Kuidas tehisaru enda kasuks tööle panna?

7 minutit
51 vaatamist
  • Tehisaruga seoses on väga palju müra ja inimesed kipuvad seda kas üle- või alahindama. Kuidas info ülekülluses aru saada, milliseid võimalusi see õpetajatele pakub ning missuguseid riske kaasa toob? 

Selgitan selles kirjatükis, mis on tehisaru, kuidas õpetajad seda kasutada saavad ning millele seoses õpilaste ja tehisaruga mõtlema peaks.

Mis on tehisaru?

Esiteks tuleb mõista, et kuigi me kasutame usinalt sõna „tehisaru“, siis väga suur osa avalikust diskussioonist käib praegu keelemudelite plusside ja miinuste üle. Tehisaru kui arvutiteaduse haru on palju suurem ja põnevam maailm, kuid see ei ole päris meediapädevuste nädala teema ning selles loos räägin pigem keelemudelite hingeelust.

Keelemudel on arvutiprogramm, mis on loodud järgmisel moel: kõigepealt on kogutud kokku võimalikult palju tekstimaterjali, seejärel võimsad serverid analüüsivad seda ja püüavad sõnad asetada vektoritele nii, et tekiks üks suur arvude tabel, mille põhjal on võimalik sõnu ja lauseid lähtuvalt sisendist ennustada.

Keelemudel ei mõista seda teksti, vaid teab tänu treeningule, millised sõnad kõige suurema tõenäosusega teatud sõnadele järgnevad. Ja siin ongi selle tehnoloogia esimene väga oluline piirang: kui mudel on treenitud ja peenhäälestatud, siis edasi ta neid numbreid seal tabelis ei muuda. Üks kasutaja/organisatsioon võib oma mudelit veidi häälestada ja treenida, kuid need täiendused ja parandused ei mõjuta mudelit laiemalt.

Hea näide on kunagine „Eesti entsüklopeedia“, kus palju tarku inimesi koos kirjutasid eri teemade kohta. Teemad järjestati tähestiku järgi, tekst toimetati ja lõpuks trükiti paks mustade kaantega raamat, mis enamikus õpetajatest nostalgilisi tundeid tekitab. Kui aga raamatus info aegus või leiti mingi viga, siis võis küll üks õpetaja teha oma EE köites paranduse, kuid see ei muutnud teiste raamatute sisu. Ja keelemudelite puhul kehtib sama loogika.

“Tehisaru pole imerohi ega vaenlane, vaid multifunktsionaalne tööriist.

Raamatus esinevad vead on võimalik kokku koguda, tekst parandada ning parandatud trükk välja anda. Samamoodi treenitakse uusi mudeleid, kuid iroonilisel kombel sarnaneb see revolutsiooniline tehnoloogia õppimisvõimelt praegu pigem kunagiste EE köidetega kui näiteks Vikipeediaga, mille sisu tänu kasutajate panusele pidevalt muutub ja uueneb.

Ei sobi uute mudelite treenimiseks

Aga ka treenimisega seoses on tekkinud üks suur probleem. Kuna keelemudelite loodud tekst põhineb matemaatika valemitel, siis ei sobi see uute keelemudelite treenimiseks. Selle kohta on isegi termin – sünteetiline tekst. Kui seda sünteetilist teksti kasutada uute mudelite treenimisel, siis mudeli kvaliteet pigem langeb. Praegu nuputab palju tarku inimesi üle maailma, kuidas sellest piirangust üle saada, kuid see võib olla keerukam, kui esmapilgul tundub.

Õpetaja jaoks pakuvad need piirangud hingetõmbeaega. Kuigi me ei tea, millal tuleb järgmine suur arenguhüpe, on just praegu ideaalne aeg end teemaga rahulikult kurssi viia ning mõelda süstemaatiliselt, kuidas see tehnoloogia meid aidata saab ning mil moel kohendada õppimine ümber selliseks, et poleks nii lihtne õppimise rasket koormat tehisarule delegeerida.

Milliseid töid saab õpetaja tehisarule delegeerida?

Teinud tehisarukoolitusi enam kui poolele tuhandele õpetajatele, saan kindlalt öelda, et tehisaru võib õpetaja elu lihtsamaks muuta. Toon mõned näited, mis on õpetajaid kõige rohkem kõnetanud.

Loo tunnikavade mustandid. Kindlasti jääb õpetaja panus oluliseks, kuid tehisaru abil on lihtne teha esialgne ideekavand, mida hiljem saab enda metoodika järgi täiendada. 

Koosta hindamismaatriksid. Kui oled ülesande kirjelduse valmis teinud, suudab tehisaru suurepäraselt sellele ülesandele hindamismaatriksi koostada. Peenhäälestus on muidugi vajalik, kuid aja kokkuhoid võib olla märkimisväärne.

Loo eri tasemel ülesandeid loetud minutitega. Ükskõik, kas räägime matemaatika- või keeletunnist, iga õpetaja leiab end tihti olukorras, kus õpiku ülesanne ei sobi kogu klassile. Tehisaru abil saab kiirelt luua lihtsamaid või raskemaid ülesandeid olemasoleva ülesande baasil.

Lase tehisarul genereerida esitluse struktuuri ja sisu. Kui sul on konspekt olemas, siis lase tehisarul välja pakkuda esitluse struktuur. On häid tööriistu, mille abil saad lasta kujundada esitluse koos piltidega. Tehisaru suudab teha esitluse ka konspektita, kuid sel juhul tuleb slaidid kullipilgul üle vaadata ja mõelda, kas pakutud teemad on ikka õpilaste jaoks kõige olulisemad. 

Tee eri küsimustega teste sama teema kohta. Eriti alustaval õpetajal võib olla keerukas esimestel aastatel õpilaste teadmisi kontrollida. Eriti olukorras, kus õpilased jagavad lahkelt oma tööülesandeid paralleelklassidega. Tehisaru abil on lihtne teha erinevate küsimustega teste sama teema kontrollimiseks.

Tulemused ei tule üleöö

Muidugi on oluline mõista, et nagu iga uue oskuse õppimisega, ei tule tulemused ka tehisaruga üleöö. Esimesed nädalad võivad tehisaru kasutamisel olla stressirohked ja alguses võib ajakulu olla isegi suurem. Kui otsustasin aastaid tagasi õppida ära kümne sõrmega trükkimise, olid esimesed nädalad väga keerulised, sest olin harjunud trükkima kuue sõrmega. Kolmandal nädalal oli mul tunne, et piisab vaid klaviatuuri nägemisest, kui mu sõrmed sõlme lähevad. Aga kulus veel paar nädalat ja mu trükkimiskiirus oli sama nagu varem kuue sõrmega trükkides. Mõne nädala pärast suutsin kümne sõrmega trükkida juba palju kiiremini kui varem kuuega. Siia neid sõnu kirjutades ei pea ma enam klaviatuuri jälgima, vaid saan sada protsenti mõttega teksti sisu juures olla.

“Iroonilisel kombel sarnaneb revolutsiooniline tehnoloogia praegu oma õppimisvõimelt pigem kunagiste EE köidetega kui Vikipeediaga.

Samasugune õppimiskurv on tehisaruga. Esimest korda tehisarule ülesannet andes ei pruugi tulemus olla parem kui seda ise lahendades. Ka viiba kirjutamine (promptimine) vajab harjutamist. Aga kui seda järjepidevalt teha, näed üsna varsti tulemusi ning paari kuu pärast oled koos tehisaruga tunduvalt kiirem kui ilma. Kui kasutad tehisaru pidevalt, saad aru, millised tööd tehisarule sobivad ning mida tasub endiselt ise teha.

Arutle õpilastega teema üle. Kõige keerulisem on õpetajatel vältida seda, et noored õppimise tehisarule delegeerivad. Jagan kolme ideed ka selle vältimiseks.

Minu koolitustel käinud õpetajatest enamik pole õpilastega tehisaru teemal suhelnud, sest nad ei tea, mida täpselt rääkima peaks. Soovitan arutada noortega, kuidas nad tehisaru kasutavad. Rõhutage, et eesmärk ei ole lasta tehisarul enda eest mõelda, vaid õppida koos sellega paremini mõtlema. Tuleviku tööturul on kõige väärtuslikum spetsialist see, kes oskab tehisaru abil lahendada keerulisi probleeme, mitte see, kes laseb tehisarul ülesanded enda eest ära teha.

Testi oma koduseid töid tehisaruga. Hindelist kodust tööd andes kopeeri esmalt oma ülesanne paari erineva tehisaru vestlusaknasse ja vaata, kas ja kuidas suudab tehisaru selle ära lahendada. Kui tehisaru pakutav lahendus saaks sinult nelja või viie, jäta see ülesanne pigem andmata.

Õpeta noori targalt tehisaru kasutama. Keelemudelite vaikimisi säte on anda alati vastuseid, tehisaru aitab ka kontrolltööks õppida või kehvasti läinud töö arusaamatud kohad selgeks saada. Selleks tuleb noori õpetada andma tehisarule roll, kasutades näiteks järgmist viipa: „Mul läks keemias töö kehvasti. Lisan pildi manusesse. Aita mul aru saada vigadest ja loo sarnaseid ülesandeid, et saaksin harjutada järeltööks.“

Et jääks aega inimkontaktiks. Kokkuvõttes ei ole tehisaru imerohi ega vaenlane, vaid multifunktsionaalne tööriist. Meie ülesanne on õppida seda kasutama nii, et see aitaks vajalikku infot edasi anda ja säästaks aega kõige olulisemaks: inimlikuks kontaktiks ja iga õpilase märkamiseks.

Kui soovid tehisaru kohta rohkem teada saada, siis leiad tehisaru minikursuse lehelt dianapoudel.ee/tehisaru viis lühikest videot, mis aitavad sul tehisaru teemasid mõista ning sobivad kasutamiseks ka gümnaasiumiõpilastega.

PS! Selle teksti kirjutasin alguses ise, kuid siis küsisin ChatGPT-lt ja Geminilt tagasiside, mille põhjal teksti täiendasin ja parandasin.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Rohkem kui ainult meediapädevus. Kas haridus on digiväljakutseteks valmis?

Digi- ja meediapädevust tuleb õpetada juba lasteaias. Kriitilise mõtlemise oskus jääb alati oluliseks….

4 minutit

Mängulised ja loovad lähenemised pakuvad rõõmu nii õpetajale kui ka õppijale

Meediapädevuste õpetamine ei pea olema keeruline ega masendav, ehkki meedia kaudu meieni…

3 minutit

Ekspert: liigume ainult „päris“ inimestele mõeldud digimaailma poole

Eri kanalitest meieni jõudva sisu kriitilise analüüsimise oskus on lähitulevikus elutähtis, ütleb desinformatsiooniuurija…

4 minutit
Õpetajate Leht