

- Robolahing toimus sel aastal juba 9. korda ja seekord pani õpilaste kaasamisel õla alla Eesti Teadusagentuur – ühiselt roboti ehitamine ja lahingus osalemine arendab õpilastes ju nii inseneeriaoskuste arengut, positiivseid hoiakuid reaalteaduste suhtes kui ka võimalikku karjäärivalikut inseneeria suunal.
Robolahing on AHHAA teaduskeskuse iga-aastane inseneeriavõistlus, kus võtavad mõõtu ise ehitatud lahingrobotid. Areenil kohtuvad meeskonnad on nädalaid, kuid või isegi aastaid töötanud selle nimel, et nende masin peaks vastu vastaste löökidele, leekidele ja strateegilistele manöövritele. Tänavu osales 36 õpilaste võistkonda, kellest 24 pääses lõppvõistlusele. Võime uhkusega öelda, et võrreldes eelmise aastaga on õpilaste robotite tase teinud suure hüppe. Tugev tehniline sooritus tagas ka vaatemängulised lahingud.
Esmakordselt Robolahingu ajaloos eelnes AHHAA-s võistlusele kvalifikatsioon. Võistlejad tutvustasid enda roboteid hindamiskomisjonile ja külastajatele. Kvalifikatsiooni läbimine eeldas toimivat robotit, head manööverdamist ja koostööd. Inseneeriapäeval said õpilased osa ka töötubadest ja loengutest.
Paljud õpilased hindasid Robolahingu puhul kõige olulisemaks just meeskonnatöö oskuste arengut. Teist aastat järjest üheks võitjaks kroonitud Juhan Liivi nimelise Alatskivi kooli võistkonna liikmed leidsid, et roboti ehitamine, rollide jagamine ja enda tehtud töö eest vastutuse võtmise kogemus on midagi, mida sellisel kujul mujalt ei saa. Noored märkisid, et võistlus pani neid teadlikumalt kaaluma karjääri inseneeria valdkonnas. Eeskujuks osutus neile võistkonnakaaslane, kes läks pärast kooli lõpetamist mehhatroonikat õppima. Eelmise aasta võidufondi eest soetati koolile keevitusseadmed, millel võistlejad enda robotit täiendasid ja kõik teised kooliõpilased keevitamist harjutada saavad.
Nuti-Võluri erahuvikooli õpilased tõdesid samuti, et peamine võit oli koostööoskuste arendamine, kuid olulisel kohal olid ka planeerimisoskused, pingeolukorras kiirreageerimine, nutikate lahenduste leidmine ning plasmalõikuse, keevitamise ja programmeerimise harjutamine. Ent tegelik kasvuruum avanes seal, kus tehniline pingutus kohtus elulise surve ja tagasilöökidega – nädal enne kvalifikatsiooni kogemata tühjaks jooksnud akud, viimasel hetkel ümber ehitatud elektrisüsteem, pidev mure kaalupiirangu ületamise pärast ning esimese lahingu karmid kahjustused sundisid õpilasi kogu roboti uuesti üle vaatama ja seda mitmes kohas täiustama. Just sellistel hetkedel muutub inseneeria tõeliselt arendavaks. Vaja on visadust, otsustamisjulgust ja oskust ebaõnnestumistest õppida.
Võistlejate tagasisidele ja hinnangutele tuginedes saame uhkusega öelda, et AHHAA Robolahing on oluline sündmus nii robootikahuvilistele ja adrenaliini hindavale publikule kui ka õpilastele. Robolahing on noorte jaoks ennekõike võimalus kogeda inseneeriat kui elulist ja vahel ka ettearvamatut maailma. Areenil ei kohtu ainult robotid, vaid järjekindlad, loomingulised, tehniliselt täpsed ja pingele vastu pidavad võistlejad. Inseneeria ei ole vaid karjäärivalik, vaid viis maailma tõlgendada. Loodame, et Robolahingu kogemus inspireerib enesekindlaid ja julgeid noori loodus- ja täppisteaduste valdkonda valima.
Oleme tänulikud Robolahingu osalenud meeskondadele, nende juhendajatele ja toetajatele, et saame üheskoos muuta tuleviku ühiskonna oskuslikumaks ja uuendusmeelsemaks. Kohtume juba järgmisel aastal!






Lisa kommentaar