Arhiivitund Rahvusarhiivis Tartus.
Foto: Jarmo Nagel / Rahvusarhiiv

Arhiivikool – kogemus, mida ekraan ei asenda

Arhiivitund Rahvusarhiivis Tartus.
Foto: Jarmo Nagel / Rahvusarhiiv
3 minutit
49 vaatamist

Miks tulla arhiivi? Rahvusarhiiv on parim abimees selgitamaks välja, kes me oleme ja kuhu võiksime jõuda. See on koht, kus elu on dokumentidel kirjas. Arhiiv võimaldab avastada, mis on meis erilist, mis meid puudutab, millistest kihtidest me koosneme: geograafia ja riik, kuhu oleme sündinud, sugupuu ning perekond.

Tundides kasutame originaaldokumente, fotosid, kaarte ja videoid, mis võimaldavad olla ajaloole lähemal. Õpilased saavad ise uurida ja avastada. Sageli näeme noorte elevust näiteks 19. sajandi vallakohtu protokolle lugedes: sealt kõlab selgelt talupoja hääl – vallakirjutaja on kohtusaalis kuuldu tihti sõna-sõnalt kirja pannud – ja see on tänapäeva mõõdupuu järgi vahel rabavalt otsekohene, lausa ropuvõitu.

Arhiivis saab tempo maha võtta: sirvida dokumente, peatuda detailidel ja lasta küsimustel kasvada – ja seda ilma lõputu skrollimiseta. Arhiiviallikate käsikirjalised parandused, servamärkused ja templid annavad lugudele tooni, mida õpik ei vahenda. Lisaks räägib palju ka dokument ise – materjal, köide, paberiservade kulumine, tindiplekid ja vesimärgid. Eriline arhiivilõhn aitab tajuda, et tegu on pärisasjadega, mida on kunagi puudutanud need samad inimesed, kellest õpikutes loeme, mitte pelgalt tekstiga raamatus või ekraanil.

Arhiivis õpitakse ajalugu lugema

Arhiivitundides õpime sündmusi ja inimesi vaatama eri külgedelt, küsides „Kelle lugu see on?“ või „Miks just nii?“. Nii harjutame kriitilist mõtlemist – eristame fakti arvamusest, kontrollime allikaid, otsime vastuargumente – ja arutame teemasid eri vaatenurkadest. Noored omandavad arhiiviallikatega töötades demokraatliku ühiskonna põhioskused ning oskuse mõtestada ka tänapäeva infomöllu: märgata suundumusi ja konflikte ning hinnata nende tähendust.

Arhiiv on koht, kus õpitakse ajalugu lugema: mõistma allika päritolu ja konteksti, võrdlema tõendeid ning kujundama ajaloolist mõtlemist.

Ootame külla Tallinnasse, Tartusse ja veebi

2025. aasta sügisest tegutseb Rahvusarhiiv Tallinnas uuel aadressil Endla tn 4. Uutes ruumides on hoidlad, konserveerimise laborid, filmi- ja fototöötlusruumid, kino, uurimissaal ja õppeklass. Tartus toimuvad arhiivitunnid põneva arhitektuuriga Noora majas. Tule arhiivitundi või ekskursioonile ja avasta, kuidas kogutakse ja säilitatakse Eesti ja siinsete inimeste mälu.

Tundidesse saab registreeruda aadressil www.ra.ee/arhiivikool. Arhiivitunnid on koolidele tasuta.

Kel pole võimalik arhiivi kohale tulla, saab meie digikogusid – dokumente, fotosid, filme ja kaarte – veebis tasuta kasutada. Õpetajatele ja õpilastele on abiks otsingud, juhendmaterjalid ning valmis õppeülesanded www.ra.ee/
arhiivikool/oppematerjalid/.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kaevandusmuuseumis muutub õppimine seikluseks

Eesti Kaevandusmuuseum Kohtla-Nõmmel pakub haridusprogramme, mis ühendavad põlevkivi kaevandamise ajaloo, keskkonnateadlikkuse ja seiklusliku õppeviisi. Säästvat arengut ja keskkonnaharidust…

2 minutit

Arhitektuurimuuseum – ruumiteadlikuks maast madalast

Arhitektuurimuuseumi eesmärk on pöörata tähelepanu sellele, mis meie ümber, ning panna nii noored kui ka vanad…

2 minutit

Emotsioon teatrinukus

Nukuteatrimuuseum kuulutab taas välja teatrinuku leiutamise konkursi 1.–12. klassi õpilastele. Mullu esitati ligi 60 omanäolist tööd, mis tõestas, et selline loominguline ülesanne…

2 minutit
Õpetajate Leht