AHHAA keemiaõppe laboritund.
Foto: AHHAA teaduskeskus

AHHAA kutsub avastama: põnevad õppeprogrammid igale kooliastmele

AHHAA keemiaõppe laboritund.
Foto: AHHAA teaduskeskus
2 minutit
30 vaatamist
AHHAA õppepäevade läbiv eesmärk on soodustada rühmatööd, arutelu ja iseseisvat avastamist.
Foto: AHHAA teaduskeskus

Tartus tegutsev teaduskeskus AHHAA on juba aastaid muutnud teaduse kooliõpilastele käegakatsutavaks ja mänguliseks. Ka 2025/2026. õppeaastal on klassid oodatud osalema haridusprogrammides, mis viivad avastusretkele keemia, bioloogia ja meelte maailma.

„Tahame, et õppimine oleks õpilaste jaoks elamus, mitte ainult õpikuleht,“ ütleb AHHAA tegevuste koordinaator Karl Kraus. „Kui õpilane saab ise katsetada, arutleda ja avastada, jääb omandatu hoopis teistmoodi meelde.“

Osalemise tingimused on lihtsad: hind 17–20 eurot (soodusperioodil, 22.09–10.10; jaanuaris 17 eurot), õpetaja saab kaasa tasuta ning rühm võiks koosneda 12–24 õpilasest. Õppida saab septembrist maini.

Keemia kui põnev põgenemistuba

Keemiaõppes uuritakse, millega teadus tegeleb, kuidas ära tunda reaktsioone ja mis tähtsus on keemial igapäevaelus. Kõige erilisemaks muudab programmi selle vorm: põgenemistoas peavad õpilased juhendaja toel leidma õiged lahused ja reaktsioonid, et avada salapärane kohver. „See lähenemine paneb lapsed kohe koostööd tegema ja muudab teadmiste omandamise mänguliseks ning võistluslikuks,“ kirjeldab Kraus.

Meeled ja taju – iseenda tundmaõppimine

Selles töötoas keskendutakse inimese meelte uurimisele. Katsetades selgub, kuidas silmad, kõrvad, nina ja teised meeleorganid infot koguvad ning miks tuleb meeli kaitsta. Õpilased saavad kogeda ka eksponaate, mis nende tajudega mängivad. „See annab tõelise vau-efekti – õpilased saavad aru, kuidas me ise oma aju trikitame ja segadusse ajame,“ lisab Kraus.

Anatoomia – süda kui elu allikas

Anatoomiaõppes saavad õpilased uurida päris südant ja kopse: tuvastada kojad ja vatsakesed, vaadata südameklappe ning arutleda vereringe toimimise üle. Saaliülesannetes avastatakse ka teisi organeid ja räägitakse tervisest. „Kui lapsed näevad oma silmaga südant või kopsu ja saavad seda uurida, tekib neil hoopis selgem pilt sellest, kuidas organ toimib,“ kinnitab Kraus. 

Rohkem kui tund

Kõigi õppepäevade eesmärk on soodustada rühmatööd, arutelusid ja pakkuda avastamisrõõmu. „Meie kogemus näitab, et praktiline tegevus mitte ainult ei täienda teadmisi, vaid aitab ka klassil ühtsemaks muutuda,“ märgib ta.

AHHAA ootab õpetajaid ja õpilasi osa saama õppepäevadest, mis pakuvad teadmisi ja avastamisrõõmu ning õpetavad tegema koostööd.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

„Rakett Juunior“ kutsub taas: algab võistlus Eesti nutikaima kooli tiitlile 

Tänavu jaanuaris jõudis esmakordselt teleekraanile põhikooliõpilastele mõeldud teadusvõistlus „Rakett Juunior“, milles selgitati…

2 minutit

Tehnoloogiaharidus saab koolides uut hoogu koostöös lennundusekspertidega

Droonid on viimastel aastatel saanud oluliseks teemaks nii tehnoloogia- kui ka riigikaitseõppes. Riik…

2 minutit

Eesti Teadushuvihariduse Liit – tugivõrgustik LTT juhendajatele

Eesti Teadushuvihariduse Liidu (TEAHU) eesmärk on koondada ja arendada loodus-, täppisteaduste ja tehnoloogia (LTT)…

3 minutit
Õpetajate Leht