Folklorist Marju Kõivupuu räägib loo oma esimesest õpetajast. Juuresoleval klassipildil istub Valga 1. keskkooli esimese klassi õpilane Marju esimeses reas keskel otse õpetaja ees.

Marju Kõivupuu: Õpetaja leib

Folklorist Marju Kõivupuu räägib loo oma esimesest õpetajast. Juuresoleval klassipildil istub Valga 1. keskkooli esimese klassi õpilane Marju esimeses reas keskel otse õpetaja ees.
4 minutit
215 vaatamist
3 kommentaari
Folklorist Marju Kõivupuu räägib loo oma esimesest õpetajast. Juuresoleval klassipildil istub Valga 1. keskkooli esimese klassi õpilane Marju esimeses reas keskel otse õpetaja ees.

 

Kui mulle tehti ettepanek kirjutada Õpetajate Lehte oma lugu, mõtlesin päris mitu päeva, milline neist paljudest peaks olema just see lugu, mida selle lehe lugejatega tahaksin jagada. Pika elu jooksul on igat masti lugusid kogunenud üksjagu, mõned neist tublisti rohkem kui lihtsalt lustakad, mõned hingekriipivalt valusad, mõned sellisedki, kus jutt on see kooruke ja õpetus iva, kui valgustusajastu kirjarahva sõnastatut üle korrata.

Üks oli mul selge, see lugu peab kindlasti rääkima õpetajast. On ju käes kevad kogu oma õiteilus ning koolirahvale on kätte jõudnud meeliülendav aastaaeg, mil loetakse tibusid – ellu saadetakse järjekordsed lennud õpilasi, kelle tiivad peaksid olema piisavalt tugevad ja silmaring haarama palju rohkemat, kui seda võimaldas senine vaade turvalisest kodupesast. Kooliaasta kevad on harraste hetkede, rikkalike lillesülemite ning südamlike sõnade aeg.

Oli 1960. aasta lõpp, kui väikese tüdrukuna tulin maalt linna kooli, esimesse klassi. Kes on minuealised või vanemad, need ilmselt mäletavad, et see oli aeg, mil väikesi maakoole kui perspektiivituid hakati kinni panema. Elujärg Lõuna-Eestis oli toona selline, nagu ta oli – erilist küllust polnud, kuid puudus ka enam hullusti ei pitsitanud. Kool oli toona eluterve – lapsed abistasid köögis, pesid nõusid, koorisid kartuleid, tõid ahjupuid kuurist klassi, korrapidajapaar pesi pärast tundide lõppu ka klassi põranda puhtaks. Turvamehest polnud keegi midagi kuulnud – see oli auasi, kui seitsmendas või kaheksandas klassis lisandus kohustuslike ülesannete hulka koolikella helistamine ja kooli külaliste tervitamine ning õigesse kohta juhatamine selleks ettenähtud valvelauas kooli esimesel korrusel. Koolis käia oli tore, väiksemaid nägelusi nii omavahel kui ka õpetajatega tuli ikka ette, aga õpetaja oli isiksus, autoriteet, kelle poole vaadati alt üles isegi siis, kui teinekord polnud suhted temaga just kõige paremad.

Väikelinn on väikelinn, seal näed kõiki, kuuled kõike ja tead kõigist kõike. Ja nii ma sattusingi, käinud koolis vast napilt nädala jagu päevi, nägema oma esimest õpetajat toidupoes. Täiesti tavalises toidupoes, kust mul oli kohustus iga päev tuua piima-leiba ja mõnda muud lihtsamat toidukraami. Ma olin tõsiselt üllatunud ja jahmunud: minu õpetaja selles lihtsas toidupoes! Kuidas siis nii?! Ja mis ma näen – ta ostab pätsi seda kõige odavamat musta leiba, seda, mis maksis toona vist kaheksa kopikat, kui ma õigesti mäletan. Jäin õpetajat suuril silmil vaatama – minu õpetaja, see eriline inimene, kelle pilgust piisas, et sundida mind, juba toona parajat rüblikut, olema palju parem, korralikum, püüdlikum, kui ma ehk muidu oleksin olnud, ja tema ostab seda kõige odavamat, seda kõige tavalisemat lihtsat musta leiba. Miks ta sööb lihtsat toitu, ta väärib ju parimat, olin kogu hingest veendunud. Vähemalt 12 või 14 kopikat maksvat leiba, mitte seda kõige odavamat. Lugesin pihus oma kasinad kopikad kokku, püüdsin arvutada, nii hästi-halvasti, nagu oskasin, et kui mina ostan endale pool pätsi leiba, kas ma siis saan osta oma õpetajale natuke kallimat ja paremat leiba, seda, mida ta väärt on. Õpetaja nägi, et ma loen püüdlikult oma pihus olevaid kopikaid üle, ja tuli küsima, kas mul ikka jätkub raha, et kõike vajalikku osta. Ütlesin, et minul jätkub küll, aga tahaksin hoopis temale osta seda paremat leiba ega tea, kas mul on praegu nii palju raha. Õpetaja vaatas mind tükk aega pika pilguga ja ütles: „Lapsekene, õpi hästi, ja kui ükskord suured saad, siis ostad mulle seda paremat leiba, kas lubad?” – „Jah, kindlasti, õpetaja, ma ostan teile saia ka, rosinatega! Ja ausõna, ma ei roni enam kunagi vahetundide ajal aia peal,” olin rõõmus, et keeruline asi nii lihtsalt lahenes.

Me olime tema viimane klass. Sügisel saime uue klassijuhataja ja meie esimene õpetaja jälgis meie tegemisi juba taevasest koolikoridorist.

Kommentaarid

  1. Midagi nii kurba ja südamlikku pole kunagise koolielu ja ammuaegsete õpetajate kohta ammu enam lugeda saanud!.. Marju Kõivupuu silmapaistev isiksus sai seeläbi minu jaoks veelgi sära juurde.

    Sellised meenutused panevad tõsiselt mõtlema: kas ja mida oleme oma õpetajatelt saanud ellu kaasa peale ainekavaliste teadmiste? Kuidas nad on meis kasvatanud INIMEST?

    Kusagil võiks keegi hakkama saada eriliselt õilsa teoga – TUNDMATU ÕPETAJA ausambaga…

    Teine Eestlane

  2. Minu õpetajatest päris mitmed jõid ka koolis viina ja olid pereeludega sassis. Ja need õpetajad tegelesid tollal pigem iseendaga, kui laste õpetamisega. Ja see leivajutt ajas lausa naerma! Nõukaajal tuli kauplusse näiteks apelsine, aga tavatöölised neid tavaliselt oma lastele osta ei saanud, defitsiit! Said õpetajad ja suuremad kommunistid. Mida nad praegu kerjavad, kui neil on maaoludes kõige stabiilsem töö ja ka palk? Pole ohtu, et odavamad lätlased asemele palgatakse. Saate käia Eesti lipuga ehitud hoones tööl, kuigi mõned käivad ka riigikaitsevastastel meeleavaldustel koos sulaselgete tibladega. Enamasti viibite soojas ja valgustatud ruumis, autode ja majade järgi vaadates elate päris hästi. Mõnel on pool klassi isegi omi lapsi ja nõuate selle eest veel raha juurdegi? Kui inimesed ei saa aru arvudest 120% keskmisest palgast aastaks 2027, siis nad ehk ei peakski kedagi õpetama!

    Kolmas eestlane

  3. Väga kurb, et oleme ülesse kasvatanud terve põlvkonna inimesi, kes oma ninaotsast kaugemale näha ei oska ja austus endast vanema (targema) inimese vastu, on neil tundmata. Ega neile ei saa seda ka pahaks panna, sest neil puuduvad oma elus need hetked, millest nii ilusasti kirjutab Marju Kõivupuu. Õnneks on mul olnud võimalus koolis käia väga armsas Võrusoo koolis Võrus (Võru II 8-klassiline kool). Aastad olid siis 1975 – 1983. See oli armas väike kool, kus kooli direktori pere elas samas majas, direktor oli kooli juht ja koolis oli kord majas. Koolil oli oma armas kooliaed. Oli küll nn nõukaaeg, aga kui võrrelda toonast koolielu ja praegust, siis tol ajal ei olnud sellisel tasemel õppevahendeid nagu praegu, aga olid õpetajad, kellel lasti tegeleda laste õpetamisega ja kui vaja, siis meisterdati koos lastega ka vajalikke õppevahendeid. Klasside sisustus oli lihtne ja kestis mitu aastakümmet. Koolipink oli nagu külalisteraamat, mida aastakümneid hiljem nähes sai lugeda nagu külaliste raamatud. Lastevanematel oli respekt õpetajate suhtes. Koos vabadusega tulid ebapädevad koolijuhid ja kooliellu lodevus, nn vabakasvatus ja õpetajatest said klienditeenindajad, kes pidid hakkama teenindama igasuguse tasemega kliente/lapsi. Nüüd on koolimajad täis digipädevust, igal aastal uus sisustus, mida moodsam, seda uhkem ja õpetajat justkui ei olegi enam vaja, sest kogu maailm õpetab, aga tulemuste eest peab vastutama õpetaja. Õpetajad on tublid, et nõuavad muutusi ja mina hoian neile pöialt.

    Anneli Luisk

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Astronoomiahuvi varjutas kõik muu

 

Minu astronoomiahuvi sai alguse sellest, et isa kinkis mulle 1942. aasta jõuludeks Roopi Hallimäe raamatu „Astronoomilisi vaatlusi”. Lugesin seda suure…

4 minutit

Jüri Vlassov: Õnn oli meie ilusa õpetaja käest kinni hoida

 

Kui ma viiekümnendate keskel Pärnus kooliteed alustasin, olid õpetajad enamasti alles verivärskelt õpetajaks saanud. Minu…

2 minutit

Ave Kumpas: Minu lapsepõlv oli täis armastust ja muusikat

 

Minu lapsepõlvekodu oli Läti piiri ääres Harglas, kus ma elasin 14. eluaastani. Isa ja ema olid…

5 minutit
Õpetajate Leht