Impressioonid, hõrk sensuaalsus, rikkalikud kõlavärvid ja kaunid tundevarjundid – nii võiks iseloomustada Prantsuse muusikat, mis kõlab Eesti Filharmoonia Kammerkoori esituses kontserdil „Les Angélus” (ehk „Inglid”) 19. veebruaril Tartu Elleri muusikakooli Tubina saalis ja 20. veebruaril Tallinna Mustpeade maja Valges saalis. Kavasse on koori peadirigent Kaspars Putniņš valinud põnevaid ning eriilmelisi teoseid 19. ja 20. sajandi kuulsatelt prantslastelt, nagu Olivier Messiaen, Claude Debussy, Maurice Ravel, Jean-Yves Daniel-Lesur ja Gabriel Fauré, kes oma loomingu kaudu annavad aimu sel perioodil Prantsusmaal valitsenud vaimsusest. Lisaks teeb põgusa ülevaate prantsuse kultuurist pool tundi enne mõlema kontserdi algust näitleja Maarja Mitt.
Kava läbiv teema on armastus, mis muusika kaudu kirjeldab selle suure tunde võlusid ja valusid. Nii kirjutas väga isikupärase helikeelega Olivier Messiaen kontserdil kõlava teose „Viis refrääni” eelmise sajandi keskpaiku, mil tema abikaasa vaimuhaiglasse suleti ja ta armus salaja oma õpilasse. Messiaeni loomingust tuleb Age Juurikase esituses ettekandele ka klaveriteos „Kakskümmend pilku Jeesuslapsele”, mis nõuab pianistilt tohutut tehnilist pagasit ja muusikalist sügavust.
Üle ega ümber ei saa Prantsuse muusikas Claude Debussyst ja Maurice Ravelist, keda sageli impressionistidena kõrvutatakse. Siiski saab kontserdil kuulda, kui erinev on mõlema helilooja kõlamaailm. Kui Debussyd iseloomustatakse kui tundelise helikeelega autorit, millele viitab ka kontserdi nimilugu „Les Angélus”, mis ajendatud kellade kõlast, siis Raveli peetakse pigem asjalikuks ja ratsionaalseks, teda on nimetatud koguni šveitsi kellameistriks.
Tuntud on ka Gabriel Fauré oma peene ja õrna muusikamaitsega. Tema „Laul Jean Racine’i sõnadele” võib nii mõnelegi kontserdikülastajale tuttav ette tulla. Ehk pisut vähem on teada Daniel-Lesurist, kelle loomingust kõlab helilooja tuntuim kooriteos „Ülemlaul”, mille kohta on mainitud, et sel muusikal pidavat olema kohati erootilinegi värving.
Vaata lisa www.epcc.ee.
ANNELI IVASTE
Lisa kommentaar