Vene põhikoolide juhid, kas te saate aru, milline vastutustundetus on lasta koolist välja umbkeelseid noori?

4 minutit
3282 vaatamist
  • Tahaksin küsida paljude Ida-Virumaa ja ka mujal Eestis (peamiselt Tallinnas) veel tegutsevate nn üleminekukoolide ehk endiste vene õppekeelega koolide juhtidelt: kas te ostate oma kooli lõpetavatele õpilastele Venemaa viisad ja suunate nad Venemaa kutsekoolidesse õppima? Eesti gümnaasiumidesse neil õpilastel niikuinii asja ei ole, sest eesti keelt nad ei oska.

(Arvamuslugu on pärit Hendrik Aguri sotsiaalmeedia kontolt, autor oli avaldamisega nõus).

Me näeme seda praegu umbes poole koolitäie – asume Jõhvis, Sillamäel ja Narvas – noorte pealt, kes lõpetasid endise vene õppekeelega põhikooli aastal 2025.

Halloo, ärgake! Nüüd ei ole ka kutsekoolides, sh Ida-Virumaal, enam venekeelset kutseõpet. Kuhu te nad enda arvates saadate? Te lükkate jätkuvalt oma põhikoolist üle müüri umbkeelsed noored, kes ei oska sõnagi eesti keelt. Ja neid on palju. Tõsi, on ka neid, kes on B1 saavutanud, kuid neid on rõhuv vähemus.

Tunnistustel kirjas vale

Ma ei räägi eestikeelsele õppele üleminekust ja nendest põhikooliõpilastest, kes on nüüdseks jõudnud kolmandatesse ja viiendatesse klassidesse ning kellest esimene n-ö eesti keelt oskav lend jõuab 2030. aastal gümnaasiumisse ja rakenduskeskharidusse. Ka need õppurid, kes õpivad praegu kuuendas, seitsmendas, kaheksandas ja üheksandas klassis, peavad seaduse järgi lõpetama põhikooli vähemalt B1-tasemel eesti keele oskusega.

“Te lükkate üle müüri noori, kellel on eesti keeles heal juhul nõrk A1-tase või lausa olematu keeleoskus. Vaatate rahulikult pealt, kuidas nad edaspidi „ise hakkama saavad“. Õieti teid ei huvita.

Aga te ei täida seda. Te petate oma õpilasi, vanemaid ja riiki. Lükkate üle müüri noori, kellel on eesti keeles heal juhul nõrk A1-tase või lausa olematu keeleoskus. Vaatate rahulikult pealt, kuidas nad edaspidi „ise hakkama saavad“. Õieti teid ei huvita. Mida te teinud olete? Miks te ei ole olnud oma ülesannete kõrgusel? Vene põhikoolide juhid, kas te üldse saate aru, milline vastutustundetus on lasta koolist välja umbkeelseid noori? Ja ometi olete te oma allkirjaga lõputunnistusel kinnitanud, et teie põhikooli lõpetanu valdab eesti keelt tasemel B1. Ei ole ju nii! Õpilane ei oska küsida tunnis WC-sse, ei saa aru, kui talle öelda: “Palun, vala omale teed, termos on siin” või “Sinu klassiruum asub koridori lõpus.”

Kas te valdate üldse teemat, koolijuhid? Ärge palun tulge rääkima, et kust ma need õpetajad võtan ja nii edasi. Kõik on korraldatav, kui selleks on soov. Ja hoiakud ning väärtusruum. Kas on? Kahtlen. Tulemusi ju ei ole. Ja muide, meie piirkonna vene põhikooli lõpetajad ei oska ka inglise keelt pea üldse, nende matemaatikaoskus on nõrk.

“Meie piirkonna vene põhikooli lõpetajad ei oska ka inglise keelt pea üldse, nende matemaatikaoskus on nõrk.

Need lapsed ei ole süüdi. Tõsi, nende eesti keele keskkond kodus või väljaspool kooli on samuti nõrk või olematu, kuid seda enam on kool (tihti ainus) koht, kus noortele riigikeel selgeks õpetada ning luua eesti keele- ja väärtusruum.

Vene põhikoolide koolijuhid ja nende koolide pidajad, teil lasub vastutus. Omavalitsused, võtke ennast kokku, kehtestage end ja vahetage välja need juhid, kes ei seisa Eesti ega noorte eest. Võimestamiste, kohandumiste ja muude moodsate sõnakõlksude aeg on läbi. Tuleb õpetada riigikeel päriselt selgeks.

Mure noorte pärast

Võib arvata, et pälvin sellise negativistliku arvamusavaldusega nii mõnegi koolijuhi põlguse. Võib-olla ka viha. Mul on sellest ausalt öeldes ükskõik, sest muretsen rohkem nende tuhandete noorte pärast, kelle võimalusi elus ja Eestis (ka mujal) hakkama saada on kahandanud kümned koolijuhid ja -pidajad, kes ei ole oma töösse ja õpilastesse suhtunud vastutustundega.

“Ida-Virumaa kutsehariduskeskuse juhina tean, millest räägin. Kavandame seetõttu oma koolis radikaalset reformi – teeme tavalisse õppetöösse pika pausi, õpetame enne eesti keele selgeks ja siis läheme edasi.

Ida-Virumaa kutsehariduskeskuse juhina olen põllul – keset põldu – ning ma tean, millest räägin. Kavandame seetõttu oma koolis radikaalset reformi. Võtame ette selle töö, mida te ei ole aastaid (õigupoolest mitte kunagi) teinud. Teeme tavalisse õppetöösse pika pausi, õpetame enne eesti keele selgeks ja siis läheme edasi. Enam teisiti ei saa.

Siinsed põhikoolid võiks riigistada

Milline võiks olla toimiv lahendus? Tuleks riigistada Ida-Virumaa põhikoolid. Või kogu põhiharidus. Riik on koolipidajana usaldusväärne ja teeks selle asja lõpuks korda.

Kommentaarid

  1. 1. Kõikide vene koolide eksamitele tuleb panna väline järelvalve. Anda neile koolidele sellest juba nüüd teada. Siis ehk võtavad õppetööd tõsisemalt.
    2. Nendes koolides, kus lapsed pole omandanud eesti keelt ega ka muid teadmisi, mis tulevikus parema perspektiivi annaks, pole esikohal laps. Kool on koht, kus juhtkond ja nende sõpruskond saab endale korraliku sissetuleku. Kuni juhtkond ja nende kaaskond töötab mugavusstsoonis, ei muutu midagi.
    3. Iga põhikool, kus välisvaatlejate silme all toimuvatel eksamitel kukuvad läbi vähemalt pooled (kolmandik? veerand?) õpilastest, peab juhtkonna välja vahetama. Nad on lapsi alt vedanud.

    Õpetaja

  2. 1) Härra nõuab põhikoole riigi alluvusse, aga väidab, et riik on koolipidajana usaldusväärne.

    Kes seda haridus juhib riigi poolt? Miks ei ole HTMis juba pool aastat üldhariduse asekantslerit?

    Miks te sellel kohale ei ole sekkunud? Miks kõik vait on? Nüüd ka ei leitud taustaga inimest ja toodi see

    hoopis politseist ja ei saa ka kohe tulla. Peab ootama jaanuarini.

    2) Mure noorte pärast?

    Aga kuhu jääb mure eestikeelsete noorte pärast?

    Ka eestikeelsetes koolides kukub mõnel põhikoolis üle 50 protsendi õpilastest läbi?

    Kui palju õpilasi kukub läbi matemaatikas?

    Kas pärsielt toimub see ainult venekeelsetes koolides?

    Kui õpe ei toimi eestikeelsetes koolides ja selleks peab ära kaotama sisuliselt põhikoolieksamid, siis kuidas saab õpe toimida venekeelsetes koolides?

    Õigus, õigus. Seda muret ei ole, sest põhikoolis kaotati lävend ära ja nüüd võetakse kõik gümnaasiumisse vastu.

    3)Mure ainult eesti keele pärast.

    Kuidas on seis ajalooga, bioloogia, füüsikaga, keemiaga?

    Aga kui teeks nendes ainetes ka eksami nii eestikeelsetes kui ka venekeelsetes koolides.

    Milline on tulemus kui kehalise õpetaja õpetab korraga ajalugu, eesti keelt ja matemaatikat?

    4)Juhtkonna peab välja vahetama. Aga kuidas on nii Tallinna eestikeelsetes koolides võib olla gümnaasiumi järel matemaatika keskmine tervel lennul!!!! 15 punkti, 17 punkti, 19 punkti?

    Siis see ei sega kedagi ja kõik on vait. Keegi on nende õpetamise eest 12 aastat raha saanud. Kes võttis nad gümnaasiumisse vastu?

    5)Kuidas on nii, et eestikeelses ülikoolis on venekeelsest koolist tulnud õpilane ja lõpetanud ära bakalaureuse ja tulnud edasi eestikeelsesse magistrisse, aga endiselt ei oska ta eesti keelt?

    Peale kolme aastat eestikeelses ülikoolis peab üliõpilane suhtlema õppejõuga inglise keeles, sest üliõpilane ei oska peale kolme aastat eesti keelset õpet endiselt eesti keelt ja noor õpetaja ei oska vene keelt.

    Aga mida see üliõpilane loengus teeb?

    6)Ülikoolis hakati nõudma arstiks ja proviisorks õppima asujatelt füüsikat ja keemiat, aga ei olnud ainult nii, et venekeelsed ei osanud?

    7)H.A.: “Võtame ette selle töö, mida te ei ole aastaid (õigupoolest mitte kunagi) teinud. Teeme tavalisse õppetöösse pika pausi, õpetame enne eesti keele selgeks ja siis läheme edasi. Enam teisiti ei saa.”

    Pausi ei ole vaja teha. Ülikoolidesse võetakse vastu üliõpilasi, kelledele haktakse õpetama 7.klassi matemaatikat ja samal ajal jookseb ka kõrgema matemaatika kursus. Saab parallelselt õpetada eesti keelt ja ka teisi õppeaineid.

    Kas ülikoolis tehakse paus kui võetakse vastu nõrkade reaalainete teadmistega üliõpilasi?

    Martin

  3. Ma ei loe seda lehte regulaarselt, sestap ehk pole kohanud sellist märkust:”Kool on koht, kus juhtkond ja nende sõpruskond…” Aga tunnistage endale ausalt, et tegelikkuses seda esineb. Ja isegi mitte harva. Võibolla oleks juhtide valikus midagi muuta vaja. Ma ei mõtle siin seda, et koolijuhiks võiks saada hariduskauge inimene. Pigem siiski inimene, kes on koolieluga kursis ning omab juhile vajalikke omadusi.

    Kõrvaltnägija

  4. 9 aastat ongi mõõdas ja ongi teemaks, elame näeme!

    hannes mets

  5. Eesti keelt ei saa õppida vene keeles. Kui vaadata eestikeele õpetajate nimesid, siis leiab ka põhjuse miks selline olukord on.

    Olin ise ühel baka praktika kaitsmisel, kus paberite järgi C1 õppejõud võttis vastu kaitsmiseid. Pean tõdema et seda oli väga valus kuulata.

    õpilane

  6. peame rahvana leppima sellega, et me ei jaksa oma haridussüsteemi üleval pidada ja seetõttu leppima, et on vaja teha ülivalusaid otsuseid- koolide arvu vähendamine, et kontsentreerida parimad õpetajad õpetama normaalsuuruses klasse ja 30-40 minutit kooli sõita on okei juba üsna noortel. Peame leppima, et nendes valdkondades, kus on ülisuur õpetajate puudus- reaalained ja eesti keel venekeelsetele- peavad palgad tõusma ennaktempos ja kohe! sest kui me neid otsuseid ei tee jätkame sellise majanduskasvuvõimetu ühiskonnaga nagu me oleme.

    reaalained

  7. Muretseda tuleks ka umbkeelsetesse klassidesse sattunud Eesti laste pärast. Vastava detailse pöördumise tegin ka Tõnis Lukas’ele, sest väga kurb on näha kuidas oma laps kannatab juba 1.klassis. Olgu mainitud, et klassis on kolmveerand lastest umbkeelsed vene/ukraina lapsed, kellele peavad siis keelt õpetama need just koolis alustanud Eesti oma enda lapsed.

    Palun lõpetage Eesti laste kasutamine odava tööjõuna olukorras, milles riik on jätnud oma töö tegemata juba viimased pea 35 aastat!

    Eesti lapsevanem

  8. Me räägime RIIGIKEELEST, mitte lihtsalt ühest keelest Eesti Vabariigis. See riik on loodud kaitsma eesti keelt ja kultuuri. Ometi on vene keel tunginud jõuga igasse meie elusfääri ja võtnud teise riigikeele õigused. Millise õigusega?
    Olen ühe Tallinna vene kooliga kokku puutunud – ka täna on seal väljaspool tunde 100% venekeelne sisekliima,
    paljud õpetajad ja huvijuht suhtlevad ainult vene keeles, kõik laste peod ja muud üritused toimuvad vene keeles.
    Paljud lapsed ei oska ka peale aastast õppimist (4.klassis) algtasemelgi riigikeelt.
    Olen igati selle poolt, et vene koolides tuleks kõigepealt selgeks õpetada riigikeel.
    Teha korralik vaheaasta, kus koolis tohib rääkida ainult eesti keeles ja õpitakse põhjalikumalt tundma ka eesti kultuuri.
    Ka paljud vene lasteaiad mängivad paraku eesti keele õppega lihtsalt lolli, lapsed ei oska 1.klassis isegi oma nime öelda. Lapsevanematele tuleb selgeks teha, et ka neil lasub kohustus oma laps Eesti Vabariigi kooliks ette valmistada! Võimalusi on sadu! Pange kodus mängima ERR eestikeelsed lastesaated, viige neid eesti teatrisse!
    Umbkeelse lapse kooli viskamine on kuritegu nii lapse enda ees, kel on raske; teiste laste, keda segab umbkeelne oma mahajäämusega; õpetajate, kel niigi on ülekoormus ja kehvad õppevahendid ning riigi ees, kel pole hariduseta inimesi mitte kuhugi panna.

    ÕPETAJA LIIS

  9. Mida tähendab see lause? “Ja ometi olete te oma allkirjaga lõputunnistusel kinnitanud, et teie põhikooli lõpetanu valdab eesti keelt tasemel B1.” Kõik õpilased teevad 9. klassi lõpus B1 taseme riigieksami (koolieksami saavad teha need, kes on elanud Eestis vähem kui kolm aastat). Seega, lõputunnistuselt on ju näha, kas neil on B1. Ma õpetajana tean oma kooli keskmist ja ka riigi keskmist. Ja hea see keskmine tulemus muidugi ei ole (vist umbes 50-60% – B1 on 60%).

    B1 ei saavuta näiteks paljud nõrgemate õpioskustega ja vanemliku toeta, ka suur hulk HEV õpilasi. Samas on klassides alati ka neid, kes võiksid juba B2 teha. Mina olen õpetajana üldiselt tõesti väga püüdnud, eriti alguses, lõpuks saadki aru, et sa lihtsalt ei suuda, ei oska, ei jaksa. Aga mul on ka olnud õpilasi, kes on pidevalt käinud eraõpetajate juures, keelekursustel – ja ikka on tase väga-väga nõrk. Ja eks neil olegi ka teistes ainetes nõrgad kolmed. Nad ei oska õppida, neil on õpiraskused, pereplobleemid, isiklikud probleemid jne.

    Ma tegelikult arvan, et peaaegu igaüks saaks keele B1 tasemel selgeks – aga mitte igas klassis, iga meetodiga, iga õpikuga ja iga õpetajaga. Ma ei oska õpiraskustega lapsi õpetada, eriti kui rühmas on palju tugevaid. Ja ma arvan, et väga paljud ei oska.
    Samas gümnaasiumi tulemused on minu õpilastel olnud head – B2/C1. Seal on enam-vähem ühtlase õppimisoskusega õpilased, neil on ka üldiselt mingid eesmärgid – kellel on raske, siis õpib rohkem ja üldiselt saavad kõik oma vajalikud tulemused kätte, lähevad ülikooli, saavad hakkama. Mõni on ka läinud aastaks teenindajaks tööle ja selle aja jooksul keele selgeks saanud. Ja minul isiklikult polegi viimastel aastatel alla B2 ühtki 12. lõpetajat olnud. Kokkuvõtteks: palju on neid, kes oskavad, õpivad, integreeruvad ja saavad hakkama – ja palju on neid, kes ei saa.

    Muidugi tõesti on ka õpetajaid, kes ei oska või ei viitsi õpetada, aga ega paremaid ka ju ei ole võtta. Kahjuks ma kardan, et üleminek ei ole samuti mingi võluvits – seal on täpselt need samad õpiraskustega õpilased klassis, õpetajate puuduse tõttu on palju kogemusteta ja ka hariduseta õpetajad. Uskumatult raske on ilma hea õpikuta (mida pole olemas) õpetada võõrkeeles mingit ainet. Ja kui õpetajal puudub kogemus, on see veel raskem. Ja mitte lihtsalt raske, vaid 4.-5. klassi lapsed ei saa täpselt samamoodi mittemidagi aru, nagu need kutsekoolide õpilased. Kui on näha, et kutsekoolis ei ole see võimalik, miks siis arvatakse, et 4. klassis on? 1. klass ja lasteaed on arusaadav, aga miks 4 . klass? See ei saagi ju töötada .. eriti kui pole metoodikat, õpikuid, professionaalseid õppetajaid.


Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Lastevanemate isekuse eest maksavad kõige haavatavamad

Viimase kahe aasta jooksul on ametit vahetanud umbes pool lastekaitsetöötajatest. Ühe varasema uuringu järgi lahkub aastas…

3 minutit

Muusika, mis tabab päris elu. Noored ja roppude sõnadega laulud

Mis on raadioeetris mitte kõlavate „probleemsete“ laulude võlu ja populaarsuse saladus? Nende sõnad on tabavad,…

13 minutit

REPLIIK ⟩ Innovatsioon ei ole regulatsioon

Riiklik õppekava ei tohi takistada koolide innovatsiooni. Kiiremas korras tuleb vastu võtta seadusemuudatus, mis lubab innovaatilistel koolidel võtta…

1 minut
Õpetajate Leht