Matemaatikaõpetajana töötades kuuled küsimusi, mida ikka ja jälle päritakse ja mida ka ise endalt küsid. Alljärgnevalt mõned nendest.
Kas õpetajaraamatut on vaja sellepärast, et õpetaja kvalifikatsioon on õppekava arendamisest maha jäänud?
Olen näinud enesekindlaid noori pedagooge, täpsemalt klassiõpetajaid, kes ei saa hakkama isegi kolmnurga kõrguse tõmbamisega. Kuidagi on kraad kätte saadud, aga põhjalikud matemaatikateadmised puuduvad. Olgu siis õpetajaraamat sellistele noortele abiks.
Kui lapsevanemad peaksid ise matemaatika õpetamise kinni maksma, et laps põhikooli lõpetamiseks vajalikud punktid kokku saaks, siis milliste teemade eest oleksid nad nõus tasuma?
Enamik lapsevanemaid tahab kõike tasuta. Alustame sellest, et väga paljud pered elavad vaesuse piiril, neil puudub võimalus raha kulutada.
Kas õpilastele võiks anda koduseid ülesandeid lahendamiseks ka koos vanematega?
Mõne algklassi lapsevanema lemmiktegevus on täita lapse töövihikuid. Olen sellistele vanematele saatnud olümpiaadide kodulehekülje lingi. Siis saavad nad lapsega kõrgemal tasemel lahenduskäiku arutada.
Mulle meeldib rohkem, kui näen vanemaid ja lapsi koos jalutamas. Rõõmsam ja tervislikum tegevus.
Kas uue õpiku retsensentideks võiksid olla ka eri valdkonna kõrgharidusega vanavanemate grupid?
Jah, tarka juttu võiksid lugeda ka lapsevanemad. Matemaatik saab matemaatikust nagunii aru, lapsevanema värske pilk võib tuua konstruktiivseid parandusi. Kui täiskasvanugi tekstist aru ei saa, siis on karta, et ka laps ehmub ja paneb õpiku käest.
Mitmendas klassis võiks lasta õpilastel panna minutilise täpsusega kirja oma ööpäevane ajakasutus, väljendada seda tulpdiagrammi abil ja kirjutada, kus võiks midagi muuta?
Mida varem, seda parem. Alustada võiks kolmandas klassis ja minna üheksandani välja, sest nii saab võrrelda tulemusi aastate kaupa. Õpilased näevad, kas nad on olnud piisavalt järjekindlad, kui saavad heita pilku möödunud aastale.
Oleks hea lasta õpilastel koostada samasugused diagrammid ka oma vanemate kohta, siis oskavad nad paremini võrrelda ja teha järeldusi suurte maailma tegevusest.
Mida lapsed ise matemaatikatunnis õppida tahavad?
Lapsed tahavad mängida. Mängides on nad valmis õppima ükskõik mida, sealhulgas arvuti abil. Kui teooria on käes, jagub ka rõõmuhetki ülesannete lahendamisel.
Mängulised õppematerjalid peaksid olema õpilasele kergesti kättesaadavad. Iga veebileht, kuhu tuleb eelnevalt registreeruda, pigem peletab. Kasulikud lingid olid mott.edu.ee leheküljel. Lapsed ja õpetajad tunnevad sellest puudust.
Matemaatika on ligitõmbav, mõnus ja huvitav aine ja tund. Õpetaja võimuses on teha nii, et lapsed tuleksid tundi rõõmuga. Masendavalt mõjuvad hinded ja punktid. Tasemetööd ja eksamid ei hinda õpilase arengut, vaid näitavad teatud teadmiste omandamist.
Kas õpilasel peaks olema võimalik valik, kas sooritada matemaatika eksam või mitte.
Jah.
ANNELI MORGENSON
Lisa kommentaar