OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pärnu linnavalitsuse noortegarantii tugisüsteemi meeskond. Foto: erakogu

Mis saab noortest, kes ei õpi ega tööta?

,
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Pärnu linnavalitsuse noortegarantii tugisüsteemi meeskond. Foto: erakogu
4 minutit
1190 vaatamist
2 kommentaari

Koolist väljalangus on üks olulisemaid põhjusi, miks noorest saab NEET-noor. Uuringu „Mis mõjutab noorte NEET-staatusesse langemist?“ järgi oli Eestis 2021. aastal 15–18-aastasi noori, kes ei õpi ega tööta, 2102. Vanusegrupis 16–29 on selliseid noori aga koguni ligi 14 000.

Sellesse gruppi sattumise peamised põhjused ongi toimetulematus õppimisega ja koolist väljalangus, vaimse tervise probleemid, vähene eesti keele oskus, traumakogemus, noorelt emaks saamine, asendushooldusel viibimine jne. 

Pärnu linna noortegarantii tugisüsteemi projektijuht Kristi Kivisaar räägib, et alates 2023. aastast liitusid kõik Eesti 79 omavalitsust noortegarantii tugisüsteemiga. 73 omavalitsuses on ametis ka noorte heaolu spetsialistid, kes nende haavatavate noortega töötavad. Noore jaoks on teenus vabatahtlik. 

Spetsialist püüab noorega usaldusliku kontakti luua ning juhul, kui see on saavutatud, teda toetada. Noore jaoks on sageli esmakordne kogemus, et teda päriselt kuulatakse ja tuntakse huvi, kuidas tal läheb. Tihti on tegu noortega, keda pole märgatud või kelle peal on kõiki võimalusi proovitud – ollakse n-ö viimane õlekõrs. Raske on kontakti saada nende noortega, kellel on vaimse tervise probleemid ning kes on kaua õppetööst või elust kõrvale jäänud. 

Kristi Kivisaare sõnul on NEET-noored juhtumikorraldajatele öelnud, et nad ei tunne end väärtuslikuna ja neil puudub eduelamuse kogemus. Kuna nad on saanud elus palju halba tagasisidet, ei usalda nad spetsialiste. Neil on kadunud usk täiskasvanutesse. Tihti ei ole seesugustel noortel toetavat peret ning puudub ka see üks inimene elus, keda usaldada ja kellele toetuda. Kusjuures NEET-nooreks võib saada iga noor. 

„Kui perekond ei oska ega suuda last toetada, peavad teised täiskasvanud rohkem koostööd tegema. Igaüks, kes noorega kokku puutub, loob muutuse tema elus. On see muutus hea või halb, seda laps ise valida ei saa, küll aga saame meie,“ tõdeb Kristi Kivisaar.

Mais avati Pärnus Perepesa, mis on kogukondlik ennetus- ja peretöökeskus, kus toetatakse laste ja perede heaolu süsteemse ning järjepideva ennetustegevuse ning vanematele oskuste ja teadmiste andmise kaudu. Perepesa keskmes on pered alates lapseootusest kuni lapse kooliminekueani. 

Kristi Kivisaare sõnul on kool sageli ainus koht, kus nõrgast perest õpilane saab end turvaliselt tunda ning kus teda tunnustatakse ja märgatakse. Taani haridusteadlane Gro Emmertsen Lund on rõhutanud, et koolikeskkonna mõju mängib lapse kujunemisel tihti olulisemat rolli kui kodu. 

Õpetaja tunnustav ja toetav sõna ning austav ja hooliv suhtlus jätab iga lapse südamesse jälje ja õpetab väärtusi, mida laps ei pruugi olla mujal kogenud. Samamoodi saab toeks olla treener ja huviringi juhendaja, raamatukoguhoidja, noorsootöötaja – muu keskkond, kus laps liigub, kui ta kooli enam ei lähe. 

1. septembrist hakkab kehtima õppimiskohustus 18. eluaastani, mis toob noortega tegelejaile ülesandeid juurde.

Kristi Kivisaar tõdeb, et NEET-riskis noortel on tulevikus keeruline, sest nende edasiõppimise valikud on piiratud. „Pärnu linnas on meil väga hea koostöö kutsehariduskeskuse ja täiskasvanute gümnaasiumiga, kes raskustes noori väga toetavad ja neile sobivaid võimalusi leiavad. Nad teevad palju rohkem, kui kirjade järgi peaks. Samas on koolidega koos arutades leitud, et enesejuhtimis- ja õpioskused peaks noor omandama juba põhikoolis, et edaspidi paremini toime tulla. Kuigi koolides napib ressurssi, võiks õpetada noortele rohkem elulisi oskusi ning näidata, millised on noore enda tugevused väljakutsete lahendamiseks.“

Noortegarantii tugisüsteem toetab ka noortega tegelevaid spetsialiste, olles lahenduste leidmisel väärtuslik võrgustiku liige. 

Hiljuti kutsus Kristi Kivisaar ühise laua ümber noortegarantii tugisüsteemi, haridusosakonna ja õppenõustamiskeskuse esindajad, et arutada, millised võimalused on õpilastel, kes sel kevadel põhikooli ei lõpeta, ning missugused variandid on neid toetada.   

„Ühtlasi soovime saada selgust, kuidas me saame üksteist töös noortega toetada,“ selgitab ta. „Kui igaüks tegutseb omaette, me kaugele ei jõua, peame tegema koostööd. Kindlasti ei saa panna vastutust ühele valdkonnale, vaid noorte toetamine nõuab kõigi ühist jõupingutust. Kuna ühiskond muutub pidevalt, näitavadki need noored meile, et haridussüsteem ei toimi enam moel nagu on aastasadu toiminud. Muutused ei leiaks aset, kui probleeme poleks. Noored toovad välja ühiskonna kitsaskohad ja meie kohus täiskasvanuna on neile lahendusi otsida.“

Kommentaarid

  1. Gümnaasiumist väljajäänud ei ole ju ainult probleemsed õpilased, vaid ka tublid ja edasipüüdlikud õpilased, kuid nad ikkagi gümnaasiumi ei mahu, ei võeta, kui pole tulemused 100%. Kutsekad pole ka kummist, kuhu neid jõuga suunatakse. Uuest õppeaastast kuni 18 eluaastani õppekohustus, tore on selliseid otsuseid vastu võtta kuskil kabinetis, aga reaalsusest on null arusaam. Kahju on tänapäeva noortest, õppimisvõimalused on väga raskeks tehtud, kui pole üldse ära võetud. Mul endal on 9 klassi lõpetaja praegu, kes tulemustelt 90%, kuid gümnaasiumi jaoks vist vähe, näen seda stressi, mida süsteem tekitab, see on uskumatu, kuigi õpitahe on suur ja me ei saa midagi teha, lihtsalt süsteemiohvrid.

    Anneli Soom

  2. Täpselt sama tahaks kirjutada, mis eelnev kommenteerija. Selleks, et gümnaasiumisse mitte pääseda ei pea olema kuskilt otsast probleemne noor või suurte õpiraskustega, piisab vaid, kui ühes aines tuleb tunnistusele üks 2 ja enamike gümnaasiumite uksed jäävad kohe suletuks ka siis, kui ülejäänud hinded on paremad ja lõpueksamid läksid hästi.
    Ja piisab ka sellest, kui hinded on head aga mõni lõpueksamitest jäi alla 75% – samuti tekib raskusi gümnaasiumisse sisse saamisel ning riigigümnaasiumist võid ainult unistada.
    Ning kutsekas pole alati alternatiiv – kui noorel on eesmärk hakata tulevikus tööle erialal, mis eeldab kindlasti ülikooli minekut ja ükski kutseka õppesuund pole kuidagigi sellele sarnane – siis kuidas sa teed noorele selgeks, et aga mine ikkagi kutsekasse, kus üldainete tase võib olla alla igasuguse arvestuse, kus peadki õppima koos nende probleemsete noortega koos igaks juhuks elektrikuks või kokaks ja võta samal ajal juurde tasulisi kursusi ja palka eraõpetaja, et gümnaasiumi eksamid ära teha.
    Mõnel noorel kaobki sellises olukorras ära igasugune motivatsioon üldse õppida.


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Riigikontrolli audit: HEV-õpilastele vajalik tugi kutsehariduses jätab soovida 

Riigikontrolli värske audit paljastas tõsised puudujäägid hariduslike erivajadustega (HEV) noorte toetamisel kutsehariduses. Enamikus…

17 minutit

Kuidas pakkuda logopeedilist tuge muu kodukeelega lapsele?

Kakskeelsete laste õpetamine on aktuaalne teema kogu maailmas. Mitmekeelseid peresid on rohkem kui ükskeelseid ning rahvastikurändest…

8 minutit

„Aga matemaatikatund on siin hoopis põnevam!“

Lõppeval õppeaastal läbis üle pooleteise tuhande põhikooli- ja gümnaasiumiõpilase mingi osa õppekavast kutseõppeasutuses.

EHIS-e andmeil teevad kutsekoolid koostööd…

8 minutit
Õpetajate Leht