Piret Sapp

Eesti hariduspoliitika kaugeneb tegelikkusest, „lihtsad lahendused“ võimendavad probleeme

Piret Sapp
5 minutit
1488 vaatamist
  • Plaanitav seadusemuudatus ei ole ainult valus hoop õpetajate järelkasvule, vaid kahjulik ka õpetajaameti mainele.
  • Seaduseelnõu heakskiitmisel võib enam kui 4200 õpetajale maksta brutopalka vaid 886 eurot!

Äsja algas uus õppeaasta. Haridusasutuste pidajad ja juhid on, kes rohkem, kes vähem, õppeperioodiks valmis. Igapäevase hariduselu korraldajad on hõivatud õppekavade ja arengukavade uuendamise, õpetajate värbamise ja tööülesannete jaotamise, õppehoonete nüüdisajastamise, õpilastranspordi korraldamise ja palju muu olulisega. Ühine eesmärk on luua õpilastele parim võimalik õpikeskkond.

Riigikogu, Vabariigi Valitsus ning Haridus- ja Teadusministeerium on samuti pingutanud. Mitmeid haridust korraldavaid regulatsioone rakendatakse kohe-kohe või jõuavad need Riigikogus lähiajal aruteluni.

Riigikogu esimees Lauri Hussar sõnastas juba mõni aasta tagasi Eesti 200 pikka plaani väljendava mõttetera: „Lahendus on lihtne, tuleb leida lahendus.“ See tsitaat iseloomustab kahjuks ilmekalt ka haridus- ja teadusminister Kristina Kallase juhitud hariduspoliitikat, mis kaldub üha enam kreeni. Peatun mõnel näitel.

Õppimiskohustus vs. puudu olevad õppekohad 

Eestis on üks maailma kõige lühemaid õppeaastaid, õppekava maht aga teiste riikide omaga võrreldav või isegi suurem. Eelmisel õppeaastal nihutati üldhariduskoolide lõpetajate eksamiperiood varasemaks. See lühendas sisuliselt kõigi õpilaste õppeaastat ja võimalust senisest rahulikumas tempos õppida. Üllatuslikult avastati, et eksamite aja varasemaks nihutamine ei parandanud midagi. Suurenes nii õpilaste kui ka õpetajate stress ja koormus, sest õppekava mahus ja eksamite sisulises korralduses järeleandmisi ei tehtud.

Peatselt selgus, et eksamikorraldusest olulisem teema on hariduse kättesaadavus. Gümnaasiumi õppekohtade nappus ei tekkinud üleöö, kuid see on seni jäänud ministri suurema tähelepanuta. Vastuoluline, sest just käesoleva aasta 1. septembrist rakendatakse õppimiskohustuse nõuet ning Haridus- ja Teadusministeerium on oma veebilehel lubanud: „Kõigil põhikooli lõpetajatel peab olema võimalus valida endale sobivaim õpitee. Reformi tulemusel on noorel põhikoolijärgselt võimalik jätkata õpinguid viiel õpirajal: lisaõppes, gümnaasiumis, kutsekeskhariduses, kutseõppes, ettevalmistavas õppes“ (www.hm.ee/uldharidus-ja-noored/alus-pohi-ja-keskharidus/oppimiskohustus). Kõlavad sõnad ministeeriumi veebilehel ei lähe kahjuks kokku tegelikkusega.

Piinlikud otsused

Kuigi ülikoolis on viimastel aastatel õpetajateks õppijate vastuvõttu suurendatud, jäid liialt paljud õpetajaks õppida soovijad ukse taha. Õpetajaks õppimise võimalust ei saanud ka paljud neist pedagoogidest, kes on seni õpetajaametit pidanud aastase tähtajalise lepingu alusel. Ülikooli kandideerimisel õpetajana töötamise kogemust kahjuks ei arvestata. Ehk oleks seda lähitulevikus mõistlik teha?

Kuni aga ülikoolid juba töötavatele kvalifikatsioonita õpetajatele senisest paindlikumaid lahendusi välja pakkunud ei ole, ongi koolijuhil ainuke lahendus sõlmida tähtajalisi lepinguid. 

Paraku on põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse eelnõus, mis lähiajal Riigikokku teisele lugemisele jõuab, tähtajalise lepingu alusel töötavad õpetajad märgistanud sildiga persona non grata. Kui praegu ei saa maksta täistööajaga töötavale õpetajale vähem kui 1820 eurot, siis seaduseelnõu heakskiitmisel võib enam kui 4200 õpetajale (24% üldhariduskooli õpetajate koguarvust) maksta brutopalka vaid 886 eurot! Nii eelnõu koostajatel kui ka õpetajaid esindaval Eesti Haridustöötajate Liidu juhatusel peaks olema piinlik, sest seadusemuudatus ei mõjuta ainult valusalt õpetajate järelkasvu, vaid on kahjulik ka õpetajaameti mainele – karjääripöörajaid ja neid palganud koole alaväärtustatakse.

Karjäärimudelis õpetajat pole 

Seaduseelnõus kirjeldatud „tsentraalsel palgaredelil“ puudub sisuline seos õpetaja arengu ja karjääriga. Kirjeldatud karjäärimudelis koolis töötavat ja õpetajaharidust omandavat ja/või karjääri pööravat õpetajat ei ole. See ei toeta, vaid koormab ka kvalifikatsiooniga tegevõpetajat, kes peab ennast ministri käsu korras kokku pandud komisjonile tõestama. See on järjekordne näide, et hariduspoliitika kaugeneb tegelikkusest ning taolised „lihtsad lahendused“ võimendavad, mitte ei lahenda Eesti hariduse võtmeprobleeme. Õnneks on ebaõnnestunud eelnõule kriitilise hinnangu andnud mitmed õpetajate järelkasvu väärtustavad kodanikuühendused.

Demokraatlikes riikides hinnatud nüüdisaegsed juhtimise käsiraamatud ei toeta tsentraalsete süsteemide loomist, vaid pigem julgustavad juhte looma paindlikke struktuure ja leppima kokku töötaja tegelikust panusest lähtuvaid personaalseid ametijuhendeid ja diferentseeritud tasusid. Soovitan kõigil haridusjuhtidel lugeda eesti keeles ilmunud raamatut „Juhi käsiraamat. Silmapaistva liidri 17 oskust“, mis rõhutab, et „töötajad saavad areneda ka samal ametikohal oma vastutusala ümber mõtestades“ („Harvard Business Review. Juhi käsiraamat. Silmapaistva liidri 17 oskust“, 2019. AS Äripäev, lk 172).

Koolijuhte võiks senisest enam usaldada

Koolirahvas ei toeta põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse eelnõus kirjas oleva bürokraatia ja tsentraliseerimise kasvu ning koolide autonoomiasse sekkumist. Lihtsad lahendused hariduses on tulemuslikud vaid siis, kui koolipidajaid ja koolijuhte usaldatakse ja neid võimestatakse. Koolidirektor ja -pidaja on suutelised ise kokku leppima nii alustava kui ka kogenud õpetaja tasustamises ja karjääri toetamises, arvestades äsja nüüdisajastatud õpetaja kutsestandardiga (www.kutsekoda.ee/septembrist-hakkavad-kehtima-uued-opetaja-kutsestandardid/).

Haridus- ja teadusministrilt oodatakse selget ja lihtsat lahendust, mille tulemus oleks reaalne kate palgakasvule riigieelarves ja riigieelarve strateegias.

Kommentaarid

  1. Nõustun arvamusloo kirjutajaga, et hariduses toimuvad ja plaanitavad muudatused on tihti lühinägelikud ja asjatundmatud. HTMist lahkuvad töötajaid. Miks nad lahkuvad või lahkuma sunnitakse ja kas sellise erakordse kuluka personalivoolavuse eest minister ja tema lähim meeskond ka vastutuse võtab? Liidetakse ja lahutatakse üksuseid ja ametikohti, kompetentsed spetsialistid HTMi tööle selle kehva tööõhkkonna pärast minna ei taha. Selle tulemusena näeme “koolipäeva algusaja hilisemaks viimise kampaaniat” ilma, et arvestataks, kas on võimalik muuta riigis välja kujundatud (maakondade) transpordiliiklust. Mitmel aastal ebaõnnestunud e-eksamid. Pärast põhikooli nn rakendusliku üldhariduse, so kutsehariduse 3 aasta asemel 4 aastase õppe tagasitoomine, et õpilast “hõivata tegevusega”. Kahjuks on uute 4 aastaste õppekavade lõpetajate väljavaated töömaailmas õpitul alal tööd leida suht nulli lähedased. Põhikoolijärgne üldkeskharidus koos raamatupidamise lisaoskusega? Tööle ei saa, tuleb edasiõppima minna veel kaheks või kolmeks aastaks. Ja veel kooli direktorite atesteerimise taaskäivitamine, mis täiendava halduskoormuse ja rahakulu tekitab, ilma et sellest mingit kasu oleks. Küll tööandja ise otsustab, kas just see isik tema kooli juhtima sobib. Ja kui ei sobi siis selleks on töölepingu seaduses alused. Õpetajate kärjäärimudeli “sisse rammimine” on ministri idee fix millega üritatakse peita tegelikku vajadust maksta kõikidele õpetajate kaua lubatud väärikat töötasu. Karjäärimudeli kaudu võib maksimaalselt 20% õpetajatest 1820 eurost kõrgemat palka saada. Aga ülejäänud 80%? Kokkuvõtvalt võib öelda, et uuendusi tehakse ülejala ja ebavajalikke ning parem kui lähiajal saaks HTM uue ministri koos uue meeskonnaga ja ministeeriumisse vaid kompetentsed spetsialistid.


  2. Suurem autonoomia õpetajale palka juurde ei anna. Enamus õpetajaid olenemata haridusest saavad 1820€/ 1,0kohal e. riiklikku miinimumi. Riigi poolt kov-le antud diferentseerimisfond kahjuks õpetajani ei jõua. Need kõrged õpetajate keskmised tulevad ülekoormusest.


  3. Vastuseks Minnale. Õpetaja on valdavalt magistriharidusega ja seega tööõigusest kindlasti keskmisest teadlikum olev inimene. Õpetaja , kes tunneb tööõigust, on teadlik, et püsiv ülekoormus st üle 35 h nädalas, ei ole tööõigusega kooskõlas. Tööaja ja põhipalga arvestamine, kus alammäära eest “antakse” 21 45 minutilist tundi ja kõik teised õpetaja tööülesanded on “lisatöö lisatasu eest “, ei ole kehtiva põhikooli-ja gümnaasiumiseaduse paragrahv 75 lõikega 3 kooskõlas: (3) Õpetaja tööaja arvestamise ja töötasustamise aluseks on ametikoht. Õpetaja tööaeg jaguneb vahetu õppekasvatustöö ja teiste, töölepingust, ametijuhendist ja töökorralduse reeglitest tulenevate või tööandja antud ülesannete vahel.Vajadusel on võimalik on õpetaja tööaeg kokku leppida tööandja ja töövõtja vahel ka summeeritult sh arvestades nii intensiivsemat õppetöö perioodi kui ka õpilaste vaheaegu, mis on õpetajale tööaeg. Keskmise palga andmed näitavad, et õpetaja saab valdavalt oma kõigi tööülesannete eest enam palka, kui 1820 eurot. Iseasi, kas need keskmise palga andmed ikka õiged on, sest EHISes õpetajate ametikohtade arvestusmetoodika on Haridus-ja Teadusministeeriumil kaasjastamata st “ajast ja arust”.

    Piret Sapp

  4. Kõigi koolipidajate eesmärk on väärtustada oma õpetajaid ja maksta neile põhipalka vähemalt 120% eesti keskmisest. See on ka Haridusvaldkonna arengukava 2035 sihiks, mille on heaks kiitnud Vabariigi Valitsus. Loodame, et haridus-ja teadusminister Kristina Kallas ei peta koolipidajate, koolijuhtide ja õpetajate ootusi ja kindlustab riigieelarvest vajaliku lisaraha õpetajate palgakasvuks, et seatud eesmärki täita.

    Piret Sapp

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetajatest OECD haridusuuringute valguses

Hiljuti tähistatud õpetajate päev andis põhjuse meenutada kooliaega, mõelda Eesti haridusele ja selle pärast ka südant valutada. OECD…

6 minutit

Digi- ja meediapädevuse õpetamine ei peaks olema vaid (eesti keele) õpetajate õlul

Meediapädevus pole ajakirjanduse tundmine, vaid oskus toimida infokeskkonnas, mis on killustunud,…

9 minutit

Teaduslikumat lähenemist esimese klassi katsete teemal, palun!

Kui uskuda, et katsed esimesse klassi ei näita adekvaatselt laste võimeid, millega siis seletada, et…

5 minutit
Õpetajate Leht