Hindamine sööb õppimise ära

2 minutit
28 vaatamist

Olen õpetajana üle neljakümne aasta näinud, kuidas hindamine muudab õppimise rõõmu pingeks ja sildistamiseks. Olen kogenud kõiki neid laineid: viiepallisüsteemist kujundava hindamiseni. Mäletan eriti hästi, kui pidin täitma kümnete õpilaste kohta sõnalisi trimestrivorme: paber kuhjas, aeg otsas, sõnad õõnsad. Tulemuseks ei olnud õppija areng, vaid väsinud õpetaja ja õpilane, kes luges hinnet ridade vahelt.

Me räägime kujundavast hindamisest ja eneseanalüüsist, aga lõpuks määrab kõik ikkagi eksamipunkt. See on silmakirjalik süsteem: ühelt poolt kutsume noort reflekteerima, teisalt sunnime teda ühe soorituse järgi määratlema. Nii kasvatame perfektsioniste, kes kardavad eksida ja põlevad läbi juba gümnaasiumis.

Kas hindamine toetab õppijat või kooli kontrolli? Waldorfi koolid ja kood/Jõhvi näitavad, et saab ka teisiti – ilma numbrilise hinde või punktitabelita. Kui eesmärk on õppija areng, siis peaksime küsima, kas meil on üldse vaja nii palju hinnata. Või hoopis õpetada last ennast hindama, ausalt ja realistlikult?

Õppimise tuum ei ole hinne, vaid areng. Kuni me seda ei mõista, jääb hindamine hariduse kõige kallimaks, aga ka kõige mürgisemaks tööriistaks.

Hinneteta kool on parem koht õppimiseks.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Keemiaõpetajate inspiratsioonilaager: loovus, teadus ja õpetajate kogukond

Keemiaõpetajate inspiratsioonilaager, mille eestvedaja on Tartu Ülikooli keemia instituut ja keemiahariduse õppetool,…

3 minutit

Õpetaja ei saa kunagi valmis

Meie liidu kaks suvekooli tõid kokku sajad keeleõpetajad, muuseumipedagoogid ja keelekümbluse eestvedajad, kes pakkusid tuge, inspiratsiooni ning andsid võimaluse heita…

3 minutit

Emakeeleõpetajad õppisid Brüsselis iseolemist

Meie mõtlemiskoht. Eestis laotud väärtused peegelduvad Brüsselist tagasi

82 Eesti Emakeeleõpetajate Seltsi liiget – eesti keele ja kirjanduse…

8 minutit
Õpetajate Leht