Kasutagem oma tervet mõistust!

Andmekaitse inspektsiooni juhendis kaamerate kasutamise kohta on palju soovituslikku ja nii seda tulebki võtta. Jään koolijuhina selle juurde, et seoses jälgimisseadmete kasutamise, filmimise ja pildistamisega tuleb koolijuhil reeglite ja korra kehtestamisel kasutada tervet mõistust, loogikat ja empaatiavõimet. Võib olla nii, et mõnes koolis on õigustatud punktuaalne kirjalik kord, teises mitte. Sõltub kooli kultuurist ja väärtustest.

Juhendis märgitakse, et turvakaamerate salvestisi ei või kool/lasteasutus ise hiljem mingil muul eesmärgil, nt suitsetavate õpilaste tuvastamiseks või õpilastevahelise tüli lahendamiseks, kasutada ega ka lihtsalt igale küsijale välja anda. Seda loogikat ma ei mõista ega saa ettekirjutusega nõustuda. Kool peab koolipäeva jooksul tagama laste turvalisuse ja koolikorra täitmise, sealhulgas kümnete seaduste, näiteks alkoholi- ja tubakaseaduse täitmise. Näiteks laekub linnakodanikult info, et õpilased suitsetavad kooli taga, ja küsitluste-uurimiste tulemusel ei õnnestu rikkujaid tuvastada. Miks ei võiks kool kasutada suitsetajate tuvastamiseks kaameraid, mis on paigaldatud koolimaja välise perimeetri turvamiseks? Sama kehtib, kui tüli asjaolude selgitamisel ei õnnestu neid tuvastada küsitluste ja vestluste teel. Siinkohal ongi terve mõistuse ja kooli juhtkonna usaldamise koht. Milleks siis on koolil juht ja juhtkond? Ikka selleks, et oma peaga mõeldes ja kohalikke asjaolusid kõige paremini teades vastu võtta asjakohaseid otsuseid. Ja kui selleks on turvakaamera salvestuse ülevaatamine, siis mis selles halba on, kui see on õigustatud?

Kinnitan, et keegi ei tee lauskontrolli ega kammi turvakaamera salvestatut läbi igavusest või haiglasest huvist. Kasutatakse seda ikka siis, kui vaja. Leian, et seadustega pole mõtet elu üle reguleerida.

Teine tees samas juhendis sätestab, et „koolid ja lasteasutused peavad hea seisma selle eest, et keegi lapsi õigusvastaselt või lapsi ilmselgelt kahjustavalt ei filmiks”. Ka sellega saavad koolid hakkama seadusandja ülereguleerimiseta. Õnneks on andmekaitseinspektsioon muutnud algselt kavandatud ranged nõuded soovituslikeks.

 

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kas koolil ja koolil on vahe?

Esimese klassi katsed on teema, mis ikka ja jälle päevakorrale tõuseb. Hiljuti seoses haridusliku ebavõrdsuse kasvuga Eestis, mistõttu haridusministeerium leiab,…

3 minutit

Sõjast ja julgeolekust rääkimine koolis ei ole pelgalt riigikaitsejutt

Riigikaitseõpetuses on olulisim anda õpilastele oskus mõelda endast kriisiolukorras kui abiandjast, mitte kui…

7 minutit

Kas usaldada? Aga kindlasti kontrollida!

Tehisintellekti kohta ei peaks kasutama isikulist asesõna „tema“ või „ta“. Tehisintellekt on „see“, ta ei mõtle nagu inimene, tal…

7 minutit
Õpetajate Leht