- Äsja valminud uued II ja III kooliastme matemaatikaõpetajatele mõeldud hindamisvahendid on tasuta kättesaadavad.
Priit lõpetas 6. klassi neljade-viitega. Suvel sõpradega kodukohvikut pidades jäi ta aga eelarve koostamise ja rollide jagamisega hätta.
Üldpädevuste omandamine, muuhulgas koostöö-, kriitilise mõtlemise ja eneseanalüüsioskus, kuulub riiklikku õppekavasse. Üldpädevusi vajavad õpilased selleks, et minna edasi õppima ja elus hakkama saada. Matemaatikatunnis tähendab see oskust põhjendada, tulemusi kriitiliselt analüüsida, koostööd teha, digivahendeid kasutada ja oma mõttekäiku selgitada. Aga kuidas neid oskusi sihipäraselt õpetada ja hinnata? Just sellele küsimusele vastust otsisimegi, kui oma hindamisvahendite loomisega alustasime.
Uuringud näitavad, et ainult faktiteadmiste õpetamisest ei piisa. Õppijad vajavad ka oskusi, mis aitavad oma õppimist mõtestada ja teadmisi uues olukorras rakendada. Üldpädevused toetavad sellist õppimist ja peaksid seetõttu olema nii õpetamise kui ka hindamise püsiv osa. Taoliste oskuste hindamata jätmise tõttu ei pea õppijad neid sageli oluliseks. Seepärast tasub hinnata seda, mida tõesti väärtustame.
„Õpetaja saab valida just need tööd, mis tema klassi ja eesmärgiga sobivad.“
Kuigi õppekava toob üldpädevused ja õppija aktiivse rolli selgelt esile, kogesime õpetajatena, et neid oskusi on keeruline matemaatikatunnis sihipäraselt toetada. Kui ideid oligi, võttis ettevalmistuste tegemine aega ja hindamiskriteeriumide koostamine jäi sageli tagaplaanile. Sama muret kuulsime kolleegidelt, sest üldpädevusi toetavad ülesanded lükati tihti aasta lõppu, mil „kõik teemad olid läbitud“. Soovisime olukorda muuta ning luua hindamisvahendid, mida saab kasutada ka õppeprotsessi keskel nii, et hindamine toetab õppimist, mitte ei tule pärast seda.
2023. aastal taotlesime riiklikku haridusstipendiumi, et luua põhikooli matemaatikaõpetajatele mitmekülgsed hindamisvahendid, mis kataksid II ja III kooliastme õpitulemused ning toetaksid üldpädevuste arengut. Kuigi stipendiumi saime kuue kuu vältel, oleme materjale senini täiendanud. Töö tulemusena valmis tasuta veebikogumik, mille leiab leheküljelt hindamisvahendidmatemaatikas.ee. See sisaldab 56 mahukat tööd, mis on mõeldud 4.–9. klassile. Hindamisvahendid võimaldavad hinnata nii aineteadmisi kui toetada ka üldpädevusi. Kogumikus on projektid, õpimapid, praktilised tegevused, esitlused ja muud formaadid, mis annavad õpetajale võimaluse hinnata rohkem kui vaid aineteadmisi.
Kuna hindamisvahendid katavad 2024. aastal uuendatud ainekava õpitulemused ja üldpädevused, saab õpetaja valida just need tööd, mis tema klassi ja eesmärgiga sobivad. Iga hindamisvahendi juures on välja toodud teema, märksõnad, kestus ja töö liik. Avades töö, näeb õpetaja õpitulemusi, toetatavaid üldpädevusi ning juhiseid ja materjale. Soovitatav on materjaliga tutvuda arvutis, mitte telefonis.
„Iga hindamisvahendi juures on välja toodud teema, märksõnad, kestus ja töö liik.“
Oleme teadlikud, et kõik tööd ei ole veel lõpuni läbi katsetatud ning mõnda hindamisvahendit peab kohandama. Seetõttu oleme loonud võimaluse, et õpetaja saab materjali ise muuta – võtta midagi vähemaks, lisada õpitulemusi, ülesandeid või tööd muul viisil täiendada.
See ei ole kindlasti ainus viis üldpädevusi arendada, kuid usume, et see võib olla suureks abiks õpetajatele, kes otsivad mainitud oskuste eesmärgipäraseks hindamiseks praktilist tuge. Kui soovime, et õpilased väärtustaksid koostöö- ja analüüsioskust ning sooviksid neid külgi endas ka arendada, siis tasub selliseid oskusi hinnata sarnaselt ainekava õpitulemustega.
Eriliselt soovime tänada Einike Pillit ja õpetajaid, kes andsid meile tagasisidet, esitasid edasiviivaid küsimusi ning aitasid sellega hindamisvahendite kontseptsiooni selgemaks mõelda. Edaspidi on oluline, et mida rohkem neid vahendeid koos kasutame ja tagasisidestame, seda püsivam väärtus neil on.
Soovitused hindamisvahendite kasutamiseks
• Tutvu materjaliga ja kasuta kohe. Vaja on vaid materjal välja printida.
• Tee materjalist koopia ja kohanda seda vastavalt soovile.
• Kasuta soovi korral hindamisvahendist vaid üksikuid elemente (nt slaide, töölehti, analüüsiosa).
• Anna võimalusel tagasisidet.
Ligipääs loodud hindamisvahenditele:
• hindamisvahendidmatemaatikas.ee,
• oskustelabor.com/materjalid.



KOMMENTAARID:
Mari-Liis Vähi, Tallinna Avatud Kooli matemaatika juhtõpetaja
Kasutan hindamisvahendeid nii II kui ka III kooliastmes ja mulle meeldib, et alati ei pea teadmisi kontrollima kontrolltööga – sama eesmärgi saab saavutada loovama ja kaasahaaravama lähenemisega. Tööd sobivad nii teema kokkuvõtteks kui ka uue teema avamiseks ja uurimiseks. Näiteks 9. klassis oli Pyt-hagorase teoreemiga objekti mõõtmise projekt õpilaste jaoks tõeliselt kaasakiskuv, 5. klassis aga joone jälitamine, mis ühendas matemaatika ja kunsti. Kõige rohkem hindan seda, et minu kui õpetaja jaoks on suur töö juba ära tehtud – hindamisvahendid on läbi mõeldud, hinnanguline ajakulu kirjas ning kõike saab klassi ja teemaga kohandada. Õpilastele on selge tegevusraamistik ja konkreetne hindamisjuhend, mis arendab loovust ning ajaplaneerimis- ja koostööoskust. Lõpptulemused on alati omanäolised ning õpilased on uhked, kui saavad midagi ise välja mõelda ja luua. Hindamisvahendeid kasutades rõhutan alati iseseisvust – enne minult abi küsimist tuleb lugeda juhendit, arutada grupis või teise grupiga, individuaaltöö puhul klassikaaslasega. Nii õpivad õpilased tööjuhendit lugema, valikuid tegema ja oma töö eest vastutama. Minu kogemuse põhjal muudavad loodud tööd tunnid mitmekesisemaks ja annavad teadmiste kontrollile täiesti uue näo.
Einike Pilli, projekti ekspertnõustaja
Hindamisvahendite veebikogumik on uuenduslik ja seda on hea kasutada. Ülesanded on mitmekesised ning nii palju, kui ma täiskasvanuna hinnata oskan, õppijatele põnevad. Veebiversioon võimaldab keskkonda pidevalt uute meetodite ja vahenditega täiendada ning tagasiside põhjal korrektuure teha. See, et tagasisidet on juba küsitud, näitab arendajate dialoogilisust ja õppimisvõimet. Hea on ka võimalus materjale PDF-vormingus alla laadida. Eraldi tahan esile tõsta, et omavahel on lõimitud üld- ja aineapädevused – kuna õpitu kinnistub just hindamise kaudu, on lõimitud lähenemine strateegilise tähtsusega. Hea meel on tehtud töö ja selle üle, mis veel tuleb. Loodan, et õpetajad hakkavad keskkonda agaralt kasutama ning see aitab kaasa matemaatikapädevuste omandamisele, kinnistumisele ja kasutamisele.
Lisa kommentaar