Miks napib meie õpetajal professionaalset enesekindlust?

22. augustil analüüsiti Eesti haridusfoorumi seminaril-ümarlauas rahvusvahelise uuringu TALIS andmeid. Ülevaate uuringust andis TLÜ professor Krista Loogma, toonitades, et Eesti põhikooliõpetaja professionaalne enesekindlus (enesetõhusus) on teiste uuringus osalenud maade õpetajatega võrreldes suhteliselt madal, eriti meie meesõpetajatel.

Märgiti, et väga head PISA tulemused peaksid meie põhikooliõpetaja eneseusku ju tohutult tõstma. Ka TALIS-e andmetel pole meie õpetajal ebakindluseks põhjust, sest tal on uuringu keskmisest parem pedagoogiline haridus, ta käib uuringu keskmisest rohkem täienduskoolitustel, tal kulub tunnis korra loomiseks vähem aega. See kõik peaks ju eneseusku tõstma?

Siiski leiti seminaril-ümarlauas ka mõned momendid, mis võivad õpetajat ebakindlamaks muuta. Meie õpetaja teeb oma kolleegidega vähe koostööd – kolmandik neist pole mitte kunagi külastanud oma kolleegide tunde. Võrdlusmomendi puudumine aga võibki tekitada ebakindlust. Pakuti ka uuringuväliseid põhjusi. Näiteks on üliõpilaste hulgas levinud arvamus, et õpetajaks läheb õppima see, kes mujale ei pääse. Lisati, et ülikoolis õpetatakse tulevasi õpetajaid, lähtudes ideaalist, mitte koolitegelikkusest, mistõttu õpetaja tunnebki end koolis ebakindlalt. Arvati, et õpetajad sisendavad endale ka ise, et neil on ühiskonnas madal staatus. Korduvalt väideti, et „kasumile orienteeritud meedia” on ainult skandaale kajastades õpetaja ebakindlaks muutnud.

Kõrghariduse kvaliteediagentuuri juhataja Heli Mattisen märkis arutelu kokkuvõtteks, et õpetaja professionaalse ebakindluse peamine põhjus on siiski vähene koostöö kolleegidega. Ta pidas õpetaja enesekindluse tõstmisel võtmetegelaseks koolijuhti. Kui koolijuhtideks valitakse uue pedagoogika esindajad, kes väärtustavad koostööd, muutuvad meie õpetajad kindlasti professionaalselt enesekindlamaks.

Haridusfoorumi mõttevahetusi saab jälgida ka internetis: http://lists.ut.ee/wws/info/org.ehf.haridusfoorum.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Eksamikeskne Inglismaa versus toetav Eesti kool

Eestis väärtustatakse õpetajate autonoomiat, Inglismaal domineerivad range kontroll, eksamid ja ühtlustatud riiklik õppekava. Eesti haridussüsteem paistab rahvusvahelises võrdluses…

6 minutit

Noored kirjutasid end nähtavaks

11. märtsi Õpetajate Lehes ilmus üleskutse 9.–12. klassi õpilastele osaleda Eesti Kirjandusmuuseumi (EKM) noorte elulugude kogumisvõistlusel „Noor Eesti: minu elu…

5 minutit

Äli Leijen: „Kui keskkond ei toeta, ei hoia inimesi koolis ka parem palk“

Seoses Eesti koolide õpetajapuudusega räägitakse sageli järelkasvust. Õpetajahariduse professor Äli Leijen rõhutab,…

9 minutit
Õpetajate Leht