Aeg-ajalt pean tehisaruga aru. Eelmisel nädalal küsisin näiteks nõu T-särgi disainimiseks. Tahtsime teha vaimukat juubelikinki kunagisele kolleegile.

Tunniajase tiheda tulistamise jooksul täpsustas aru soove, pakkus näidiseidki ja kui olin valiku langetanud, läks jutt juba kirjatüüpidele, spetsiifilistele failiformaatidele. Kuigi korduvalt tuli lubadus, et nüüd genereerib ta paketi trükikoja jaoks, lisandus ikka täpsustavaid küsimusi, millele olin juba mitu korda vastanud. Viimaks ütles aru, et asub faili sisu kokku panema ja annab teada, kuidas see Google Drive’i üles panna. Aga aru muutus vist arutuks ja vastust ei tulnudki.
Nüüd andsin lihtsama ülesande ja küsisin, milline võiks olla õpetaja koolivaheaeg. Algselt lubatud kahte vastusevarianti siiski ei tulnud, sest „midagi läks valesti“. Kuid soovitusi „tasakaalustatud ja värskendavaks koolivaheajaks“ sadas nagu Vändrast saelaudu.
Puhkus ja taastumine
• Uni ja aeg maha – magada välja, ärgata ilma äratuskellata, lubada endale vaikust ja aeglust.
• Looduses viibimine – meri, mets, jalutuskäigud või matkamine annavad energiat ja aitavad peas mõtteid klaarida.
• Tervislik rütm – mitte planeerida iga päeva täis, vaid jätta ruumi spontaansusele ja puhkusele.
Inspiratsioon ja enesetäiendamine (vabatahtlikult)
• Vaadata häid filme, kuulata podcast’e või lugeda raamatuid, mis toidavad mõtet, mitte ainult ainealaselt, vaid ka inimeseks olemise tasandil.
• Osaleda loomingulistes töötubades või rahulikul koolitusel, mis ei koorma, vaid inspireerib.
• Võib-olla mõni väike reis või kultuurielamus – uus keskkond avab alati uusi vaatenurki.
Lähisuhted ja ühendus
• Kohtuda sõpradega, kellega kooliajal napib aega koos olla.
• Pühendada aega perele ja iseendale.
• Lubada endale ka sotsiaalset vaikust – vahel vajab õpetaja lihtsalt hetke ilma selgitamise ja kuulamiseta.
Isiklik looming ja rahu
• Tegeleda hobidega, mis õpetajana kõrvale jäävad: maalimine, kirjutamine, aiatöö, käsitöö, muusika.
• Mõni päev täiesti „ilma plaanita“ – just need päevad toovad sageli parimad ideed ja rahutunde.
• Kui soov, siis ka vaikne refleksioon – mida olen õppinud, mida soovin uuel perioodil teisiti teha.
„Õpetaja, mitte ainult õpetaja“
Koolivaheaeg võiks olla aeg, mil õpetaja saab jälle lihtsalt inimeseks – ilma rollita, ilma vastutuseta. See on vajalik selleks, et uuel trimestril saaks ta klassi ette minna taas rõõmu ja sisemise rahuga.
Head õpetajad! Kui teile on koolivaheaeg toonud kaasa töömaigulisi ülesandeid, siis näidake neid soovitusi juhtkonnale ja nõudke puhkuse algust. Parafraseerides Eesti filmiklassikat: kiirustage, seltsimehed puhkajad, kiirustage!
Lisa kommentaar