15. detsember 2015 oli riigikogus riiklikult tähtis päev – peaminister andis ülevaate teadus- ja arendustegevuse olukorrast ning valitsuse poliitikast selles.
Ootan Frankfurdi lennuväljal oma aega. Tuttavad Tartu näod lehvitavad – Eesti teadlased kaugmaa konverentsilt. Istume, näksime, mis kellelgi kotis, ja jahvatame reisimuljeid. Kurbusega kuulan, kuidas rahvusvahelistel konverentsidel käiakse (just noorteadlaste puhul) tegelikult tööd otsimas. Kuidas nii? Eesti on ju teadusemaa ja teadmisi esindav riigike. Edulood selles vallas murravad üle korruptsiooniskandaalidest ja (abi)eludraamadest. Teadus, see on prioriteet! Oleme selles pühendunud, säästlikud ja suutlikud, läbimurre on nurga taga. Kangekaelselt korrutavad üha vahelduvad riigijuhid, et oleme vaprad ja edukad, paistame silma ja äratame huvi. Ikka vähem on kuulajaid, isegi vaidlejaid.
Poliitika
Peaministri (PM) ülesastumine riigikogus pidi võtma kokku eelnevad tõsised arutlused üleilmsel teadlaste foorumil, teaduste akadeemias, Haridusfoorumis, Rooma klubis jm. PM rõhutas oma pikas sõnavõtus, et enam-vähem kõik, mis Eesti riigis toimub, on tema vastutus. Siis ka teadus, selle edenemine või pidurdamine. Teadus- ja arendusnõukogu esimehena on tal muidugi oma roll teaduse ning innovatsioonipoliitika (legislatiivsel) raamimisel.
Peaministri sõnul on teaduse põhiolemus see, kuidas teha asju paremini. Võib-olla on ka selline lähenemine teatud kontekstis pädev. Võiks aga ka arvata, et teaduse uurimisobjekt on see, kuidas asjad süsteemselt toimivad ja mis on mis – tõe otsing toimivates mudelites. Klassikaline teadus, ütles PM, pole Eestis probleem, kuid teadlastelt oodatakse uuenduslikke lahendusi ja tarku tehnoloogiaid väike- ja keskmise suurusega ettevõtetele, et tekitada neile oma nišš Euroopa ja teistel suurte mängijate turgudel. Oluline on, arvas ta, investeerimine inimestesse, see, kuidas me neid juhime. Ja – tuleb olla nutikas!
Kahjuks ei jõudnudki PM selleni, millised on tegelikult Eesti teaduse (kui selline olemas on) väljakutsed lähiaastatel, mis on prioriteetsed ja perspektiivikad suunad, millised on vajalikud ressursid, kas meil on need olemas ja kui pole, siis kust me neid nõutame ning – kuidas valitsuse programm selles osaline on. Üldümara „strateegia” pajatamine või selle riputamine e-lehte ei ole tegevusjuhend, ka mitte tööplaani kattev eelarve või taktika. Seda ei saa juhtida, kolme või viie aasta pärast kontrollida, vastutaja puudub nagunii. Kui teadusest ei räägi mitte teadlased, vaid poliitikud, kellest enamikul pole teadusega mingit kokkupuudet olnud, siis vist nii ongi. Riigikogujate järel oli viimastena sõna antud ka kahele noorema põlve teadlasele. Nende arvamist PM kuulama ei jäänud – kiired riigiasjad ootamas. Teadlaste arvamus ei ühtinud aga eelkõnelejate optimismiga.
Muidugi on meil uuendusliku ettevõtluse vallas tublisid näiteid, kuid need pole seotud teadusega, vaid pigem sihikindluse, visaduse või hea õnnega. Olulised omadused, sh teaduses. Hr Rõivase soovitud nutikus on aga miski, mida ei saa käskida või isegi soovitada. Selleks tuleb luua eeldused ja võimalused. Ka ressursilised – majanduslikud, ajalised, kollegiaalsed, tehnilised, keskkondlikud. Lühimõõdetavalt ongi see suures osas „raisatud raha”, sest luua sõela, mis filtreeriks välja vaid põrutavad edulood, on võimatu. Fundamentaalse baasita ei teki aga Leonardosid. Või kui tekiks, kas tunneksime nad ära? Meie idulood ostetakse Eestist välja ja põhilist kasumit ei saa meie. Skype on vaid üks möödapanekuid. Nutikaid lahendusi on Eestis ka praegu piisavalt: vaadake või teaduste akadeemia kolme minuti tutvustusi; otsige neid, kes on Eestist väljaspool tähelepanu äratanud või tunnustust leidnud. Baasuuringud, nt meie loodusressursside osas, aga ei mahu enam riiklikesse innovatsiooniplaanidesse, teadusartiklite avaldamine on viimastel aastatel drastiliselt langenud, nn Oki raportist puuduvad sotsiaal- ja haridusteadus, kuigi räägitakse sotsiaal-majanduslikust arengust. Muidugi, ebastabiilses dünaamikas tasakaalu otsimine ongi keeruline, aga just siin saavad eksperdid ja teadlased tunda end sellise riigi osana, kus teadus muutub teadmiseks ja praktiliseks oskuseks.
Milleks teadus?
Peaminister tõi välja, et meie teadustegevuse planeerimine on seni lähtunud mitte ettevõtjate vajadustest, vaid teadlaste intellektuaalsetest huvidest. Etteheites võib olla oma tõetera. Teaduspõhine tootmine vs. tootmispõhine teadus on jätkuvalt arutlusteema. „Eesti teadus on mitmes valdkonnas jõudnud üleilmsele eesliinile, kuid ühiskondlike ja majanduslike eesmärkide saavutamisel on selle panus olnud tagasihoidlik,” väidab arengukava „Tark ja tegus rahvas 2015–2018” (jah, meil on selline). Sellest loeme ka, et rahvusvaheline audit soovitab meil teadus- ja innovatsioonipoliitikat fookustada, vähendada riiklike teadus- ja arendusprogrammide arvu ning tõhustada nende elluviimist. Ka Riigikontrolli hinnangul on riigisisesed huvid rahvusvahelise edu kõrval tagaplaanile jäänud ning Eesti pole suutnud edukalt käivitada teaduse arendamise võtmevaldkondade edendamist ega kujundada uurimistegevust siseriiklikele vajadustele vastavaks. Samuti ei ole riik loonud eeldusi oma tegevuse tulemuslikkuse hindamiseks. Arengukava peatükid räägivad aga sellele vastu ja korrutavad, et nutikas spetsialiseerumine kiirkasule on meie prioriteet, ja selgitatakse pikalt, kui oluline on väljapoole hea välja näha.
Eestis 2014. a esimest korda läbi viidud GEM uuring näitab teist pilti kui rõõmusroosad riiklikud raportid. Ettevõtluse killustatus, komplekssuse puudumine ja võimaluste heitlikkus on meie märgid. Koostööoskus ja -valmidus nii siseturul kui ka väljapoole puudulik, oma nutikaid ideid ei julgeta pakkuda. Otsime väsimatult võimalusi Jaapanis või Hiinas turustamiseks, ei suuda aga kõrval laiuva turuga meie talunikele mõistlikke kokkuleppeid tekitada. Ei, see pole Euroopa Liidu norm. Norm on leida lahendusi, hakkama saada.
Raha, raha
Teadusesse paigutatav raha peaks planeeritult tulema 1/3 riigilt ja 2/3 erasektorist. Meil ei ole see kummaski ligilähedanegi ja kahaneb kiiresti. Võrreldes 2011. a mahtudega on vahe miinuses 40%, 2016. a eelarve vähendab panust teadusesse veel 7%. Viie aastaga on toimunud kahekordne vähenemine. Oleme selles Rumeeniaga Euroopa Liidu ääremaal. Viimase teadusreformi tagajärjel on riigisiseste individuaalsete teadusgrantide arv vähenenud kümme korda. Siit tulenevalt on Eesti teadus erakordselt projektipõhine. See omakorda toob kaasa ühelt poolt liigse bürokraatia, teisest küljest raha kasutamise läbipaistmatuse, korruptsiooni, teadustegevuse katkendlikkuse, raiskamise ja mittesihipärasuse. Kulutuste kahanemine teadlaste ettevalmistusele on mõjutanud doktoriõppe taset ja sisu. Lubadused sulavad aga nagu lumelobjak – justkui oli, aga võib-olla ka mitte: 2015. aasta eesmärk teaduse rahastamiseks jäi täitmata, sama kumab üle kogu strateegia „Teadmistepõhine Eesti” 2014–2020.
Teadusesse panustamise määr, näitavad uuringud, on üks-üheselt seotud riikide ees seisvate probleemide lahendumisega, sh majanduskriisist väljumisega. Kui mõelda vaid lühiajalisele kokkuhoiule hariduses ja teaduses (reformiraport), siis on kõige mõistlikum ülikoolid Eestis kinni panna ja lasta noortel endil mujal võimalusi otsida – parimad löövad läbi, saavad hakkama.
Vastutus tuleb endal võtta
Juba terve dekaadi räägivad meie tippteadlased strateegiate täitmata jätmise halvavast mõjust. Ja numbrid on halastamatud. Meie teadus on viimasel kümnendil arenenud kiiremini kui majandus, kuid need ajad on möödas. „Vajame majandustõusu” on muutunud mantraks. Majandust ei saa aga arendada teadust arendamata.
Tegelikult toetame ka meie Euroopa „Horisont 2020” kava rahapanusega, samal ajal kui Eesti teaduse rahastamine on sisuliselt lõpetatud (ja meie Horisont suleti „rahapuudusel”). Seega toidame ajude väljavoolu. Eestlaste efektiivsus jääb kaugelt maha Euroopa normaalsusest, selle põhjustest valitsuse tegevusprogrammis 2015–2019 aga ei räägita. Uurimuste kohaselt nimetavad eestlased innovatsiooni oma programmides ja kavades Euroopa Liidus kõige rohkem, tegelikkuses ollakse juba ammu tagantotsa mehed. Euroopa andekate toetusprogrammides, mis rahastavad perspektiivikate tippude oma teadusrühma loomist, Eestit ei ole. Eesti haridus, sh kõrgem – ütlevad uuringud – on instrumentaalne, formaalstandardiseeritud ja sisemise entusiasmita (Ruus, Timoštšuk 2014). Eestil puuduvad strateegiad uueks perioodiks, kus eurofondid ei toeta ja endal tuleb võtta vastutus.
Kui riigikogu saalist küsiti peaministrilt, millised teadussaavutused ta eelmisest aastast ise välja tooks, olid vastus ja teadmised kesisevõitu. Kolmel korral jooniti aga alla Leiutajateküla Lotte, mille peaministri väitel on ju loonud teadlased …
TUULI STEWART
Lisa kommentaar