Palju on räägitud sellest, et kool peaks olema parem ja huvitavam. Samas on ilmselge, et „parem ja huvitavam” on väga ebamäärane ning sellist määratlust tuleb n-ö sisustada. Viimast on huvitava kooli algatuse seniste arutelude käigus juba palju eri nurga alt ka tehtud. Olulisim kontseptsioon on minu silmis aga see, et kool peab arenema ülesandeid täitvast institutsioonist kogukondlikuks organisatsiooniks.
Organisatsioon peaks toimima kõigi selle liikmete osalusel. Ilmselged osapooled on õpetajaskond, kooli juhtkond ja õpilased. Kõigil neil on koolis mingisugune esindusvormgi. Ära on aga unustatud lapsevanemate esindus. Tõsi, toimuvad lapsevanemate koosolekud, kuid üldjuhul on need formaalsed infojagamised. Hoolekoguski on lapsevanemad marginaalselt esindatud. Seega võiksime ehk kaaluda, kas ka lapsevanematel peaks koolides olema konstantne esindusorgan.
Kool ei tohiks olla lihtsalt õppekava täitmise funktsiooniga asutus, vaid kooslus, mis püüdleb õpilastele maksimaalseid arenguvõimalusi pakkuva keskkonna loomise poole. Lapsevanemate roll on siin näiteks tuua kooliruumi teadmist igapäevaelust, eri erialadelt, rikastada koolitükke värvikate lugudega.
Eraldi toon siinkohal välja hindamise, mis pälvis selleaastasel arvamusfestivalil omajagu tähelepanu. Palju on räägitud, et meelevaldselt tõlgendatavale numbrilisele hindamisele peaks eelistama kujundavat hindamist, mis kujutab endast põhjalikku tagasisidet. Nii jõuaksime olukorrani, et hinded ja hindamine on õppeprotsessi toetamise tööriist. See sisuline muutus ei leia aga aset lapsevanemate osaluseta. Kuni kodus küsitakse vaid seda, kas laps sai hindeks kahe või viie, ei saa kujundav hindamine kuidagi täielikult jõustuda. Miks? Esiteks, nagu öeldud, peab hindamine olema õppetegevuse toetamise tööriist – andma tagasisidet selle kohta, kuidas üks või teine õppetükk omandatud on. Teiseks peame meeles pidama, et ei õpita ainult klassiruumis, vaid ka kodus. Lapsel on tarvis vanemate toetust ja kasvatust, et õppetöös maksimaalselt hästi edasi jõuda. Just selle viimase tarvis on lapsevanemale ääretult oluline, et e-koolist poleks näha vaid number, vaid temani jõuaks ka info, mis täpselt jäi puudu ja kuidas seda parandada. Kui lapsevanemad saavad aru, et ka nende teha on lapse koolitükkides edasijõudmine ning oluline abivahend selles on kujundav hindamine, saavutame ammu seatud eesmärgi palju kiiremini. Kuni seda ei juhtu, ei ole ka õpetajatel motivatsiooni ega piisavat võimalust kujundavat hindamist täielikult kasutusele võtta.
Lisa kommentaar