Toomas Raag.

Koolide õppevara sõltub liialt postiindeksist

,
Toomas Raag.
2 minutit
318 vaatamist

Õppevara tellimisest ja kasutamisest joonistub välja ebamugav pilt: süsteem püsib suuresti heade inimeste entusiasmil. Õpikud rändavad klassist klassi viis, kaheksa, isegi kaksteist aastat, töövihikutest loobutakse rahapuudusel ning osa digivõimalusi jääb kasutamata, sest litsentsid ei mahu eelarvesse. Paljud õpetajad ostavad mänge, lisavihikuid ja digilube oma palgast, et tunde sisukamaks muuta. 

Õpik ei ole enam ammugi tunniplaani selgroog. Õpetajad kombineerivad õpikut, digikeskkonda ja enda loodud materjale, mis nõuab ajamahukat ettevalmistust. Kuigi digivahendid annavad võimaluse tunde mitmekesistada, tekitab piiratud ligipääs ebavõrdsust: mitte kõigil õpilastel pole võimalik digikeskkonda pääseda.

Kirjastajate vaates on pilt sama murelik. Avita peatoimetaja Ly Rammo rõhutab, et kontrollitud õppekirjandust on endiselt vaja. Digiajastul on kirjastaja roll varasemast olulisemgi: lisaks toimetamisele tehakse filme, animatsioone, ülesandeid ja interaktiivseid juhendeid. Samal ajal on paberõpikute tiraažid vähenenud ja osa digiarendusi jäänud rahapuudusel pooleli. 

“küsimus ei ole enam selles, kas meil on raha õppevaraks, vaid kelle arvelt me kokku hoiame: õpetaja tööaja, õpilase võimaluste või tulevaste õpitulemuste.

Kõige teravamalt avaldub see „õppevahendite lõhena“. Jõukamates valdades saavad lapsed kaasaegse paber- ja digiõppevara, õpetajad digitaalsed tööriistad, mis aitavad õpitulemusi jälgida. Vaesemates omavalitsustes kasutatakse eelmise õppekava õpikuid, vahel ostetakse üks töövihik klassi peale või jagatakse üht digilitsentsi – sageli autoriõiguste arvelt.

Selle kõige taustal on riigi 57-eurone pearaha, mis ei kata ammu vajadusi. Kirjastajate hinnangul peaks minimaalne summa olema ligi kahekordne. Tasemetööde tulemused näitavad samal ajal, et süsteemsed õppekavapõhised digivahendid parandavad õpitulemusi märgatavalt.

Seetõttu ei ole küsimus enam selles, kas meil on raha õppevaraks, vaid kelle arvelt me kokku hoiame: õpetaja tööaja, õpilase võimaluste või tulevaste õpitulemuste. Õppevara ei tohiks sõltuda lapse postiindeksist. Toimiv süsteem eeldab kahte sammu: tuleb anda rohkem raha õppevarale ning sisuline otsustusvabadus koolidele ja aineõpetajatele. Alles siis saame rääkida võrdsest ligipääsust õppimise sisule, mitte ainult selle vormile.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kirjastaja Ly Rammo: „Osas koolides valitseb õppevahendite põud“

Avita kirjastuse peatoimetaja Ly Rammo räägib, miks on kontrollitud õppekirjandust endiselt vaja, kuidas digi…

7 minutit

Õppekirjandus surve all: ebakindel nõudlus, kallinevad materjalid ja külmunud pearaha

Koolid tellivad õppekirjandust viimastel aastatel heitlikult. Õpikuid kasutatakse varasemast kauem, trükitiraažid…

9 minutit

Lõiming ei ole punkt seaduses, vaid suund hariduses

Riiklikus haridusstrateegias on öeldud, et meie haridussüsteemi üks tugevus on mitmekesine ja hästi arendatud mitteformaalne õpe….

5 minutit
Õpetajate Leht