetajate Leht