Kollaaž 1 vestluskavadest, joonise autor Mai-Liis Tint.

Valminud on probleemvestluste, perevestluste, koostöövestluste kavad lasteaiaõpetajale, kooliõpetajale ja tugispetsialistile


Artikli autorid:
Riin Seema, TLÜ, HTI õppejõud;
Veronica Joller, alushariduse pedagoogika;
Silja Sepp, eripedagoogika;
Karin Küttis, eripedagoogika;
Helina Laas, sotsiaalpedagoogika;
Mai‑Liis Tint, alushariduse pedagoogika;
Kristel Veermäe, eripedagoogika;
Õnnela Saksladu, sotsiaaltöö;
Maarja Utno, eripedagoogika;
Arno Baltin, TLÜ, LTI õppejõud


Lasteaias ja koolis esineb lastel mitmesuguseid käitumisprobleeme ja arenguga seotud probleeme, mis võivad mõjutada nii nende endi kui ümbritsevate inimeste turvalisust ja heaolu. Probleeme saab lahendada inimestega rääkides, kuid vaid juhul, kui õpetajad ja tugispetsialistid suudavad neil vestlustel jääda rahulikuks ja lähtuda erialasest teadmisest.

Kuna sujuvad vestlused haridusasutustes on väga olulised, valmistasime õpetajatele ja tugispetsialistidele loodud vestluskavad probleemide lahendamiseks, koostööks ja peresuhtluseks. Loodame, et vestluskavad jõuavad lasteaedadesse ja koolidesse üle Eesti. 

Oleme rõõmsad, kui inimesed saavad neist materjalidest abi. Vestluskavasid võib vabalt kasutada ja ka oma kolleegidega jagada. Soovitame need välja printida ja hoida vajadusel oma lauanurgal või sahtlis, et oleks, millele toetuda, kui tekib mõni emotsionaalselt raske hetk. Samas võib ka lihtsalt meeles pidada, et sellised materjalid on nüüd olemas ja kui vaja, leiab need ELU veebist.

ELU projekti käigus valmisid järgmised vestluskavad

  • Koostöövestluse kava, vajadusel Rajaleidjasse suunamine.
  • Õpetaja ja õpilase vahelise probleemvestluse kava.
  • Perevestluse kava lasteaias.
  • Probleemvestluse käsiraamat.

Tähtsad muutused saavad tihti alguse tähendusrikastest vestlustest

Kujutle hetkeks, et istud vastakuti lapse või lapsevanemaga, kelle silmis peegelduvad mure, hirm, ootused ja lootus. Kuidas alustada vestlust, mis võiks inimesi lähendada, mitte kaugemale lükata? Just sellistes olukordades oleme oma töös rasketel hetkedel tundnud puudust konkreetsest, tõhusast ja toimivast abimaterjalist, mis aitaks meil läbi viia emotsionaalselt keerulisi vestlusi.

Vestluskavad loodi vastusena vajadusele praktiliste käitumisjuhiste järele, et toetada õpetajaid ja tugispetsialiste oluliste vestluste läbiviimisel. Vajadus antud abimaterjali järele tekkis projektis osalejate isiklikust kogemusest, sest iga oluline vestlus tundlikel teemadel on tõsine väljakutse. 

Meie vestluskavad on koosloomes valminud tööriistad, mis pakuvad selgeid ja rakendatavaid soovitusi keeruliste vestluste teadlikuks ja sujuvaks läbiviimiseks. Läbimõeldud ja eesmärgistatud jutuajamised võivad olla alguseks suurtele muutustele. 

Töötanud nii lasteaias kui koolis, tundsime vajadust sellise toetava materjali järele, mis aitaks nii keerulisi vestlusi ette valmistada kui ka fookust hoida kogu kohtumise vältel. Töölehti luues püüdsime arvestada kõigi asjaosaliste vaatenurkadega – laste, lapsevanemate, lasteaia- ja kooliõpetajate, tugispetsialistide ning haridusjuhtide vajaduste ja rollidega.

Praktilised lahendused ja koostöö 

Erialasid lõimiva uuenduse ehk ELU projekti käigus koostasid 23 tudengit ja nende juhendajad keeruliste vestluste läbiviimise kavad, juhendmaterjalid ja töölehed. Materjalid on leitavad ELU veebist ja neid võib vabalt kasutada. 

Projekti käigus loodi praktilised ja Canvase kenasti kujundatud probleemvestluste kavad õpetajatele ja tugispetsialistidele, mis aitavad ette valmistada ja professionaalselt läbi viia koostööle ja lahendusele orienteeritud raskeid kõnelusi.

Projekti tugevuseks oli eri valdkondade vaheline koostöö – osalejate seas olid seitsme eriala tudengid, kellest suur osa on praktikud: õpetajad, eripedagoogid, lapse heaolu spetsialist jt. Tekkis võimalus kasutada haridus- ja sotsiaalvaldkonna ühisteadmisi ning koondada praktilised lahendused nii enda kui ka kolleegide töö lihtsustamiseks. Küsitlesime ka kolleege, et töötada välja õpetajate ja tugispetsialistide hinnangul lasteaias ja koolis sagedamini esinevate probleemvestluse ja perevestluste läbiviimiseks sobilikud nõustamiskavad.

Loodud materjalid toetavad alustavaid õpetajaid, kelle jaoks on haridusasutuses töötamine alles uus ja keeruline maailm. Loodame, et ka kogenud pedagoogid saavad nendest vestluskavadest jõudu ja inspiratsiooni.

Sellest projektist leiab nii materjale, mida saab kiirelt ja lihtsalt kasutusse võtta, kui ka käsiraamatu, mida võib põhjalikumalt lugeda ning kogu õppeaasta jooksul kasutada. Kavad on loodud võimalikult universaalseteks ja neid saab iga spetsialist kohandada vastavalt vajadusele, sõltuvalt sihtrühmast. Kõik materjalid on soovituslikud ja pakuvad tugeva aluse mõtete koondamiseks ning praktikasse rakendamiseks.

Projekti käigus töötati nii suures grupis kui ka neljas väiksemas rühmas. Järgnevalt kirjeldame nelja töörühma tegevust ja saavutusi. 

Esimene rühm lõi koostöövestluse ja Rajaleidjasse suunamise kava

Rühma eesmärk oli töötada välja vestluskava, mis toetab õpetajaid ja tugispetsialiste lapsevanemate suunamisel kooliväliste Rajaleidja spetsialistide poole. Keerulised vestlused on haridusasutustes vältimatud ning on oluline, et õpetajad ja tugispetsialistid saaksid vajadusel tugineda selgele ja struktureeritud juhendile, mis aitab vestlusi suunata ning muuta need efektiivsemaks ja toetavamaks. 

Käesolev vestluskava on loodud kasutamiseks vestluses lapsevanemaga, et toetada kodu ja kooli koostööd. Oleme käsitlenud kavas punkte, mis aitavad vähendada lapsevanemate kartusi seoses Rajaleidjasse pöördumisega. 

Oluline on, et õpetaja ja spetsialisti sõnum oleks ühine, et nad toetuksid lapse huvidele ning püüaksid vältida süüdistavat või ärevust tekitavat suhtlusviisi. Nii tekib usalduslik õhkkond, kus pere tunneb end kaasatuna, mitte tõrjutuna.

Mai-Liis: „Kindlasti oleks see tore ja vajalik materjal kõigile, kuid eriti just alustavale inimesele.“ Silja: „Haridusasutuse tugimeeskonna liikmena hindan seda materjali kõrgelt, kuna see pakub tuge nii mulle, mu kolleegidele kui ka lapsevanematele – aitab leevendada ärevust, hoida fookust ja annab vajalikud suunised, et protsess oleks sujuvam.“ Maarja: „Kava on algselt loodud küll koolivestluse jaoks, kuid seda on lihtne kohandada lasteaia vajadustest lähtuvalt.“

Teine rühm lõi õpetaja-õpilase probleemvestluse kava

Koolis esineb õpilastel sageli mitmesuguseid käitumisprobleeme, mis võivad mõjutada nii õpilaste kui ka õpetajate igapäevatööd ja heaolu. Kuna probleemvestluste ja perevestluste professionaalne läbiviimine aitab probleeme lahendada, siis selged juhised ja kavad on õpetajatele ja tugispetsialistidele abiks, et neid vestlusi edukalt läbi viia.

Viisime kolleegide hulgas läbi küsitluse ja selgusid peamised probleemkohad, mis koolis ette tulevad: „Õppijate vaheliste konfliktide vahendamine vanemateta ja vanematega, vanemaga vestluses lapse eakohasest oluliselt erinev areng ja lisatoe vajadus, õppija ja vanemaga sobimatu käitumise analüüs ja kokkulepped muutuste esilekutsumiseks, vaimse tervise probleemide märkamine ja toevõimalused, vanema roll õppija toetamisel jms.“

ELU projekti käigus koostasime probleemvestluse kava, mis on mõeldud abistavaks töövahendiks õpetaja(te)le ning mis lihtsustaks nende tööd keeruliste vestluste läbiviimisel. Antud töö raames lõime selge, arusaadava ja lihtsasti kasutatava materjali koos juhendiga, kuidas loodud materjali kasutada. Probleemvestluste kavas on välja toodud selged sammud, kuidas õpetaja ja õpilase vaheline vestlus võiks välja näha. Nendeks sammudeks on vestluse ettevalmistamine, vestluse alustamine ja usaldusliku õhkkonna loomine, probleemi kirjeldamine koos õpilasega, probleemi mõjude sõnastamine ja analüüs, eesmärkide seadmine ja kokkulepped, vestluse lõpetamine ja tulemused/muutused pärast vestlust.

Probleemvestlust läbi viies on oluline lähtuda lapse soovidest ja tunnetest, et laps saaks ennast  kuuldavaks ja nähtavaks teha. 

Loodud materjali saavad kasutusele võtta nii alustavad kui ka kogenud õpetajad. See kava aitab õpetajatel mõista ja lahendada mitmesuguseid käitumisprobleeme, toetades ülesehitava vestluse läbiviimise protsessi, luues seeläbi positiivsema ja toetavama õpikeskkonna.

Kollaaž 2 vestluskavadest, joonise autor Õnnela Saksladu.

Kolmas rühm lõi perevestluste kava lasteaednikele

„Peame oluliseks, et vestlustel oleks ühine siht ja eesmärk – lapse heaolu.“

Projekti käigus töötasime välja perevestluste kava, mis toetab lasteaednikke lapse arengu ja heaolu teemaliste vestluste ettevalmistamisel ning läbiviimisel. Kava tugineb praktikute tagasisidele ning liitvate läbirääkimiste ja keeruliste vestluste läbiviimise teoreetilisele raamistikule. Kava sisaldab täpseid juhiseid pedagoogidele lasteaias peetavate vestluste struktureerimiseks, lapse igapäevategevuste tabelit, vestluse kutse näidist, kava lapsevanematele ning mitmeid praktilisi tööriistu. Samuti on lisatud konkreetseid vestlusnäiteid ja suunavaid küsimusi, mis toetavad tundlike teemade käsitlemist.

Loodud juhend aitab suurendada õpetajate enesekindlust ja toetab koostöist, usaldusel põhinevat suhtlust lapsevanematega. Lapse heaolu esikohale seades on oluline vanemate ja õpetajate hea koostöö, kuna mõlemal on lapse arengus tähtis roll. Seetõttu lähtub meie kava põhimõttest, et perevestluse arutelus ollakse võrdsel positsioonil. 

Kavas panustasid oma teadmistega viie eriala (psühholoogia, alushariduse pedagoogika, sotsiaalpedagoogika, sotsiaaltöö ja sotsioloogia) tudengid. Täiendasime ja toetasime üksteist, rikastades tulemust eri vaatenurkade ja teadmistega.

Kogusime oma ala spetsialistide tagasisidet valminud kavadele ja toome välja mõned kolleegide arvamused.

„Väärtuslik töövahend nii kogenud kui ka alustavale õpetajale.“

„Noorele õpetajale kindlasti suur tugi, eriti keeruliste teemade puhul.“

„Hindan väga, et lapsevanem ja õpetaja on toodud võrdsele positsioonile.“

„Praktilised näited aitavad mul leida paremaid sõnastusi tundlikes olukordades.“

„Mõistmise minutid on hea mõte, mida lastega kasutada.“

Kollaaž 3 vestluskavadest, joonise autor Veronica Joller.

Neljanda rühma loominguks on „Probleemvestluste käsiraamat“ 

Õpetajate ja tugispetsialistidena teame, et iga päev toob lisaks rõõmuhetkedele kaasa ka olukordi, mis vajavad tähelepanu, arusaamist ja head suhtlemisoskust. Probleemid ja konfliktid lastega on koolielu loomulik osa. Sageli on need seotud emotsionaalsete, sotsiaalsete ja arenguliste teguritega, mis muudab nende lahendamise keeruliseks. Kuigi probleemide ja konfliktide käsitlemise kohta on kirjanduses palju materjale, võib eriti alustaval õpetajal olla keeruline leida konkreetseid ja praktilisi töövahendeid, mida probleemsete juhtumite puhul kasutada. 

Seetõttu otsustasime luua esimese kooliastme õpetajatele ja tugispetsialistidele kogumiku, kuhu koondasime praktilised ja oma igapäevatöös järele proovitud soovitused ja juhised, mis aitavad keeruliste vestluste ettevalmistamisel, läbiviimisel ja lahendamisel. Lihtne ja lapsesõbralik juhend annab ideid, kuidas keerulisi vestlusi ette valmistada, neid turvalises ja toetavas keskkonnas läbi viia, ning kuidas planeerida vajalikke jätkutegevusi – seda kõike nõustamise ja taastava õiguse põhimõtetest lähtuvalt. Lähtusime mõtteviisist, et suured muutused saavad alguse väikestest vestlustest hoolivate inimeste vahel, arvestades iga lapse eripära ning konkreetset olukorda. Me ei paranda ehk kogu muret ühe vestlusega, aga saame oma siiruse ja toetusega muuta lapse koolipäeva toredamaks.

„Käsiraamat pakkus mulle täpselt seda, mida vajasin. Materjal on lihtsasti mõistetav ja selgelt struktureeritud. Tunnen, et suudan keerulisteks vestlusteks paremini ette valmistuda ja neid enesekindlamalt läbi viia.“

„Praktilised näited ja lapsesõbralikud töölehed on suurepärased. Need lausa kutsuvad kasutama.“

Kollaaž 4 Probleemvestluste käsiraamatu lehtedest, joonise autorid Kristel Veermäe ja Karin Küttis.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Jalutuskäik pedagoogilises oaasis

Waldorfi kool on andnud ühiskonnale valikuvõimaluse. Eesti Waldorfi koolid on rohkem kui 30 aastaga tõestanud, et selle kooli lõpetanud noored…

8 minutit

Kolm uut nägu klassis: kuidas vahetusõpilased tõid kooli värskust ja elavdasid koostööd

Kui suve lõpus sai teatavaks, et Koeru Keskkooliga liitub korraga…

9 minutit

Õpetajad hakkavad oma loodud materjalide eest tasu saama

„Ministeerium on otsustanud koguda kokku ja rahastada olemasolevaid õpetajate loodud materjale,“ lausus haridus- ja teadusminister Kristina…

2 minutit
Õpetajate Leht