Aleksei Jašin.
Foto: Konstantin Sednev / Postimees Grupp

Tallinn vajab uueks õppeaastaks ligi sada õpetajat rohkem kui mullu

Aleksei Jašin.
Foto: Konstantin Sednev / Postimees Grupp
3 minutit
50 vaatamist

Tallinna abilinnapea Aleksei Jašini sõnul on pealinna koolide ja lasteaedade suurim mure õpetajate ning tugispetsialistide puudus, mida võimendab eestikeelsele õppele üleminek. 

Kuigi möödunud nädalal alustas linna haridusasutustes tööd 320 uut töötajat, on mitukümmend ametikohta veel täitmata. Enim otsitakse klassiõpetajaid ning matemaatika- ja inglise keele õpetajaid. Õpetajate nappust süvendavad nii keelenõuete mittetäitmine kui ka õpetajate pensionile jäämine. Jašin kinnitab, et linn teeb partneritega koostööd, et olukorda leevendada, ning rõhutab, et õppetöö Tallinnas ei katke.

Kui palju õpetajaid pidi keeleoskuse nõuete tõttu uue õppeaasta eel koolist lahkuma?

Juulis ei vastanud 85 õpetajat keeletasemele, neist lahkus töölt 48. Teistel lõppes tähtajaline töösuhe augusti lõpus või tuleb keeleamet neid täiendavalt kontrollima. 

Kui palju ja mis õpetajaid pealinnas puudu on? 

Augusti viimase nädala seisuga otsisid Tallinna koolid 53 õpetajat, enim on puudu klassiõpetajaid ning matemaatika- ja inglise keele õpetajaid. Pealinna lasteaiad otsivad 43 õpetajat. Lõplik pilt kujuneb välja õppeaasta alguseks. Suurim probleem on tugispetsialistide nappus – koolides on täitmata 14 ja lasteaedades 20 ametikohta. 

Möödunud nädala jooksul asus Tallinna munitsipaalkoolides ja -lasteaedades tööle 320 haridustöötajat, sh 270 õpetajat ja 14 tugispetsialisti. 

Milline on suundumus võrreldes varasema aastaga?

Võrreldes varasema aastaga muutusi ei ole, kuid oluline on panna tähele, et kõige rohkem on õpetajaid puudu eestikeelsele õppele üle minevates koolides. Tallinn otsib uueks õppeaastaks juba teist aastat järjest umbes sadat haridustöötajat rohkem kui möödunud aastal ning see on otseselt seotud eestikeelsele haridusele üleminekuga.

Mida linn õpetajate puudujäägi leevendamiseks teha saab? 

Koostöös asendusõpetajate programmiga (ASÕP) tuleb Tallinna koolidesse tänavu 30 õpetajat ja alates 2026. aasta jaanuarist jõuab lasteaedadesse 75 lasteaiaõpetajat. „Noored kooli“ programmi kaudu jõuab Tallinna koolidesse sel aastal 13 õpetajat. Tugispetsialistide puudust koolides leevendab 2025/2026. õppeaastal MTÜ Peaasjadega korraldatav katseprojekt, mille käigus hakkavad koolides tööle vaimse tervise nõustajad. Koostöös väga heade partneritega saab linn kindlasti hakkama. 

Tallinn asus lõpuks vähendama õpetajate töökoormust ja tõstma haridustöötajate palka. Alates 2025/2026. õppeaastast ei komplekteeri linn üldjuhul enam suuremaid klasse kui 24 õpilast. Kvalifikatsioonile vastavate õpetajate ja tugispetsialistide palk tõuseb septembrist 1920 euroni ning eelnevalt on linn suurendanud koolides õpetajate palkade diferentseerimisfondi 5,5 miljoni euro võrra. Järgmisel kalendriaastal peab õpetajate palk veelgi tõusma.

Kuidas peavad koolid õpetajate puuduses oma tööd korraldama?

Koolid on korraldanud tööd paindlikult. Tööülesandeid vaadatakse üle, vajadusel kasutatakse asendusõpetajate teenust (ASÕP) ning otsitakse ajutisi lahendusi. Õppetöö ära ei jää ning kavandatud tunnid toimuvad. Tallinna Haridusamet kinnitab, et ajutisest õpetajate nappusest hoolimata õppekvaliteet Tallinnas ei lange.

Kuidas mõjutab õpetajate puudus pealinnas antava hariduse kvaliteeti?

Hariduse kvaliteedi kohta saab teha järeldusi, kui eestikeelsele haridusele ülemineku esimesed lennud sooritavad tasemetöid ja põhikooli lõpueksameid. Praegu teeb muret kvalifikatsiooninõuetele vastavate õpetajate osatähtsuse langus: möödunud aastaga üle 1% võrra terves linnas. See tähendab, et uued õpetajad peavad täiendama end ülikoolis ja koolitustel. 

Linna partnerid programmist „Noored kooli“ ja ASÕP teevad õnneks koostööd Tallinna Ülikooliga. Nendes programmides osalejad läbivad põhjaliku koolitusprogrammi, mille baasil saab liikuda edasi õpetajaharidust omandama. Kõik teised õpetajad peavad saama samuti võimaluse enda teadmisi ja oskusi täiendada.

Millistes pealinna koolides on õpetajate puudus suur probleem?

Kõige rohkem on õpetajaid puudu mitmes Lasnamäe koolis ja mõnes eestikeelsele haridusele ülemineku koolis teistes linnaosades.

SAMAL TEEMAL

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kuidas Narvas kohaneda ja sõpru leida? 

Narvas kasvanud-õppinud Edgar Lennuk uuris Tartu Ülikooli haridusinnovatsiooni õppekaval kaitstud magistritöös, kuidas on 2023/2024. õppeaastal Narva koolidesse tööle asunud…

5 minutit

Narva noor õpetaja: eestimeelsuse edendamine targalt ja nutikalt – see ongi meie ülesanne

Kolmandat õppeaastat maksab riik Ida-Virumaal eesti keeles õpetavatele õpetajatele pool…

10 minutit

Õpetajate puudus on üha teravam, kuid ministeerium näeb tunneli lõpus valgust

„Tänase seisuga pole meil eesti keele ja kirjanduse õpetajat 40 tunni jaoks,“…

8 minutit
Õpetajate Leht