Õpilaste teadustööde riikliku konkursi teine voor sai võistluse neljateistkümnendal aastal uue näo – varasema 20 asemel valiti välja 80 tublimat, kes tutvustasid oma töid stendiettekannetega suurel teadusfestivalil. Küsisime juhendajailt, mida nad arvavad formaadi muutusest.
Evelyn Kostabi
Ülenurme gümnaasium
Väga meeldis! Kuigi pean tunnistama, et konkursi tingimustega tutvudes ja teise vooru stendiettekande nõudest lugedes olin veidi skeptiline. Kuna mul endal puudus sellisel viisil töö kaitsmise kogemus, oli keeruline ka õpilasele nõu anda. Kas üks plakat mahutab ära kõik olulise ja kuidas suhteliselt lühikese ajaga žüriile ning huvilistele tööd huvitavalt ja põhjalikult tutvustada? Töö kaitsmise ettevalmistus sujus siiski kenasti ja energia avastuskeskusesse jõudes sai selgeks, et stendiettekanded on sellisel festivalil ainuõige valik. Kaheksatkümmet uurimistööd polekski vist saanud mingil muul moel demonstreerida.
Stendid olid väga ilusad, huvitavad ja informatiivsed ning andsid hea ülevaate tehtud uurimistööst ka autorite kommentaarideta.
Ürituse korraldus oli väga kõrgel tasemel. Korraldajad olid kõigele mõelnud. Õpilastel oli võimalus tutvuda teiste töödega, nautida esinejaid ja ise esineda. Juhendajad said osa seminarist, kus jagati teavet ja kogemusi teadustööde kirjutamisest ja juhendamisest. Olen väga tänulik kogumiku eest, kus kajastusid kõikide konkursile esitatud tööde kokkuvõtted, see on huvitav ja vajalik lugemine nii õpetajatele kui ka noortele uurijatele.
Tore üllatus oli festivalil välja antud auhindade rohkus. Kindlasti on noorele teadushuvilisele oluline, et tema tööd märgatakse ja ka tunnustatakse. Aitäh kõigile, kes noorte tegemistega põhjalikult tutvusid ja auhindu jagasid. Teadusagentuur reklaamis üritust kui pidu kõikidele teadushuvilistele lastele, õpilastele, õpetajatele ja lapsevanematele. Üritusel osalenuna võin öelda, et see oli tõesti suur teaduspidu.
Ülenurme gümnaasiumist osalesid riiklikul konkursil 11. klassi õpilased Lea Lopp ja Kaspar Kalpus ning mõlemad pääsesid ka teise vooru. Seoses sellega tuli õpilastel kujundada oma töö demonstreerimiseks juba eelnevalt mainitud plakat ehk stendiettekanne. Korraldajate saadetud juhendi abil said õpilased plakati tegemisega hästi hakkama ja juhendaja roll oli selles etapis väike. Leppisime kokku, milline info stendile läheb, hiljem tuli vaid üle kontrollida, kas kõik vajalik on olemas ja hästi arusaadav. Kindlasti oli juhendaja roll märksa suurem nooremate õpilaste ettevalmistamise puhul, aga meie gümnasistid teadsid väga täpselt, mida ja kuidas nad tahavad teha, ning andsime vabad käed – see oli ju ikkagi nende töö ja looming. Kooli juhtkond toetas plakatite trükkimist ja muretses vutlari, millega tööd turvaliselt Tallinna toimetada. Õpilaste jaoks oli kindlasti kõige suurem väljakutse žüriile oma töö tutvustamine piiratud aja jooksul ja seda sai ka korralikult harjutatud.
Festival on väga hea variant tutvustada noorte teadustöid laiemale publikule. Uurimistöö koostamine on õpilase jaoks suur töö ja teadusfestival võimaldab seda tutvustada mitte ainult žüriile, vaid ka inimesele tänavalt. See nõuab oskust oma mõtteid lihtsalt ja arusaadavalt edasi anda ning muidugi põhjalikke teadmisi.
Tore oli vaadata särasilmseid noori, kes uhkelt ekspertidena oma töö juures seisid ja olid valmis vastama igale küsimusele. Paraku venis päev pikale ja õhtuks oli nii mõnigi noor uurija väsinud ja sära tema silmis kustumas. Ees ootas aga veel teinegi päev … See on ilmselt koht, kus korraldajad saavad midagi muuta. Kas mahutada festival ühe päeva sisse või sisustada õpilaste teine päev nii, et nad ei peaks oma stendide juures olema. Eelnevalt juba mainisin, et head stendiettekanded olid arusaadavad ka kommentaarideta.
Festivali vorm annab võimaluse igale gümnasistile tulla ammutama inspiratsiooni oma uurimistöö tegemiseks. Olin Tallinna kolleegide peale isegi natuke kade, sest nemad said uurimistöö aluste tunni raames suunata kõik oma 10. klasside õpilased festivali külastama. Stendiettekandeid uurides oli võimalik kinnistada tunnis õpitut, alustades eesmärkide püstitamisest ja lõpetades kokkuvõtte tegemisega. Põhikoolis tuleb õpilastel teha loovtöö ja taas on teadusfestival koht, kust nii õpetajad kui ka õpilased saavad ideid. Hea idee on hea uurimistöö ja loovtöö alus ning teadusfestival on kindlasti parim koht ideid ammutada.
Kadri Laup
Rapla ühisgümnaasium
Teadusfestivali raames said õpilased, kes alles hakkavad uurimistööd koostama, tutvuda parimate töödega ja vestelda tööde autoritega. Stendiettekande vorm oli uudne ja selle koostamine andis hea kogemuse noortele uurijatele. Ürituse käigus jagus tegemist kõigile. Kui midagi ette heita, siis ainult päeva pikkust ettekannete tegijate jaoks. Reedene päev algas paljudele neist juba varahommikul, et õigeks ajaks kohale jõuda, ning päeva pikkuseks kohapeal (koos autasustamistseremooniaga) kujunes 12-13 tundi, millest suur osa tuli veeta püstijalu.
Stendiettekande koostamine on uus ülesanne. Õpilastelt nõudis mõttetööd ja arvestamist, kuidas ning kuhu paigutada kõige olulisem oma tööst, et moodustuks lihtne tervikpilt, mis oleks pealtvaatajatele ning žüriile arusaadav.
Kindlasti soovin festivalivormile jätku. Tegemist oli uudse ja põneva lahendusega teadustööde lõppvõistlusel. Uurimuste toomine avalikkuse ette annab loodetavasti uusi ideid õpilastele, kes on valimas endale teemat või vajavad mõtteid, kuidas oma uuringut paremini teostada, olukorras, kus uurimistöö on gümnaasiumiastmes kohustuslik.
Anne Küüsmaa
Tallinna prantsuse lütseum
Teadusfestival õigustas oma nime: tegevust jagus algklassiõpilastest abiturientideni, põnevatest töötubadest ja teadusteatrist laulvate staarideni.
Väga oluline oli, et omavahel sai kokku Eesti teaduse tulevik. Esitleti oma esimesi samme ja saadi inspiratsiooni kaaslastelt. Tore oli näha Hiiumaa õpilasi pealinna noortega kogemusi vahetamas või teadushuvilist noormeest pliiats-paber käes stendidelt ülestähendusi tegemas.
Juhendajana oli kasulik saada ülevaade, millistel teemadel uurimistöid kirjutatakse, millest noored vaimustuvad. Sain edaspidiseks julgust innustamaks meie kooli õpilasi ja juhendajaid uurimistöid konkursile saatma: neljast meie esitatud tööst pääsesid kõik teise vooru. Veidi nukraks tegi vaid see, et lütseumis langes festivali esimene päev kokku abiturientide lõpukellaga ning nad loobusid seekord teises voorus osalemisest teise olulise sündmuse kasuks. Koolis ei ole ei juhendajad ega õpilased sellisel tasemel stendiettekannete ülespanemise ja esitlemisega kuigi palju tegelenud. Nii sain festivalil ringi liikudes uusi kogemusi. Kindlasti peab edaspidi mõtlema, kuidas sellise suure hulga esinejate seas teistest eristuda, et sind märgataks.
Hoian festivali korraldajatele edaspidigi pöialt pihus, et neil ikka jaguks tahtmist ja lennukaid mõtteid, kuidas meie teadlaste järelkasvu toetada ja uusi andeid avastada.
Ülle Kuusk
Muhu põhikool
Varem oli 20 tööd lõppvoorus ja väga palju tublisid jäi seina taha. Uus formaat on laiapõhjalisem ja võimaldab uurimistöid paremini tutvustada. Tutvustamisaeg pole ju lapsele nii pingutav. Stendiettekanded olid väga heal tasemel. Tuli pingutada ja vaeva näha, et materjal kokku panna. Kui on tegemist hea ja mahuka tööga, on ka materjali, mida võtta. Mina aitasin stendiettekannete valmistamisel väga vähe, meil oli tubli kujundaja.
Muhu põhikoolist oli konkursil õpilane väljas esimest korda. Töö läks nii mahukaks, et arvasime, et oleks väärikas siia saata. Saimegi teise vooru. Saaremaa oli üldse tublisti esindatud, 11 tööga.
Lisa kommentaar