Uus küberturbe platvorm aitab nii lapsi kui ka õpetajaid

3 minutit
45 vaatamist
  • Küberturvet saab lastele õpetada mängude, näiteks Eestiski levinud „Spoofy“ abil.

Portaali eestikeelne versioon valmib 23. oktoobriks, mil toimub tutvustav veebiseminar. Portaali projektis osalesid Eestist Tallinna Ülikool ja „Spoofy“ mängu haldaja CGI. Projekti rahastati Erasmus+ projektist. Portaali leiab siit: platform.supercyberkids.eu/et/
ja veebiseminarile saab registreerida siin:
www.cgi.com/ee/et/blog/kuberturvalisus/cgi-panustab-supercyberkids-kuberturbe-oppeportaali-kaivitamisse.


Lapsed veedavad palju aega internetis ja eeldatakse, et ka koolid tegeleks selle valdkonnaga. Õppematerjalid on aga väga erinevad, õpetaja peab ise otsustama, mida ja millises järjekorras ta õpetab. SuperCyberKidsi portaal aitab õpetajail otsustada ja sobivaid materjale leida. Portaal on mõeldud küberturbe õpetamiseks 8–13-aastastele eelkõige mänguliste vahendite abil.

Mida peaksid lapsed küberturbest teadma?

Küberturbe õpetamisel peab kõigepealt otsustama, mida eakohaselt õpetada, millised on laste jaoks olulised teemad ja soovitused. Eriti nooremate laste puhul on oht keskenduda liiga palju kiusamisele või näiteks paroolidele. Portaali projektis korraldati küberturbe ja küberhariduse ekspertide seas uuring, mille tulemused näitasid, et ka nende seas pole üksmeelt. Küberturbele saab läheneda väga mitme nurga alt ja kõigil on oma eelistused. Lisaks on õpilaste oskused olenevalt nende vanusest ja elukogemusest väga erinevad. Uuringu tulemused näitasid, et materjal peab olema mitmekesine ja õpetaja peab saama seda kergesti muuta. 

Projektis tuvastati 18 peamist teemat, mida õpetada, ning jaotati need kolme raskusastme jaoks ja kolme kategooriasse: käitumine, tehnilised teadmised ja rünnakud. Iga teema all on materjale ja võimalusel sobivad tunnikavad, mis on seotud mängulise õppematerjaliga. Sellise jaotuse eesmärk on anda õpetajatele juhised, mida ja kuidas lastele küberturvet tutvustades käsitleda.

Mänguline lähenemine

Ka küberturvet saab lastele õpetada mängude, näiteks Eestiski levinud „Spoofy“ abil. Samas on mäng vaid vahend, selle kasutamiseks on vaja teadmisi ja oskusi. Portaali teine eesmärk on pakkuda mängulist materjali: tunnikavasid ja lisamaterjali. SuperCyberKidsi eestikeelne lehekülg sisaldab tunnikavu, mis põhinevad „Spoofy“ mängul, inglise keeles on lisaks „Spoofyle“ ka Itaaliast pärit „Nabbovaldo“. Samuti on viidatud video- ja lugemismaterjalile. Eesmärk on võimaldada õpetajatel luua oma tunde juba valmis materjali kasutades.

Portaali lisandväärtus

SuperCyberKidsi projektis uuriti küberturbe õpetamist ning kasutatavate mängude sobivust, koostati tunnikavasid ja koguti materjale. Selle kõige põhjal loodigi õpetajate portaal. Platvorm on mõeldud kasutamiseks eelkõige õpetajatele ja koolitajatele, materjalid on neljas keeles: eesti, inglise, saksa, itaalia. 

Platvormi testiti juba kevadel Eestis ja mujal Euroopas, õpetajad said tunnikavu proovida koos lastega ja anda lehele tagasisidet. Eelkõige on portaali eesmärk aga interaktiivne: õpetajad saavad lisaks kasutamisele ka luua ja jagada. Portaal on loodud eelkõige selleks, et õpetajad jagaksid oma tunnikavu, enda leitud materjali ja testiks enda teadmisi. Plaanis on integreerida ka teisi mängulisi materjale, et portaal oleks kõigile kasulik.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kuidas tehisaru enda kasuks tööle panna?

Tehisaruga seoses on väga palju müra ja inimesed kipuvad seda kas üle- või alahindama. Kuidas info ülekülluses aru…

7 minutit

Rohkem kui ainult meediapädevus. Kas haridus on digiväljakutseteks valmis?

Digi- ja meediapädevust tuleb õpetada juba lasteaias. Kriitilise mõtlemise oskus jääb alati oluliseks….

4 minutit

Mängulised ja loovad lähenemised pakuvad rõõmu nii õpetajale kui ka õppijale

Meediapädevuste õpetamine ei pea olema keeruline ega masendav, ehkki meedia kaudu meieni…

3 minutit
Õpetajate Leht