1. septembrist jõustub uus alushariduse seadus ning lasteaedades ja -hoidudes hakkavad õpetaja abide ja assistentide asemel tööle abiõpetajad ja lapsehoidjad. Kui seni õpetajat abistaval töötajal kvalifikatsiooninõuded puudusid, siis sügisest on nõutav vähemalt keskharidus ja lapsehoidjakutse või keskharidus ja pedagoogilised pädevused. Lasteaias juba töötavatel inimestel on kvalifikatsiooni omandamiseks aega neli aastat. B2-tasemel eesti keele oskuse nõue hakkab abiõpetajatele kehtima 1. septembrist 2026.
Kuna lasteaiajuhtidel tuleb hakata kohe tööd ümber korraldama ja dokumentatsiooni muutma, arutatigi 10. juunil toimunud alusharidusjuhtide suveseminaril uue alushariduse seaduse rakendumisega seotut, muuhulgas abiõpetajate teemat.
Õpetajate Leht küsis lasteaedadelt, mis sügisest muutub.

MLA Viimsi Lasteaiad on ühendlasteaed, mis koondab kaheksat maja. Uue õppeaasta alguses avatakse lisaks üheksas, Pärnamäe maja. Siis on lasteaias kokku 47 rühma ja üle 900 lapse.
Direktor Maie Roos, otsite praegu sügisel avatavasse kaheksasse rühma kaheksat õpetajat ja 16 abiõpetajat. Kuidas see on edenenud?
Jah, meil käib aktiivne värbamisprotsess, kus meile on abiks professionaalsed partnerid. Oleme pidanud väga palju töövestlusi ja rohkem kui pooled töötajad on juba leitud. Õnneks kandidaate, kelle seast valida, jagub. Üsna palju on karjääripöörajaid, kes soovivad tulla tööle haridusvaldkonda teistelt erialadelt. Tundub, et inimesi köidab töö lastega ja uuele lasteaiale sisu loomine. Abiõpetaja kohtadele on konkurss suurem, õpetajakandidaate võiks rohkem olla. Kõige keerulisem on tugispetsialiste leida.
Mida te abiõpetajalt esmajoones ootate?
Väärtustame abiõpetaja ametikohta väga kõrgelt. Uuel õppeaastal töötavad meie lasteaias 47 rühmast vaid kaks rühma kahe õpetaja süsteemis. Abiõpetaja puhul peame eriti tähtsaks empaatiavõimet ja soovi lastega töötada, samuti meeskonnatöö oskust. Heast meeskonnast ja inimeste omavahelisest koostööst sõltubki rühma toimimise edukus.
Kas nõutud kvalifikatsioon on kandidaatidel olemas?
Osal kandideerijaist on lapsehoidja kutse. Kindlasti pakume võimalust ka töökohapõhiselt pedagoogilisi pädevusi omandada. Meie lasteaias on abiõpetajad otseses mõttes õpetaja abilised: nad on kaasatud õppetegevuste planeerimisse, viivad väiksemates gruppides tegevusi läbi, tegutsevad lastega õues, osalevad projektides jne. Nad on kõigesse, mida teevad õpetajad, võimalikult palju kaasatud. Lastega tegelda ongi nende kõige tähtsam ülesanne rühmas.
Meie meeskonnas leidub näiteid, kus inimene on töötanud aastaid õpetajana, aga ei soovi võtta enam pedagoogilise töö vastutust ega nii palju kirjatööd teha ning saab ennast teostada abiõpetajana.
Abiõpetajate tööülesannete hulka kuulub endiselt ka rühmaruumide korrashoid. Kuna ühe õpetaja süsteemis on mõlemad abiõpetajad võrdsel positsioonil, on need tööd kahe inimese vahel ära jagatud. Toidu serveerimise ja nõudega meie abiõpetajad ei tegele, seda teeb toitlustaja. Lapsed ei söö rühmas, vaid söögisaalis.
Nii et abiõpetajate tulekuga ei muutu teie lasteaia töökorralduses midagi.
Meie lasteaia töö on sel moel korraldatud juba 1. jaanuarist 2019, mil nimetasime kõik õpetajat abistavad töötajad abiõpetajateks. Tegime selleks väga palju eeltööd: korraldasime arutelusid, kaasasime arengumeeskonna, koostasime abiõpetaja ametijuhendi. Meie jaoks oli oluline, et õpetajat abistav töötaja oleks kaasatud töösse lastega, mis ongi tema kõige tähtsam roll. Ühe õpetaja süsteemi oluline väärtus on, et kõige kiiremal ajal, alates kl 9.30-st on rühmas kolm inimest. Kui räägime lapsest lähtumisest, peab ka töökorraldus lähtuma lapsest, mitte täiskasvanu huvidest. Võimalusi, kuidas seda korraldada, on mõistagi erinevaid.
Kas abiõpetajad osalevad ka koolitustel?
Jah, koolitustel osaleb alati kogu personal. Tellime alati kaks ühesuguse sisuga koolitust, et saaksime kõiki kaasata. Väärtustame töötajate professionaalset arengut ning oleme pakkunud võimalikult eriilmelisi koolitusi, alates erialastest ja meeskonnatöökoolitustest kuni eneseabikoolitusteni. Kuna lõppev õppeaasta on meie lasteaia arengukava järgi enesearengu aasta, käivitasime igas majas õpilõunad, kus käisid mitmesugused koolitajad või olid koolitajateks meie oma töötajad. Samuti korraldas arengumeeskond meile kolm sisukat koolituspäeva. Katsetasime sel õppeaastal esmakordselt ka laiendatud juhtkonda, kuhu igast majast on valitud nii õpetajate kui ka abiõpetajate esindaja. Õpetajate ja abiõpetajate koolitusvajaduse selgitame igal aastal välja nende eneseanalüüsi kaudu.
Kas abiõpetajate palk sügisest kasvab?
Uue seaduse valguses siin midagi ei muutu. Töötasu muutused planeeritakse lasteaia ja KOV-i koostöös iga eelarveaasta alguses. Püüame hoida töötasu natuke kõrgemana Eesti keskmisest, et püsida konkurentsis Tallinna ja Harjumaaga. Oleme abiõpetaja töötasu teinud kolmeastmeliseks, mis sõltub töökorraldusest rühmas, haridustasemest või kutsest ja tööstaažist meie lasteaias.
Eristame ühe ja kahe õpetaja süsteemi seepärast, et kahe õpetajaga rühmas on abiõpetaja kogu aeg koos õpetajaga, ühe õpetaja süsteemis on ta aga päeva teises pooles, kui õpetaja tööpäev on lõppenud, lastega üksi.
Väljatöötatud süsteem on end õigustanud ja abiõpetajate tööjõu liikumine on vähenenud.
Enamik abiõpetajaid on meil töötanud üle kolme aasta ning mitmed kümme ja rohkem aastat. Meie rõõmuks on ka neid, kes on läinud ülikooli lasteaiaõpetajaks edasi õppima.
KÜSIMUS JA VASTUS
Mis lasteaia töökorralduses seoses abiõpetajate tulekuga muutub?

Valga Walko lasteaia direktor Riina Vähi:
Meie lasteaias on üheksa rühma, kokku ligi 160 last. On nii ühe kui ka kahe õpetaja süsteemis töötavaid rühmi.
Juba aastaid ei ole õpetaja abi üksnes koristaja ja söögitädi, vaid aitab õpetajal õppetegevusi ja üritusi ette valmistada ning läbi viia, osaleb õppekäikudel ja kõigis rühma tegemistes. Tööjaotus on kujunenud vastavalt vajadusele. Ühe õpetaja süsteem on meil sõimerühmas ja liitrühmades, et hommikusel ajal oleks lastega tegelemas rohkem inimesi. Ühevanuseliste laste rühmades on kaks õpetajat ja õpetaja abi.
Meie õpetaja abid ja assistendid on kogenud ja koolitatud, nii et sisuliselt muutubki praegu ainult nende ametinimetus. Me ei kiirusta töölepinguid ja ametijuhendeid ümber tegema, sest tööülesanded ja vastutus jäävad esialgu kõigil samaks. Vajadusel vaatame aga tööülesanded ja lepingud üle ning muudame neid. Ka töötasu praegu ei muutu, kusjuures assistendil ja abil on väike palgavahe ja erinev ametijuhend. Lasteaiaõpetajate puhkus meie vallas on 49 päeva, õpetajat abistaval personalil 35 päeva.
Meil on ka mõned sellised õpetaja abid, kellel pole keskharidust. Nõutava hariduse omandamiseks on kehtestatud nelja-aastane üleminekuaeg, nii et soovi korral on võimalus õpingud lõpule viia.
Koolitustel osalevad õpetajate kõrval alati ka õpetaja abid ja assistendid. Augustikuusse on juba planeeritud Valgamaa Kutseõppekeskusega koostöös 46-tunnine täiendkoolitus. Oleme koolitajaid ka lasteaeda kutsunud.
Meil on praegu kõik töötajad olemas ja lähitulevikus pole kedagi juurde vaja. Vald otsib eestikeelset logopeedi, õnneks on venekeelne logopeed olemas, sest rohkem kui pooled lastest lasteaias on muu kodukeelega. Kõik töötajad vastavad ka keelenõuetele.

Võru Okasroosikese ja Sõlekese lasteaia direktor Tiia Must:
Võru linna lasteaedades on valdavalt kõigis kahe õpetaja süsteem, sõime- ehk uue nimetusega hoiurühmades on 1+1+1-süsteem ehk õpetaja, assistent ja õpetaja abi. Leian, et sõimerühmas peab olema professionaalne õpetaja, kes oskab õppeprotsessi jälgida ja juhtida, sest seal pannakse alus lapse arengule ning varajane märkamine on tähtis.
Pedagoogilised pädevused on meie töötajatel olemas, põhiharidusega pole keegi. Sügisest ametinimetus küll muutub, aga tööülesanded jäävad kõigil samaks: osa täidavad edasi assistendi, osa õpetaja abi ülesandeid. Ka töötasu on kõigis linna lasteaedades õpetaja abidel ühesugune ja assistentidel ühesugune. Puhkus on õpetajal ja assistendil 42, õpetaja abil 35 päeva pikk.
Õpetaja abid aitavad juba praegu õppetegevusi läbi viia ning on õpetajatele võrdväärsed partnerid. Pedagoogilist protsessi juhib õpetaja, aga kõike, mida vaja, tehakse koos. Meie õpetaja abid on motiveeritud ennast arendama, juurde õppima ning õpitut kasutama. Suuname neid koolitustele ja kutsume koolitusi ka lasteaeda, kogu pedagoogiline personal on samas infoväljas.
Võrus ei ole lasteaeda keeruline töötajaid leida. Eriti just naistele on vähe töökohti pakkuda ning õpetaja abi amet on väga populaarne. Ka õpetajaid on viimasel ajal lihtsam leida, sest Võrumaale on rohkem inimesi elama tulnud. Kuna meie õpetajate kaader on hästi püsiv, tekib harva olukord, kus tuleb uusi inimesi otsida.

Pärnu Linnavalitsuse alushariduse peaspetsialist Ines Savi:
Pärnu lasteaedades on kasutusel nii 1+2-, 1+1+1- ning 2+1-süsteem. Uue seaduse järgi hakkab edaspidi rühmas olema kaks õpetajat ja üks abiõpetaja või üks õpetaja ja kaks abiõpetajat. Seda, kuidas abiõpetajaid rakendada, saab iga lasteaed vastavalt vajadusele ise otsustada. Mina pean alushariduses kõige olulisemaks sõimerühma (alates 1. septembrist hoiurühma) iga, kust varajane märkamine alguse saab.
Uue seadusega peab abiõpetajal olema keskharidus ning lapsehoidja kutse või pedagoogilised kompetentsid, samuti eesti keele oskus vastavalt keeleseaduses ja selle alusel kehtestatud nõuetele. Pärnu lasteaedades vastavad töötajad juba praegu peaaegu kõik kvalifikatsioonile.
Töö sisu jääb kõigil samaks ja töötasu muutust ametinimetuse muutus kaasa ei too. Endise assistendi töötasu on küll endise õpetaja abi omast mõnevõrra kõrgem – palgaerinevus johtub tööülesannetest, sest assistent on õppekasvatustööga rohkem seotud. See kajastub ka tema töölepingus ja ametijuhendis. Puhkus on õpetajal 42 ning abiõpetajal 35 päeva. Pärnus on abiõpetaja töötasu protsentuaalselt seotud eelmise aasta õpetaja töötasuga.
Pärnu linna kogemuse põhjal võin öelda, et kvalifitseeritud personali on lasteaedadesse raske leida. Õpetajal võib olla mitu kõrgharidust, aga kui süda pole õigel kohal, motivatsioon piisav või tal puudub oskus ennast kehtestada, on keeruline seda tööd teha. Samas on mõni abiõpetaja selleks tööks otsekui loodud ning teeb teinekord rohkemgi kui õpetaja. Mõni töötabki õpetaja abi või assistendina põhjusel, et ta pole näiteks väikeste laste kõrvalt saanud kõrgkooli minna või siis ei soovi võtta juhtiva õpetajana õppeprotsessi eest vastutust. Kõige tähtsam ongi, et inimene, kes lastega töötab, oma tööd armastab.
Lisa kommentaar