Eesti Teadushuvihariduse Liidu (TEAHU) eesmärk on koondada ja arendada loodus-, täppisteaduste ja tehnoloogia (LTT) valdkonna huviharidust ja -tegevust pakkuvaid inimesi ja organisatsioone ning esindada nende huve. Liit ootab oma liikmeskonda kõiki huvihariduse tegijaid – nii huvikooliõpetajaid kui ka neid, kes tegutsevad kooli ringijuhendajana.
Teadushuvihariduse juhendajad töötavad väga erinevates oludes: suurtes linnades ja nüüdisaegsetes keskustes, väikestes külakoolides, rändõpetajatena, erahuvikoolide eestvedajatena. Kolm liidu liiget jagasid oma kogemust, kuidas TEAHU on nende igapäevatööd toetanud ja valdkonda arendanud.

Partner, kes seisab valdkonna arengu eest
Võrumaa erahuvikooli Nuti-Võlur eestvedaja ja robootikaõpetaja Triinu Grossmann rõhutas: „Liidu liikmeks olemine teeb uhkeks – koos on palju ära tehtud teadushuvihariduse nähtavaks muutmiseks ja paremaks korraldamiseks. Juhtkond ja liikmed töötavad pidevalt selle nimel, et luua paremaid võimalusi nii juhendajatele kui õppijatele.“
Sarnaselt tõi Tartu Loodusmaja huvikooli õppejuht ja ringiõpetaja Pille-Riin Pärnsalu esile: „Oleme osalenud katseprojektides ja toetusvoorudes, kuid eriti oluline on liidu eestvedamisel tehtud arendustöö, mille kaudu meie ettepanekud jõuavad riigi tasandile.“
Liit on viimasel aastal korraldanud mitu kohtumist ja sündmust, sealhulgas arenguseminari Proto avastustehases ning kevadise konverentsi „Suur plaan“, millel arutleti LTT-hariduse ülesannete ja tulevikusuundade üle.
Väärtus õpetajatele ja õppijatele
Grossmann märkis, et liit on olnud oluline partner ka sündmuste korraldamisel, toetanud ürituste läbiviimisel ning olnud alati nõu ja jõuga toeks.
Pärnsalu lisas, et tunnustamine on oluline osa liidu tegevusest: Tartu Loodusmaja õpetaja Mai-Liis Vähi pälvis liidult aasta LTT-huviringi õpetaja eripreemia.
Liidu tunnustused on toonud teadushuvihariduse tegijad ka riigi tasandile: näiteks andis 2024. aasta laureaadile Liia Tammesele tunnustuse üle president Alar Karis.
TOETUSVOORUD JA TEGEVUSED
Pärnsalu meenutas, et liidu toel on korraldatud keskkonnauuringute võistluspäevi ja katsetatud e-huviringe: „Veebitundide kaudu saime tuua õpilasi Narvast, Orissaarest ja Moostest avastama veemaailma saladusi.“
Haapsalu Innoka ja TalTechi Tehnoloogiakooli robootikaõpetaja Indrek Karo tõi esile praktilise abi: liidu kaudu on nad saanud kasutada EV3-roboteid, koolitusvõimalusi ning infot võistluste kohta. Varasematel aastatel on pakutud alustavatele juhendajatele palgatoetust.
Koolitused ja kogukonna toetus
„Väga väärtustan ühiseid koolitusi, mis on andnud teadmisi ja inspiratsiooni,“ sõnas Grossmann. Karo lisas, et liidu toel on korraldatud ka tehnoloogiakoolitusi, näiteks Tinkercadi ja Arduino kasutamiseks.
Lisaks on liit pakkunud oma liikmetele võimalust kogemusi vahetada: hiljutised õppereisid viisid Norra ja Taani kolleegide juurde. Haridusministeeriumi toel on koolitatud kümneid juhendajaid liidu algatatud alustavate LTT-huviringijuhendajate koolitusel.

Võrgustik, mis annab jõudu
Jääb kõlama, et liit pakub rohkem kui lihtsalt rahastust – loob kogukonna ja võrgustiku, mis aitab juhendajatel püsida motiveeritud ning viia teadus- ja tehnoloogiahuvi Eestimaa igasse nurka.
Täismahus artikli intervjueeritavate sisukate mõtetega ja palju muud leiate liidu kodulehelt www.teadushuvi.ee.
Kvaliteetne teadushuviharidus kõigile noortele kuni poole tunni kaugusele!
Lisa kommentaar