Programmeerija, ettevõtja ja investor Ahti Heinla on paljudele noortele IT-fännidele suur eeskuju. Foto: erakogu
Programmeerija, ettevõtja ja investor Ahti Heinla on paljudele noortele IT-fännidele suur eeskuju. Foto: erakogu

Äratus! Käes on robootikaaeg!

Programmeerija, ettevõtja ja investor Ahti Heinla on paljudele noortele IT-fännidele suur eeskuju. Foto: erakogu
Programmeerija, ettevõtja ja investor Ahti Heinla on paljudele noortele IT-fännidele suur eeskuju. Foto: erakogu
4 minutit
9 vaatamist
Programmeerija, ettevõtja ja investor Ahti Heinla on paljudele noortele IT-fännidele suur eeskuju. Foto: erakogu
Lohesaba seikluslinnak on täis põnevaid atraktsioone, mänge ja tegevusi. Seiklused saavad alguse linna peaväljakult. Fotod: Aire Kurgpõld

 

Arvutid, nutifonid, tehnoloogilised imed – need on tänapäeva laste elus väga tähtsal kohal. Selle asemel et noorsugu igal sammul tehnikavidinatest ­eemale keelitada, võiksime nende huvile hoopis hoogu juurde anda ning neist tulevikutehnikud ja tarkvarainsenerid kasvatada.

1-37Üks tore võimalus selleks on 9–16-aastastele õpilastele mõeldud programm FIRST LEGO League (FLL), mille eesmärk on teaduse ja tehnoloogia populariseerimine ning lastele vajalike teadmiste ja oskuste õpetamine. FLL-iga on oodatud liituma kõik robootikaringide juhendajad, et ennast koolitada ja oma meeskonnaga võistlustest osa võtta. See omakorda avardab robootikast huvitatud laste võimalusi alaga põhjalikumalt tegeleda ning kes teab, võib-olla valivad nad selle järgi ka oma elukutse.

Programmeerija, ettevõtja ja investor, üks Skype’i algatajaid ja Starship Technologiesi asutajatest Ahti Heinla on hea eeskuju paljudele noortele IT-fännidele. Enamasti aga ei teata, et Ahti tarkvarainseneri karjäär algas juba lapsepõlves, kui programmeerijatest ema ja isa tutvustasid talle oma tööd. Esimene päris „oma” programm sündis suhteliselt kiiresti ning Ahti hing oli müüdud.

Olen vaadanud, et kõigil minu ümber olevatel tehnikainimestel on huvi ja esimene kogemus pärit varasest teismeeast. Nad ei ole hakanud tegelema tehnikaasjadega alles ülikoolis, vaid palju varem. Seega on väga oluline leida väljund oma huvile ning mõttekaaslasi, kellel on sama hobi ning kes samamoodi mõtlevad. Selles eas noortele ongi FLL suurepärane võimalus,” räägib Ahti Heinla.

Ta meenutab oma esimest robotivõistlust Robotexil: „Ehitasime kuude viisi robotit, nägime palju vaeva ja lootsime võita. Kohapeal selgus, et saime hädavaevu kvalifikatsioonist läbi ja esimeses võistlusringis kukkusime välja. Aga järgmisel aastal läksime uuesti ja saime kolmanda koha! Kõik asjad ei peagi esimese hooga õnnestuma ja võistlustel on paraku vaid üks esikoht. Kõige tähtsam ongi sära nende noorte inimeste silmades, kui nad kohtuvad teiste omasugustega. Nad näevad, et tegu ei ole igava asjaga, kui nii paljud sellega tegelevad. Ja see innustab edasi töötama.”

Ahti Heinla on osalenud FLL-i võistlustel hindajana ning peab oluliseks, et noortel oleksid toetajad oma kooli või huvialaringi juhendajate seas ning väljund FLL-i taoliste võistluste näol. „Sotsiaalne võrgustik on tohutult tähtis. Noorte jaoks mängib sõprade arvamus suurt rolli. Robootikaringid ja võistlused on suurepärane koht leida samade huvidega sõpru ja tuttavaid. Ja mõni varajases nooruses alguse saanud tutvus võib kümne aasta pärast viia ühise leiutuse või ettevõtteni.”

Samamoodi on robotiehitusvõistlustel osalemine kasulik robootikaringide juhendajatele, kes kohtuvad seal teiste võistkondadega. „Neid võivad ühendada sarnased probleemid või eesmärgid – on palju ühist, mille kohta mõtteid vahetada, ning miks mitte ühendada jõud ja teha edaspidi koostööd,” arvab Ahti Heinla. Tal on kõigile ringijuhendajatele kolm soovitust: „Tule kindlasti kohale, loo oma kontaktivõrgustik ja anna lastele arusaam, miks me üldse robootikaga tegeleme. Teiseks innusta ja kiida noori, et see, millega nad tegelevad, on väärtuslik ja huvitav. Kolmandaks ei ole võit peamine, iga kogemus õpetab noori paremini edasi püüdlema.”

Tulevikus vajalikke oskusi on raske ette teada, kuid juba praegu on kindel, et faktiteadmistega kaugele ei jõua. Tehnika muutub nii kiiresti, et kooli lõpetades valitsevad juba teistsugused reeglid – mängumaastik on muutunud. Seega peame õpetama inimesi kohanema, töötama meeskonnas, olema ettevõtlikud ning hea analüüsivõimega. Need oskused tagavad tulevikus arenguvõimalused. Just seda FIRST LEGO League õpilastele pakubki – arendada 21. sajandi tulevikuoskusi robootika, teadusprojekti ja meeskonnatöö kaudu. Kõige tähtsam osa jäi mainimata – kõike seda tehes peab olema lõbus!

Tule osale võistlejana või pealtvaatajana FIRST LEGO League võistlustel!

Poolfinaalide võistlused: 14. jaanuaril Tartus, 21. jaanuaril Tallinnas ja 28. jaanuaril Jõhvis.

Rohkem infot www.robootika.ee/flleesti.

 


Loe ka:

https://opleht.ee/39848-naitus-mis-innustab-lapsi-leiutama-ja-looma/

https://opleht.ee/39853-tahelepanu-osale-lego-ehitusvoistlusel/

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Pöördumised härra Aaviku poole

Johannes Aaviku sünniaastapäevale pühendatud esseekonkursile laekunud töödes räägiti nii haridusest kui keele tulevikust ja sõna jõust.

Keeleteadlase ja -uuendaja Johannes Aaviku…

8 minutit
1 kommentaar

Eesti keelevaldkonna mäed ja karid

26. mail tähistati Tartus haridus- ja teadusministeeriumis 20 aasta möödumist eesti keele arengukava sünnist.

Esimese eesti keele riikliku arenduskava kiitis valitsus…

5 minutit

Mis raamatust me algame?

Piibel hakkas levima talutaredes 18. sajandi algul. Sealt sai alguse ka meie lugemisoskus.  Oleme osa olulisest kultuurist välistanud oma elus ja…

8 minutit
Õpetajate Leht