Ülle Sillasoo.

Aegunud kutsega õpetajate taas kõrgkooli õppima asumine on aja raiskamine

Ülle Sillasoo.
8 minutit
3743 vaatamist
  • Et hoida koolis töötavaid pedagooge ametist lahkumast, on peale kvalifikatsiooni oluline ka õpetajate õiguste eest seista, seda enne töötasu.

Praeguste õpetajate hulgas on neid, kes on saanud õpetajaks „õigel ajal“ töötades, selleks õppides või töötades. Enne 2013. aastat õpetajaks õppinud, kuid õpetajana mittetöötanute kutse ei kehti ja seda on plaanis muuta. Kui arvestada, et elu jooksul kujuneb tööstaažiks ligikaudu 40 aastat, siis 1980-ndate algusest kuni aastani 2013 – umbes 30 aasta jooksul – on õpetatud õpetajaid, kes kõik võiksid soovi korral noorte haridusse panustada. 

Neid pedagooge, kes on töötanud 40 aastat, võib isegi suurtes koolides üles lugeda vaid ühe käe sõrmedel. Sageli lõpeb karjäär vaid mõneaastase koolis töötamise järel. Suundumus on, et koolis töötamisest on rohkem huvitatud need, kelle peres on kooliealisi lapsi ning kes õppimise ja õpetamisega iga päev isiklikult kokku puutuvad. Ehk kutse võib olla ja võib ka mitte olla, aga kutsumus avaldub hiljem. 

Näiliselt efektiivne

Arusaadavalt on riigile oluline, et kooli personal oleks kvalifitseeritud. Riik on loonud mitmeid programme, et meelitada kooli kõrgharidusega inimesi, kes ei ole õpetajaks õppinud, aga kaaluvad õpetajaametit. Mingil määral süsteem toimib. Üks võimalus on magistrikraadiga kooli tööle asuda ja seejärel kutset taotleda. Tundub efektiivne, sest paljud õpetajaks mitteõppinud on nii saanud nõutud kvalifikatsiooni: ise või AI abiga kutseportfelli koostades ja lühikesel vestlusel küsimustele vastates. Teadmisi ja kogemusi on saadud enamasti lühikest aega töötades, mitte juhendatult õppides. Kas selline professionaalsus on ka tegelikult tõendatud, eriti mis puudutab aineõpetajaid? Kui õpetaja kvalifikatsioon omandatakse õpetajaõpet või täiendkoolitusi läbimata, tekib küsimus: milleks meile pedagoogiline haridus, ainedidaktika ja professionaalid, kui õpetaja kvalifikatsiooni saab sisuliselt niisama endale ise teha? 

“Milleks meile pedagoogiline haridus, kui õpetaja kvalifikatsiooni saab endale sisuliselt ise teha?

Riik ei nõua karjääripöörajatelt täiendkoolituste läbimist. Programmid „Noored kooli“ või „Tagasi kooli“ eelistavad neid, kellel pole õpetajakutset. Mida teevad aga need, kelle kutse on aegunud või kes tulevad ametisse pärast akadeemilise karjääri lõppu? Nende uuesti kõrgkooli õppima asumine on aja raiskamine – nad on kõrgemal tasemel ja lisaks on vaja raha teenida. Töötamise kõrvalt täiendkoolitusi läbida on võimalik, eriti kahe esimese aasta jooksul pärast kooli tööle asumist, sest just siis on pidev nälg pedagoogiliste teadmiste järele, et õpetajana hakkama saada. Hiljem see vajadus väheneb.

Täiendkoolituste läbimisel viiakse karjääripööraja kurssi tänapäeva nõudmistega koolis ning varustatakse ta teadmiste ja oskustega, et ta püsiks töökohal pikemat aega. Puuduvate oskuste tagamisega koolis võiksid tegeleda riiklikud ülikoolid. Nii hoiaksime püsivat rahavoogu ülikoolidele, mis annavad kõrgharidust iga päev ja professionaalsemalt kui näiteks mittetulundusühingud või osaühingud, kelle kursused on küll huvitavad, kuid kes ei vastuta õpetamise kvaliteedi eest koolis. Tähtis on ka see, et läbitud koolitusi võetakse arvesse õpetaja kvalifikatsiooni hindamisel ja karjäärimudelis. 

Milline on õpetajate parim karjäärimudel? 

Õpetajaid valmistatakse üldiselt ette ja palgatakse Eestis kooliastmeti: lasteaia-, klassi- ja aineõpetajad. Kutsestandard jagab õpetajad aga tasemete vahel, tasandades ettevalmistuseks kulunud aja, arvestamata laste vanust ja õpetajate ainealast spetsialiseerumist, mis töötab karjäärimudelile vastu. Kõrgemal kooliastmel töötamine nõuab põhjalikumaid aineteadmisi, lisaks metoodika ja sihtrühma psühholoogia tundmist. Mida kõrgem kooliaste, seda kõrgem võiks olla tarifikatsioon. Lasteaiaõpetajal on see madalam, klassiõpetajal keskmine; aineõpetaja on karjäärimudeli kõrgeim tase. Kes soovib kõrgema tasemega õpetajakutset kõrgema palgaga, see õpib aineõpetajaks. Kes seda ei soovi, saab töötada lasteaias või algkoolis. 

“Kui tööaeg ja koormus on kõigil võrdne, võiks tase sõltuda sellest, kas õpetaja on omandanud kõrgema akadeemilise kraadi ning läbinud vajalikud täiendkoolitused.

Õpetajate jagamine alustavaks õpetajaks, õpetajaks, vanemõpetajaks ja meisterõpetajaks ei ole sisuline. Töökuulutustes seda ei kohta. Õppimise seisukohalt: miks õppida aineõpetajaks, kellelt nõutakse põhjalikumaid teadmisi kui algkooliõpetajalt ja kes peab tegelema ka näiteks teismelistega? Statistika näitab, et klassiõpetajateks pürgivaid noori on palju rohkem kui tulevasi aineõpetajaid. 

Muidugi võiks eraldi olla nii lasteaiaõpetaja, klassiõpetaja kui ka aineõpetaja tase. Kui tööaeg ja koormus on kõigil võrdne, võiks tase sõltuda sellest, kas õpetaja on omandanud kõrgema akadeemilise kraadi ning läbinud vajalikud täiendkoolitused. Lasteaiaõpetaja kraadiõpe ei tundu mõttekas. Kraadiõpe ei ole ajutine ja kraad kehti ainult viis aastat, nii nagu näiteks meisterõpetaja tase. Kes on kunagi saanud kõrgema kraadi, selle tase ei kao ka viie aasta möödudes, seda enam, kui kaitsmisele järgneb töö teadlasena või akadeemiline karjäär. Kui kõrgemat kraadi ei ole omandatud, sõltub tase ainult töötatud aastatest ja/või läbitud täiendkoolitustest. 

Panustamine riigi õppematerjalidesse, administratiivsed ülesanded või osalemine teadustöös on tavaliselt eraldi tasustatud ja toimuvad kontaktõppeväliselt. Üle kolme taseme karjäärimudel muudab süsteemi keeruliseks, kaasneb liigne bürokraatia. Õpetaja on see, kellel on magistrikraad ja õpetajakutse. Ei ole õiglane, kui õpetaja ja õpetajaks õppija töötasu on sama, sest üliõpilast on vaja asendada, tal on võimalik võtta õppepuhkust ja õppelaenu, tal on sõidu- ja muud soodustused. Õpetajakutset tal siiski ei ole. Statsionaarse õppe üliõpilane ei pea töötama. See tekitab kõrgkoolides probleeme õppetöö planeerimisel. 

Klassiõpetaja vs. aineõpetaja

Praegustes kvalifikatsiooninõuetes jäävad aineõpetajate aineteadmised tagaplaanile. Rohkem tähelepanu pööratakse pedagoogilistele oskustele, mis arenevad õpetajana töötades ja lastega suheldes. On tunne, nagu oleks haridussüsteem üldse klassiõpetajate poole kaldu. Klassiõpetajateks õppijaid on proportsionaalselt rohkem, nende sõna ja positiivsust kohtab sagedamini nii ajakirjanduses kui ka ametkondades. Nad naudivad oma tööd sageli enam kui aineõpetajad vanemates kooliastmetes, eriti kolmandas kooliastmes, kus seistakse vastamisi vastupanuga nii mõne aine kui ka õppimise suhtes üldiselt. 

“Soome õpetajate ametiühing tuleb kooli ja lapsevanemate vaidlustes appi, meie koolides asub direktor sageli lapsevanema poolele.

Head aineõpetajad on samas need, kes saavad õpilasi nende edasiste valikute juures kõige rohkem mõjutada ja vastutavad heade tulemuste eest lõpueksamitel. Hea aineõpetaja saab parandada varasemate kooliastmete puudujäägid ja kujundada noorte täiskasvanute suhtumist ühiskonda ja ellu laiemalt. Lõpueksamid, järeleksamid ja täiendav õppetöö muudavad nende kooliaasta pikemaks kui klassiõpetajatel. Sedagi võiks aineõpetaja töö tasustamisel arvestada. Aineõpetajal peaksid olema aineõpetaja kutse ja sellega kaasas käivad aineteadmised. 

Intriigid ja juhtimiskultuur

Et hoida koolis töötavaid pedagooge ametist lahkumast, on peale kvalifikatsiooni oluline veel töö- ja juhtimiskultuur, õpetajate õiguste eest seismine – seda enne töötasu. Soome õpetajate ametiühing tuleb kooli ja lapsevanemate vaidlustes appi, kaasates õpetaja kaitseks juristi. Meie koolides asub direktor sageli lapsevanema poolele, jättes õpetaja üksi. 

Ka kooli tugispetsialistid asuvad sageli lapsevanema poolele – tihti ei saa nad aru, mis on riiklik õppekava ja kuidas seda sisuliselt läbitakse. Õpetajale ei tule appi ka kohalik omavalitsus, kes põrgatab probleemi tagasi direktorile, selmet sekkuda lahendamisse erapooletu spetsialistina, jälgides seaduste ja eri asjaosaliste huvide täitmist. 

Rikutud töökeskkonnast on mõttekas tervise huvides lahkuda ning leida uus ja sobivam töökoht. Kui töö on liiga stressirohke ning mõjutab inimese tervist ja eraelu, tasub süsteemist hoopis väljuda. Minu kogemusel on koolides palju naistevahelisi intriige ja hõõrumisi, juhtkonnale meeldida soovimist. Hea juhi käe all püsib kool aastaid heal tasemel, kuid kesisel juhtimisel õpetajad vahetuvad ja õpetamise tase langeb. Lapsed tunnetavad seda niisamuti nagu pingeid vanemate vahel. Mõned lahkunud õpetajatest ei pruugi haridusvaldkonda jääda, sest on kogenud ebameeldivat suhtumist ja põlenud läbi. 

“Mõned lahkunud õpetajatest ei pruugi haridusvaldkonda jääda, sest on kogenud ebameeldivat suhtumist ja põlenud läbi.

Mis puudutab kohalikke omavalitsusi, siis volikogudes ei tegutse üldjuhul professionaalid ja KOV-ide toetus sõltub alati rahavõimalustest. Pealinna lähedal, sh Viimsi, Rae, Saku omavalitsusel on võimalik pakkuda õpetajale keskmisest kõrgemat töötasu. Nendes omavalitsustes võib õpetaja loota preemiale nii õpetajate päeval kui jõulude ajal. Mujal see võimalus sageli puudub. Mõnes omavalitsuses on makstud doktorikraadiga täiskohaga õpetajatele tippspetsialisti lisatasu. Teistes pakub omavalitsus sõidusoodustusi ja sporditoetust. Tallinna linn toetab õpetajaid tasuta koolitustega linna halduses oleva Õpetajate Maja kaudu, aga on preemiatega üldhariduskoolides kitsi. Maapiirkondades on oluline kuuluda kogukonda. Kui omavalitsus seda eri moel – näiteks reiside ja suvepäevadega – toetab, on see suureks boonuseks. 

Tervist kahjustav töö

Muud hüved, sealhulgas varasem, tervelt elatud aastatega seotud pensioniiga ja avalikus teenistuses töötamise indekseerimine, võiksid olla riigi soodustused. Pensioniealised õpetajad võiksid panustada osalise koormusega – samas tööoskusi edasi andes –, et anda võimalus noorematele. Õpetajatöö on pikaajaliselt tervist kahjustav töö avalikus sektoris.

Kommentaarid

  1. Täiesti õige tähelepanek. Meie koolijuhid kardavad lapsevanemaid ja asuvad konflikti korral lapsevanemate poolele. Aga peaksid olema neutraalsed.


  2. Kolleegid!
    Ei ole arukas vastandada lasteaiaõpetajat, klassiõpetajat, aineõpetajat jne. Neist igaüks vajab oma professionaalsust. Ka tööaastatega saadud kogemustel on suur väärtus (mõtleva inimese jaoks). Olles 60 aastat töötanud erinevates kooliastmetes, väidan (arengupsühholoogiale toetudes), et need on raskesti võrreldavad… Igal ainelgi on oma keerukus õpetajamisega seoses. Ja nn tiitlid ei maksa siin midagi!

    Kõige õiglasem palgaastmestik oli aga siis, kui õpetajaharidusele vastavalt palk tõusis iga viie (!) aasta tagant. Vahepeal oli aga tähtis täiendkoolitus, mille aluseks TEADUS (psühholoogia, didaktika ja aine). Tänased nö ilukõnelejad oleks siis välja vilistatud… Keeruline õpetajatöö on tänaseks labastatud!
    Pealegi – teadusele toetuv õpetajakutse EI AEGU KUNAGI

    Peep Leppik

  3. P.S.
    Meie eriala õpperühmas TPedI-s 1965-ndal aastal oli 37 lõpetajat (pooleks tütarlapsi ja noormehi). Neist jäi lõpuni pedagoogilisele tööle üle 30 (!). Õppisime JT-liiterialal.

    Nüüd olen veel elavatelt kursusekaaslastelt küsinud – palju on Sul seoses õpetajatööga olnud nn koolistressi? Pole olnud – ütlevad kõik ( ka mul endal pole seda olnud – ei õpetaja, koolijuhi ega õppealajuhjatajana).

    Küsimus kolleegidele (ja ametnikele, pedagoogikateadlastele…) – MIKS ON SEE NII?

    Peep Leppik

  4. Olen ise 2013 a 2. sept haridusministri (Kreitsberg/Aaviksoo?) ja määruse 2016 a rakendumise ajaaugu paragrahvi ohver, kel EHIS keskkonnas märge – õpetaja kvalifikatsioon puudub/EI. Olen diplomeeritud Tallinna Pedagoogilise Instituudi, matemaatika – füüsika fakulteedi, üldtehniliste distsipliinide õpetaja paberitega. Kuni 1991 a iseseisvumiseni olin noor ja ainet armastav/edastav füüsikaõpetaja, kes lahkus koolist, kui minu klassijuhatatav keskkooli lend lõpetas. Põhjus – ei toitnud õpetaja palgaga peret ära ja siirdusin inseneeria vallas ettevõtlusse, kus palk oli 4 korda kõrgem.
    Nüüd artiklit lugedes õpetaja kutse mitteomamise haav sai soola, kes krt otsustab aineõpetaja pädevust ja kutseoskusi? Retooriline küsimus eikuhugi – mul taaskord füüsikat õpetades oli tänavu 70st õpilassest 13 füüsika põhikooli eksaminanti, kelle eksamitulemus oli min 75 % ja max 100 % .
    Aga kooli direktsiooniga pean palga läbirääkimisi, kui kutseta õpetaja. Ja pean minema oma tööportfelliga 5. oktoobriks Õpetajate Kutsekotta, et mu õpetaja kutse taastataks/rehabiliteeritaks. Direktsioonist saan aru – ametnikud, kuid TLÜst ei saa aru, too on TPedI järglane ja peaks oma vilistlasi kaitsma. Omalajal me pedakad ju õppisime õpetajaks ja läbisime ainealaselt igatsugu metoodikad ja pedagoogikaid + praktikad.

    Mart Kalamees

  5. Minul on pedagoogiline kõrgharidus (magistrikraad), diplomi omandasin 1996. aastal. Praegu olen sattunud olukorda, kus pean taotlema õpetajakutset. Jäänud on mulje, et riik ei tunnista enam enne 2013. aastat välja antud diplomeid ning varasem pedagoogiline kõrgharidus ei ole enam piisav. Praegune olukord tekitab arusaamatust – õpetajakutsega ollakse justkui võrdsustatud nendega, kellel puudub pedagoogiline haridus, kuid kellel on kõrgharidus mõnel muul erialal. See jätab mulje, et minu pedagoogiline magistrikraad ei oma enam varasemat kaalu.

    Jolanta Vaherpuu

  6. See pole tõsi, et AI abiga saab kutsepaberid valmis kirjutada. Kutse taotlemisel tuleb hoolikalt ja täpselt tuua päris elu näiteid tööst ja siis neid intervjuus ka lahti seletada. See ei ole niisama lihtne protsess ja kõik, kes selle läbi on teinud teavad seda.

    Kutse taotlemise protsess on järjest lihtsamaks tehtud ja see on süvenemise, kätte võtmise ja võimaluste küsimus. Arusaadavalt ei ole kõigil seda võimalik teha materiaalsete vahendite puudumise või aja puudumise tõttu, aga siinkohal ei aita AI teps mitte!

    Krista Krista

  7. To Krista Krista
    AI on sama loll, nagu selle kontollija.

    Konkreetne näide. Lasin kõigevingemal ChatGPTil (mul see võimalus, mis tavaõpetajal puudub) täita alljärgnevad küsimused + visuaal st fotod, pildi jms.
    Esialgu genereeris mulle 244 lehekülge eestikeelset sisu. Suunasin täpsustamisele – genereeris 80 lk sisu koos graafikute, diagrammide, viidete ja fkunstfotodega.
    B Kompetentsusnõuded
    B.1 Kutse struktuur
    Kutse taotlemisel nõutavad kompetentsid: Õpetaja, tase 7 kutse moodustub üldoskustest B.2 ja kohustuslikest kompetentsidest B.3.1 – B.3.4. Kutse taotlemisel on nõutav nende kõigi tõendamine.
    Kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele:
    Nõuded kutse taotlemisel

    1. Vähemalt ühe aasta pikkune töökogemus õpetajana.
    2. Magistrikraad või sellega võrdsustatud haridustase*
    3. Taotletava kutse kompetentsusnõuetega seotud enesetäiendus
    4. Eesti keele oskus vastavalt keeleseadusele ja selle alusel kehtestatud nõuetele

    *erandi…
    Loe edasi
    B.2 Õpetaja, tase 7 üldoskused
    Mõtlemisoskused
    1. Analüüsi- ja sünteesioskus – kasutab mõtlemisel süsteemset arutlust, mõtestab protsesse, nähtusi ja nendega seotud osapooli ning selgitab nendevahelisi suhteid, valikute tegemisel alternatiivide tugevusi ja nõrkusi ning loob saadud teadmistest uusi tervikuid ja teeb järeldusi.

    Loe edasi
    B.3 Kompetentsid
    Kohustuslikud kompetentsid
    Nimetus EKR tase
    B.3.1 Enesehoiu ja professionaalsuse tagamine 7
    B.3.2 Õppijate toetamine 7
    B.3.3 Enda organisatsiooni ja selle inimestesse panustamine 7
    B.3.4 Panustamine laiemas hariduse ökosüsteemis

    Mart Kalamees

  8. Järjekordne “uuendus” mitte mingilt “riigilt” vaid Haridusministeeriumi ametnikelt,kes pidevalt töötavad vaid selle nimel,et koolidele,õpetajaskonnale uusi kaikaid kodatatesse loopida ja võimu näidata. Ja tõesti, koolide juhtkonnad kardavad pretensioonikaid vanemaid ja õpetajad tihti kaitseta. Pole ime,et meil alatasa õpetajaid puudu. Palga suurus pole primaarne,tähtsam on rahulik atmosfäär,mitte lõputu tõmblemine uute nõudmiste ja muutuste tuules elamine.

    Arvamus

  9. Tänan!
    Vägagi hästi kirjutatud artikkel.
    Ka mina pooldan õpetaja kutse väärtustamist selliselt nagu seda tehakse Euroopa südames. Õpetaja töötasu on diferentseeritud js sõltub Kooliastmest, kus ta töötab. Aineõpetajatel on oma ametiühing ka Rootsis. Kõik see mis puudutab õpetaja õigusi on tänases Eestis olematu ja see vajab kindlasti muutmist, kutseühing peab oma liikmete eest seisma ja nende õigusi kaitsma. Sama puudutab koolijuhti. Kuidas tappa viimast koolijuhti on ka täna aktuaalne. Ülikoolidel peaks olema oluline roll uute aineõpetajate koolitamisel ja täiendõppel. Seda rolli me kahjuks ei näe, kriis loodusteaduste õpetajate osas aina süveneb ja õpetuse kvaliteet langeb, matemastika on vaid jäämäe tipp, pole ka keemia ja füüsika alaseid teadmisi.

    Ott Kasuri

  10. Puberteedijärgse õpilaskonna õpetaja professionaliseerumine peab eelistatavalt toimuma teaduspõhiselt. Matemaatikaõpetajal matemaatikuna, geograafia omal geograafina, ajalooõpsil ajaloolasena! On nad erialal head, siis saab nad mõne didaktikaõppusega heale tasemele ka tunnipidajana. Armastatuim õpetaja, kes sel aastal õpetab, et 2+2=7, aga lubab, et tuleval aastal õpetab juba 2+2 =6 … Koolijuht saab siis öelda rahulolematule lapsevanemale, et ta õpetajapaberid on kõrgtasemel korras, ta on väga hea õpetaja ja pealegi hakkab ta kahe aasta pärast õpetama, et 2+2 =4! Eelistage võimalikult kõrgemal akadeemilisel tasemel õpetajaid, sest sel teel edasi jõudmine näitab õpetaja võimeid, iseloomu ja tahtejõudu! Portofoolio näitab korralikkust ja konformsust.

    Valdar Parve

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kirjandustunde on karjuvalt vähe

Raamatuid ilmub palju, aga neid ostetakse aina vähem. Kohustuslik kirjandus on vajalik kultuurilise mõõtme tajumiseks. Lapsed ei pea õppima kohustuslikus…

7 minutit

Usaldades õppijat ja õpetajat

Igal lapsel peab olema võimalik elada ja õppida just temale võimetekohasel moel. Kooliharidus on elu oluline osa, mis ei tohi…

6 minutit

E-rehkendus ühe täiskasvanu pilgu läbi

Teist aastat toimunud e-rehkendus tõestas taas, et matemaatika on eriline õppeaine. Kui näiteks e-etteütluse puhul saab suurem osa meist…

3 minutit
Õpetajate Leht